خیز بروکسل به‌سوی «اقتصاد جنگی»

کمیسیون اروپا قصد دارد با ارائه طرحی تازه، راه‌هایی برای تقویت صنایع نظامی اتحادیه اروپا و همچنین حرکت به‌سوی وضعیت اقتصاد جنگی ارائه کند. باشگاه خبرنگاران: مقامات اروپایی اعلام کردند «تیری برتون» کمیسیونر صنایع اروپایی پیشنهاد‌هایی را ارائه خواهد کرد تا کشور‌های عضو اتحادیه اروپا را به خرید بیشتر سلاح از شرکت‌های اروپایی تشویق کرده ... خیز بروکسل به‌سوی «اقتصاد جنگی»

ادامه

آمریکا, اتحادیه اروپا, اروپا, امنیتی, اوکراین, جنگ سرد, گزارش, ناتو

روسیه قطعنامه شورای امنیت علیه کره شمالی را وتو کرد

روسیه امروز (پنجشنبه) با وتوی قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل متحد، به شکل موثری نظارت هیاتی از کارشناسان این نهاد بر تحریم‌های بین‌المللی علیه کره شمالی را لغو کرد. به گزارش ایرنا، خبرگزاری آسوشیتدپرس گزارش داد: قطعنامه‌ای که با حمایت آمریکا به شورای امنیت پیشنهاد شد برای یکسال دیگر ماموریت این هیات را تمدید می‌کرد ... روسیه قطعنامه شورای امنیت علیه کره شمالی را وتو کرد

ادامه

آمریکا, تحریم, جنگ سرد, جهان, چین, خبر, روسیه, سازمان ملل, شبه جزیره کره, شرق آسیا, غرب, کره شمالی

کیم جونگ اون خواستار آمادگی رزمی محکم و قوی شد

رسانه دولتی کره شمالی امروز دوشنبه، گزارش کرد، کیم جونگ اون یک واحد تانک را مورد بازرسی قرار داد و خواستار افزایش آمادگی رزمی آن از جمله «قدرت ایدئولوژیک و ذهنی» بیشتر شده است. به گزارش ایسنا، این واحد اولین لشکر زرهی کره شمالی است که در سال ۱۹۴۸ راه اندازی شد و در استان ... کیم جونگ اون خواستار آمادگی رزمی محکم و قوی شد

ادامه

جنگ سرد, جهان, خبر, ژاپن, شبه جزیره کره, شرق آسیا, کره شمالی

مجارستان: ناتو بزودی نیرو به اوکراین اعزام می‌کند

نخست‌وزیر مجارستان افشا کرد که کشورهای غربی احتمالا طی ۲ الی سه ماه آینده نیروهایشان را به اوکراین اعزام کنند. به گزارش ایسنا، جنجال و احتمال اعزام نیروهای غربی به اوکراین از اظهارات ماه گذشته «امانوئل ماکرون» رئیس‌جمهور فرانسه آغاز شد و همچنان پس‌لرزه‌های آن ادامه دارد و طبق آن چیزی که نخست‌وزیر مجارستان می‌گوید ... مجارستان: ناتو بزودی نیرو به اوکراین اعزام می‌کند

ادامه

آلمان, اتحادیه اروپا, اوکراین, تحریم, جنگ سرد, جنگ نیابتی, خبر, روسیه, شرق اروپا, فرانسه, مجارستان

جنگ اقتصادی آمریکا و چین به پهپادها کشیده شد

گروهی از نمایندگان کنگره آمریکا در نامه‌ای به کاخ سفید از دولت کشورشان خواستند بر پهپادهای چینی وارد شده به آمریکا تعرفه‌های بیشتری وضع کند. به گزارش ایرنا از رویترز، گروهی از اعضای کنگره آمریکا روز چهارشنبه از دولت بایدن خواستند تا با وضع تعرفه‌های بیشتری را بر هواپیماهای بدون سرنشین ساخت چین، مشوق های ... جنگ اقتصادی آمریکا و چین به پهپادها کشیده شد

ادامه

آمریکا, آمریکای شمالی, اقتصادی, جنگ سرد, چین, شرق آسیا, گزارش

لاوروف: آمریکا و ناتو می‌خواهند اوکراین را به پادگانی علیه روسیه تبدیل کنند

سرگئی لاوروف وزیر امور خارجه روسیه اعلام کرد که آمریکا و کشورهای عضو پیمان آتلانتیک شمالی ” ناتو ” می‌خواهند اوکراین را به پادگان بزرگ علیه روسیه تبدیل کنند.

 

به گزارش ایرنا، لاوروف روز جمعه در گفت و گو با خبرگزاری اسپوتنیک گفت: کشورهای عضو ناتو بطور هدفمند اوکراین را به پادگان علیه روسیه تبدیل و با ایجاد پایگاه های نظامی رزمایش های نظامی برگزار می‌کنند.

 

وی افزود: اگر در سال ۲۰۲۱ میلادی هفت رزمایش در اوکراین برگزار شد مطابق قانون جدید تصویب شده در این کشور، در سال آینده ۱۰ رزمایش برگزار خواهد شد که یکی از آنها یک سال بطول خواهد انجامید.

 

به گفته وزیر خارجه روسیه، در این رزمایش ها، شمار سربازان اوکراینی و غربی در مقایسه با سال ۲۰۲۱ دو برابر افزایش می‌یابد و به ۶۴ هزار نفر خواهد رسید.

 

وی ادامه داد: همه این رزمایش ها ماهیت ضدروسی دارند و چنین اقداماتی نمی‌تواند برای روسیه مایه خوش‌بینی باشد.

 

لاوروف در ادامه مصاحبه با بیان این‌که در منطقه دونباس در شرق اوکراین صدها هزار تبعه روسیه زندگی می کنند، اظهار کرد : روسیه همه اقدامات لازم برای دفاع از این افراد را بکار خواهد بست.

 

لاوروف گفت که مسکو برای پاسخ دادن به اقدامات تحریک آمیز در منطقه دونباس آماده است.

 

وی تصریح کرد: روسیه به تلاش ها برای حل و فصل مناقشه در شرق اوکراین از راه‌های سیاسی و دیپلماتیک ادامه خواهد داد.

 

وزیر خارجه روسیه در همین حال خاطرنشان کرد  که جنگ داخلی در اوکراین به این زودی به پایان نخواهد رسید و دولت اوکراین قصد انجام اقدامات برای حل و فصل مناقشه دونباس را ندارد.

 

وی افزود: متاسفانه شاهد هستیم که آمریکا و سایر اعضای ناتو از تمایلات جنگ طلبانه دولت اوکراین حمایت می کنند و انواع تسلیحات و مستشاران نظامی به این کشور ارسال کرده‌اند.

 

وزیر خارجه روسیه این را نیز گفت که اکر آمریکا و ناتو به پیشنهاد روسیه برای ارائه تضمین های حقوقی پاسخ ندهند، مسکو تدابیری را اتخاذ خواهد کرد.

 

آمریکا و متحدانش مدعی هستند که حضور نیروهای روسیه در مرز اوکراین تهدیدی برای این کشور محسوب می‌شود و پوتین درصدد حمله به کی‌یف است. این در حالی است که مسکو بارها عنوان کرده اقدامات نظامی‌اش در مرز با اوکراین عادی  است.اوکراین از آمریکا خواسته تا حمایت‌های امنیتی فوری از جمله تبادل اطلاعاتی را در دستورکارش قرار دهد.

منطقه دونباس با ساکنان روس تبار در شرق اوکراین واقع شده است و از سال ۲۰۱۴ میلادی روس‌های این منطقه دو جمهوری خودخوانده دونتسک و لوگانسک تاسیس کرده و دولت‌های محلی مستقل از دولت اوکراین تشکیل داده‌اند.

 

روسیه بارها خواستار مذاکره دولت اوکراین با نمایندگان این دو منطقه برای دستیابی به توافق و حل و فصل اختلافات شده است اما کی یف مسکو را به حمایت و تشویق جدایی طلبان متهم می‌کند و مذاکره با نمایندگان این مناطق را رد می‌کند.

کرملین: پوتین به بایدن هشدار داد / احتمال قطع روابط روسیه و آمریکا

کاخ کرملین در بیانیه‌ای به گفت وگوی تلفنی ولادیمیر پوتین رئیس جمهوری روسیه و جو بایدن همتای آمریکایی او اشاره کرد و نوشت: پوتین در این مکالمه تلفنی به بایدن در مورد پیامدهای جدی تحریم‌های جدید آمریکا علیه روسیه در مساله اوکراین حتی تا قطع روابط دو کشور هشدار داد.

ادامه

امریکا, اوکراین, جنگ سرد, جهان, روسیه, گرجستان, ناتو

انتقاد دیپلمات سابق ناتو از رویکرد این سازمان در تنش‌ها با روسیه

یک مقام ارشد سازمان پیمان آتلانتیک شمالی( ناتو) از رویکرد تند این نهاد از جمله دبیرکل ناتو در قبال روسیه به شدت انتقاد کرد و گفت که این ائتلاف نظامی باید در مسیر کاهش تنش‌ها گام بردارد.

ادامه

اوکراین, تحلیل, جنگ سرد, جهان, روسیه, ناتو, نروژ

چین: آمریکا در مورد تایوان “بهای بسیار سنگینی” پرداخت می‌کند

وزیر امور خارجه چین امروز (پنج‌شنبه) در مصاحبه‌ای با رسانه‌های دولتی هشدار داد، آمریکا به خاطر اقداماتش در مورد تایوان در خطر پرداختن “بهایی بسیار سنگین” قرار دارد.

ادامه

اتحادیه اروپا, اروپا, اقتصادی, امریکا, تایوان, جهان, چین, شرق آسیا, گزارش

بودجه نظامی میلیاردی آمریکا خشم چین را برانگیخت

سخنگوی وزارت خارجه چین در واکنش به بودجه هنگفت نظامی آمریکا که بخش قابل ملاحظه‌ای از آن برای مقابله با پکن تخصیص داده شده، به آمریکا هشدار داد که مسئولانه رفتار کند.

ادامه

امریکا, امریکای شمالی, تایوان, جنگ سرد, جهان, چین, حقوق بشر, روسیه, شرق آسیا, گزارش