خیز بروکسل به‌سوی «اقتصاد جنگی»

کمیسیون اروپا قصد دارد با ارائه طرحی تازه، راه‌هایی برای تقویت صنایع نظامی اتحادیه اروپا و همچنین حرکت به‌سوی وضعیت اقتصاد جنگی ارائه کند. باشگاه خبرنگاران: مقامات اروپایی اعلام کردند «تیری برتون» کمیسیونر صنایع اروپایی پیشنهاد‌هایی را ارائه خواهد کرد تا کشور‌های عضو اتحادیه اروپا را به خرید بیشتر سلاح از شرکت‌های اروپایی تشویق کرده ... خیز بروکسل به‌سوی «اقتصاد جنگی»

ادامه

آمریکا, اتحادیه اروپا, اروپا, امنیتی, اوکراین, جنگ سرد, گزارش, ناتو

روسیه قطعنامه شورای امنیت علیه کره شمالی را وتو کرد

روسیه امروز (پنجشنبه) با وتوی قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل متحد، به شکل موثری نظارت هیاتی از کارشناسان این نهاد بر تحریم‌های بین‌المللی علیه کره شمالی را لغو کرد. به گزارش ایرنا، خبرگزاری آسوشیتدپرس گزارش داد: قطعنامه‌ای که با حمایت آمریکا به شورای امنیت پیشنهاد شد برای یکسال دیگر ماموریت این هیات را تمدید می‌کرد ... روسیه قطعنامه شورای امنیت علیه کره شمالی را وتو کرد

ادامه

آمریکا, تحریم, جنگ سرد, جهان, چین, خبر, روسیه, سازمان ملل, شبه جزیره کره, شرق آسیا, غرب, کره شمالی

کیم جونگ اون خواستار آمادگی رزمی محکم و قوی شد

رسانه دولتی کره شمالی امروز دوشنبه، گزارش کرد، کیم جونگ اون یک واحد تانک را مورد بازرسی قرار داد و خواستار افزایش آمادگی رزمی آن از جمله «قدرت ایدئولوژیک و ذهنی» بیشتر شده است. به گزارش ایسنا، این واحد اولین لشکر زرهی کره شمالی است که در سال ۱۹۴۸ راه اندازی شد و در استان ... کیم جونگ اون خواستار آمادگی رزمی محکم و قوی شد

ادامه

جنگ سرد, جهان, خبر, ژاپن, شبه جزیره کره, شرق آسیا, کره شمالی

مجارستان: ناتو بزودی نیرو به اوکراین اعزام می‌کند

نخست‌وزیر مجارستان افشا کرد که کشورهای غربی احتمالا طی ۲ الی سه ماه آینده نیروهایشان را به اوکراین اعزام کنند. به گزارش ایسنا، جنجال و احتمال اعزام نیروهای غربی به اوکراین از اظهارات ماه گذشته «امانوئل ماکرون» رئیس‌جمهور فرانسه آغاز شد و همچنان پس‌لرزه‌های آن ادامه دارد و طبق آن چیزی که نخست‌وزیر مجارستان می‌گوید ... مجارستان: ناتو بزودی نیرو به اوکراین اعزام می‌کند

ادامه

آلمان, اتحادیه اروپا, اوکراین, تحریم, جنگ سرد, جنگ نیابتی, خبر, روسیه, شرق اروپا, فرانسه, مجارستان

جنگ اقتصادی آمریکا و چین به پهپادها کشیده شد

گروهی از نمایندگان کنگره آمریکا در نامه‌ای به کاخ سفید از دولت کشورشان خواستند بر پهپادهای چینی وارد شده به آمریکا تعرفه‌های بیشتری وضع کند. به گزارش ایرنا از رویترز، گروهی از اعضای کنگره آمریکا روز چهارشنبه از دولت بایدن خواستند تا با وضع تعرفه‌های بیشتری را بر هواپیماهای بدون سرنشین ساخت چین، مشوق های ... جنگ اقتصادی آمریکا و چین به پهپادها کشیده شد

ادامه

آمریکا, آمریکای شمالی, اقتصادی, جنگ سرد, چین, شرق آسیا, گزارش

پیوستن سوئد و فنلاند به ناتو؛ حاشیه امن در سایه نگرانی از واکنش روسیه

شبکه یک تلویزیون آلمان پیوستن فنلاند و سوئد به ناتو را بررسی کرده و نوشته است، از جنگ سرد تا الحاق کریمه در سال ۲۰۱۴ هیچ چیز تاکنون فنلاند و سوئد را متقاعد نکرده بود که به پیمان آتلانتیک شمالی ناتو بپیوندند و از استقلال نظامی خود دست بکشند.

 

به گزارش ایرنا ، سانا مارین نخست وزیر فنلاند با بیان این که موضوع پیوستن کشورش در پیمان اتلانتیک شمالی (ناتو ) در هفته‌های آینده در پارلمان این کشور به رای و بحث گذاشته می شود، در عین حال در کنفرانس مطبوعاتی با همتای سوئدی گفت: دیدگاه‌های مختلفی در مورد درخواست عضویت وجود دارد و هلسینکی  باید وضعیت را دقیق تحلیل و بررسی کند.

 

وی به جنگ روسیه و اوکراین اشاره کرد و افزود: ما مرز طولانی با روسیه داریم و وقتی وضعیت فعلی را می‌بینیم به این فکر می‌کنیم که نمی‌خواهیم این اتفاق برای فنلاند رخ دهد.

 

دویچه وله به نقل از شبکه یک تلویزیون آلمان در این گزارش می گوید که تا پیش از جنگ در اوکراین فنلاند نمی‌خواست همسایه‌اش روسیه را عصبانی کند و همیشه در نقش پل ارتباطی میان شرق و غرب در صحنه سیاست جهانی حضور داشت.

 

این نقش را فنلاند در نشست ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه و دونالد ترامپ، رئیس جمهور وقت آمریکا در هلسینکی در سال ۲۰۱۸ بر عهده داشت. اما در سال‌های اخیر سوئد و فنلاند به ناتو نزدیک‌تر شدند. اواخر مارس ۲۰۲۲ این دو کشور در رزمایش بزرگ ناتو در نروژ شرکت کردند.

 

در فنلاند نگرانی فزاینده‌ای وجود دارد که این کشور به دلیل داشتن ۱۳۰۰  کیلومتر مرز با روسیه بسیار آسیب‌پذیر است. هر دو کشور اکنون به این نتیجه رسیده اند که بدون عضویت در ناتو نمی‌توان در شرایط اضطراری روی حمایت کامل نظامی سایر کشورهای غربی حساب کرد.

 

مخالفت حزب چپ فنلاند 

 

در آغاز ژانویه سال جاری تنها ۳۰ درصد از شرکت کنندگان در نظرسنجی‌های فنلاند موافق پیوستن به ناتو بودند. اما در پایان ماه مارس، یعنی بعد از حمله روسیه به اوکراین، بیش از ۶۰ درصد موافق پیوستن کشورشان به ناتو بودند و این تمایل همواره بیشتر می‌شود.

 

“حزب مرکز”، دومین حزب بزرگ حاکم این کشور پس از مدت‌ها مخالفت با عضویت در ناتو، راه را برای این اقدام هموار کرد. سانا مارین، نخست‌وزیر وابسته به حزب سوسیال دموکرات و همچنین حزب سبز نیز می‌خواهند در هفته‌های آینده نظر خود را ابراز کنند.

 

ساولی نینیستو، رئیس جمهور فنلاند گفته است قصد دارد تصمیم در مورد پیوستن کشورش به ناتو را به پارلمان واگذار کند و روی موافقت اکثریت نمایندگان حساب می‌کند.

 

اما حزب چپ که در دولت نیز حضور دارد با عضویت کشورش در ناتو مخالفت می‌کند.

 

کاتیا هانینن، نماینده پارلمان از حزب چپ به ایستگاه رادیویی Yle فنلاند گفت: «استقلال نظامی فنلاند به عنوان میانجی بحران نقش مهمی به فنلاند داده است. ما برای دفاع از کشور خود بسیار آماده هستیم و ارتش کارآمد خود را داریم.»

 

تمایل سوئدی‌ها در پیوستن به ناتو 

 

در سوئد هم بسیاری از مردم به طور سنتی به استقلال نظامی خود افتخار می‌کنند. این کشور بیش از ۲۰۰ سال است که مستقیماً در جنگی درگیر نبوده است. این بی‌طرفی به سوئد کمک کرده تا از جنگ‌های جهانی قرن بیستم در امان باشد.

 

با این حال اغلب سوئدی‌ها هم خواستار پیوستن به ناتو هستند. در یک نظرسنجی که اندکی پس از شروع جنگ اوکراین در این کشور انجام گرفت تقریباً نیمی شرکت کنندگان موافق پیوستن کشورشان به ناتو بودند و کمی بیش از یک چهارم به وضوح با آن مخالف بودند.

 

اما اوضاع سیاسی تا حدودی در سوئد پیچیده‌تر بوده  و قرار است در پائیز امسال انتخابات پارلمانی برگزار شود و موضوع پیوستن به ناتو در هفته‌های اخیر به طور فزاینده‌ای به یک موضوع کارزار انتخاباتی تبدیل شده است.

 

حزب سوسیال دموکرات‌ حاکم ماگدالنا اندرسون، نخست‌وزیر سوئد به طور سنتی با عضویت کشورش در ناتو مخالف است اما احزاب مخالف دولت با آغاز کارزار انتخاباتی از این موضوع برای فشار بر دولت استفاده می‌کنند.

 

اولف کریسترسون، رهبر اپوزیسیون سوئد وعده داده است که در صورت پیروزی در انتخابات عضویت در ناتو را تقاضا خواهد کرد.

 

نگرانی فنلاند و سوئد از واکنش روسیه

 

پیوستن فنلاند و سوئد برای دو کشور اما بی‌خطر نخواهد بود. روسیه بارها مخالفت خود را با عضویت این کشورها در ناتو اعلام کرده است.

 

دمیتری پسکوف، سخنگوی کرملین اخیرا گفت که عضویت فنلاند و سوئد در ناتو می تواند باعث بی ثباتی در اروپا شود. ماریا زاخارووا، سخنگوی وزارت خارجه روسیه در اواخر فوریه تهدید کرده بود که پیوستن این دو کشور به ناتو “عواقب نظامی و سیاسی جدی” خواهد داشت.

واشنگتن‌پست: تحریم روسیه موجب رکود اقتصادی در آمریکا می‌شود

روزنامه واشنگتن‌پست گزارش کرد که تحریم‌ها علیه روسیه می‌تواند به عاملی برای افزایش تورم و رکورد اقتصادی در ایالات متحده تبدیل شود.

ادامه

اتحادیه اروپا, اروپا, اقتصادی, امریکا, امریکای شمالی, اوکراین, تحریم, جنگ سرد, جهان, حقوق بشر, روسیه, شرق اروپا, گزارش, لیتوانی

ان‌بی‌سی‌نیوز؛ اوکراین و استفاده ایالات متحده از اطلاع‌رسانی به‌عنوان سلاح‌

دستگاه اطلاعاتی آمریکا به‌صورت آگاهانه اطلاعاتی را که می‌دانسته است چندان دقیق نیست به‌خورد رسانه‌های جریان اصلی آمریکا داده است تا برداشت عموم مردم از جنگ اوکراین را مطابق روایت واشنگتن شکل دهد.

ادامه

امریکا, اوکراین, تروریسم, جنگ سرد, جهان, حقوق بشر, روسیه, شرق اروپا, عراق, مقاله

جامعهٔ بشری در وضعیت خطرناکی است، و مهم‌ترین وظیفه، دفاع از صلح است!

شواهد نگران کننده حکایت از آن دارد که با گذشت هر روز، اوضاع سیاسی و اقتصادی جهان، شرایط زیست روی کرهٔ زمین، و روابط بین‌ کشورهای جهان بی‌ثبات‌تر و خطرناک‌تر می‌شود. ادامۀ این روند می‌تواند مردم جهان را با تهدیدهایی مهلک روبه‌رو کند و جهان و نوع بشر را به نقطۀ برگشت‌ناپذیر هولناکی سوق دهد.

ادامه

اتحادیه اروپا, استرالیا, اسراییل, افغانستان, امپریالیسم, امریکا, امریکای شمالی, انگلستان, اوکراین, ایران, تحریم, جهان, چین, دیدگاه, روسیه, ژاپن, سرمایه‌داری, سوسیالیسم, شرق اروپا, صلح, ضد جنگ, عدالت اجتماعی, غرب, فاشیسم, محیط زیست, مسابقه تسلیحاتی, مقاله, نئونازیسم, ناتو, هندوستان