ایرلند: اسرائیل انتقام را جایگزین منطق کرده است/ هشدار ایتالیا به اسرائیل: از افزایش تنش‌ها در منطقه خودداری کنید

سیمون هریس نخست وزیر ایرلند بار دیگر بر شناسایی کشور مستقل فلسطین تاکید کرد و گفت که اسرائیل انتقام را جایگزین منطق کرده است. به گزارش ایرنا، هریس سه‌شنبه شب در مصاحبه با سی. ان. ان گفت: در حال حاضر، اقدامات دولت نتانیاهو در رابطه با ایجاد فاجعه انسانی در غزه و تاثیر آن بر ... ایرلند: اسرائیل انتقام را جایگزین منطق کرده است/ هشدار ایتالیا به اسرائیل: از افزایش تنش‌ها در منطقه خودداری کنید

ادامه

اسراییل, ایتالیا, ایرلند, جنوب اروپا, جهان, خاورمیانه, خبر, زنان, غرب اروپا, فلسطین, کودکان

چین گزارش انگلیس درباره هنگ کنگ را رد کرد

چین امروز سه‌شنبه، از انگلیس خواست تا از مداخله در امور هنگ کنگ و همدستی با مجرمان و آشوبگرانی که امنیت ملی چین را تضعیف می‌کنند، دست بردارد. به گزارش روز سه شنبه ایرنا به نقل از خبرگزاری شینهوا، لین جیان سخنگوی وزارت امور خارجه چین در نشستی خبری در پاسخ به سوالی درباره تهمت‌های ... چین گزارش انگلیس درباره هنگ کنگ را رد کرد

ادامه

آزادی, انگلیس, جنگ سرد, جهان, چین, خبر, شرق آسیا, غرب اروپا, هنگ کنگ

ورود مربیان نظامی و پدافند هوایی روسیه به نیجر

منابع خبری بامداد جمعه از استقرار مربیان نظامی و پدافند هوایی روسیه در نیجر در پی لغو توافق نظامی این کشور با آمریکا، خبر دادند. به گزارش ایرنا از خبرگزاری رویترز، تلویزیون دولتی نیجر گزارش داد که مربیان نظامی روسیه با یک هواپیمای حامل تجهیزات نظامی وارد این کشور شدند. بر اساس این گزارش، در ... ورود مربیان نظامی و پدافند هوایی روسیه به نیجر

ادامه

آمریکا, آمریکای شمالی, تروریسم, جهان, خبر, روسیه, شرق اروپا, غرب آفریقا, غرب اروپا, فرانسه, نیجر

ایرلند: به تعویق انداختن اعلام کشور مستقل فلسطین قابل قبول نیست

مایکل مارتین وزیر خارجه ایرلند در اظهاراتی با بیان اینکه شک نکنید که به رسمیت شناختن کشور مستقل فلسطین به زودی اتفاق خواهد افتاد، گفت: به تعویق انداختن اعلام کشور مستقل فلسطین دیگر قابل قبول نیست. به گزارش بامداد چهارشنبه ایرنا به نقل از تارنمای خبری بارون، وزیر خارجه ایرلند با اشاره به ارائه پیشنهاد ... ایرلند: به تعویق انداختن اعلام کشور مستقل فلسطین قابل قبول نیست

ادامه

آفریقای جنوبی, اسپانیا, اسراییل, اسلواکی, ایرلند, جهان, حقوق بشر, خاورمیانه, سازمان ملل, صلح, غرب اروپا, فلسطین, گزارش, مالت, نسل‌کشی

دست خون‌آلود فرانسه در نسل‌کشی غزه

یک مقام فرانسوی که در پارلمان اروپا نیز حضور دارد تاکید کرد فرانسه با ارسال سلاح به اسرائیل در کشتار مردم غزه دخیل است. به گزارش باشگاه خبرنگاران: مانون اوبری، نماینده فرانسه در پارلمان اروپا در جریان حضور در برنامه Grand Rendez-Vous از موضع دولت کشورش در قبال جنگ اسرائیل در نوار غزه که وارد ... دست خون‌آلود فرانسه در نسل‌کشی غزه

ادامه

اروپا, استعمار, اسراییل, تحلیل, جهان, سازمان ملل, غرب اروپا, فرانسه, فلسطین, نسل کشی

پیروزی شکننده راست‌ها در نخستین مرحله انتخابات پارلمانی فرانسه

در اولین مرحله انتخابات پارلمانی فرانسه کاندیداهای اردوگاه امانوئل مکرون، رئیس‌جمهوری فرانسه با اندک فاصله آرای بیشتری نسبت به اتحاد جدید چپ‌ها به دست آوردند.

 

وزارت کشور فرانسه نیمه شب گذشته اعلام کرد، بر اساس نتایج اولیه رسمی، ائتلاف حول مکرون در سطح کشور ۲۵/۸ درصد آرا را کسب کرده است. اتحاد چپ‌ها، کمونیست‌ها، سوسیالیست‌ها و سبزها به رهبری ژان-لوک ملانشون به ۲۵/۷ درصد آرا دست یافته است.

 

تفاوت آرا میان این دو جناح قدرتمند تنها ۲۱هزار و ۴۴۲ رأی بوده است. حدود ۴۸ میلیون و ۷۰۰ هزار شهروند فرانسوی واجد شرایط حق رأی بوده‌اند.

 

هر دو جناح خود را پیروز انتخابات می‌دانند

 

الیزابت بورن، نخست‌وزیر منتخب مکرون، در اولین موضع‌گیری پس از برگزاری نخستین مرحله انتخابات پارلمانی گفته است که او شانسی برای پیروزی اردوگاه چپ نمی‌بیند: «ما تنها نیروی سیاسی هستیم که قادر است در مجلس ملی اکثریت را به دست آورد.»

 

نخست‌وزیر فرانسه هم‌زمان غیرمستقیم نسبت به قدرت‌گیری چپ‌ها هشدار داد و گفت: «ما نمی‌توانیم وارد یک ریسک بی‌ثباتی شویم.» او افزود که اردوگاه میانه‌روها حول مکرون سیاست ثبات را دنبال می‌کنند.

 

رهبر اتحاد چپ‌ها، ژان-لوک ملانشون اما صحنه سیاسی را به گونه‌ای دیگر می‌بیند. او در نخستین واکنش خود به نتایج اولین دور انتخابات، از شکست مکرون در دور اول انتخابات سخن گفت: «واقعیت این است که حزب رئیس‌جمهوری در دور اول شکست خورده و مغلوب شده است.»

 

ملانشون ابراز امیدواری کرد که شهروندان فرانسه در روز یکشنبه آینده نیز به جناح مکرون نه بگویند.

 

انتخابات پارلمانی فرانسه دو مرحله‌ای است. در این دو دور رأی‌گیری ۵۷۷ نماینده شانزدهمین مجلس ملی جمهوری پنجم فرانسه انتخاب خواهند شد. در کنار ۵۶۶ حوزه انتخاباتی داخل کشور، ۱۱ حوزه انتخابیه خارج از کشور نیز وجود دارد.

 

در دور اول رأی‌گیری، از یک حوزه انتخابیه نماینده‌ای انتخاب می‌شود که موفق به کسب بیش از نیمی از آرای معتبر شده باشد، آن هم در صورتی که دست‌کم ۲۵درصد افراد واجد شرایط رأی خود را به صندوق‌ها ریخته باشند.

 

در دور دوم رأی‌گیری، کسب اکثریت نسبی در حوزه‌های انتخابیه کافی است. کاندیدایی اجازه ورود به دور دوم انتخابات را خواهد داشت که در دور اول دست‌کم ۱۲/۵درصد آرای افراد واجد شرایط رأی دادن را کسب کرده باشد.

 

از انتخابات روز یکشنبه ۱۲ ژوئن استقبال کمی شده و طبق نظر سنجی‌ها ۵۲.۴۹ فرانسوی‌ها ترجیح‌ دادند در این انتخابات شرکت نکنند که در نوع خود یک رکورد محسوب‌ می‌شود. در انتخابات ۵ سال پیش غایبان ۵۱.۳۰ درصد بودند.

 

از دیگر نکات قابل توجه این انتخابات می‌توان به حذف اریک زمور، چهره راست افراطی و نامزد انتخابات ریاست جمهوری فرانسه و همین‌طور ژان میشل بلانکر و امانوئل وارگون، وزرای آموزش و مسکن در کابینه قبلی ماکرون در حوزه‌های انتخابیه خود در همان دور اول اشاره کرد.

ناتوانی در تولید، ناتو را مجبور به توقف ارسال تانک به اوکراین کرد

گزارش‌ها حاکی از آن است که کشورهای اروپایی عضو ناتو به دلیل ناتوانی در تولید انبوه با توقف ارسال تانک برای نیروهای مسلح اوکراین موافقت کرده‌اند.

ادامه

اتحاد شوروی, اسپانیا, المان, امریکا, اوکراین, جهان, خبر, روسیه, شرق اروپا, غرب اروپا, لهستان, ناتو

رویترز: متحدان اوکراین درباره پایان جنگ اختلاف دارند

خبرگزاری رویترز به نقل از مقامات و دیپلمات‌ها نوشت، مواجهه دولت‌های غربی با تورم افسارگسیخته و هزینه‌های انرژی، برخی کشورهای اروپایی هم‌پیمان با اوکراین را وادار به تقاضای آتش‌بس کرده است و این درحالیست برخی دیگر از کشورها هشدار می‌دهند که آتش‌بس روسیه را جسورتر خواهد کرد.

ادامه

اروپا, المان, امریکا, امریکای شمالی, امنیتی, انگلستان, اوکراین, ایتالیا, بالکان, جنگ سرد, جهان, حقوق بشر, دونتسک, روسیه, شرق اروپا, صلح, فرانسه, لهستان, لوگانسک, لیتوانی, مجارستان, ناتو

اتحادیه‌های کارگری فرانسه درخواست مکرون برای جلسه ناهار را رد کردند

کنفدراسیون سراسری کارگران فرانسه (س.ژ.ت) از حضور در برنامه ناهار کاری رئیس جمهور که به دعوت تشکل‌های کارگری پرداخته بود، به دلیل ظن تبلیغاتی بودن آن شرکت نمی‌کند.

ادامه

اختلاف طبقاتی, جهان, خبر, عدالت اجتماعی, غرب آفریقا, غرب اروپا, فرانسه