پایان ماجراجویی آمریکا در آفریقا

رسانه آمریکایی گزارش داد خروج آمریکا از چاد و نیجر می‌تواند نشانه‌ای مبنی بر پایان عصر حضور نظامی آمریکا در آفریقا و منطقه ساحل باشد؛ امری که چالش‌های متعددی را متوجه سیاست خارجه دولت آمریکا خواهد کرد. به گزارش ایسنا، روزنامه واشنگتن‌پست گزارش داد آمریکا با یک عقب‌نشینی استراتژیک در آفریقا مواجه است و شواهد ... پایان ماجراجویی آمریکا در آفریقا

ادامه

آفریقا, آمریکا, ایران, جهان, چاد, چین, روسیه, ژئوپلیتیک, غرب, غرب آفریقا, فرانسه, نیجر

رئیس‌جمهوری پرتغال: باید غرامت دوران برده‌داری و استعمار را بپردازیم

«مارسلو ربلو دِ سوسا» رئیس‌جمهوری پرتغال ضمن عذرخواهی به دلیل جنایت‌ها و قتل‌عامی که این کشور در دوران برده‌داری و استعمار مرتکب شده است، گفت باید غرامت این دوران پرداخت شود. به گزارش روز چهارشنبه ایرنا از رویترز، رئیس‌جمهوری پرتغال دیروز سه‌شنبه در جمع خبرنگاران گفت پرتغال مسئول جنایت‌ها در دوران برده‌داری و استعمار است ... رئیس‌جمهوری پرتغال: باید غرامت دوران برده‌داری و استعمار را بپردازیم

ادامه

آفریقا, آمریکا, آنگولا, اروپا, استعمار, برده‌داری, برزیل, پرتغال, تحلیل, تیمور شرقی, جنوب اروپا, جهان, حقوق بشر, موزامبیک, هندوستان

نیویورک‌تایمز: آمریکا ۱۰۰۰ نظامی را از نیجر خارج می‌کند

روزنامه نیویورک‌تایمز گزارش داد که ایالات متحده ۱۰۰۰ پرسنل نظامی آمریکایی را در ماه‌های آینده از این کشور واقع در غرب آفریقا خارج می‌کند. به گزارش ایسنا، در این گزارش که روز جمعه منتشر شد، آمده است که دولت ایالات متحده به دولت انتقالی نیجر در مورد طرح خود اطلاع داده است. به گزارش روزنامه ... نیویورک‌تایمز: آمریکا ۱۰۰۰ نظامی را از نیجر خارج می‌کند

ادامه

آفریقا, آمریکا, استعمار, تروریسم, خبر, روسیه, غرب آفریقا, فرانسه, نیجر

چه کشورهایی فلسطین را به رسمیت می‌شناسند؟

جنگ شش ماهه اخیر اسرائیل در غزه و افزایش خشونت‌ها در این منطقه باعث شده است موضوع به رسمیت شناختن کشور فلسطین بار دیگر مطرح شود و برخی از کشورهای اروپایی در اینباره اعلام آمادگی کنند. اما در حال حاضر فلسطین از سوی چه کشورهایی به رسمت شمرده می‌شود؟ به گزارش یورو نیوز؛ پدرو سانچز، ... چه کشورهایی فلسطین را به رسمیت می‌شناسند؟

ادامه

آرژانتین, آفریقا, آمریکا, اتحادیه اروپا, اروپا, اسپانیا, استرالیا, اسراییل, اسلوونی, الجزایر, ایرلند, برزیل, بلغارستان, ترکیه, جمهوری چک, جهان, حقوق بشر, خاورمیانه, دیوان داوری لاهه, رومانی, ژاپن, سازمان ملل, سوئد, شیلی, صلح, غرب اروپا, فلسطین, قبرس, کانادا, کره جنوبی, گزارش, لهستان, مالت, مجارستان, هندوستان

پوتین: فروپاشی استعمار جهانی اجتناب ناپذیر است/ اتحاد جماهیر شوروی این روند را تسریع کرد

ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه در دیدار با امیر کاستوریکا کارگردان سینما و موسیقی دان صرب گفت: غرب روسیه را مسئول فروپاشی استعمار در سراسر جهان می‌داند، اما نابودی استعمار روند اجتناب ناپذیر بوده است. به گزارش سه شنبه شب ایرنا از “خبرگزاری تاس”. پوتین در دیدار این کارگردان صرب در مسکو افزود: این ترس ... پوتین: فروپاشی استعمار جهانی اجتناب ناپذیر است/ اتحاد جماهیر شوروی این روند را تسریع کرد

ادامه

آسیا, آفریقا, آمریکای لاتین, اتحاد شوروی, استعمار, تاریخ, تحلیل, جهان, روسیه, صربستان, غرب

همکاری چین و مصر برای کمک به‌افزایش دسترسی کشورهای درحال توسعه به واکسن کرونا

«شی جین پینگ» و «عبدالفتاح سیسی» روسای جمهوری چین و مصر امروز (شنبه) در حاشیه بازی های المپیک زمستانی پکن بر همکاری مشترک در زمینه های مختلف تاکید کردند و خواستار همکاری دو کشور در زمینه فراهم کردن دسترسی و مقرون به صرفه بودن واکسن کرونا برای کشورهای درحال توسعه شدند.

 

به گزارش روز شنبه ایرنا از شبکه خبری «سی جی تی ان» چین، رئیس جمهوری چین در دیدار با همتای مصری‌اش در حاشیه بازی‌های المپیک زمستانی با اشاره به اینکه هر دو کشور با ساختن اولین خط تولید واکسن کرونا در سال گذشته این راه را آغاز کردند، تاکید کرد: چین آماده ادامه همکاری و پشتیبانی از مصر برای تبدیل شدن به مرکز تولید واکسن در قاره آفریقا می‌باشد. وی همچنین اذعان کرد چین و مصر باید به همکاری و مشارکت مشترک برای افزایش دسترسی به واکسن و مقرون به صرفه بودن آن در کشورهای درحال توسعه ادامه دهند.

 

«شی جین پینگ» در این دیدار از تحکیم اعتماد سیاسی، همکاری عملگرایانه مفید به اندازه همبستگی برای مبارزه با همه گیری کرونا در سالهای گذشته میان دو کشور استقبال کرد و خواستار شراکت راهبردی جامع  با همبستگی جهانی و همکاری بُرد-بُرد چین- مصر ، چین- آفریقا و چین- کشورهای در حال توسعه شد.

 

رهبر چین در ادامه سخنانش افزود: مصر و چین دیدگاه‌ها و استراتژی‌های مشابهی را در دفاع از منافع خود دنبال می‌کنند و به دنبال پیشرفت رایج، افزایش رفاه اجتماعی مردم و بهبود عدالت در جهان می‌باشند. بنابراین هر دو کشور باید دست به دست یکدیگر داده و برای ساخت جامعه‌ای با آینده مشترک و پشتیبانی از یکدیگر درباره منافع محوری و نگرانی‌های اصلی به جلو گام بردارند.

 

رئیس جمهوری چین همچنین بر ضرورت همکاری دوجانبه  درپروژه های  «راه و جاده چین»  و «ویژن ۲۰۳۰ مصر» تاکید کرد.

 

«عبدالفتاح سیسی » نیز در این دیدار از تاریخ  و سابقه روابط چین و مصر ستایش کرد و گفت مصر همیشه در کنار چین خواهد بود و از این کشور حمایت می‌کند.

 

رئیس جمهور مصر در ادامه اضافه کرد: اراده قاهره بر دوستی حقیقی میان دو کشور است تا با همکاری مشترک بر چالش های متفاوت مشترک غلبه کنند.

 

سیسی از جمله ۳۰ رهبر دیگر جهان و روسای سازمان‌های بین‌المللی است که برای شرکت در مراسم افتتاحیه بازی های المپیک زمستانی ۲۰۲۲  که شب گذشته آغاز شد به پکن سفر کرده‌اند.

امضا ۲۰۰سند همکاری با ۱۴۷ کشور و سازمان بین‌المللی در خصوص ساخت مشترک «کمربند و جاده»

رئیس‌جمهور چین در مجمع جهانی اقتصاد علاوه بر دفاع از عملکرد دولت این کشور در توزیع واکسن کرونا در سطح جهانی، راهکارهای اقتصادی پکن برای کمک به کشورهای درحال توسعه را راه حلی اثرگذار برای کاهش اختلاف توسعه خواند.

ادامه

آ. سه. آن, افریقا, اقتصادی, جهان, چین, خبر, شرق آسیا

سرمایه‌گذاری‌های بین قاره‌ای چین در اجرایی‌کردن طرح «یک کمربند-یک جاده»

در طول دو دهه گذشته، چین برای اجرایی کردن طرح بزرگ «یک کمربند – یک جاده» در پروژه های مختلفی سرمایه گذاری کرده است و به عنوان سرمایه گذار اولیه در بسیاری از کشورهای با درآمد پایین و متوسط به شمار می‌آید و به برخی نیز وام اعطا کرده است.

ادامه

اروپا, اسیا, اسیای مرکزی, افریقا, اقتصادی, امریکا, اندونزی, روسیه, سوئیس, قزاقستان, گزارش, هلند

چین و آفریقا همکاری‌ها را ارتقا می‌دهند

یک مقام شورای تجاری چین – آفریقا با بیان اینکه شرکتهای چینی نقش مهمی در ارتقای همکاری‌های دو طرف داشته‌اند، خاطرنشان کرد که اتهامات غرب درباره “تله بدهی” بی اساس است و دو طرف باید مراقب اقدامات آمریکا برای تاثیرگذاری بر همکاری‌ها باشند.

ادامه

اتیوپی, افریقا, اقتصادی, الجزایر, چین, شرق آسیا, مراکش, مصر

جنگ در لیبی، واگذاری قدرت پس از انتخابات در هاله‌ای از ابهام

لیبی که از سال ۲۰۱۱ با سقوط «معمر قذافی» شاهد جنگ و خونریزی بوده، با برگزاری چند مرحله کنفرانس صلح با مشارکت گروههای مختلف، بار دیگر امیدهایی برای برقراری آرامش در این کشور زنده شد، ولی اکنون دولت انتقالی لیبی بازی‌هایی برای چنگ انداختن به قدرت و قبضه کردن آن را شروع کرده است.

ادامه

المان, امارات, ترکیه, تروریسم, تونس, جهان, حقوق بشر, روسیه, شمال افریقا, فرانسه, لیبی, مصر