حذف پیمانکاران از اتلاف ثروت‌های ملی جلوگیری می‌کند/ مافیای آن‌ها، برنده میدان!

رئیس انجمن صنفی پالایشگاه چهارم پارس جنوبی گفت: حذف پیمانکاران به هیچ وجه بار مالی ندارد؛ این ایراد اصلاً وارد نیست. به گزارش خبرنگار ایلنا، «طرح ساماندهی استخدام کارکنان دولت» برای بار سوم به سد ایرادات نهادهای نظارتی برخورد کرد؛ اینبار هیات عالی نظارت مجمع تشخیص مصلحت نظام، طرح را مغایر با سیاست‌ها کلی و ... حذف پیمانکاران از اتلاف ثروت‌های ملی جلوگیری می‌کند/ مافیای آن‌ها، برنده میدان!

ادامه

امنیت شغلی, ایران, حقوق بشر, طبقه کارگر, عدالت اجتماعی, گزارش, مبارزه طبقاتی, معیشت

مردم ایران گرفتار در چنبرۀ خطرناک آتش‌افروزی‌های دولت تجاوزگر اسرائیل و دیکتاتوری ولایی

بنا بر تبلیغات حکومتی و رسانه‌های مجاز کشور، پس از عملیات “وعدۀ صادق”، یعنی حملۀ موشکی و پهپادی سپاه پاسداران به خاک اسرائیل به دستور خامنه‌ای، جمهوری اسلامی در همهٔ عرصه‌های نظامی و دیپلماتیک به “پیروزی‌های بزرگی” دست یافته و اسرائیل نیز “تنبیه” شده و “سیلی” خورده است. پس از عملیات “وعدۀ صادق”، کابینۀ جنگی ... مردم ایران گرفتار در چنبرۀ خطرناک آتش‌افروزی‌های دولت تجاوزگر اسرائیل و دیکتاتوری ولایی

ادامه

آزادی, آمریکا, استبداد, اسراییل, اسلام سیاسی, ایران, جهان, حقوق بشر, زنان, سوریه, صلح, ضد جنگ, عدالت اجتماعی, عراق, فلسطین, مقاله

تجمع اعتراضی کارگران پاکبانی و بهداشت شهرداری یاسوج + فیلم

دوشنبه ۳ اردیبهشت ۱۴۰۳ این کارگران، خواستار پرداخت ۵ ماه حقوق معوقه و سایر مطالبات مرتبط خود هستند.  گذران زندگی با این حقوق‌ها، فلاکت است و معوقه شدن آن مرگ تدریجی است. پیمانکاران واسطه ای بین شهرداری و کارگران برای غارت دستمزد ناچیز آنان هستند. بخش مهمی از دسترنج کارگران نصیب پیمانکاران میشود. اغلب زدوبندهای ... تجمع اعتراضی کارگران پاکبانی و بهداشت شهرداری یاسوج + فیلم

ادامه

امنیت شغلی, ایران, حقوق بشر, خبر, طبقه کارگر, عدالت اجتماعی, مبارزه طبقاتی, معیشت

حوادث ناشی از کار در سال گذشته در تهران، ۴۱۴ کشته و ۳۰۳۸ مصدوم بر جای گذاشته است

مدیرکل پزشکی قانونی استان تهران آمار مصدومان و متوفیان ناشی از حوادث کار در سال ۱۴۰۲ را اعلام کرد. «مهدی فروزش» مدیرکل پزشکی قانونی استان تهران در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا درباره آمار مصدومان ناشی از حوادث کار در سال ۱۴۰۲ گفت: در سال گذشته در مجموع ۳۰۳۸ نفر در استان تهران دچار حوادث ناشی ... حوادث ناشی از کار در سال گذشته در تهران، ۴۱۴ کشته و ۳۰۳۸ مصدوم بر جای گذاشته است

ادامه

ایران, ایمنی, حقوق بشر, عدالت اجتماعی, کارگران

تجمع بازنشستگان فولاد در تهران، اصفهان و قائمشهر

شماری از بازنشستگان صندوق فولاد در تهران، اصفهان و قائمشهر با حضور در یک تجمع صنفی، خواستار رسیدگی به مطالبات صنفی خود شدند. به گزارش خبرنگار ایلنا، امروز یکشنبه (دوم اردیبهشت ماه) جمعی از بازنشستگان صنعت فولاد در تهران ، اصفهان و قائمشهر با حضور مقابل ساختمان صندوق بازنشستگی محل سکونت خود، خواستار توجه به ... تجمع بازنشستگان فولاد در تهران، اصفهان و قائمشهر

ادامه

ایران, حقوق بشر, خبر, عدالت اجتماعی, کارگران, مبارزه طبقاتی, معیشت

قانون‌گریزی اصلی لاینفک در رژیم ضد کارگری ولایی

تکلیف قانون در مورد اصلاح مصوبه‌ی کمک هزینه‌ی مسکن روشن است؛ همان ۶۵۰ هزار تومانِ تصویب شده باید به سرعت و پیش از زمان پرداخت حقوق کارگران در مردادماه، ابلاغ شود. هیچ راه دیگری نیست.

 

به گزارش خبرنگار ایلنا، محمدباقر قالیباف در مقام رئیس مجلس به وظیفه‌ی نظارتی خود عمل کرد؛ صدور نامه‌ی رسمیِ بیست و نهم تیرماه خطاب به رئیس جمهور، حاصل همین نظارت قانونی و به‌کارگیری نظر مشورتی هیات تطبیق قوانین به عنوان بازوی نظارتی مجلس بود؛ این نامه دو بخش داشت، اول لزوم اصلاح مصوبه‌ی افزایش مستمری بازنشستگان و دوم، اصلاح مصوبه‌ی کمک هزینه‌ی مسکن کارگران.

 

در زمینه‌ی حق مسکن کارگران شاغل مشمول قانون کار، قانون تکلیف را به صراحت روشن کرده است. به استناد ماده ۲ اصلاحی قانون راجع به طبقه‌بندی مشاغل و برقراری کمک هزینه مسکن کارگری مصوب بیست و هفتم فروردین ۱۳۵۹ و لایحه‌ی اصلاحی این ماده مصوب ۱۳۷۰ مجلس شورای اسلامی، «تعیین حق مسکن کارگران» برعهده‌ی شورایعالی کار و صرفاً تایید آن برعهده‌ی دولت است. لذا حق مسکن ۶۵۰ هزارتومانیِ مصوب نوزدهم اسفندماه ۱۴۰۰ در شورایعالی کار که از قضا امضای سه وزیر دولت را پای خود دارد، صد درصد لازم‌الاجراست و باید توسط دولت به تمام کارگاههای دایر کشور ابلاغ شود.

 

حسین حبیبی با تایید این مساله می‌گوید: دقیقاً به دلیل زیر پا گذاشتن همین ماده قانونی‌ست که آقای قالیباف نامه زده و حکم به اصلاح مصوبه‌ی دولت در زمینه‌ی کمک هزینه‌ی مسکن کارگران داده است؛ وقتی شورایعالی کار حق مسکن کارگران مشمول قانون کار را برای سال ۱۴۰۱ مبلغ ۶۵۰ هزار تومان تعیین کرده، دولت نمی‌تواند از آن ۱۰۰ هزار تومان کم کند. کسر از مبلغ حق مسکن مصوب، خلاف ماده ۲ اصلاحی‌ست و تاکنون سابقه نداشته است.

 

او ادامه می‌دهد: دولت پس از دریافت نامه رسمی رئیس مجلس راهی ندارد جز اینکه همان مبلغ مصوب شورایعالی کار را احیا کند؛ شورایعالی کار یکبار حق مسکن را مصوب کرده و اتفاقاً نمایندگان رسمی دولت پای این رقم امضا گذاشته‌اند، دولت باید آن مبلغ را بدون کم و کاست امضا می‌کرد؛ بنابراین رویه‌ی قانونی، ابلاغ سریع همان مبلغ مصوب است.

 

به گفته‌ی حبیبی، تکلیف قانون در مورد اصلاح مصوبه‌ی کمک هزینه‌ی مسکن روشن است؛ همان ۶۵۰ هزار تومانِ تصویب شده باید به سرعت و پیش از زمان پرداخت حقوق کارگران در مردادماه، ابلاغ شود. هیچ راه دیگری نیست.

 

وی اضافه می کند: اما نمی‌دانیم چرا در این مورد تعلل می‌شود؛ انتظار داشتیم چند روز پیش از این، ابلاغیه جدید حق مسکن صادر می‌شد. این مساله هیچ پیچ و واپیچی ندارد؛ موضوع کاملاً سرراست است، یک حرکت خلاف قانون صورت گرفته که باید اصلاح شود.

 

این فعال کارگری تاکید کرد: وقتی شورایعالی کار مبلغ حق مسکن را تصویب کرده، دیگر راهی برای تغییر آن نیست؛ انتظار ما این است که با ابلاغ سریع‌تر حق مسکن ۶۵۰ هزار تومانی، زمینه برای پرداخت مابه‌التفاوت ماه‌های گذشته فراهم شود.

صف‌های طولانی بانک‌های غذا در آمریکا به دنبال تورم

به دنبال افزایش بی سابقه نرخ تورم، بانک های غذا در سراسر آمریکا به علت افزایش تقاضا برای غذارسانی به آمریکایی های نیازمند با مشکل مواجه شده‌اند.

ادامه

اختلاف طبقاتی, امریکا, امریکای شمالی, جهان, عدالت اجتماعی, فقر, گزارش

بار تورم بر دوش کارگران آمریکایی؛ حرص و طمع شرکت‌های تجاری عامل اصلی

شرکت‌های بزرگ آمریکایی از تورم به عنوان پوششی برای افزایش قیمت‌ها استفاده می‌کنند، با این حال فدرال رزرو ایالات متحده در حال افزایش نرخ بهره است که بیشتر به قشر عادی آمریکایی‌ها لطمه می‌زند.

ادامه

اختلاف طبقاتی, اقتصادی, امریکا, امریکای شمالی, جهان, حقوق بشر, عدالت اجتماعی, کارگری, گزارش

تجمع کارگران داروگر تهران در اعتراض به نبود امنیت شغلی و عدم پرداخت معوقات مزدی و بیمه‌ای

کارگران کارخانه مواد شوینده داروگر تهران در اعتراض به عدم پرداخت مطالبات و معوقات حقوقی‌شان، صبح هشتم تیر ماه در مقابل وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی تجمع کردند.

ادامه

اختلاف طبقاتی, ایران, حقوق بشر, خبر, عدالت اجتماعی, کارگری