مکزیک: مداخله‌گری آمریکا یک سیاست استعماری عقب‌مانده است

«آندرس مانوئل لوپز اوبرادور» رئیس‌جمهوری مکزیک، تامین مالی سازمان‌های غیردولتی مکزیکی توسط آمریکا را سیاست خارجی «مداخله‌جویانه» کاخ سفید توصیف کرد که به عنوان «بخشی از یک سیاست استعماری عقب‌مانده با زمان حاضر همخوانی ندارد».

 

به گزارش روز چهارشنبه ایرنا به نقل از تارنمای شبکه تلویزیونی تله‌سور، دولت مکزیک بیش از یکسال پیش در نامه‌ای رسمی و دیپلماتیک به دولت آمریکا به ریاست جمهوری «جو بایدن»، درخواست توقف تامین مالی سازمان غیردولتی «مکزیکی‌ها علیه فساد و معافیت از مجازات» که به صورت مستقیم از طرف «آژانس توسعه بین‌المللی ایالات متحده» تامین می‌شود، ارسال کرد.

 

آندرس مانوئل لوپز اوبرادور، رئیس‌جمهوری مکزیک تاکید کرد: همه‌ چیز نشان می‌دهد آن‌ها به تامین مالی این گروه ادامه می‌دهند. ما در این مورد با دولت ایالات متحده موافق نیستیم. اقدامات سیاسی وجود دارند که ما آن‌ها را مناسب نمی‌دانیم.

 

وی خاطر نشان کرد: ما فکر می‌کنیم که این اقدامات، مداخله‌جویانه هستند.

 

رئیس‌جمهوری مکزیک تصریح کرد دولت او به حق تعیین سرنوشت سایر ملت‌ها که به آزادی، استقلال و حاکمیت می‌انجامد، احترام می‌گذارد.

 

وی افزود: مداخله‌گرایی بخشی از یک سیاست استعماری عقب‌مانده است که با زمان حاضر همخوانی ندارد و نشان‌دهنده بی‌احترامی به سایر ملت‌ها و در عین حال، نقض سیاست‌های همسایگی خوب است.

 

اوبرادور دولت مکزیک را یک «دولت قانونی» دانست که به صورت «دموکراتیک و با اراده مردم» تشکیل شده است و در مقابل، این دست اقدامات موجب «از بین رفتن اقتدار اخلاقی و سیاسی» دولت‌های مداخله‌گر می‌شود.

 

رئیس‌جمهوری مکزیک همچنین بر لزوم اصلاح رفتار کشورها در عرصه بین‌المللی به منظور جلوگیری از اعمال سیاست‌های مالی در راستای ایجاد کودتا و هر گونه اقدام بی‌ثبات‌کننده در کشورها تاکید کرد.

 

مداخله، کودتا و چپاول منابع کشورهای آمریکای لاتین و کارائیب توسط دولت‌های آمریکا در ادوار مختلف آنچنان تلخ و تاریک در حافظه تاریخی مردم این منطقه حک شده است که نفی و رد و هشدار و محکوم کردن هر گونه اقدام و حتی اظهار نظر مقام‌های آمریکایی که رد پایی از مداخله داشته باشد را به طور دائم از سوی دولتمردان آمریکای لاتین می‌شنویم.

 

مکزیک نخستین قربانی امیال توسعه‌طلبانه آمریکا در جنگ بین سال‌های ۱۸۴۶ و ۱۸۴۸ بود که در جریان این مناقشه، حدود نیمی از قلمرو خود را از دست داد.

کره‌شمالی؛ هدف آمریکا از مداخله در امور کوبا معدوم ساختن دستاوردهای کاسترو و نابودی سوسیالیسم بود

وزیر خارجه کره شمالی در اظهاراتی ایالات متحده را به دخالت در امور داخلی کوبا و تحریک اعتراضات ضد دولتی با هدف سرنگونی دولت این کشور متهم کرد.

ادامه

امریکا, امریکای لاتین, جهان, سوسیالیسم, شرق آسیا, کره شمالی, کوبا, همبستگی

درخواست قانونگذاران آمریکایی از بایدن برای تعطیلی گوانتانامو

ده‌ها قانونگذار دموکرات در کنگره آمریکا، از جمله روسای کمیسون‌های نیروهای مسلح، امور خارجه و اطلاعات، روز پنجشنبه از جو بایدن، رئیس جمهور این کشور خواستند که زندان گوانتانامو در کوبا را “فورا” ببندد.

ادامه

امریکا, امریکای شمالی, امریکای لاتین, جهان, حقوق بشر, خبر, کوبا