خیز بروکسل به‌سوی «اقتصاد جنگی»

کمیسیون اروپا قصد دارد با ارائه طرحی تازه، راه‌هایی برای تقویت صنایع نظامی اتحادیه اروپا و همچنین حرکت به‌سوی وضعیت اقتصاد جنگی ارائه کند. باشگاه خبرنگاران: مقامات اروپایی اعلام کردند «تیری برتون» کمیسیونر صنایع اروپایی پیشنهاد‌هایی را ارائه خواهد کرد تا کشور‌های عضو اتحادیه اروپا را به خرید بیشتر سلاح از شرکت‌های اروپایی تشویق کرده ... خیز بروکسل به‌سوی «اقتصاد جنگی»

ادامه

آمریکا, اتحادیه اروپا, اروپا, امنیتی, اوکراین, جنگ سرد, گزارش, ناتو

روسیه قطعنامه شورای امنیت علیه کره شمالی را وتو کرد

روسیه امروز (پنجشنبه) با وتوی قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل متحد، به شکل موثری نظارت هیاتی از کارشناسان این نهاد بر تحریم‌های بین‌المللی علیه کره شمالی را لغو کرد. به گزارش ایرنا، خبرگزاری آسوشیتدپرس گزارش داد: قطعنامه‌ای که با حمایت آمریکا به شورای امنیت پیشنهاد شد برای یکسال دیگر ماموریت این هیات را تمدید می‌کرد ... روسیه قطعنامه شورای امنیت علیه کره شمالی را وتو کرد

ادامه

آمریکا, تحریم, جنگ سرد, جهان, چین, خبر, روسیه, سازمان ملل, شبه جزیره کره, شرق آسیا, غرب, کره شمالی

کیم جونگ اون خواستار آمادگی رزمی محکم و قوی شد

رسانه دولتی کره شمالی امروز دوشنبه، گزارش کرد، کیم جونگ اون یک واحد تانک را مورد بازرسی قرار داد و خواستار افزایش آمادگی رزمی آن از جمله «قدرت ایدئولوژیک و ذهنی» بیشتر شده است. به گزارش ایسنا، این واحد اولین لشکر زرهی کره شمالی است که در سال ۱۹۴۸ راه اندازی شد و در استان ... کیم جونگ اون خواستار آمادگی رزمی محکم و قوی شد

ادامه

جنگ سرد, جهان, خبر, ژاپن, شبه جزیره کره, شرق آسیا, کره شمالی

مجارستان: ناتو بزودی نیرو به اوکراین اعزام می‌کند

نخست‌وزیر مجارستان افشا کرد که کشورهای غربی احتمالا طی ۲ الی سه ماه آینده نیروهایشان را به اوکراین اعزام کنند. به گزارش ایسنا، جنجال و احتمال اعزام نیروهای غربی به اوکراین از اظهارات ماه گذشته «امانوئل ماکرون» رئیس‌جمهور فرانسه آغاز شد و همچنان پس‌لرزه‌های آن ادامه دارد و طبق آن چیزی که نخست‌وزیر مجارستان می‌گوید ... مجارستان: ناتو بزودی نیرو به اوکراین اعزام می‌کند

ادامه

آلمان, اتحادیه اروپا, اوکراین, تحریم, جنگ سرد, جنگ نیابتی, خبر, روسیه, شرق اروپا, فرانسه, مجارستان

جنگ اقتصادی آمریکا و چین به پهپادها کشیده شد

گروهی از نمایندگان کنگره آمریکا در نامه‌ای به کاخ سفید از دولت کشورشان خواستند بر پهپادهای چینی وارد شده به آمریکا تعرفه‌های بیشتری وضع کند. به گزارش ایرنا از رویترز، گروهی از اعضای کنگره آمریکا روز چهارشنبه از دولت بایدن خواستند تا با وضع تعرفه‌های بیشتری را بر هواپیماهای بدون سرنشین ساخت چین، مشوق های ... جنگ اقتصادی آمریکا و چین به پهپادها کشیده شد

ادامه

آمریکا, آمریکای شمالی, اقتصادی, جنگ سرد, چین, شرق آسیا, گزارش

زلنسکی نیروهای ویژه انگلیس را دلال گلوله توپ کرده است!

تیمی متشکل از سربازان نیروهای ویژه انگلیس یک مسابقه مخفیانه با زمان را برای تضمین گلوله‌های توپخانه برای اوکراین رهبری می‌کنند.

به گزارش ایسنا به نقل از دیلی اکسپرس، جزئیات این عملیات تنها چند روز پس از آن فاش شد که ولودیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهور اوکراین تایید کرد: «توپخانه اولین چیزی است که ما به آن نیاز داریم. هم سیستم ها و هم مهمات – گلوله در مقادیر زیاد.”

بر اساس این طرح، یک گروه ۱۲ نفره از سربازان نیروهای ویژه انگلیس ( SAS ) به همراه افسران اطلاعاتی و مقامات دفتر امور توسعه و کشوهای مشترک المنافع در حال جست و جوی کشورهایی هستند که دارای انبارهای گلوله‌های ۱۲۲ میلی‌متری برای هویتزرهای ساخت شوروی هستند.

این افراد خود را به عنوان خریدار اسلحه معرفی کرده و با حمل “مقدار قابل توجهی پول نقد”، جلساتی را با واسطه‌ها و تعمیرکاران هماهنگ کرده‌اند تا این گلوله‌ها را از بازار سیاه خریداری کنند. این مأموریت با کار در گروه‌های کوچک تنها دو و سه نفره، این افراد را به کشورهایی از آنگولا و مصر گرفته تا اردن، قزاقستان و حتی ویتنام برده است.

در یکی از این موارد  آنها با استفاده از یک دلال رومانیایی بدون اشاره‌ای به اوکراین، از کارخانه‌های مهمات سازی پاکستان متعلق به دولت پاکستان – که در ابتدا در سال ۱۹۵۱ با همکاری کارخانه مهمات سلطنتی بریتانیا با استفاده از مهندسان بریتانیایی تأسیس شد-  خرید را انجام داده‌اند. به این ترتیب در یک پل هوایی غیررسمی، ده‌ها هزار گلوله با هواپیماهای حمل و نقل  سلطنتی از پایگاه هوایی نورخان پاکستان به فرودگاه بین‌المللی کلوژ رومانی حمل شد. با این حال، گفته شد که حداقل یک بخش از ۴۰۰۰۰ گلوله معامله شده تحویل داده نشده است.

استفاده از نیروهای ویژه در این نقش بی سابقه نیست. در سال ۲۰۰۶، بریتانیا بزرگترین عملیات تخلیه را از زمان دانکرک آغاز کرد و با تشدید جنگ با اسرائیل، ۳۵۰۰ شهروند انگلیسی را از لبنان خارج کرد. اما قبل از اینکه هلیکوپترهای ارتش برای جمع آوری افراد سرگردان به عنوان بخشی از عملیات نجات مستقر شوند، سربازان نیروهای ویژه با پول نقد به بیروت فرستاده شدند تا تمام موشک‌های زمین به هوا را که می‌توانستند پیدا کنند محافظت کنند.

یک منبع نظامی گفت: «مردم ما منابعی در سرتاسر جهان دارند که می‌دانند مهمات موجود است یا خیر و با چه کسی برای دستیابی به یک معامله تماس بگیرند». همیشه آسان نیست – تقلاها با بن‌بست‌های زیادی روبرو بوده است – اما موفقیت‌هایی نیز به همراه داشته است.»

اوکراین حدود ۱۰۰۰۰۰ گلوله در ماه شلیک می‌کند در حالی که روسیه به طور متوسط روزانه ۲۳۰۰۰ گلوله – بیش از ۶۰۰۰۰۰ گلوله در ماه – طبق گفته ژنرال کریستوفر کاولی، فرمانده عالی نیروهای ناتو در اروپا، آمریکا به تنهایی بیش از یک میلیون گلوله توپخانه مدرن ارائه کرده است، اما صنایع نظامی می‌تواند کمتر از یک دهم این میزان را در یک سال تولید کنند.

نیروهای اوکراینی در یک ماه بیش از آن چیزی که کشورهای ناتو می توانند در یک سال بسازند موشک شلیک می کنند. ماه گذشته، ینس استولتنبرگ، دبیرکل ناتو هشدار داد: «واضح است که ما در رقابت تدارکات هستیم. قابلیت‌های کلیدی مانند مهمات. . . قبل از اینکه روسیه بتواند ابتکار عمل را در میدان نبرد به دست بگیرد، باید به اوکراین برسند.»

جنگ باعث شده است که برخی از کارخانه‌ها چندین دهه پس از بسته شدن درهای خود بازگشایی شده‌اند. یکی از این کارخانه ها در کوستنتس، نزدیک صوفیه، اکنون در حال تولید گلوله های ۱۲۲ میلی متری برای اوکراین است. به گفته منابع، این پوسته‌ها توسط ایالات متحده خریداری می شود و تیمی از متخصصان را اعزام کرده است تا اطمینان حاصل شود که هر پوسته تولید شده به اوکراین می‌رود.

دکتر مارینا میرون از کینگز کالج لندن گفت: “استراتژی روسیه اکنون این است که توانایی اوکراین را برای جنگیدن، با هدر دادن مهمات ناتو از بین ببرد، به همان روشی که خود آنها در سال ۱۹۷۹ در افغانستان پیاده کردند. ما باید به خاطر داشته باشیم که روسیه به اقتصاد دوران جنگ روی آورده است، بنابراین کارخانه‌های آن به صورت شبانه روزی در سه شیفت کار می کنند. کشورهای ناتو هنوز این پیام را دریافت نکرده‌اند.

افسر سابق پنتاگون: اختلاف‌ها درناتو برسر حمایت از اوکراین تشدید شده‌است

دیوید تی پاین افسر سابق پنتاگون از تشدید اختلاف‌ها در داخل ناتو برای حمایت از اوکراین خبر داد و گفت: در پشت صحنه، خستگی درگیری در کی‌یف و شکاف در اردوگاه غربی در حال افزایش است. به گزارش بامداد پنجشنبه ایرنا، تارنمای خبری اسپوتنیک در گزارشی نوشت: دولت بایدن به تازگی بسته کمک نظامی جدید ... افسر سابق پنتاگون: اختلاف‌ها درناتو برسر حمایت از اوکراین تشدید شده‌است

ادامه

آلمان, آمریکا, اتحادیه اروپا, اوکراین, جنگ سرد, خبر, روسیه, سوئد, شرق اروپا, صلح, غرب, فرانسه, گزارش, لهستان, ناتو

چین «اولویت بی‌سابقه» و روسیه «مایه نگرانی» سازمان‌های امنیتی آمریکا

براساس ارزیابی سالانه تهدیدها که توسط روسای جاسوسی آمریکا به سنا ارائه شد، جاسوسان ارشد آمریکایی معتقدند که روسیه خواهان رویارویی نظامی مستقیم با ناتو نیست، اما احتمال تشدید درگیری در اوکراین وجود دارد. به گزارش ایسنا، به نقل از خبرگزاری راشا تودی، طبق گزارش ارزیابی تهدید سالانه ۲۰۲۳ «رهبران روسیه تاکنون از انجام اقداماتی ... چین «اولویت بی‌سابقه» و روسیه «مایه نگرانی» سازمان‌های امنیتی آمریکا

ادامه

آفریقا, آمریکا, آمریکای شمالی, آمریکای لاتین, اتحاد شوروی, اوکراین, بلاروس, جنگ سرد, جهان, چین, خبر, شرق آسیا, شرق اروپا, غرب, قزاقستان, گزارش, ناتو

هراس آمریکا از استقرار زیردریای‌های اتمی روس در سواحل این کشور

ناظران و مقامات نظامی پنتاگون نسبت به شدت گرفتن فعالیت زیردریایی‌های اتمی روسیه و استقرار برخی از آنها در نزدیکی سواحل آمریکا بیمناکند چراکه معتقدند خاک آمریکا به راحتی در تیررس موشک‌های اتمی مستقر در این زیردریایی های قرار دارد. به گزارش روز سه شنبه ایرنا، تارنمای نشریه آمریکایی «نیوزویک» با انتشار این خبر نوشت: ... هراس آمریکا از استقرار زیردریای‌های اتمی روس در سواحل این کشور

ادامه

آمریکا, آمریکای شمالی, جنگ سرد, روسیه, شرق اروپا

پکن؛ چرا درحالیکه آمریکا به تایوان سلاح می‌دهد از چین می‌خواهد به‌روسیه سلاح ندهد؟

«کین گانگ» وزیر خارجه چین در نشست خبری خود در حاشیه کنگره (پارلمان) خلق چین به فضاسازی‌های اخیر مقامات غربی علیه پکن در زمینه جنگ اوکراین واکنش نشان داد. به گزارش فارس براساس گزارش تاس، وی افزود: دولت چین هرگز به هیچ یک از طرفهای جنگ اوکراین سلاح ارسال نکرده است و با تلاشها برای ... پکن؛ چرا درحالیکه آمریکا به تایوان سلاح می‌دهد از چین می‌خواهد به‌روسیه سلاح ندهد؟

ادامه

آمریکا, آمریکای شمالی, اروپا, اوکراین, تایوان, تحلیل, جنگ سرد, جهان, چین, روسیه, شرق آسیا, شرق اروپا, صلح, غرب