استقرار سامانه موشکی آمریکا در فیلیپین؛ تداوم تنش‌های دریای جنوبی چین

یک تحلیگر ارشد سنگاپوری با بیان اینکه سامانه موشکی آمریکا در فیلیپین می‌تواند مواضع نظامی چین را هدف قرار دهد، افزود: استقرار این سامانه ممکن است به افزایش تعداد نیروهای نظامی پکن در دریای جنوبی چین و افزایش تنش در این منطقه در بلند مدت منجر شود. به گزارش شنبه ایرنا از نشریه «ساوث چاینا ... استقرار سامانه موشکی آمریکا در فیلیپین؛ تداوم تنش‌های دریای جنوبی چین

ادامه

آسیا پاسیفیک, آمریکا, اتحاد شوروی, تایوان, تحلیل, جنگ سرد, جهان, چین, روسیه, شرق آسیا, فیلیپین, هندو پاسیفیک

کره شمالی بار دیگر آزمایش موشکی انجام داد

اداره موشکی کره شمالی روز جمعه (به وقت محلی) در بیانیه‌ای اعلام کرد که یک کلاهک بزرگ موشک کروز و یک موشک ضدهوایی جدید خود را با شلیک به سمت دریای غربی شبه جزیره کره آزمایش کرده است. به گزارش ایرنا به نقل از خبرگزاری رسمی کره شمالی، بر اساس این بیانیه، این پرتاب‌های آزمایشی ... کره شمالی بار دیگر آزمایش موشکی انجام داد

ادامه

آمریکا, جنگ سرد, جهان, خبر, ژئوپلیتیک, شبه جزیره کره, شرق آسیا, کره جنوبی, کره شمالی

اتحاد روسیه و چین علیه آمریکا پس از حمله ایران به اسرائیل

روزنامه فرانسوی لوموند عنوان کرد روسیه و چین که حمله ایران به اسرائیل را محکوم نکرده‌اند، این بحران را فرصتی برای شکاف بین غرب و بقیه جهان می‌دانند. به گزارش ایسنا، به نقل از لوموند، برعکس، در جریان گفت‌وگوی تلفنی روز دوشنبه وانگ یی، وزیر امور خارجه چین و حسین امیرعبداللهیان، همتای ایرانی‌اش، وزیر امور ... اتحاد روسیه و چین علیه آمریکا پس از حمله ایران به اسرائیل

ادامه

اسراییل, ایران, تحلیل, جنگ سرد, جهان, چین, خاورمیانه, روسیه, سوریه, شرق آسیا, شرق اروپا, غرب

چین گزارش انگلیس درباره هنگ کنگ را رد کرد

چین امروز سه‌شنبه، از انگلیس خواست تا از مداخله در امور هنگ کنگ و همدستی با مجرمان و آشوبگرانی که امنیت ملی چین را تضعیف می‌کنند، دست بردارد. به گزارش روز سه شنبه ایرنا به نقل از خبرگزاری شینهوا، لین جیان سخنگوی وزارت امور خارجه چین در نشستی خبری در پاسخ به سوالی درباره تهمت‌های ... چین گزارش انگلیس درباره هنگ کنگ را رد کرد

ادامه

آزادی, انگلیس, جنگ سرد, جهان, چین, خبر, شرق آسیا, غرب اروپا, هنگ کنگ

آمریکا و غرب؛ تامین‌کنندگان مالی اقدامات تروریستی علیه روسیه

کمیته تحقیقات روسیه از نقش کشورهای غربی در تامین مالی اقدامات تروریستی در این کشور پرده برداشت. به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از اسپوتنیک، روسیه موضوع تامین مالی تروریسم ضد روسی از سوی کشورهای غربی را بررسی می‌کند. کمیته تحقیقات روسیه روز سه‌شنبه اعلام کرد که در پی حمله تروریستی به مسکو، پرونده جنایی ... آمریکا و غرب؛ تامین‌کنندگان مالی اقدامات تروریستی علیه روسیه

ادامه

آمریکا, تروریسم, جنگ سرد, جهان, خبر, روسیه, غرب, ناتو

رویترز: متحدان اوکراین درباره پایان جنگ اختلاف دارند

خبرگزاری رویترز به نقل از مقامات و دیپلمات‌ها نوشت، مواجهه دولت‌های غربی با تورم افسارگسیخته و هزینه‌های انرژی، برخی کشورهای اروپایی هم‌پیمان با اوکراین را وادار به تقاضای آتش‌بس کرده است و این درحالیست برخی دیگر از کشورها هشدار می‌دهند که آتش‌بس روسیه را جسورتر خواهد کرد.

 

به گزارش روز دوشنبه ایرنا، این رسانه در ابتدا این سوالات را مطرح کرده که آیا بهتر است با ولادیمیر پوتین رئیس جمهوری روسیه تعامل شود یا برای منزوی کردن او تلاش شود؟ آیا کی‌یف باید برای پایان دادن جنگ سازش کند؟ یا این که این مصالحه اوکراین، روسیه را جسورتر خواهد کرد؟ آیا تحریم‌های روسیه ارزش خسارت‌های جانبی را دارد؟

 

مقام ها و دیپلمات ها به رویترز گفتند: این ها برخی از پرسش‌هایی هستند که ائتلاف بین‌المللی را محک می‌زند؛ ائتلافی که بسرعت در روزهای بعد از حمله روسیه از اوکراین حمایت کردند اما با گذشت سه ماه از جنگ دچار تنش‌هایی شده‌اند.

 

در حالی که دولت‌های غربی با افزایش تورم و بهای انرژی دست و پنجه نرم می‌کنند کشورهایی مانند ایتالیا و مجارستان خواستار اجرای فوری آتش‌بس شده‌اند.

 

این امر راه را برای کاهش تحریم‌ها و پایان دادن به محاصره بنادر اوکراین که بحران غذایی را در فقیرترین کشورهای جهان وخیم‌تر کرده هموار خواهد کرد.

 

اما اوکراین، لهستان و کشورهای حوزه بالتیک هشدار می‌دهند که روسیه قابل اعتماد نیست و آتش بس باعث خواهد شد پیروزی‌های خود در تصرف اراضی اوکراین راتقویت کرده و با گروه‌بندی‌های دوباره حملات بیشتری را آغاز کند.

 

لوید آستین، وزیر دفاع آمریکا گفته است می‌خواهد روسیه را تضعیف کند و جو بایدن خواستار پیگرد قانونی پوتین به دلیل جنایت‌های جنگی است. بوریس جانسون نخست وزیر انگلیس نیز می‌گوید کی یف نباید تحت فشار پذیرش یک توافق بد قرار گیرد و این کشور باید پیروز شود.

 

فرانسه و آلمان در این میانه گنگ‌تر عمل می‌کنند و وعده داده‌اند به جای این که پوتین را شکست دهند جلوی پیروزی او را خواهند گرفت و در عین حال از تحریم‌های جدید سنگین علیه پوتین حمایت می‌کنند.

 

مسکو چنین استدلال می‌کند که حمایت نظامی واشنگتن و متحدانش جنگ را طولانی می‌کند و اوکراین را از مذاکرات صلح باز می‌دارد. در ماه مارس، کرملین از اوکراین خواست تا اقدامات نظامی خود را متوقف کند، قانون اساسی خود را تغییر دهد تا بی‌طرفی خود را تضمین کند، کریمه را به عنوان بخشی از خاک روسیه به رسمیت بشناسد و مناطق شرقی تحت کنترل جدایی طلبان را به عنوان کشورهای مستقل به عنوان شرط صلح به رسمیت بشناسد.

 

اختلافات ممکن است با توجه به تحریم‌ها و جنگ، بیش از پیش بر اقتصاد جهانی تاثیر بگذارد و خطر واکنش‌های منفی در داخل کشورها و بهانه‌ای برای پوتین را در بردارد.

 

مکرون هشدار داده است که هرگونه توافق صلح نباید روسیه را مانند آلمان در سال  ۱۹۱۸ «تحقیر» کند.

 

وی نیز مانند اولاف شولتس، صدراعظم آلمان، کانال‌های ارتباطی با کرملین را باز نگه داشته و باعث حیرت کشورهای جنگ‌ طلب  شده است. رئیس جمهور لهستان این تماس‌ها را با صحبت با آدولف هیتلر در طول جنگ جهانی دوم مقایسه کرده است.

 

هشدار مکرون درباره تحقیر نکردن روسیه، دیمیترو کولِبا وزیر امور خارجه اوکراین را بر آن داشت تا هشدار دهد فرانسه فقط خود را تحقیر می‌کند و روابط کی‌یف با شولتز سردتر شده است.

 

هدف آمریکا؛ تضعیف روسیه

 

یکی از مقامات به رویترز گفت: واشنگتن قصد تغییر رهبری پوتین را ندارد اما می‌خواهد این کشور تا حدی ضعیف شود که دیگر هوای حملات مشابهی به اوکراین به سرش نزند.

 

یکی از منابع دولتی آلمان نیز با اشاره به اظهارات لوید آستین درباره تلاش آمریکا برای تضعیف روسیه گفت: تضعیف روسیه مشکل آفرین است. مایه  تاسف است که آنالنا بائربوک وزیر امور خارجه آلمان از شریک ائتلافی شولتس  از حزب سبزها، این هدف را تایید کرد چرا که تایید این اظهارات، صرف نظر از این که اوکراین به توافق صلح  برسد یا نه، زمان لغو تحریم‌ها را پیچیده کرده است.

 

منابع دولتی آلمان همچنین گفتند که آنها نگران هستند برخی در غرب ممکن است اوکراین را به سمت اهداف نظامی غیرواقعی، از جمله بازپس‌گیری شبه جزیره کریمه تشویق کنند که می‌تواند درگیری را طولانی کند. این شبه جزیره در سال ۲۰۱۴ به خاک روسیه ملحق شد.

 

در همین حال، سفیر اوکراین در برلین بارها از آلمان به دلیل تعلل در ارسال تسلیحات سنگین به اوکراین انتقاد کرده است، اگرچه آلمان قویا از حمایت خود از کی‌یف دفاع کرده است.

 

ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه ۲۱ فوریه ۲۰۲۲ (دوم اسفند ۱۴۰۰) با انتقاد از بی‌توجهی غرب به نگرانی‌های امنیتی مسکو، استقلال جمهوری‌های خلق دونتسک و لوگانسک را در منطقه دونباس به رسمیت شناخت و سه روز پس از آن، پنجشنبه ۲۴ فوریه (۵ اسفند ۱۴۰۰) نیز عملیاتی نظامی که آن را «عملیات ویژه» خواند، علیه اوکراین آغاز کرد و به این ترتیب روابط پرتنش مسکو – کی‌یف به رویارویی نظامی تغییر وضعیت داد.

 

جنگ اوکراین وارد چهارمین ماه شده است و واکنش‌ها به تهاجم روسیه، ارسال تسلیحات به اوکراین و بروز تبعات تازه آن در زمینه‌های سیاسی، نظامی، اقتصادی و اجتماعی همچنان ادامه دارد.

دبیرکل اتحادیه عرب فاش کرد؛ فشار غرب بر کشورهای عربی علیه روسیه

دبیرکل اتحادیه عرب از فشار غرب بر کشورهای عربی به منظور «رد عملیات ویژه نظامی روسیه در اوکراین» خبر داد.

ادامه

اتحادیه عرب, افریقا, الجزایر, امارات, اوکراین, برزیل, جنگ سرد, جهان, حقوق بشر, خبر, روسیه, سودان, شرق اروپا, عراق, عربستان سعودی, مصر, مکزیک, هندوستان

نیوزیلند: کشورهای اقیانوسیه خودشان درباره روابط با چین تصمیم می‌گیرند

وزیر دفاع نیوزیلند در حاشیه اجلاس «شانگری لا دیالوگ» گفت، کشورهای منطقه اقیانوسیه آزادند تا خودشان درباره همکاری با چین تصمیم بگیرند.

ادامه

استرالیا, اقیانوسیه, امریکا, امریکای شمالی, امنیتی, جزایر سلیمان, جنگ سرد, جهان, چین, خبر, شرق آسیا, فیجی, نیوزلند

کیسینجر: نباید بگذاریم روسیه به پایگاهی برای چین در اروپا تبدیل شود

وزیر خارجه اسبق آمریکا اعلام کرد، غرب به ایجاد جایگاهی برای روسیه بعد از حوادث اوکراین نیاز دارد تا روسیه به “پایگاه محکمی” برای چین در اروپا تبدیل نشود.

ادامه

امریکا, امریکای شمالی, امنیتی, اوکراین, جنگ سرد, جهان, خبر, روسیه, شرق آسیا, شرق اروپا, ویتنام

وزیر دفاع چین: تقویت روابط به آمریکا بستگی دارد/ با فشار حداکثری علیه روسیه مخالفیم

وزیر دفاع چین امروز (یکشنبه) با اشاره به اینکه روابط این کشور با آمریکا در “مقطع بحرانی” قرار دارد، اظهار کرد که بهبود روابط دوجانبه به ایالات متحده بستگی دارد؛ همچنین وی پیرامون موضوعات مختلفی از جمله حمله روسیه به اوکراین، مسئله تایوان و تسلیحات هسته‌ای چین اظهار نظر کرد.

ادامه

امریکا, امریکای شمالی, امنیتی, اوکراین, تایوان, تحلیل, جنگ سرد, جهان, چین, حقوق بشر, روسیه, شرق آسیا, شرق اروپا