هشدار مسکو در مورد پیامدهای خطرناک رزمایش‌های ناتو نزدیک مرزهای روسیه

سخنگوی وزارت خارجه روسیه در واکنش به رزمایش‌های سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) که قرار است از جمعه هفته جاری در فنلاند آغاز شوند، هشدار داد: رزمایش‌های ناتو نزدیک مرز روسیه، خطرات حوادث نظامی احتمالی را افزایش می‌دهند. به گزارش روز چهارشنبه ایرنا، ماریا زاخاروا به خبرگزاری اسپوتنیک گفت: ائتلاف ناتو به اکتشاف‌های نظامی خود ... هشدار مسکو در مورد پیامدهای خطرناک رزمایش‌های ناتو نزدیک مرزهای روسیه

ادامه

آمریکا, اروپا, امنیتی, جنگ سرد, جهان, خبر, روسیه, شمال اروپا, غرب, فنلاند, ناتو

روسیه قطعنامه آمریکا درباره عدم استقرار سلاح‌های هسته‌ای در فضا را وتو کرد

روسیه قطعنامه پیشنهادی آمریکا و ژاپن درباره عدم استقرار سلاح‌های هسته‌ای در فضا را در نشست شورای امنیت سازمان ملل وتو کرد. به گزارش خبرنگار ایرنا، قطعنامه پیشنهادی کشورهای آمریکا و ژاپن درباره عدم استقرار سلاح‌های هسته‌ای در فضا در نشست روز چهارشنبه شورای امنیت سازمان ملل مطرح و با مخالفت روسیه مواجه شد. ۱۳ ... روسیه قطعنامه آمریکا درباره عدم استقرار سلاح‌های هسته‌ای در فضا را وتو کرد

ادامه

آمریکا, انگلس, جنگ سرد, جهان, چین, خبر, روسیه, ژاپن, سازمان ملل, شرق اروپا, فرانسه

استقرار هزاران نظامی و یک جنگنده یوروفایتر تایفون انگلیسی در لهستان

ریشی سوناک نخست‌ وزیر انگلیس از اعزام ۱۶ هزار نظامی و یک جنگنده یوروفایتر تایفون این کشور به لهستان خبر داد. به گزارش بامداد چهارشنبه ایرنا به نقل از تارنمای خبری اکسپرس، نخست‌وزیر انگلیس در جریان کنفرانس مطبوعاتی مشترک با دونالد تاسک همتای لهستانی خود اعلام کرد: لندن به زودی ۱۶ هزار تن از نظامیان ... استقرار هزاران نظامی و یک جنگنده یوروفایتر تایفون انگلیسی در لهستان

ادامه

اروپا, انگلیس, تشنج‌ زایی, جنگ سرد, جهان, خبر, شرق اروپا, لهستان, ناتو

آمریکا، اروپا را درهم شکست

اروپا به یک رعیت کامل تبدیل شده است. به گزارش اسپوتنیک، والنتینا ماتوینکو، رئیس شورای فدراسیون روسیه به اسپوتنیک گفت که آمریکایی‌ها اروپا را درهم شکستند و آن را دست نشانده خود کردند، آنها به سادگی اروپایی‌ها را “سرکوب” کردند. وی در ادامه افزود: «آمریکایی‌ها به سادگی اروپا را زیر پا گذاشتند. آن را به ... آمریکا، اروپا را درهم شکست

ادامه

آمریکا, اروپا, اقتصادی, امنیتی, تحلیل, جهان, روسیه

زاخارووا: تسلیحات هسته‌ای آمریکا در لهستان را هدف قرار می‌دهیم

سخنگوی وزارت خارجه روسیه اعلام کرد که در صورت درگیری و جنگ بین روسیه و ناتو، تسلیحات هسته‌ای مستقر در لهستان در فهرست اهداف نظامی مسکو قرار خواهند گرفت. به گزارش ایلنا به نقل از اسپوتنیک، سخنگوی وزارت خارجه روسیه اعلام کرد که در صورت درگیری و جنگ بین روسیه و ناتو، تسلیحات هسته‌ای مستقر ... زاخارووا: تسلیحات هسته‌ای آمریکا در لهستان را هدف قرار می‌دهیم

ادامه

آمریکا, آمریکای شمالی, اروپا, تشنج‌ زایی, جنگ سرد, خبر, روسیه, شرق اروپا, لهستان

هشدار روسیه درباره خطر درگیری‌ ناخواسته با ناتو در قطب شمال

رئیس کمیته ارشد شورای قطب شمال روسیه گفت که افزایش فعالیت اخیر ناتو در قطب شمال و برگزاری مانورهای نظامی در شمال نروژ، مایه نگرانی است و کمکی به تامین امنیت در این منطقه نمی‌کند.

 

به گزارش  فارس، «نیکولای کورچونوف» سفیر سیار در وزارت امور خارجه روسیه به خبرگزاری «تاس» گفت که مسکو نگران دخالت کشورهای غیر قطبی ناتو در فعالیت‌های نظامی این ائتلاف در مناطق شمالی است و خطر درگیری‌های ناخواسته با نیروهای ناتو در قطب شمال را متذکر می‌شود.

 

این دیپلمات روس که همچنین رئیس کمیته مقامات ارشد شورای قطب شمال روسیه است، اظهار داشت: بین‌المللی کردن فعالیت‌های نظامی ائتلاف (ناتو) در عرض‌های جغرافیایی بالا، که کشورهای غیر قطبی ناتو را در آن مشارکت دارند، نمی‌تواند نگرانی ایجاد نکند. این امر خطر حوادث غیرعمدی را افزایش می‌دهد که علاوه بر خطرات امنیتی، می‌تواند آسیب جدی به اکوسیستم شکننده قطب شمال نیز وارد کند.

 

کورچونوف با بیان این که مانورهای نظامی ناتو در شمال نروژ به امنیت در قطب شمال کمکی نمی‌کند. افزود: فعالیت افزایش یافته اخیر ناتو در قطب شمال مایه نگرانی است. اخیراً رزمایش نظامی گسترده دیگر این ائتلاف در شمال نروژ برگزار شد که به نظر ما کمکی به تامین امنیت در منطقه نمی‌کند.

 

رزمایش بزرگ بین‌المللی «واکنش سرد» در نروژ از ۱۴ مارس آغاز شد و دو هفته به طول انجامید. وزارت خارجه این کشور گفت که این مانورها بزرگترین مانورهای تحت هدایت نروژ از دهه ۱۹۸۰ بوده است. در این رزمایش حدود ۳۰ هزار نیرو از ۲۷ کشور از جمله فنلاند و سوئد که کشورهای شریک ناتو هستند، شرکت داشتند.

 

کورچونوف در خصوص چشم‌انداز پیوستن سوئد و فنلاند به ناتو هم گفت که این مسئله به امنیت و اعتماد در قطب شمال لطمه خواهد زد. وی اظهار داشت: البته، گسترش ناتو به قیمت کشورهایی که به طور سنتی جزو بلوک نبوده‌اند، به امنیت و اعتماد متقابل در قطب شمال که روسیه همواره از تقویت آن حمایت کرده، کمکی نخواهد کرد.

 

این دیپلمات روس افزود: در حال حاضر مذاکرات در مورد این موضوع در استکهلم و هلسینکی در جریان است. مایلم متذکر شوم که تعهد بلندمدت استکهلم و هلسینکی به سیاست عدم تعهد با اتحادهای نظامی عامل مهمی در ثبات و امنیت در منطقه شمال اروپا و در کل قاره اروپا بوده است.

 

پیش از این روزنامه تایمز به نقل از منابعی گزارش داد که هلسینکی و استکهلم می‌توانند از تابستان برای عضویت در ناتو درخواست دهند. «دیمیتری مدودوف» معاون شورای امنیت روسیه در واکنش هشدار داد در صورت پیوستن سوئد و فنلاند به ائتلاف ناتو، روسیه مجبور به دفاع از مرزهای خود شده و احتمالاً تسلیحات اتمی را وارد بالتیک خواهد کرد.

 

روزنامه انگلیسی ایندیپندنت گزارش کرد، مسکو به ناتو هشدار داده که اگر سوئد و فنلاند به این ائتلاف نظامی بپیوندند، روسیه مجبور به تقویت مرزهای خود خواهد شد و و هیچ تعهدی در آینده به بالتیک «عاری از سلاح هسته‌ای» وجود نخواهد داشت.

 

وزارت خارجه روسیه هم هشدار داد که پیوستن سوئد و فنلاند به ناتو خطر بی‌ثباتی در شمال اروپا را به دنبال خواهد داشت. «ماریا زاخارووا» در متنی که در وبسایت وزارت خارجه روسیه منتشر کرد، گفت: این پوشیده نیست که ناتو در قلمروی این کشورها حضوری فعال دارد، آنها رزمایش گسترده در آنجا برگزار می‌کنند. و مشخص است که چرا ناتو به این نیاز دارد؛ هدف ایجاد پتانسیل نظامیگیری و توسعه جغرافیایی(ناتو) است و ایجاد یک بال دیگر برای تهدید نظامی روسیه است. اما مشخص نیست که چرا همسایگان سوئدی و فنلاندی ما به یک مرز جدید برای رویارویی روسیه با ناتو تبدیل می‌شوند. عواقب منفی برای صلح و ثبات در شمال اروپا کاملا محسوس است.

رویای آمریکا برای “انزوا و تضعیف” روسیه در سایه جنگ اوکراین به چه بهایی؟

با گذشت نزدیک به دو ماه از جنگ اوکراین، دولت جو بایدن و متحدانش شروع به برنامه‌ریزی برای دنیایی بسیار متفاوت کرده‌اند؛ دنیایی که در آن برای همزیستی و همکاری با روسیه تلاشی نمی‌شود بلکه در پی انزوا و تضعیف کرملین هستند.

ادامه

اتحادیه اروپا, اروپا, اقتصادی, امریکا, امریکای شمالی, اوکراین, تحلیل, جنگ سرد, دونتسک, دیدگاه, روسیه, شرق آسیا, شرق اروپا, عراق, لهستان, لوگانسک, مقاله

هشدار آمریکا درباره اجرایی شدن توافقنامه امنیتی چین و جزایر سلیمان

آمریکا به شدت نگران اجرایی شدن توافقنامه امنیتی چین با جزایر سلیمان است و به همین دلیل قصد دارد بار دیگر سفارت خود را در این کشور جزیره‌ای اقیانوس آرام بازگشایی کند.

ادامه

استرالیا, اقیانوسیه, امریکا, امریکای شمالی, امنیتی, جزایر سلیمان, جنگ سرد, چین, خبر, ژاپن, شرق آسیا

روسیه هواپیمای حامل تسلیحات غربی برای اوکراین را سرنگون کرد

وزارت دفاع روسیه شامگاه شنبه خبر داد که یک هواپیما را که حامل حجم زیادی از تسلیحات ارسالی غرب به اوکراین بوده را در نزدیکی شهر اودسا سرنگون کرده است.

ادامه

امریکا, امریکای شمالی, اوکراین, جنگ سرد, جهان, حضور نظامی, خبر, روسیه, شرق اروپا, ناتو