هدیه سال نو دولت کلمبیا به مردم؛ آتش‌بس با ۵ گروه مسلح

رئیس‌جمهوری کلمبیا با بیان اینکه «صلح کامل یک واقعیت خواهد بود» از برقراری آتش‌بس دوجانبه شش ماهه میان دولت و ۵ سازمان مسلح خبر داد که بسته به پیشرفت مذاکرات، قابل تمدید خواهد بود.

به گزارش روز یکشنبه ایرنا به نقل از روزنامه ال پائیس، گوستاوو پترو رئیس‌جمهوری کلمبیا به هدفی که غیرممکن به نظر می‌رسید، دست یافت: یک توافق آتش‌بس دوجانبه شش ماهه (از ۱ ژانویه ۲۰۲۳ تا ۳۰ ژوئن ۲۰۲۳/ ۱۲ دی ۱۴۰۱ تا ۹ تیر ۱۴۰۲) با پنج گروه مسلح. وی در صفحه توییتر خود اعلام کرد که این توافق با سازمان‌های ارتش آزادیبخش ملی (ELN)، مارکِتالیا (Marquetalia) و ستاد کل مرکزی (Estado Mayor Central)، نیروهای دفاع شخصی گایتانیستاس کلمبیا (Autodefensas Gaitanistas de Colombia/Clan del Golfo) و نیروهای دفاع شخصی سیرا نوادا (Autodefensas de la Sierra Nevada) حاصل شده است.

رئیس‌جمهوری کلمبیا اطمینان داد: این یک اقدام جسورانه است. آتش‌بس دوجانبه، سازمان‌های مسلح و دولت را ملزم به رعایت آن می‌کند. یک سازوکار راستی‌آزمایی ملی و بین‌المللی وجود خواهد داشت. وی در آخرین پیام خود در سال ۲۰۲۲ میلادی نوشت: صلح کامل، یک واقعیت خواهد بود.

دولت کلمبیا همزمان با اعلام این خبر، تاکید کرد که نامه‌هایی از سوی جامعه مدنی، نهاد کلیسا و سازمان‌های اجتماعی دریافت کرده است که خواستار پایان دادن به خشونت هستند.

در بیانیه دولت کلمبیا که پس از اعلام رئیس‌جمهوری این کشور منتشر شد، در بیان جزئیات این توافق آمده است: هدف از این آتش‌بس، تعلیق تاثیر (اقدامات) انسانی بر جوامع قومی- سرزمینی و دهقانی و به طور کلی، مردم است؛ تعلیق اقدامات تهاجمی و جلوگیری از حوادث مسلحانه بین نیروهای عمومی و سازمان‌ها، خارج از چارچوب قانون است.

دولت کلمبیا اعلام کرد برای هر یک از سازمان‌ها مصوبه خاصی صادر می‌کند که در آن، مدت و شرایط توافق مشخص می‌شود. این فرآیند توسط ماموریت راستی‌آزمایی سازمان ملل (MAPP/OEA)، دفتر بازرسی و کلیسای کاتولیک، تحت نظارت ملی و بین‌المللی قرار خواهد گرفت.

چریک‌های ارتش ملی آزادیبخش کلمبیا، آتش‌بس یکجانبه‌ای را حفظ کرده بودند که دوم ژانویه (۱۳ دی) به پایان می‌رسید و اکنون با اعلام گوستاوو پترو، تمدید آتش‌بس شش ماهه در میانه مذاکرات با دولت را می توان نشانه‌ای از آمادگی این گروه مسلح برای دستیابی به توافق صلح کامل در نظر گرفت.

کارلوس رویز ماسیو نماینده سازمان ملل متحد در کلمبیا با استقبال از این توافق، بر حمایت از این طرح تاکید کرد و گفت: سازمان ملل از همه تلاش‌ها در جهت کاهش خشونت در مناطق، حفاظت از جوامع متاثر از درگیری‌ها و ایجاد صلح در کلمبیا حمایت می‌کند.

بر اساس داده‌های سازمان غیردولتی ایندِپاز (Indepaz) مستقر در بوگوتا، در طول سال ۲۰۲۲، ۹۴ مورد قتل‌عام به ثبت رسید، ۱۸۹ رهبر اجتماعی و ۴۲ امضاکننده توافق صلح ترور شدند.

رئیس‌جمهوری کلمبیا که هفتم اوت (۱۶ مرداد) قدرت را به دست گرفت، هدف اصلی خود را آشتی و امضای توافقنامه‌های صلح جدید با چریک‌های ارتش آزادیبخش ملی (ELN) اعلام کرده است.

درگیری مسلحانه داخلی کلمبیا نزدیک به شش دهه به طول انجامیده است و تنها بین سال‌های ۱۹۸۵ تا ۲۰۱۸ حداقل ۴۵۰ هزار کشته برجای گذاشت که بیشتر آنها غیرنظامی بودند.

حضور گوستاوو پترو نه فقط در کلمبیا که خواستار پایان دادن به خشونت سیاسی سیستماتیک است، نتایجی به همراه خواهد داشت بلکه در سطح بین‌المللی و به ویژه آمریکای لاتین نیز تاثیرگذار خواهد بود.

کره‌شمالی؛ هدف آمریکا از مداخله در امور کوبا معدوم ساختن دستاوردهای کاسترو و نابودی سوسیالیسم بود

وزیر خارجه کره شمالی در اظهاراتی ایالات متحده را به دخالت در امور داخلی کوبا و تحریک اعتراضات ضد دولتی با هدف سرنگونی دولت این کشور متهم کرد.

ادامه

امریکا, امریکای لاتین, جهان, سوسیالیسم, شرق آسیا, کره شمالی, کوبا, همبستگی

درخواست قانونگذاران آمریکایی از بایدن برای تعطیلی گوانتانامو

ده‌ها قانونگذار دموکرات در کنگره آمریکا، از جمله روسای کمیسون‌های نیروهای مسلح، امور خارجه و اطلاعات، روز پنجشنبه از جو بایدن، رئیس جمهور این کشور خواستند که زندان گوانتانامو در کوبا را “فورا” ببندد.

ادامه

امریکا, امریکای شمالی, امریکای لاتین, جهان, حقوق بشر, خبر, کوبا