نیکاراگوئه از سازمان کشورهای آمریکایی خارج می‌شود

به طور رسمی روند خروج از سازمان کشورهای آمریکایی به دلیل «مداخلات مستمر» این نهاد وابسته به آمریکا در امور داخلی نیکاراگوئه را کلید زد.

 

به گزارش ایرنا، روزنامه ال پائیس اسپانیا نوشت: پس از اقدامات و اظهارات مداخله جویانه آمریکا و متحدانش در رد انتخابات ریاست جمهوری نیکاراگوئه، «دانیل اورتگا» رئیس جمهوری منتخب این کشور، سازمان کشورهای آمریکایی را به اتخاذ «رویکرد مداخله جویانه» علیه کشورش متهم کرد و تصمیم به خروج از این نهاد منطقه ای گرفت.

 

در همین راستا، «دنیس مونکادا» وزیر امور خارجه نیکاراگوئه با اعلام این خبر تاکید کرد: سازمان کشورهای آمریکایی که در ابتدا با عنوان حمایت از کشورهای آمریکای لاتین تشکیل شده بود، به ابزاری در دستان واشنگتن برای مداخله‌جویی در کشورهای منطقه تبدیل شده است.

 

وزیر امور خارجه نیکاراگوئه، با استناد به ماده ۱۴۳ منشور سازمان کشورهای آمریکایی و در راستای اجرای دستور «دانیل اورتگا» رئیس جمهوری این کشور، از این «تصمیم تزلزل ناپذیر» خبر داد و گفت: در برابر اقدامات ناقض حقوق از سوی سازمان کشورهای آمریکایی و ایالات متحده، کناره گیری خود را از این نهاد ابزاری تحت منافع واشنگتن ابراز می داریم.

 

این تصمیم پس از آن اتخاذ شد که مجلس ملی این کشور روز سه شنبه بیانیه محکومیت خود را علیه این سازمان آمریکایی تصویب و در آن تصریح کرد که «مردم و دولت نیکاراگوئه از عضویت در این سازمان برده واشنگتن خارج می شوند».

 

سخنگوی سازمان کشورهای آمریکایی دریافت درخواست رسمی نیکاراگوئه را برای خروج از این سازمان تایید کرد. فرآیند خروج نیکاراگوئه از سازمان ۲۴ ماه به طول خواهد کشید.

 

حمایت آمریکای لاتین از تصمیم نیکاراگوئه

 

«ساچا لیورنتی» دبیر کل اتحادیه آلبا (کشورهای حوزه مقاومت آمریکای لاتین در برابر سلطه گری آمریکا) نیز با اعلام حمایت از این تصمیم نیکاراگوئه، وجود این سازمان آمریکایی را «روز به روز بی ربط تر» توصیف کرد.

 

لیورنتی در حساب توئیتر خود نوشت: پاسخ عزتمندانه نیکاراگوئه برای جدا شدن از سازمان کشورهای آمریکایی، پاسخی درخور به تلاش های مداوم این نهاد در ارتکاب اقدامات مداخله آمیز بوده است.

 

آمریکا و متحدانش که از مدت‌ها قبل با تشدید فشارهای اقتصادی به دنبال به انزوا کشاندن نیکاراگوئه در پی برگزاری انتخابات برآمده‌اند، مجموعه جدیدی از تحریم‌ها علیه مقام‌های ارشد این کشور اعمال کردند.

 

آمریکا و شرکایش اگر چه به تهدیدهای تکراری اخیر خود مبنی بر تحریم دولت نیکاراگوئه با تعبیر برگزاری انتخابات غیر دموکراتیک جامه عمل پوشاندند اما در مقابل روسیه، بولیوی، ونزوئلا و کوبا ضمن انتقاد شدید از درخواست آمریکا و سایر کشورها برای به رسمیت نشناختن انتخابات آزاد نیکاراگوئه، از روند برگزاری موفق انتخابات این کشور حمایت کردند.

 

مردم نیکاراگوئه بتازگی، رئیس جمهوری و نمایندگان پارلمان را برای پنج سال آینده انتخاب کردند. دانیل اورتگا پس از برگزاری انتخابات عمومی هفتم نوامبر (۱۶ آبان) با کسب ۷۵.۹۲ درصد آراء از حدود ۹۷ درصد آراء شمارش شده، برای بار پنجم (و چهارمین دور متوالی) بر کرسی ریاست جمهوری این کشور تکیه زد.

کره‌شمالی؛ هدف آمریکا از مداخله در امور کوبا معدوم ساختن دستاوردهای کاسترو و نابودی سوسیالیسم بود

وزیر خارجه کره شمالی در اظهاراتی ایالات متحده را به دخالت در امور داخلی کوبا و تحریک اعتراضات ضد دولتی با هدف سرنگونی دولت این کشور متهم کرد.

ادامه

امریکا, امریکای لاتین, جهان, سوسیالیسم, شرق آسیا, کره شمالی, کوبا, همبستگی

درخواست قانونگذاران آمریکایی از بایدن برای تعطیلی گوانتانامو

ده‌ها قانونگذار دموکرات در کنگره آمریکا، از جمله روسای کمیسون‌های نیروهای مسلح، امور خارجه و اطلاعات، روز پنجشنبه از جو بایدن، رئیس جمهور این کشور خواستند که زندان گوانتانامو در کوبا را “فورا” ببندد.

ادامه

امریکا, امریکای شمالی, امریکای لاتین, جهان, حقوق بشر, خبر, کوبا