وعده کمک ۷ میلیارد دلاری نروژ به اوکراین

نخست وزیر نروژ وعده داد به اوکراین طی ۵ سال آینده بیش از ۷ میلیارد دلار کمک کند.

به گزارش باشگاه خبرنگاران: بهمزمان با نزدیک شدن جنگ اوکراین به یک سالگی خود، کشور‌های غربی از ارسال سیل گسترده کمک‌های نظامی و مالی خود به این کشور خبر می‌دهند. یکی از این کشور‌ها نروژ است.

به گزارش خبرگزاری رویترز، یوناس گار استوره، نخست وزیر نروژ امروز (دوشنبه) وعده داد این کشور طی پنج سال آینده ۷۵ میلیارد کرون (واحد پول نروژ) معادل ۷ میلیارد و ۳۰۰ میلیون دلار به اوکراین کمک کند.

نروژ که یکی از بزرگترین صادر کنندگان نفت و گاز محسوب می‌شود، از زمان حمله روسیه درآمد قابل توجهی از صادرات گاز به اتحادیه اروپا داشته است.

یوناس گار استوره پیش‌تر از سوی برخی کشور‌ها به دلیل سیاست‌های نروژ درباره جنگ اوکراین مورد انتقاد قرار گرفته بود، زیرا آن‌ها بر این باور بودند اسلو در حال سودبردن از جنگ و تحریم‌های اتخاذ شده بر حوزه انرژی روسیه است. به همین دلیل دولت وی در اواخر سال گذشته میلادی اعلام کرد برنامه‌ای چند ساله برای کمک به اوکراین در نظر دارد.

نخست وزیر نروژ درباره برنامه دولت در سال جاری میلادی گفت: ما در سال ۲۰۲۳ نیمی از کمک‌ها را در قالب تسلیحات دفاعی به اوکراین ارسال کرده و مابقی را به صورت کمک‌های بشردوستانه انجام می‌دهیم. با این حال، در طول سال‌های آینده ممکن است تناسب کمک‌های نظامی و بشردوستانه تغییر کند.

وی تاکید کرد: این بزرگترین کمک مالی نروژ تاکنون محسوب می‌شود. این کمک‌ها براساس اولویت‌هایی مقامات اوکراینی توزیع خواهد شد و لزوما منابع مالی به طور مستقیم به این مقامات اهدا نمی‌شود.

ولودیمیر زلنسکی، رئیس جمهور اوکراین با تشکر فراوان از نروژ به دلیل چنین بخشندگی در قبال کشورش، در صفحه شخصی خود در توییتر نوشت: (این کمک ها) بی سابقه است! این یک اعانه قابل توجه برای پیروزی آینده ما بر مهاجمان و موفقیت در روند بازسازی‌های پس از جنگ است.

نخست وزیر نروژ در پایان تاکید کرد: کمک‌های بشردوستانه به سازمان‌هایی اعطا خواهد شد که بیشترین تجربه را در کمک رسانی‌ها داشته اند. کمک‌های نظامی نیز با هماهنگی آمریکا و متحدان اروپایی ما انجام می‌شود.

‌اوکراین یکی از کشور‌هایی است که بالاترین نرخ فساد دولتی را پیش از جنگ داشت. از این رو، مقامات غربی از اختلاس و انحراف در کمک‌های ارسالی به این کشور بیم دارند و می‌کوشند کنترل بیشتری بر کمک‌های ارسالی خود به کی‌یف اعمال کنند.

رسانه آمریکایی: نفوذ چین در حیاط خلوت آمریکا افزایش یافته است

شبکه خبری ان بی سی نیوز نوشت: انجام یک پروژه بندری در السالوادور نشان می‌دهد که چین چگونه به شکل فزاینده‌ای نفوذ خود را در حیاط خلوت آمریکا از جمله در کشورهای آمریکای لاتین و کارائیب افزایش داده است.

ادامه

اقتصادی, السالوادور, امریکا, اورگوئه, برزیل, پرو, جنگ سرد, جهان, چین, مقاله

واکنش آمریکا به همکاری نظامی عربستان و روسیه

دولت ایالات متحده در واکنش به امضای پیمان همکاری نظامی میان عربستان سعودی و روسیه ضمن تاکید بر پایبندی آمریکا به ادامه همکاری‌های دفاعی با سعودی، از متحدان خود خواست از هرگونه همکاری نزدیک نظامی با روسیه پرهیز کنند.

ادامه

امریکا, تحریم, جنگ سرد, جهان, خبر, روسیه, عربستان سعودی

پایان هژمونی آمریکا؛ پایان جهان تک قطبی

نشانه‌های زیادی وجود دارد که از بحرانی شدن نظم جهانی حکایت می‌کند. پاسخ آشفته بین‌المللی به شیوع ویروس کرونا، بحران گسترده اقتصادی ناشی از آن، قوت گرفتن تفکرات ناسیونالیستی و پررنگ‌تر شدن مرزهای میان کشورها بخشی از نشانه‌های وضعیت شکننده نظام بین‌المللی است؛ نظامی که کشور مدعی رهبری‌اش، رئیس‌جمهوری دارد که همچنان بر شعار «نخست ... پایان هژمونی آمریکا؛ پایان جهان تک قطبی

ادامه

اتحاد شوروی, اتحادیه اروپا, اروپا, اسپانیا, افریقای جنوبی, امریکا, امریکای لاتین, اورآسیا, ایتالیا, ایدئولوژیک, برزیل, جنگ سرد, جهان, چین, حقوق بشر, دیدگاه, روسیه, سازمان بهداشت جهانی, سازمان پیمان امنیت جمعی, شانگ‌های, صربستان, صندوق بین‌المللی پول, فقر, قطر, مصر, مقاله, نئولیبرالیسم, هندوستان

زاخارووا: رویدادهای افغانستان نشان‌دهنده زوال ناتو است

سخنگوی وزارت خارجه روسیه گفت، اوضاع افغانستان نشان دهنده این است که نه آمریکا و نه ناتو توانایی هماهنگی در اقداماتشان را ندارند.

ادامه

اسیای مرکزی, افغانستان, امریکا, بالکان, تحلیل, تروریسم, جنگ سرد, جهان, روسیه, شمال اروپا, عراق, ناتو

بازی ناجوانمردانه: ترفند واشنگتن در برابر اژدهای شرق

جمهوری خلق چین پس از سال‌ها انزوای دیپلماتیک در انتهای دهه ۷۰ میلادی درها را به روی جهان گشود و عصر جدیدی از توسعه تقریبا همه جانبه را تحت رهبری دنگ شیائوپینگ آغاز کرد که به نوبه خود به الگویی برای برخی کشورهایی تبدیل شد که به دنبال احیای اقتصاد خود، رفع فقر و ایجاد ... بازی ناجوانمردانه: ترفند واشنگتن در برابر اژدهای شرق

ادامه

اقتصادی, امریکا, جنگ سرد, جهان, چین, حقوق بشر, گواتمالا, مقاله