خطر جنگ‌های گسترده و رژیم ولایت فقیه

با توجه به بحران‌های فراگیر اقتصادی-اجتماعی و زیست‌محیطی، رشد فاشیسم در جهان، و با در نظر گرفتن آنچه در اوکراین و غزه و سودان می‌گذرد، به‌ویژه با توجه به اقدام تروریستی دولت فاشیستی اسرائیل در حمله به ساختمان‌های متعلق به سفارت جمهوری اسلامی ایران در خاک سوریه و سپس پرتاب صدها پهپاد و موشک توسط ... خطر جنگ‌های گسترده و رژیم ولایت فقیه

ادامه

آمریکا, اتحاد شوروی, استثمار, اسراییل, اسلام سیاسی, امپریالیسم, انترناسیونالیسم, انگلیس, اوکراین, ایران, بریکس, پاکستان, جهان, حقوق بشر, خاورمیانه, زنان, سرمایه‌داری, سودان, سوریه, سیاسی, صلح, عدالت اجتماعی, فاشیسم, فقر, فلسطین, کمونیسم, لنین, محیط زیست, مقاله, منافع ملی, نئونازیسم, نسل‌کشی

خطر افزایش دما اروپا را تهدید می‌کند

یک گزارش جدید نشان‌ می‌دهد اروپا تقریبا دو برابر بیشتر از میانگین نرخ جهانی درحال گرم‌شدن است؛ این گزارش تأثیرات تغییرات آب و هوایی در اروپا را بررسی و تاکید کرده است که این گرمایش، وقوع سیل و خشکسالی را تشدید می‌کند. به گزارش خبرگزاری آلمان؛ سازمان هواشناسی سازمان ملل متحد و آژانس آب و ... خطر افزایش دما اروپا را تهدید می‌کند

ادامه

اتحادیه اروپا, اروپا, اقتصادی, ایتالیا, جهان, خبر, محیط زیست

اروپا بی‌توجه به تنگناهایش به پیش می‌رود

مقاله‌ای از ژنرال “پیر شیل”، فرمانده نیروی زمینی فرانسه، در روزنامه لوموند در تاریخ ۱۹ مارس ۲۰۲۴/۲۹ اسفندماه ۱۴۰۲ با عنوان صریح “ارتش آماده است” منتشر شد. نخستین ماجراجویی‌های خارج از کشور شیل در جمهوری آفریقای مرکزی، چاد، ساحل‌عاج‌، و سومالی بود. در این مقاله ژنرال شیل نوشت که نیروهایش برای هر رویارویی “آماده” هستند ... اروپا بی‌توجه به تنگناهایش به پیش می‌رود

ادامه

آفریفای مرکزی, آلمان, آمریکا, اتحادیه اروپا, اروپا, افغانستان, انگلیس, اوکراین, جنگ نیابتی, جهان, چاد, چین, روسیه, ساحل عاج, سومالی, عراق, فرانسه, محیط زیست, مقاله

گزارش‌هایی از پیکار و زندگی مردم

رشد بیکاری، بطلان شعارهای ولی‌ فقیه! آمار منتشر شده در پایان سال گذشته خط بطلان دیگری بود بر شعار ولی فقیه یعنی سال “مهار تورم و رشد تولید”، شعاری که می‌بایستی به رشد تولید و اشتغال منجر گردد. طبق آمار منتشر شده توسط مرکز آمار، نرخ متوسط بیکاری در زمستان سال گذشته ۸٫۶ درصد بوده ... گزارش‌هایی از پیکار و زندگی مردم

ادامه

آزادی‌های دموکراتیک, اجتماعی, ایران, بازنشستگان, برابری اجتماعی, حقوق بشر, دانشجویی, زنان, سوخت‌بران, سیاسی, فقر, کارگری, کولبری, گزارش, محیط زیست, نئولیبرالیسم, نفتگران, همبستگی

پرتاب ماهواره تصویربرداری با جزئیات بالا “Resurs-P” شماره ۴ به مدار

موشک Soyuz-2.1b ماهواره تصویربرداری بسیار دقیق Resurs-P شماره ۴ را به مدار زمین فرستاد. به گزارش اسپوتنیک، روس کاسموس تصاویری پخش کرد که موشک Soyuz-2.1b روز یکشنبه از کیهان بایکونور پرتاب شد و ماهواره سنجش از دور Resurs-P Earth شماره ۴ را به مدار فرستاد. این ماهواره ۹ دقیقه و ۲۳ ثانیه پس از پرتاب ... پرتاب ماهواره تصویربرداری با جزئیات بالا “Resurs-P” شماره ۴ به مدار

ادامه

جهان, دانش, روسیه, شرق اروپا, گزارش, محیط زیست

هواشناسی؛ برف وباران کشور را فرا می‌گیرد/ هشدار کولاک برف وآبگرفتگی در ۲۶ استان

سازمان هواشناسی از بارش برف و باران در اکثر مناطق کشور خبر و با صدور اطلاعیه‌هایی نسبت به کولاک برف،‌آب‌گرفتگی،ریزش بهمن و انسداد راه‌های روستایی هشدار داد.

 

به گزارش خبرگزاری تسنیم، بر اساس تحلیل نقشه‌های همدیدی و‌ آینده‌نگری سازمان هواشناسی سامانه بارشی امروز در نوار غربی، شمال فارس و بوشهر، دامنه‌های جنوبی البرز در استان‌های قزوین، البرز و تهران و مناطقی از مرکز و شرق کشور فعال است و باعث بارش برف،‌باران و وزش باد شدید و رعدوبرق در استان‌های جنوبی می‌شود.

 

شدت بارش‌های امروز به‌صورت برف برای استان‌های اردبیل، آذربایجان غربی، آذربایجان شرقی، غرب کردستان، کرمانشاه، لرستان،‌چهارمحال و بختیاری، کهگیلویه و بویراحمد، ارتفاعات شرق خوزستان است.

 

اوایل امشب با نفوذ جریانات شمالی به غرب سواحل دریای خزر بارش همراه با کاهش دما در شرق اردبیل و گیلان شروع می‌شود. فردا شنبه به جز جنوب شرق کشور در سایر مناطق برف و باران می‌بارد.

 

بر اساس اعلام سازمان هواشناسی شدت بارش‌های فردا برای شرق مازندران،‌گلستان، غرب فارس و نیمه شمالی بوشهر است. روز یکشنبه در سواحل شمالی، خراسان شمالی و شمال خراسان رضوی بارش‌ها ادامه دارد و و به تدریج سامانه بارشی از کشور خارج می‌شود.

 

دوشنبه آینده در شمال شرق، شرق و جنوب شرق وزش باد ، کاهش نسبی دما و در ارتفاعات بارش پراکنده برف روی می‌دهد.

 

زمان شروع: جمعه ۱۴۰۰/۱۱/۱۵

زمان پایان: شنبه ۱۴۰۰/۱۱/۱۶

 

نوع مخاطره: بارش برف و باران، وزش باد شدید، کولاک برف و پدیده مه

 

جمعه ۱۴۰۰/۱۱/۱۵: شمال و شرق خوزستان، شمال ایلام، کهگیلویه و بویراحمد، چهارمحال و بختیاری، غرب اصفهان، غرب کردستان، غرب کرمانشاه، جنوب لرستان، جنوب اردبیل، شمال زنجان.

 

شنبه ۱۴۰۰/۱۱/۱۶: ارتفاعات گیلان، مازندران و گلستان، غرب فارس، شمال بوشهر، شرق خراسان رضوی.

 

اثر مخاطره: لغزندگی سطح جاده‌ها و اختلال در تردد، کولاک برف، کاهش دید، احتمال سقوط بهمن، مسدود شدن جاده‌های مواصلاتی برف گیر، افت فشار گاز و تاخیر و احتمال لغو پرواز.

 

توصیه: اجتناب از سفرهای غیر ضروری، همراه داشتن تجهیزات زمستانی از جمله زنجیر چرخ، مه شکن و سوخت کافی، توقف فعالیت‌های کوهنوردی و جابجایی عشایر کوچ‌رو، آمادگی دستگاه‌های امدادی جت برف روبی و مقابله با خسارت احتمالی و مدیریت در مصرف انرژی.

 

زمان شروع: جمعه ۱۴۰۰/۱۱/۱۵

زمان پایان: یکشنبه ۱۴۰۰/۱۱/۱۷

 

نوع مخاطره: بارش برف، باران، وزش باد شدید موقت و رعد و برق و کاهش دما از روز شنبه.

 

جمعه ۱۴۰۰/۱۱/۱۵: آذربایجان شرقی، آذربایجان غربی، اردبیل، کرمانشاه، کردستان، زنجان، لرستان، ایلام، همدان، مرکزی، خوزستان، قزوین، البرز، تهران، شمال فارس، شمال بوشهر.

 

شنبه ۱۴۰۰/۱۱/۱۶: آذربایجان شرقی، اردبیل، شمال زنجان، گلستان، مازندران، گیلان، خراسان شمالی، خراسان جنوبی، خراسان رضوی، یزد، کردستان، کرمانشاه، همدان، مرکزی، لرستان، شمال و شرق خوزستان، چهارمحال و بختیاری، کهگیلویه و بویراحمد، فارس، بوشهر، شمال و ارتفاعات کرمان.

 

یکشنبه ۱۴۰۰/۱۱/۱۷: گیلان، مازندران، گلستان، خراسان شمالی، شمال خراسان رضوی، ارتفاعات استان‌های زنجان، قزوین، البرز، تهران و سمنان.

 

اثر مخاطره: اختلال در تردد، پدیده مه، کاهش دید، لغزندگی جاده‌ها، کولاک برف در جاده‌های کوهستانی، احتمال سقوط بهمن، احتمال مسدود شدن راه‌های روستایی در اثر بارش برف،تاخیر و احتمال لغو پرواز، احتمال آب گرفتگی معابر شهری.

 

توصیه: اجتناب از سفرهای غیر ضروری، تجهیز خودروها به لوازم زمستانی از جمله زنجیر چرخ، مه شکن و سوخت کافی، احتیاط در فعالیت‌های کوهنوردی، امتناع از جابجایی عشایر کوچ‌رو و آمادگی دستگاه‌های اجرایی و امدادی برای عملیات برف روبی.

 

زمان شروع: اوایل وقت شنبه ۱۴۰۰/۱۱/۱۶

زمان پایان: اواخر وقت شنبه ۱۴۰۰/۱۱/۱۶

 

نوع مخاطره: وزش باد شدید در برخی مناطق جنوبی همراه با گردوخاک.

 

شنبه ۱۴۰۰/۱۱/۱۶: خراسان جنوبی، سیستان و بلوچستان، کرمان، بوشهر، فارس، اصفهان، یزد، تهران، البرز، قم، سمنان، مرکزی.

 

اثر مخاطره: در نواحی مستعد خیزش گردوخاک و کاهش دید و کاهش کیفیت هوا، احتمال شکستن درختان فرسوده و نهال‌ها و آسیب به سازه‌های موقت مانند گلخانه‌ها و تابلوهای تبلیغاتی.

 

توصیه: مستحکم کردن سازه‌های موقتی، احتیاط در تردد از اطراف درختان فرسوده و ساختمان‌های‌ نیمه کاره و عدم پارک خودروها در اطراف موارد ذکر شده.

 

زمان شروع: شنبه ۱۴۰۰/۱۱/۱۶

زمان پایان: دوشنبه ۱۴۰۰/۱۱/۱۸

 

نوع مخاطره: افزایش ارتفاع موج بین ۲ تا ۳ متر.

 

شنبه ۱۴۰۰/۱۱/۱۶: دریای خزر، در استانهای گیلان، مازندران، گلستان و خلیج فارس، در استانهای خوزستان، بوشهر، هرمزگان.

یکشنبه ۱۴۰۰/۱۱/۱۷: دریای خزر، در استانهای گیلان، مازندران، گلستان و خلیج فارس، در استانهای خوزستان، بوشهر، هرمزگان.

دوشنبه ۱۴۰۰/۱۱/۱۸: خلیج فارس، در استانهای خوزستان، بوشهر، هرمزگان.

 

اثر مخاطره: خسارت به تاسیسات دریایی و ساحلی، خطر غرق شدن قایق‌های سبک و نیمه سنگین و اختلال در تردد با شناورهای سنگین و آسیب به قفس ها و تورهای صیادی.

 

توصیه: احتیاط در تردد قایق‌های سبک و تفریحی، احتیاط در فعالیت‌های دریایی در مناطق فراساحل، احتیاط در تردد کشتی‌های تجاری و تمهیدات لازم جهت پیشگیری از هرگونه خسارت.

چرا چین در کاهش آلودگی هوا موفق شد؟

بر اساس جدیدترین گزارشهای خبری، چین موفق شده است تدابیری را برای کاهش آلودگی هوا در این کشور اتخاذ کند و میزان آلاینده‌ها و ذرات ریز معلق را در سال ۲۰۲۱ میلادی کاهش دهد و بدین ترتیب به عنوان الگویی برای دیگر کشورها در جهت حفظ محیط زیست و کاهش آلایندگی معرفی شود.   به ... چرا چین در کاهش آلودگی هوا موفق شد؟

ادامه

جهان, چین, شرق آسیا, گزارش, محیط زیست

فرسایش خاک در کشور ۵ برابر متوسط جهانی است

مدیر دفتر آب و خاک سازمان حفاظت محیط زیست گفت: فرسایش خاک در ایران حدود ۱۶ تن در هکتار است که حدود ۴ تا ۵ برابر متوسط و عددهای جهانی است، البته این عدد در مناطق مختلف متفاوت است و به تخریب مناطق بستگی دارد.

ادامه

ایران, حقوق بشر, خبر, محیط زیست

میناب؛ قطع راه‌های ارتباطی و تردد با قایق + فیلم

روستاهای مازغ پایین، مازغ بالا و منطقه کلاهی میناب از مناطق درگیر سیلاب و پایین دست سد استقلال میناب هستند که حجم بالایی از آب در کنار آن جریان پیدا کرد اما سیل‌بندهای سپاه جلوی ورود آب به بخش عمده‌ای از مناطق را گرفته‌است.

ادامه

ایران, حوادث, دهقانی, عدالت اجتماعی, کارگری, گزارش, محیط زیست