رسانه آمریکایی: نفوذ چین در حیاط خلوت آمریکا افزایش یافته است

شبکه خبری ان بی سی نیوز نوشت: انجام یک پروژه بندری در السالوادور نشان می‌دهد که چین چگونه به شکل فزاینده‌ای نفوذ خود را در حیاط خلوت آمریکا از جمله در کشورهای آمریکای لاتین و کارائیب افزایش داده است.

ادامه

اقتصادی, السالوادور, امریکا, اورگوئه, برزیل, پرو, جنگ سرد, جهان, چین, مقاله

واکنش آمریکا به همکاری نظامی عربستان و روسیه

دولت ایالات متحده در واکنش به امضای پیمان همکاری نظامی میان عربستان سعودی و روسیه ضمن تاکید بر پایبندی آمریکا به ادامه همکاری‌های دفاعی با سعودی، از متحدان خود خواست از هرگونه همکاری نزدیک نظامی با روسیه پرهیز کنند.

ادامه

امریکا, تحریم, جنگ سرد, جهان, خبر, روسیه, عربستان سعودی

پایان هژمونی آمریکا؛ پایان جهان تک قطبی

نشانه‌های زیادی وجود دارد که از بحرانی شدن نظم جهانی حکایت می‌کند. پاسخ آشفته بین‌المللی به شیوع ویروس کرونا، بحران گسترده اقتصادی ناشی از آن، قوت گرفتن تفکرات ناسیونالیستی و پررنگ‌تر شدن مرزهای میان کشورها بخشی از نشانه‌های وضعیت شکننده نظام بین‌المللی است؛ نظامی که کشور مدعی رهبری‌اش، رئیس‌جمهوری دارد که همچنان بر شعار «نخست ... پایان هژمونی آمریکا؛ پایان جهان تک قطبی

ادامه

اتحاد شوروی, اتحادیه اروپا, اروپا, اسپانیا, افریقای جنوبی, امریکا, امریکای لاتین, اورآسیا, ایتالیا, ایدئولوژیک, برزیل, جنگ سرد, جهان, چین, حقوق بشر, دیدگاه, روسیه, سازمان بهداشت جهانی, سازمان پیمان امنیت جمعی, شانگ‌های, صربستان, صندوق بین‌المللی پول, فقر, قطر, مصر, مقاله, نئولیبرالیسم, هندوستان

زاخارووا: رویدادهای افغانستان نشان‌دهنده زوال ناتو است

سخنگوی وزارت خارجه روسیه گفت، اوضاع افغانستان نشان دهنده این است که نه آمریکا و نه ناتو توانایی هماهنگی در اقداماتشان را ندارند.

ادامه

اسیای مرکزی, افغانستان, امریکا, بالکان, تحلیل, تروریسم, جنگ سرد, جهان, روسیه, شمال اروپا, عراق, ناتو

بازی ناجوانمردانه: ترفند واشنگتن در برابر اژدهای شرق

جمهوری خلق چین پس از سال‌ها انزوای دیپلماتیک در انتهای دهه ۷۰ میلادی درها را به روی جهان گشود و عصر جدیدی از توسعه تقریبا همه جانبه را تحت رهبری دنگ شیائوپینگ آغاز کرد که به نوبه خود به الگویی برای برخی کشورهایی تبدیل شد که به دنبال احیای اقتصاد خود، رفع فقر و ایجاد ... بازی ناجوانمردانه: ترفند واشنگتن در برابر اژدهای شرق

ادامه

اقتصادی, امریکا, جنگ سرد, جهان, چین, حقوق بشر, گواتمالا, مقاله

کارشناس آلمانی: ادعای آمریکا درباره خاستگاه کرونا بی‌اساس و سیاسی‌ست

یک کارشناس و ناظر سیاسی آلمانی گفت، ادعای دولت آمریکا درباره خاستگاه ویروس کرونا در چین، بی‌اساس و دارای انگیزه سیاسی و تلاشی برای انحراف افکار عمومی است.

 

به گزارش فارس، «هاینز دیتریچ» جامعه شناس و ناظر سیاسی آلمانی گفت، ادعای دولت آمریکا در این خصوص که ویروس کرونا از آزمایشگاهی در چین نشت کرده است، بی‌اساس و دارای انگیزه سیاسی است.

 

به نوشته خبرگزاری «شینهوآ»، این کارشناس آلمانی گفت، این ادعا بخشی از تلاش واشنگتن برای منحرف کردن افکار عمومی از مشکلات داخلی است که با تنش‌ها و درگیری‌های خارجی نیز تشدید شده‌اند. مدل کشورداری آمریکا به لحاظ ساختاری بی‌رمق شده است و توان اصلاح ندارد. این مدل، برای سایر کشورهای جهان «به‌طور ناکارامدی انتحاری است».

 

دیتریچ در مقاله خود با عنوان «دستکاری ویروس کرونا در راهبرد نظامی ایالات متحده» نوشته است، کاملاً مشهود است که «این ویروس به لحاظ بالینی، در چند کشور اروپایی و ایالات متحده، پیش از ظهور آن در چین یا همزمان با این کشور شناسایی شد.

 

او در ادامه نوشت، همچنان که آمریکا تقلا می‌کند برای این همه‌گیری مقصر پیدا کند، «شواهد تأیید شده و مستدلی وجود دارد که ایالات متحده جنگ‌افزارهای هسته‌ای، شیمیایی و بیولوژیک را بر روی شهروندان خود آزمایش می‌کند».

 

این کارشناس آلمانی افزود، برای مثال گزارشی هفتاد و یک صفحه‌ای از واحد عملیات ویژه ارتش آمریکا در «فورت دیتریک» وجود دارد که نشان می‌دهد متخصصان نظامی، «یک حمله بیولوژیک به‌وسیله نوعی باکتری» را در سال ۱۹۶۶ در متروی نیویورک شبیه‌سازی کرده‌اند.

 

دیتریچ در این مقاله نوشته است، شواهد جدیدتری نیز به تمایل واشنگتن برای منحرف کردن جامعه جهانی برای رسیدن به اهداف سیاسی خود دلالت دارد که از جمله آن‌ها می‌توان به دروغ گفتن درباره وجود سلاح‌های کشتار جمعی در عراق و حمایت مخفیانه از اسلام‌گرایان افراطی در سوریه و دیگر نقاط غرب آسیا اشاره کرد.

 

بحث بر سر منشأ ویروس کرونا بعد از آن دوباره داغ شد که روزنامه «وال استریت ژورنال» در گزارشی مدعی شد داده‌های اطلاعاتی نشان می‌دهند سه نفر از کارکنان آزمایشگاه شهر ووهان چین درست پیش از شیوع ویروس کرونا، به‌شدت بیمار شده بودند. این روزنامه، بیمار شدن کارکنان این آزمایشگاه را تأییدی بر ادعای انتشار کووید-۱۹ از این آزمایشگاه دانست.

 

یک روز بعد، وزارت امور خارجه چین ادعای وال‌استریت‌ژورنال را رد کرد و آن را کاملاً «فاقد صحت» توصیف کرد. «ژائو لیجیان» سخنگوی وزارت امور خارجه چین در واکنش به این ادعا گفت: «موسسه ویروس‌شناسی ووهان ۲۳ مارس امسال (سوم فروردین) بیانیه‌ای صادر کرد و در آن بیان داشت که تا ۳۰ دسامبر سال ۲۰۱۹ با هیچ موردی از عفونت ناشی از ابتلا به ویروس کرونای جدید مواجه نشده بود».

 

از سوی دیگر «جو بایدن» رئیس جمهور آمریکا روز گذشته (پنجشنبه) از آژانس‌های اطلاعاتی این کشور درخواست کرد تلاش‌ها برای یافتن خاستگاه ویروس کرونا را دوچندان کنند. با این حال، «ویلیام بِرنز» مدیر آژانس اطلاعات مرکزی آمریکا (سیا) این هفته اعلام کرده که ممکن است خاستگاه ویروس کرونا هرگز مشخص نشود.

 

اواخر سال گذشته تیم تحقیقاتی اعزام شده از سوی سازمان جهانی بهداشت، پس از گذراندن چند هفته در چین و بررسی خاستگاه ویروس کرونا به این نتیجه رسیدند که انتشار این بیماری از آزمایشگاه شهر ووهان «با احتمال بالایی بعید به نظر می‌رسد».

 

«ژائو لیجیان» سخنگوی وزارت امور خارجه چین، جمعه هفته گذشته تلاش آمریکا برای سیاسی‌سازی ردیابی خاستگاه ویروس کرونا را محکوم کرد و گفت واشنگتن احترامی برای دانش و عدالت قائل نیست.

 

لیجیان افزود، آمریکا باید علاوه بر انتشار داده‌های مربوط به مراحل اولیه شیوع ویروس کرونا در آمریکا و دعوت از کاشناسان سازمان جهانی بهداشت برای بازدید از آزمایشگاه «فورت دتریک» و دویست آزمایشگاه آمریکا در دیگر کشورها، از این کارشناسان برای بازرسی از دانشگاه کارولینای شمالی دعوت کرده و داده‌های مربوط به ابتلای سربازان آمریکایی که در بازی‌های جهانی ۲۰۱۹ شهر ووهان شرکت داشته‌اند، منتشر کند.

وزیر دفاع روسیه: پیشرفته‌ترین ارتش جهان را داریم

سرگئی شایگو وزیر دفاع روسیه ارتش این کشور را در رده پیشرفته ترین ارتش های جهان توصیف کرد و گفت: نیروهای مسلح ما بر بسیاری از ارتش های دیگر کشورها برتری دارند.

ادامه

استونی, تحلیل, جنگ سرد, جهان, حضور نظامی, روسیه, شرق اروپا, لهستان

وزیر خارجه چین سه خط قرمز برای روابط پکن و واشنگتن ترسیم کرد

وزیر امور خارجه چین در دیدار با «وندی شرمن» معاون وزیر خارجه ایالات متحده آمریکا در پکن سه خط قرمز را برای مدیریت موثر اختلافات و جلوگیری از خارج شدن از کنترل روابط چین و ایالات متحده ترسیم کرد.

ادامه

امریکا, جنگ سرد, جهان, چین, حقوق بشر, شرق آسیا, گزارش

داسیلوا: گناه نیمی از این قربانی‌ها به‌گردن رئیس‌جمهور است/ کاری که او کرده یک نسل‌کشی‌ست

ظهور و سقوط سیاسی لوئیس ایناسیو لولا داسیلوا، ملقب به «لولا» رئیس جمهوری پیشین برزیل، که باراک اوباما او را محبوب‌ترین سیاستمدار روی زمین نامیده به‌اندازهٔ ظهورش چشمگیر بود.

ادامه

اتحادیه اروپا, المان, امریکا, امریکای شمالی, برزیل, تحلیل, جنوب آسیا, جهان, چین, حقوق بشر, روسیه, سازمان ملل, فاشیسم, فقر