رسانه آمریکایی: نفوذ چین در حیاط خلوت آمریکا افزایش یافته است

شبکه خبری ان بی سی نیوز نوشت: انجام یک پروژه بندری در السالوادور نشان می‌دهد که چین چگونه به شکل فزاینده‌ای نفوذ خود را در حیاط خلوت آمریکا از جمله در کشورهای آمریکای لاتین و کارائیب افزایش داده است.

ادامه

اقتصادی, السالوادور, امریکا, اورگوئه, برزیل, پرو, جنگ سرد, جهان, چین, مقاله

واکنش آمریکا به همکاری نظامی عربستان و روسیه

دولت ایالات متحده در واکنش به امضای پیمان همکاری نظامی میان عربستان سعودی و روسیه ضمن تاکید بر پایبندی آمریکا به ادامه همکاری‌های دفاعی با سعودی، از متحدان خود خواست از هرگونه همکاری نزدیک نظامی با روسیه پرهیز کنند.

ادامه

امریکا, تحریم, جنگ سرد, جهان, خبر, روسیه, عربستان سعودی

پایان هژمونی آمریکا؛ پایان جهان تک قطبی

نشانه‌های زیادی وجود دارد که از بحرانی شدن نظم جهانی حکایت می‌کند. پاسخ آشفته بین‌المللی به شیوع ویروس کرونا، بحران گسترده اقتصادی ناشی از آن، قوت گرفتن تفکرات ناسیونالیستی و پررنگ‌تر شدن مرزهای میان کشورها بخشی از نشانه‌های وضعیت شکننده نظام بین‌المللی است؛ نظامی که کشور مدعی رهبری‌اش، رئیس‌جمهوری دارد که همچنان بر شعار «نخست ... پایان هژمونی آمریکا؛ پایان جهان تک قطبی

ادامه

اتحاد شوروی, اتحادیه اروپا, اروپا, اسپانیا, افریقای جنوبی, امریکا, امریکای لاتین, اورآسیا, ایتالیا, ایدئولوژیک, برزیل, جنگ سرد, جهان, چین, حقوق بشر, دیدگاه, روسیه, سازمان بهداشت جهانی, سازمان پیمان امنیت جمعی, شانگ‌های, صربستان, صندوق بین‌المللی پول, فقر, قطر, مصر, مقاله, نئولیبرالیسم, هندوستان

زاخارووا: رویدادهای افغانستان نشان‌دهنده زوال ناتو است

سخنگوی وزارت خارجه روسیه گفت، اوضاع افغانستان نشان دهنده این است که نه آمریکا و نه ناتو توانایی هماهنگی در اقداماتشان را ندارند.

ادامه

اسیای مرکزی, افغانستان, امریکا, بالکان, تحلیل, تروریسم, جنگ سرد, جهان, روسیه, شمال اروپا, عراق, ناتو

بازی ناجوانمردانه: ترفند واشنگتن در برابر اژدهای شرق

جمهوری خلق چین پس از سال‌ها انزوای دیپلماتیک در انتهای دهه ۷۰ میلادی درها را به روی جهان گشود و عصر جدیدی از توسعه تقریبا همه جانبه را تحت رهبری دنگ شیائوپینگ آغاز کرد که به نوبه خود به الگویی برای برخی کشورهایی تبدیل شد که به دنبال احیای اقتصاد خود، رفع فقر و ایجاد ... بازی ناجوانمردانه: ترفند واشنگتن در برابر اژدهای شرق

ادامه

اقتصادی, امریکا, جنگ سرد, جهان, چین, حقوق بشر, گواتمالا, مقاله

ماشین تبلیغاتی ناتو علیه روسیه چگونه فعالیت می‌کند؟

به گفته مقامات روس، ناتو مراکز ویژه‌ای برای اقدامات خرابکارانه و حملات سایبری به زیرساختارهای راهبردی روسیه در اروپای شرقی، از جمله استونی، لتونی و لهستان ایجاد کرده که البته روسیه تاکنون با موفقیت با این اقدامات مقابله کرده است.

 

به گزارش تسنیم، روزنامه اینترنتی «وزگلیاد» در تحلیلی نوشته است: “سرگئی شایگو” وزیر دفاع روسیه روز جمعه هشدار داد که برای اجرای جنگ ایدئولوژیکی علیه این کشور، ناتو پایگاه‌های ویژه‌ای در مناطق شرقی قاره اروپا، از جمله در جمهوری‌های استونی، لتونی و لهستان ایجاد کرده که حتی از اتباع روسی نیز در این پایگاه‌ها استفاده می‌شود. به گفته وی، مهمترین وظیفه این مراکز اینترنتی، انجام اقدامات تبلیغاتی علیه روسیه در شبکه‌های اجتماعی، تحت پوشش وب‌لاگ نویسان معمولی و تحریک مناقشات اجتماعی در داخل روسیه است. حال باید ببینیم که ماشین تبلیغات ضدروسی ناتو چگونه کار می‌کند؟

 

می‌توان تصور کرد که صحبت وزیر دفاع روسیه دقیقاً در خصوص چه مراکزی است – از سال ۲۰۱۵ به اینطرف در ریگا (پایتخت استونی) مرکز ارتباطات راهبردی (تبلیغات راهبردی) تحت عنوان مخفف “StratCom” مشغول به فعالیت است. در تالین (مرکز لتونی) هم از سال ۲۰۰۸ یک مرکز مشابه در زمینه امنیت سایبری ایجاد شده است. در وزارت دفاع کشورهای استونی، لتونی و لهستان به تبعیت از ایالات متحده، واحدهای ویژه عملیات روانی تشکیل شده است. منجسم‌ترین گروه عملیات روانی در نیروهای مسلح لهستان فعالیت دارد که از جمله وظایف کنونی آن ایجاد شرایط برای درگیری داخلی در بلاروس است.

 

“نیکولای مژویچ” کارشناس شورای امور بین المللی و کارشناس ارشد موسسه اروپا در آکادمی علوم روسیه در گفت‌وگو با این روزنامه یادآور شد، مراکز تبلیغاتی در ریگا، تالین و ورشو، دقیقاً موسسات نظامی هستند و به همین دلیل در خصوص فعالیت آنها، وزیر دفاع (شایگو) و نه وزارت امور خارجه هشدار داده است. کسانی که در این مراکز فعالیت دارند، همگی افسران نظامی هستند که تحت پوشش متخصصان امنیت سایبری کار می‌کنند و اصلی‌ترین وظیفه آنها اقدامات اطلاعاتی و سازمان دهی حملات به زیرساختارهای مهم راهبردی در روسیه است.

 

به گفته این کارشناس، هر سه مرکز فوق با یکدیگر و با مرکز فرماندهی متحد نیروهای ناتو در اروپا ارتباط داشته و بصورت هماهنگ فعالیت دارند. نحوه استخدام متخصصان این مراکز نیز به شیوه نیروهای ویژه است و بعید نیست که حتی از شهروندان روسی و دیگر جمهوری‌های اتحاد جماهیر شوروی که به زبان روسی مسلط بوده و دارای تمایلات غربگرایانه هستند، استفاده شود.

 

مژویچ توضیح داد که این مراکز برای سازماندهی حملات سایبری و اینترنتی به زیرساختارهای نظامی و غیرنظامی در روسیه ایجاد شده‌اند. وی افزود: «نظریه اصلی ایجاد این مراکز در سال ۲۰۰۳ و حتی قبل از عضویت استونی، لتونی و لیتوانی در ناتو جان گرفت و بعد از پیوستن این جمهوری‌ها به این پیمان و به بهانه حملات سایبری به موسسات دولتی در این کشورها و لزوم تقویت امنیت آنها تحقق یافت. جالب توجه است که طبق گزارشات خود متخصصین غربی، این حملات سایبری از خاک برخی اروپای غربی و آمریکا صورت گرفته بود و روسیه در آنها هیچ دخالتی نداشت.»

 

به گفته وی، از جمله اقدامات مرکز تالین، برنامه ریزی برای حمله سایبری به نیروگاه برق اتمی لنینگراد (واقع در نزدیکی شهر سن‌پترزبورگ) است که بزرگترین نیروگاه تولید برق در روسیه است که توسط یک خبرنگار استونیایی فاش شد. البته اصلی‌ترین وظایف این مراکز، خرابکاری و ایجاد اخلال در ارتباطات و هدایت تاسیسات مهم و حساس در روسیه و همچنین تأثیرگذاری بر افکارعمومی است.

 

این کارشناس ابراز اطمینان کرد که ضروری است تا در روسیه نیز چنین مراکزی برای مقابله با اقدامات خرابکارانه ناتو ایجاد شود، همانطور که برای مقابله با حملات موشکی دشمن، سیستم‌های دفاع ضدموشکی ساخته می‌شود.

 

روسیه نیز موسساتی برای مقابله موثر با اقدامات خرابکارانه غرب ایجاد کرده است

 

در این رابطه، “ایگور ماروزوف” عضو شورای فدراسیون (سنای) روسیه و کارشناس سابق سرویس اطلاعات خارجی این کشور نیز به این روزنامه یادآور شد که وزیر دفاع به عنوان نمونه به این سه مرکز اشاره کرده و واقعیت این است که برای تقویت ماشین تبلیغاتی غرب علیه روسیه، چنین مراکزی در بسیاری از شهرهای کشورهای اروپایی وجود دارد که با عناوین مختلف مشغول به فعالیت هستند. به گفته وی، البته در روسیه نیز موسساتی برای مقابله با چنین مراکزی وجود دارند که به خوبی نیز از عهده دفاع از منافع ملی کشور برمی‌آیند.

 

این سناتور روس ادامه داد: «در این راستا شورای فدراسیون همکاری خوبی با سازمان‌های غیردولتی داشته و مکانیزم خوبی در سطح فدرال و منطقه‌ای ایجاد شده که با موفقیت با این اقدامات غربی‌ها مقابله می‌شود و اکثریت مردم روسیه نیز از کشور در این عرصه حمایت کامل می‌کنند. این گویای آن است که در آینده نیز تمامی حملات اینترنتی و سایبری کشورهای اروپای شرقی که سکوی اصلی جنگ اطلاعاتی علیه روسیه شده‌اند، خنثی خواهند شد.»

 

“ولادیمیر گونداروف” افسر سابق و کارشناس نظامی روسی نیز در این باره یادآور شد که آمریکایی‌ها نیز طی سال‌های گذشته هزینه قابل توجهی برای اجرای جنگ اطلاعاتی علیه روسیه صرف کرده‌اند. وی گفت: «تنها در سال ۲۰۲۱ حدود ۱۳۸ میلیون دلار در این زمینه هزینه شده است. در اتحادیه اروپا نیز گروه‌های کارشناسی عملیاتی ویژه مشغول فعالیت مشابهی هستند که اقدامات خرابکارانه علیه روسیه را هدایت می‌کنند و هماهنگی‌های لازم در این زمینه با طرف آمریکایی نیز صورت می‌گیرد. در واقع ایالات متحده، اتحادیه اروپا و ناتو تأمین مالی فعالیت چنین مراکزی در کشورهای مختلف را بر عهده داشته و بصورت کاملاً هماهنگ با یکدیگر همکاری دارند.»

کارشناس آلمانی: ادعای آمریکا درباره خاستگاه کرونا بی‌اساس و سیاسی‌ست

یک کارشناس و ناظر سیاسی آلمانی گفت، ادعای دولت آمریکا درباره خاستگاه ویروس کرونا در چین، بی‌اساس و دارای انگیزه سیاسی و تلاشی برای انحراف افکار عمومی است.

ادامه

المان, امریکا, تحلیل, جنگ سرد, جهان, چین, سوریه, شرق آسیا, عراق

وزیر دفاع روسیه: پیشرفته‌ترین ارتش جهان را داریم

سرگئی شایگو وزیر دفاع روسیه ارتش این کشور را در رده پیشرفته ترین ارتش های جهان توصیف کرد و گفت: نیروهای مسلح ما بر بسیاری از ارتش های دیگر کشورها برتری دارند.

ادامه

استونی, تحلیل, جنگ سرد, جهان, حضور نظامی, روسیه, شرق اروپا, لهستان

وزیر خارجه چین سه خط قرمز برای روابط پکن و واشنگتن ترسیم کرد

وزیر امور خارجه چین در دیدار با «وندی شرمن» معاون وزیر خارجه ایالات متحده آمریکا در پکن سه خط قرمز را برای مدیریت موثر اختلافات و جلوگیری از خارج شدن از کنترل روابط چین و ایالات متحده ترسیم کرد.

ادامه

امریکا, جنگ سرد, جهان, چین, حقوق بشر, شرق آسیا, گزارش