گزارش‌هایی از پیکار و زندگی مردم

به کمک هم‌وطنان سیل‌زده در سیستان‌وبلوچستان بشتابیم! با بارش باران‌های شدید و متوالی در سیستان‌وبلوچستان و سرریز شدن آب ذخیره پشت سدها متأسفانه اغلب مناطق استان را سیل دربر گرفت و زندگی مردم استان را با بحرانی سخت روبه‌رو ساخته است. نزدیک به ۲ هزار روستا و چندین شهرستان بر اثر سیلاب‌ها و به‌دلیل آب‌گرفتگی ... گزارش‌هایی از پیکار و زندگی مردم

ادامه

آزادی, آلمان, آمریکا, اجتماعی, اقتصادی, روزنامه نگاران, زنان, سیاسی, فقر, کارگران, کودکان, گزارش

نبودِ شرایط ایمنی و افزایش سوانح کار نتیجهٔ سیاست‌های ضد کارگری مقررات‌زدایی و خصوصی‌سازی است!

فجایع ناشی از نبود بهداشت و ایمنی در محیط‌های کار در عرصه‌های گوناگون تولید، معدن‌ها، پالایش و استخراج نفت و گاز، و فعالیت‌های خدماتی و درمانی را می‌توان هر روز در اخبار ناگوار سوانح کار مشاهده کرد. مصدوم شدن و جان باختن هر روزهٔ کارگران در حین رفت و آمد به محل کار، در محل ... نبودِ شرایط ایمنی و افزایش سوانح کار نتیجهٔ سیاست‌های ضد کارگری مقررات‌زدایی و خصوصی‌سازی است!

ادامه

آمریکا, آمریکای شمالی, اروپا, استبداد, استثمار, ایران, ایمنی, بانک جهانی, بنگلادش, جهان, حقوق بشر, خصوصی‌سازی, سرمایه‌داری, صندوق بین‌المللی پول, کارگری, محیط زیست, هندوستان

گفت‌وگویی با «پیتر مرتنز»، دبیرکل حزب کارگران بلژیک

پیتر مرتنز، دبیرکل حزب کارگر بلژیک، در سال‌های اخیر یکی از شخصیت‌های مطرح در جنبش کمونیستی در طرح مسئله ضرورت ایجاد روابط نزدیک تر کشورهای «جنوب جهانی» برای مقاومت در برابر هژمونی طلبی کشورهای امپریالیستی بوده است. کتاب جدید او با عنوان “شورش” که چاپ اول آن  در دسامبر ۲۰۲۳ در هلند منتشر شد، فراخوانی ... گفت‌وگویی با «پیتر مرتنز»، دبیرکل حزب کارگران بلژیک

ادامه

آزادی, آفریقای جنوبی, آمریکا, اتحادیه اروپا, اروپا, اسپانیا, استبداد, استثمار, استعمار, اسراییل, اعتراضات اجتماعی, اقتصادی, امپریالیسم, اندونزی, انگلس, بانک جهانی, بریکس, بلژیک, بولیوی, تحریم, ترکیه, جنوب, جهان, چین, خاورمیانه, روسیه, سرمایه‌داری, سوسیالیسم, شیلی, صلح, صندوق بین‌المللی پول, عدالت اجتماعی, فرانسه, فلسطین, کشاورزی, کوبا, محیط زیست, مصاحبه و گفتگو, نئولیبرالیسم, هندوستان

بحران کشاورزان اروپایی به پارلمان اروپا کشیده شد

جلسه امروز اتحادیه اروپا در بروکسل تحت الشعاع کشاورزان معترضی قرار گرفت که برای اعتراض به شرایط خود مقابل پارلمان اروپا تجمع کردند. به گزارش خبرگزاری فارس؛ «اگر ببینید که با چه تعداد امروز در این‌جا حضور داریم و اگر ببینید که (اعتراضات) سراسر اروپا را فراگرفته، پس باید امیدوار باشیم. شما به ما نیاز ... بحران کشاورزان اروپایی به پارلمان اروپا کشیده شد

ادامه

اتحادیه اروپا, اروپا, ایتالیا, بلژیک, پرتغال, جهان, حقوق بشر, خبر, دهقانی, فرانسه, کشاورزی, محیط زیست

گزارش‌هایی از پیکار و زندگی مردم

رژیمِ ناتوان از حلِ مشکلات اساسی مردم ادامۀ گرانی مواد اساسی غذائی خصوصاً نان، اجارۀ مسکن، و نیز افزایش تعرفه اینترنت به‌میزان ۳۴ درصد در هفته‌های گذشته، فشار بیشتری بر گردۀ زحمتکشان وارد آورده‌ است. خالی شدن صندوق توسعه ملی به‌دلیل برداشت‌های پی در پی دولت از این صندوق، عدم پرداخت حقوق کارگران و نیز ... گزارش‌هایی از پیکار و زندگی مردم

ادامه

اقتصادی, ایران, بازنشستگان, حقوق بشر, دانشجویی, روزنامه نگاران, زنان, سرمایه‌داری, سیاسی, عدالت اجتماعی, کارگری, محیط زیست, وکلا

میناب؛ قطع راه‌های ارتباطی و تردد با قایق + فیلم

روستاهای مازغ پایین، مازغ بالا و منطقه کلاهی میناب از مناطق درگیر سیلاب و پایین دست سد استقلال میناب هستند که حجم بالایی از آب در کنار آن جریان پیدا کرد اما سیل‌بندهای سپاه جلوی ورود آب به بخش عمده‌ای از مناطق را گرفته‌است.

 

به گزارش خبرگزاری تسنیم از میناب ؛ طی دو هفته اخیر بارش‌های سیل آسا در هرمزگان سبب بروز خسارت زیادی به منازل و مزارع کشاورزی مردم شده است. اوج این خسارات در شهرستان‌های میناب و رودان رخ داد، پس بارش‌های دو روز گذشته باز هم حجم قابل توجهی از سیلاب روانه روستاهای پایین دست سد استقلال میناب شد و راه‌های ارتباطی مناطق زیادی قطع شده است.

 

سیل‌بندهای سپاه جلوی ورود آب به بخش عمده‌ای از مازغ پایین را گرفته است

 

این چندمین بار است که برای تهیه گزارش و بررسی اوضاع راهی روستای مازغ پایین شده‌ایم اما این بار راه‌های این روستا یعنی ۲ راه اصلی این روستا از طرف شهر میناب بسته بود و مجبور شدیم برای رساندن خود به مازغ پایین از راه بندر تیاب وارد شویم که آنجا هم شاهد طغیان رودخانه و بسته‌بودن محور مواصلاتی بودیم و امکان عبور از رودخانه وجود نداشت که با حضور به موقع نیروهای قرارگاه مدینه منوره توانستیم از آب‌نما رد شویم و خود را به مازغ پایین برسانیم.

در مازغ پایین در بخشی از روستا آب نفوذ کرده بودم و در بخشی سیل‌بندها توانسته بودند جلوی ورود آب به روستا را بگیرند و مسیر مواصلاتی میناب به بندر کلاهی نیز در این روستا کاملاً قطع بود و از طریق قایق و شناور آذوقه به بندرکلاهی ارسال می‌شد.

 

طبق مشاهدات میدانی بخش عمده‌ای از روستا خالی از سکنه شده‌بود اما در برخی از منازل هنوز هم افرادی وجود داشتند به طوریکه در منازلی که در فاصله چندمتری با رودخانه و خاکریز قرار‌داشت حتی زن و بچه مشاهده می‌شد.

 

۲ روستای مازغ بالا و پایین در نزدیکترین فاصله به رودخانه میناب قرار دارند که طبق مشاهدات میدانی وضعیت روستای مازغ پایین تقریباً مطلوب بود و آب کمتری داخل روستا رفته بود اما در رابطه با روستای مازغ بالا می‌توان گفت شاخه‌هایی از رودخانه میناب علناً درون روستای مازغ بالا جاری هستند و بسیاری از مزارع کشاورزی، درختان و منازل زیر آب رفته‌اند.

 

حجم آب درون روستای مازغ بالا به حدی زیاد است که نا به آسانی با قایق موتوری که در حجم پایین آب امکان تردد ندارد وارد کوچه‌های روستا شدیم و به راحتی با قایق از کوچه‌های روستا بازدید کردیم.

 

در صورتی که بارندگی‌ها در شرق هرمزگان به ویژه جنوب کرمان که سیلاب ناشی از بارندگی‌های آن بر روی سد استقلال میناب تاثیر می‌گذارد ادامه داشته‌باشد و یا مجدداً آغاز شود؛ مسئولین مجبورند برای مدیریت سیلاب آب بیشتری از سد را بازگشایی کنند.

 

با توجه به آبگرفتگی بالای منازل مردم در روستاهای پایین دست سد استقلال میناب در طی ۲ سیلاب که در ماه جاری رخ‌داده است به نظر می‌رسد چنانچه سیلاب‌ها و بارندگی‌ها متوقف هم شوند منازل مردم از ایمنی و استحکام لازم جهت ادامه حیات برخوردار نباشند و لازم است تصمیم عاجلی در رابطه با آن‌ها اتخاذ گردد هر چند که لایروبی رودخانه در کنار روستاهای هدف یکی از مهم‌ترین برنامه‌هایی است که باید در دستورکار مسئولین قرار بگیرد.

 

حدود یک هفته‌است که راه ارتباطی بندرکلاهی بسته‌است

بندرکلاهی، روستایی از توابع دهستان تیاب بخش مرکزی شهرستان میناب در استان هرمزگان است که بر اثر بارندگی‌های اخیر تمام راه‌های مواصلاتی‌اش با مرکز شهرستان بسته‌شده است و از همه سو در محاصره آب قرار‌گرفته‌است؛ این روستا از یک سو در محاصره آب دریا قرار دارد؛ از سوی دیگر محور مواصلاتی اصلی‌اش به میناب از طریق روستای مازغ‌پایین بسته شده‌است و از طریق دیگر هم راه دیگر این روستا که به بنذرک و سپس شهر میناب متصل می‌شود بسته‌ شده‌است و علنا هیچ راه‌ارتباطی برای رساندن خود به میناب ندارد.

 

هم اکنون تنها راه ارتباطی مردم کلاهی برای تامین آذوقه و اقلام ضروری و همچنین رساندن بیماران بدحال به اولین مرکز درمانی استفاده از قایق و رد شدن از عرض رودخانه میناب به سمت روستای مازغ پایین است اما از این طریق نمی‌توان به عنوان راهی قابل اتکا استفاده کرد.

 

بندرکلاهی حدود ۹ هزار نفر جمعیت دارد و بسیاری از منازل در این روستا دچار آبگرفتگی شده‌اند اما خدماتی به آن‌ها ارائه نشده‌است.

 

تنها راه حل مشکل همیشگی این روستا عمل به وعده چندین و چندساله میناب و احداث پل بر روی رودخانه میناب حدفاصل مازغ پایین و بندرکلاهی است.

 

این روستا از حیث جمعیتی اولین یا دومین روستای پر جمعیت استان هرمزگان است و طبق سرشماری سال ۹۵ این روستا از ۲۲ شهر هرمزگان جمعیت بیشتری را در خود جای داده است.

 

چندین آبراهه نیز از داخل روستای بندرپل می‌گذرد که نیاز جدی به لایروبی دارد.

 

هشدار؛ کرمان قرمز شد/ مفقودی ۲ کودک، انسداد ۴۵ راه و قطع برق ۳۰ روستای ریگان+ویدئو

فرماندار ریگان در شرق استان کرمان می گوید که به دنبال بارش شدید باران و جاری شدن سیلاب در مناطق کوهستانی این شهرستان ۲ کودک مفقود شدند و تلاش امدادگران برای یافتن آنان جریان دارد.

ادامه

اختلاف طبقاتی, ایران, حقوق بشر, حوادث, عدالت اجتماعی, گزارش, محیط زیست

خسارت ۲ هزار میلیارد تومانی سیل به سیستان و بلوچستان/ تخریب بیش از ۴ هزار خانه فقط در کنارک

استاندار سیستان و بلوچستان گفت: بارندگی و سیل اخیر یک‌هزارو ۹۲۰ میلیارد تومان به بخش‌های راه، کشاورزی، برق، حمل و نقل، ارتباطات، آب و فاضلاب، شیلات، زیرساخت‌ها و ساختمان‌های اداری این استان خسارت وارد کرده است.

ادامه

ایران, حقوق بشر, گزارش, محیط زیست

مردم شیلی خود را از شر بازمانده‌های پوسیدهٔ دیکتاتوری رها می‌کنند

روز ۲۰ اسفند ۱۴۰۰، گابریل بوریک (بوریچ)، نامزد انتخاباتی ائتلاف چپ و جوان‌ترین رئیس‌جمهور برگزیدهٔ مردم شیلی، کار خود را آغاز خواهد کرد. او اعلام کرده است که از راه اصلاح آتی قانون اساسی، تأمین و تضمین حقوق اجتماعی مردم، و پیکار با نابرابری‌های اجتماعی- اقتصادی، قصد دارد وضعیت کشور را متحول کند.

ادامه

امریکای لاتین, بازنشستگان, برابری اجتماعی, جهان, حقوق بشر, روزنامه نگاران, سوسیالیسم, شیلی, عدالت اجتماعی, کارگری, محیط زیست, مطبوعات, نئولیبرالیسم