اتحاد روسیه و چین علیه آمریکا پس از حمله ایران به اسرائیل

روزنامه فرانسوی لوموند عنوان کرد روسیه و چین که حمله ایران به اسرائیل را محکوم نکرده‌اند، این بحران را فرصتی برای شکاف بین غرب و بقیه جهان می‌دانند. به گزارش ایسنا، به نقل از لوموند، برعکس، در جریان گفت‌وگوی تلفنی روز دوشنبه وانگ یی، وزیر امور خارجه چین و حسین امیرعبداللهیان، همتای ایرانی‌اش، وزیر امور ... اتحاد روسیه و چین علیه آمریکا پس از حمله ایران به اسرائیل

ادامه

اسراییل, ایران, تحلیل, جنگ سرد, جهان, چین, خاورمیانه, روسیه, سوریه, شرق آسیا, شرق اروپا, غرب

چین گزارش انگلیس درباره هنگ کنگ را رد کرد

چین امروز سه‌شنبه، از انگلیس خواست تا از مداخله در امور هنگ کنگ و همدستی با مجرمان و آشوبگرانی که امنیت ملی چین را تضعیف می‌کنند، دست بردارد. به گزارش روز سه شنبه ایرنا به نقل از خبرگزاری شینهوا، لین جیان سخنگوی وزارت امور خارجه چین در نشستی خبری در پاسخ به سوالی درباره تهمت‌های ... چین گزارش انگلیس درباره هنگ کنگ را رد کرد

ادامه

آزادی, انگلیس, جنگ سرد, جهان, چین, خبر, شرق آسیا, غرب اروپا, هنگ کنگ

آمریکا و غرب؛ تامین‌کنندگان مالی اقدامات تروریستی علیه روسیه

کمیته تحقیقات روسیه از نقش کشورهای غربی در تامین مالی اقدامات تروریستی در این کشور پرده برداشت. به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از اسپوتنیک، روسیه موضوع تامین مالی تروریسم ضد روسی از سوی کشورهای غربی را بررسی می‌کند. کمیته تحقیقات روسیه روز سه‌شنبه اعلام کرد که در پی حمله تروریستی به مسکو، پرونده جنایی ... آمریکا و غرب؛ تامین‌کنندگان مالی اقدامات تروریستی علیه روسیه

ادامه

آمریکا, تروریسم, جنگ سرد, جهان, خبر, روسیه, غرب, ناتو

چین: واشنگتن باید نقش سلاح‌های هسته‌ای را در سیاست امنیت ملی و جمعی کاهش دهد

سخنگوی وزارت خارجه چین درخصوص نقش سلاح‌های هسته‌ای در سیاست امنیت ملی و جمعی آمریکا هشدار داد. ایالات متحده باید نقش سلاح‌های هسته‌ای را در سیاست امنیت ملی و جمعی کاهش دهد. این را مائو نینگ، سخنگوی وزارت خارجه چین در یک نشست خبری اعلام کرد. مائو نینگ گفت: «ایالات متحده و ژاپن باید نگرش ... چین: واشنگتن باید نقش سلاح‌های هسته‌ای را در سیاست امنیت ملی و جمعی کاهش دهد

ادامه

آمریکا, امنیتی, تحلیل, جنگ سرد, جهان, چین, حقوق بشر, خلع سلاح هسته‌ای, ژاپن, شرق آسیا, ناتو

روزنامه ایتالیایی “لا رپوبلیکا”: ناتو در اندیشه ارائه اراضی اوکراین به روسیه

یک روزنامه ایتالیایی به نقل از محافل ناتو از بالا گرفتن بحث‌ها در این ائتلاف نظامی درباره طرح واگذاری سرزمین‌های تحت کنترل روسیه به این کشور و الحاق بقیه این کشور به ائتلاف نظامی غربی به عنوان راه حلی برای پایان جنگ اوکراین خبر داد. به گزارش خبرگزاری تسنیم، بر اساس گزارشی که در روزنامه ... روزنامه ایتالیایی “لا رپوبلیکا”: ناتو در اندیشه ارائه اراضی اوکراین به روسیه

ادامه

آلمان, آمریکا, اتحاد شوروی, اوکراین, ایتالیا, جنگ سرد, جنگ نیابتی, جهان, روسیه, شرق اروپا, گزارش

بودجه نظامی میلیاردی آمریکا خشم چین را برانگیخت

سخنگوی وزارت خارجه چین در واکنش به بودجه هنگفت نظامی آمریکا که بخش قابل ملاحظه‌ای از آن برای مقابله با پکن تخصیص داده شده، به آمریکا هشدار داد که مسئولانه رفتار کند.

 

به گزارش خبرگزاری فارس، «ژائو لیجیان» سخنگوی وزارت امور خارجه چین امروز (سه‌شنبه) در واکنش به تصویب نهایی بودجه نظامی هنگفت ۷۶۸ میلیارد دلاری ایالات متحده آمریکا که مبلغ چشمگیری از آن برای مقابله با چین تخصیص داده شده است، از واشنگتن خواست مسئولانه رفتار کند.

 

شبکه روسی «راشاتودی» امروز (سه‌شنبه) گزارش کرد که رئیس‌جمهور آمریکا قانون مجوز دفاع ملی ۲۰۲۲ (NADD) را روز گذشته (دوشنبه) به امضا درآورد که نشان دهنده با افزایش ۲۵ میلیارد دلاری بودجه نظامی آمریکا در مقایسه با پیشنهاد اولیه رئیس‌جمهور ایالات متحده است و در مقایسه با سال گذشته نیز، بودجه نظامی ایالات متحده آمریکا را پنج درصد افزایش داده است.

 

در راستای تمرکز نظامی فزاینده دولت بایدن بر چین، بودجه نظامی هنگفت آمریکا برای سال ۲۰۲۲ همچنین شامل تخصیص بودجه ۷.۴ میلیارد دلاری برای «طرح بازدارندگی در اقیانوس آرام» می‌شود که بخشی از آن برای دفاع از تایوان است و این در حالی است که پکن بارها اعلام کرده که تایوان بخشی از قلمرو این کشور است و در خصوص هرگونه مداخله در امور داخلی این جزیره هشدار داده است.

 

بنا بر گزارش خبرگزاری رویترز، لیجیان در کنفرانس خبری خود ضمن انتقاد از تخصیص بودجه‌ علیه چین هشدار داد که این گونه اقدامات واشنگتن، بر همکاری دو کشور تأثیر منفی خواهد گذاشت.

 

وی تصریح کرد: «من قطعاً با اطلاعات منفی درباره جمهوری خلق چین که در پیش‌نویس بودجه نظامی آمریکا آمده و ایالات متحده از این سند برای دستکاری سیاسی برای تغییر حقایق درباره چین استفاده می‌کند».

 

این دیپلمات چینی تأکید کرد که واشنگتن باید رفتارهای تبعیض‌آمیز را کنار بگذارد و بر اساس منافع دوجانبه با پکن برخورد کند.

 

وی ادامه داد: «نیازی به آسیب زدن به روابط چین و آمریکا و همکاری‌ در حوزه‌های مهم بین چین و ایالات متحده نیست».

 

ایالات متحده در بودجه نظامی امسال خود، علاوه بر چین، روسیه را نیز هدف گرفته است و ۱۵۰ میلیون دلار برای «همکاری امنیتی بالتیک» تخصیص داده شده است که این بودجه نیز یک پروژه دیگر آمریکا با هدف مقابله با مسکو است و مبلغ چهار میلیارد دلار نیز تحت عنوان «طرح دفاع از اروپا» در نظر گرفته شده است که آمریکا می‌گوید این مبلغ برای تقویت همپیمانان ناتو واشنگتن است.

 

خبرگزاری آناتولی نیز در این خصوص گزارش کرد که لایحه «قانون اختیار دفاع ملی ۲۰۲۲» در هفتم دسامبر در مجلس نمایندگان آمریکا و در ۱۵ نوامبر در سنای آمریکا به تصویب درآمده بود.

هشدار لاوروف درباره خطر بروز جنگ در اروپا در نتیجه کشاندن اوکراین به ناتو

وزیر خارجه روسیه با تأکید بر اینکه مسکو راهی برای پاسخ‌گویی به “تحریم‌های بی‌سابقه” هم پیدا می‌کند، گفت: مقامات مسکو بعید نمی‌دانند درخواست‌های روسیه درباره عدم گسترش ناتو به سمت شرق از سوی غربی‌ها نادیده گرفته خواهد شد.

ادامه

اروپا, المان, امریکا, اوکراین, تحریم, تحلیل, جنگ سرد, جهان, چین, روسیه, ناتو

سی.ان.ان؛ خاورمیانه در گیرودار رقابت بین چین و آمریکا

شبکه خبری سی.ان.ان در گزارشی اعلام کرد که خاورمیانه با وجود تلاشش برای دور بودن از رقابت‌ سیاسی و اقتصادی بین آمریکا و چین، در میان رقابت این دو کشور گیر کرده است.

ادامه

امارات, امریکا, جنگ سرد, جهان, چین, خاورمیانه

در اقدامی تنش‌زا علیه چین؛ آمریکا تایوان را برای رزمایش دریایی دعوت کرد

در میانه تشدید تنش با چین، در نظر دارد از تایوان برای مشارکت در بزرگترین رزمایش نیروی دریایی جهان در سال ۲۰۲۲ دعوت به عمل آورد.

ادامه

استرالیا, امریکا, تایوان, تشنج‌ زایی, جنگ سرد, جهان, چین, ژاپن, کانادا

وزارت دفاع روسیه: ناتو خود را برای درگیری نظامی گسترده آماده کرده است

معاون وزیر دفاع روسیه در دیدار با وابسته‌های نظامی خارجی با تحریک‌آمیز خواندن افزایش اقدامات نظامی ناتو در نزدیکترین فاصله از مرزهای روسیه، بر آمادگی مقامات مسکو برای گفت‌وگوی جدی و سازنده درباره تضمین‌های امنیتی تأکید کرد.

ادامه

اروپا, امریکا, امریکای شمالی, اوکراین, جنگ سرد, جهان, روسیه, شرق اروپا, غرب, ناتو