اتحاد روسیه و چین علیه آمریکا پس از حمله ایران به اسرائیل

روزنامه فرانسوی لوموند عنوان کرد روسیه و چین که حمله ایران به اسرائیل را محکوم نکرده‌اند، این بحران را فرصتی برای شکاف بین غرب و بقیه جهان می‌دانند. به گزارش ایسنا، به نقل از لوموند، برعکس، در جریان گفت‌وگوی تلفنی روز دوشنبه وانگ یی، وزیر امور خارجه چین و حسین امیرعبداللهیان، همتای ایرانی‌اش، وزیر امور ... اتحاد روسیه و چین علیه آمریکا پس از حمله ایران به اسرائیل

ادامه

اسراییل, ایران, تحلیل, جنگ سرد, جهان, چین, خاورمیانه, روسیه, سوریه, شرق آسیا, شرق اروپا, غرب

چین گزارش انگلیس درباره هنگ کنگ را رد کرد

چین امروز سه‌شنبه، از انگلیس خواست تا از مداخله در امور هنگ کنگ و همدستی با مجرمان و آشوبگرانی که امنیت ملی چین را تضعیف می‌کنند، دست بردارد. به گزارش روز سه شنبه ایرنا به نقل از خبرگزاری شینهوا، لین جیان سخنگوی وزارت امور خارجه چین در نشستی خبری در پاسخ به سوالی درباره تهمت‌های ... چین گزارش انگلیس درباره هنگ کنگ را رد کرد

ادامه

آزادی, انگلیس, جنگ سرد, جهان, چین, خبر, شرق آسیا, غرب اروپا, هنگ کنگ

آمریکا و غرب؛ تامین‌کنندگان مالی اقدامات تروریستی علیه روسیه

کمیته تحقیقات روسیه از نقش کشورهای غربی در تامین مالی اقدامات تروریستی در این کشور پرده برداشت. به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از اسپوتنیک، روسیه موضوع تامین مالی تروریسم ضد روسی از سوی کشورهای غربی را بررسی می‌کند. کمیته تحقیقات روسیه روز سه‌شنبه اعلام کرد که در پی حمله تروریستی به مسکو، پرونده جنایی ... آمریکا و غرب؛ تامین‌کنندگان مالی اقدامات تروریستی علیه روسیه

ادامه

آمریکا, تروریسم, جنگ سرد, جهان, خبر, روسیه, غرب, ناتو

چین: واشنگتن باید نقش سلاح‌های هسته‌ای را در سیاست امنیت ملی و جمعی کاهش دهد

سخنگوی وزارت خارجه چین درخصوص نقش سلاح‌های هسته‌ای در سیاست امنیت ملی و جمعی آمریکا هشدار داد. ایالات متحده باید نقش سلاح‌های هسته‌ای را در سیاست امنیت ملی و جمعی کاهش دهد. این را مائو نینگ، سخنگوی وزارت خارجه چین در یک نشست خبری اعلام کرد. مائو نینگ گفت: «ایالات متحده و ژاپن باید نگرش ... چین: واشنگتن باید نقش سلاح‌های هسته‌ای را در سیاست امنیت ملی و جمعی کاهش دهد

ادامه

آمریکا, امنیتی, تحلیل, جنگ سرد, جهان, چین, حقوق بشر, خلع سلاح هسته‌ای, ژاپن, شرق آسیا, ناتو

روزنامه ایتالیایی “لا رپوبلیکا”: ناتو در اندیشه ارائه اراضی اوکراین به روسیه

یک روزنامه ایتالیایی به نقل از محافل ناتو از بالا گرفتن بحث‌ها در این ائتلاف نظامی درباره طرح واگذاری سرزمین‌های تحت کنترل روسیه به این کشور و الحاق بقیه این کشور به ائتلاف نظامی غربی به عنوان راه حلی برای پایان جنگ اوکراین خبر داد. به گزارش خبرگزاری تسنیم، بر اساس گزارشی که در روزنامه ... روزنامه ایتالیایی “لا رپوبلیکا”: ناتو در اندیشه ارائه اراضی اوکراین به روسیه

ادامه

آلمان, آمریکا, اتحاد شوروی, اوکراین, ایتالیا, جنگ سرد, جنگ نیابتی, جهان, روسیه, شرق اروپا, گزارش

چین «اولویت بی‌سابقه» و روسیه «مایه نگرانی» سازمان‌های امنیتی آمریکا

براساس ارزیابی سالانه تهدیدها که توسط روسای جاسوسی آمریکا به سنا ارائه شد، جاسوسان ارشد آمریکایی معتقدند که روسیه خواهان رویارویی نظامی مستقیم با ناتو نیست، اما احتمال تشدید درگیری در اوکراین وجود دارد.

به گزارش ایسنا، به نقل از خبرگزاری راشا تودی، طبق گزارش ارزیابی تهدید سالانه ۲۰۲۳ «رهبران روسیه تاکنون از انجام اقداماتی که مناقشه اوکراین را فراتر از مرزهای اوکراین گسترش دهد اجتناب کرده‌اند، اما خطر تشدید تنش همچنان قابل توجه است.»

این ارزیابی که در ماه فوریه گردآوری شد، روز چهارشنبه در جلسه استماع سالانه کمیته اطلاعات سنا درباره تهدیدهای جهانی علنی شد. آوریل هینس، مدیر اطلاعات ملی آمریکا، چین را «اولویت بی‌سابقه» جاسوسان ایالات متحده توصیف کرد. در این جلسه مدیران سیا، اف‌بی‌آی، ان‌اس‌ای و آژانس اطلاعات دفاعی (DIA) هم صحبت کردند.

این گزارش ۴۰ صفحه‌ای، چهار صفحه را به روسیه اختصاص می‌دهد و هم به جنگ در اوکراین و هم به نقش مسکو در آسیای میانه، آفریقا و آمریکای لاتین نگاه می‌کند. گرچه این گزارش روسیه را به «تهاجم بی‌دلیل» در اوکراین متهم می‌کند، اما در چند پاراگراف اعتراف می‌کند که مسکو به دلیل درک «تهدید وجودی در همسایگی خود» که می‌تواند امنیت ملی روسیه را به خطر بیندازد، اقدام کرد.

جنگ اوکراین به ‌عنوان یک رویداد ملموس توصیف شده که روابط روسیه با غرب و چین را تغییر می‌دهد و به طور گسترده‌تر به گونه‌ای است که در حال باز شدن است و تا حد زیادی نامشخص باقی می‌ماند.

در این گزارش آمده است که چند سال آینده برای تعیین اینکه چه کسی و چه چیزی روایت را در رقابت استراتژیک بین ایالات متحده و متحدانش از یک طرف و روسیه و چین از طرف دیگر تعیین می‌کند، حیاتی خواهد بود.

جاسوسان ایالات متحده بر این باورند که نیروهای زمینی روسیه به دلیل جنگ و “شکست های نظامی” در اوکراین تضعیف شده‌اند و این مسکو را وادار می‌کند به بازدارندگی هسته‌ای قابل توجه خود تکیه کند. آنها ادعا می‌کنند که تلفات ادعایی در اوکراین “نیاز به سال‌ها بازسازی دارد” و روسیه در این وضعیت “توانایی کمتری برای ایجاد یک تهدید نظامی متعارف برای امنیت اروپا” یا “عملکرد قاطعانه در اوراسیا و در صحنه جهانی” خواهد داشت.

جاسوسان آمریکایی معتقدند که این احتمالا “درصد مداخله نظامی روسیه در دیگر کشورهای پسا شوروی را کاهش داده است.” آنها می‌گویند که مسکو نمی‌تواند مانند بلاروس (۲۰۲۰) و قزاقستان (۲۰۲۲) “برای جلوگیری از ابراز نارضایتی مردم از دولت که منجر به تغییر رژیم شود” مداخله کند.

با این حال، جاسوسان ایالات متحده همچنین ارزیابی کردند که مسکو به ایجاد نفوذ در آفریقا، خاورمیانه و آمریکای لاتین ادامه خواهد داد و تلاش می‌کند «رهبری ایالات متحده را تضعیف کند» و خود را به عنوان «یک میانجی و شریک امنیتی ضروری» معرفی کند. این شامل یک رابطه استراتژیک با چین است که “برگرفته از تصورات مشترک آنها از تهدید” از سمت ایالات متحده است.

در این گزارش آمده است: «مقامات روسیه مدت‌ها بر این باور بوده‌اند که ایالات متحده در تلاش است روسیه را تضعیف کند، ولادیمیر پوتین را تضعیف کند و رژیم‌های دوستدار غرب را در کشورهای پسا شوروی و جاهای دیگر مستقر کند». در این گزارش اشاره نشده که مقامات آمریکایی هر از گاهی به این موارد اذعان کرده‌اند.

افسر سابق پنتاگون: اختلاف‌ها درناتو برسر حمایت از اوکراین تشدید شده‌است

دیوید تی پاین افسر سابق پنتاگون از تشدید اختلاف‌ها در داخل ناتو برای حمایت از اوکراین خبر داد و گفت: در پشت صحنه، خستگی درگیری در کی‌یف و شکاف در اردوگاه غربی در حال افزایش است. به گزارش بامداد پنجشنبه ایرنا، تارنمای خبری اسپوتنیک در گزارشی نوشت: دولت بایدن به تازگی بسته کمک نظامی جدید ... افسر سابق پنتاگون: اختلاف‌ها درناتو برسر حمایت از اوکراین تشدید شده‌است

ادامه

آلمان, آمریکا, اتحادیه اروپا, اوکراین, جنگ سرد, خبر, روسیه, سوئد, شرق اروپا, صلح, غرب, فرانسه, گزارش, لهستان, ناتو

زلنسکی نیروهای ویژه انگلیس را دلال گلوله توپ کرده است!

تیمی متشکل از سربازان نیروهای ویژه انگلیس یک مسابقه مخفیانه با زمان را برای تضمین گلوله‌های توپخانه برای اوکراین رهبری می‌کنند. به گزارش ایسنا به نقل از دیلی اکسپرس، جزئیات این عملیات تنها چند روز پس از آن فاش شد که ولودیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهور اوکراین تایید کرد: «توپخانه اولین چیزی است که ما به آن ... زلنسکی نیروهای ویژه انگلیس را دلال گلوله توپ کرده است!

ادامه

آمریکا, آنگولا, اتحاد شوروی, اردن, اروپا, اسراییل, افغانستان, انگلستان, اوکراین, پاکستان, جنگ سرد, جهان, خبر, روسیه, رومانی, قزاقستان, گزارش, لبنان, مصر, ناتو, ویتنام

هراس آمریکا از استقرار زیردریای‌های اتمی روس در سواحل این کشور

ناظران و مقامات نظامی پنتاگون نسبت به شدت گرفتن فعالیت زیردریایی‌های اتمی روسیه و استقرار برخی از آنها در نزدیکی سواحل آمریکا بیمناکند چراکه معتقدند خاک آمریکا به راحتی در تیررس موشک‌های اتمی مستقر در این زیردریایی های قرار دارد. به گزارش روز سه شنبه ایرنا، تارنمای نشریه آمریکایی «نیوزویک» با انتشار این خبر نوشت: ... هراس آمریکا از استقرار زیردریای‌های اتمی روس در سواحل این کشور

ادامه

آمریکا, آمریکای شمالی, جنگ سرد, روسیه, شرق اروپا

پکن؛ چرا درحالیکه آمریکا به تایوان سلاح می‌دهد از چین می‌خواهد به‌روسیه سلاح ندهد؟

«کین گانگ» وزیر خارجه چین در نشست خبری خود در حاشیه کنگره (پارلمان) خلق چین به فضاسازی‌های اخیر مقامات غربی علیه پکن در زمینه جنگ اوکراین واکنش نشان داد. به گزارش فارس براساس گزارش تاس، وی افزود: دولت چین هرگز به هیچ یک از طرفهای جنگ اوکراین سلاح ارسال نکرده است و با تلاشها برای ... پکن؛ چرا درحالیکه آمریکا به تایوان سلاح می‌دهد از چین می‌خواهد به‌روسیه سلاح ندهد؟

ادامه

آمریکا, آمریکای شمالی, اروپا, اوکراین, تایوان, تحلیل, جنگ سرد, جهان, چین, روسیه, شرق آسیا, شرق اروپا, صلح, غرب