خواست ماهیگیران: بهبود معیشت، بیمه، و تضمین امنیتِ شغلی است

سال نو فرارسید، اما معیشت هزاران ماهیگیر زحمتکش در شمال و جنوب کشور همچون سالیان گذشته نه‌تنها بهبود نیافته بلکه وخیم‌تر نیز شده‌ است. معیشت و امنیت شغلی ماهیگیران مانند دیگر کارگران و زحمتکشان رشته‌های صنعتی و خدماتی، با اجرای سیاست‌های نولیبرالی در رژیم ولایت ‌فقیه بیش از گذشته به‌مخاطره افتاده ‌است. ماهیگیران ۴ شهرستان ... خواست ماهیگیران: بهبود معیشت، بیمه، و تضمین امنیتِ شغلی است

ادامه

ایران, حقوق بشر, کارگران, ماهیگیران, معیشت, مقاله, نئولیبرالیسم

قراردادهای «حجمی» چیست و چگونه استثمار زحمتکشان را تشدید کرده‌ است

استخدام با قراردادهای “حجمی” که تحمیل شرایطی استثماری و وضعیتی دشوار در روند کار به زحمتکشان از ویژگی‌های اساسی‌اش است، در فروردین‌ماه سال ۱۳۹۱ با این عبارت به کانون صنفی کارفرمایان ابلاغ شد: “بر اساس مادهٔ ۱۷ قانون مدیریت خدمات کشوری- به دستگاه‌های اجرایی اجازه داده می‌‌شود از طریق مناقصه و با عقد قرارداد با ... قراردادهای «حجمی» چیست و چگونه استثمار زحمتکشان را تشدید کرده‌ است

ادامه

استثمار, ایران, حقوق بشر, عدالت اجتماعی, کارگری, مقاله

تجمع اعتراضی پرسنل راه آهن ناحیه اراک به پائین بودن حقوق و مزایا و وضعیت شغلی …

مکان؛ میدان راه آهن مقابل اداره کل این تجمع کارگران اراک طی فراخوانی از قبل داده شده انجام گرفته و باید گفت شرکت های قراردادی حاضر نیستند با قرار داد امضا شده با کارگران کار بکنند و باید گفت این تجمعات و اعتراضات و اعتصابات ادامه خواهد داشت یک منبع کارگری در راه‌آهن اراک به ... تجمع اعتراضی پرسنل راه آهن ناحیه اراک به پائین بودن حقوق و مزایا و وضعیت شغلی …

ادامه

امنیت شغلی, ایران, حقوق بشر, خبر, طبقه کارگر, عدالت اجتماعی, کارگران, مبارزه طبقاتی, معیشت

نشت گاز و انفجار کوره آجرپزی در مرودشت، سوختگی بالای۵۰ درصدی ۱۰ کارگر را به دنبال داشت

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی شیراز از وخامت حال ۱۰ مصدوم حادثه امروز انفجار کوره آجرپزی در مرودشت خبر داد. به گزارش باشگاه خبرنگاران؛ مهرداد شریفی گفت: با اعلام وقوع حادثه، ۴ دستگاه آمبولانس به محل وقوع حادثه اعزام و مصدومان به بیمارستان شهید مطهری مرودشت منتقل شدند. او افزود: با ... نشت گاز و انفجار کوره آجرپزی در مرودشت، سوختگی بالای۵۰ درصدی ۱۰ کارگر را به دنبال داشت

ادامه

افغانستان, ایران, ایمنی, حقوق بشر, حوادث, خبر, کارگران

تجمع اعتراض کارکنان رسمی عملیاتی در شرکت نفت فلات قاره در لاوان

جمعه ۲۴ فروردین کارکنان رسمی عملیاتی شاغل در شرکت  نفت فلات ‌قاره در لاوان دست به تجمع دیگری زده و پیگیر مطالباتشان شدند. کارکنان رسمی صنعت نفت از مهر ماه گذشته اعتراضات خود را سراسری آغاز و هر هفته در شرکت‌های مختلف نفتی تجمع می‌کنند. اهم مطالبات این همکاران عبارتند از: برکناری نفوذی‌ها و  مدیران ... تجمع اعتراض کارکنان رسمی عملیاتی در شرکت نفت فلات قاره در لاوان

ادامه

ایران, حقوق بشر, خبر, عدالت اجتماعی, فساد, کارگران, مبارزه طبقاتی, معیشت, نفتگران

بار تورم بر دوش کارگران آمریکایی؛ حرص و طمع شرکت‌های تجاری عامل اصلی

شرکت‌های بزرگ آمریکایی از تورم به عنوان پوششی برای افزایش قیمت‌ها استفاده می‌کنند، با این حال فدرال رزرو ایالات متحده در حال افزایش نرخ بهره است که بیشتر به قشر عادی آمریکایی‌ها لطمه می‌زند.

 

به گزارش روز یکشنبه ایرنا به نقل از گاردین، بانک مرکزی آمریکا (فدرال رزرو) هفته گذشته نرخ بهره را به میزان سه چهارم یک درصد افزایش داد و به افزایش بیشتر نرخ بهره شاید تا ماه سپتامبر (شهریور) اشاره داشت.

 

همچنین وزارت بازرگانی آمریکا گزارش داد که اقتصاد این کشور برای دومین سه ماهه متوالی کوچک شده است.

 

تورم دامن سراسر دنیا را گرفته که پیامد تقاضای متوقف شده از بیش از دو سال همه گیری و محدودیت عرضه همه کالاها از تراشه‌های رایانه‌ای گرفته تا گندم است.

 

جنگ اوکراین که بهای مواد غذایی و انرژی را اضافه کرده و قرنطینه‌های چین علیه کووید را نیز به آن دامن زده است.

 

اما این همه ماجرا نیست. شرکت‌های بزرگ در حال افزایش قیمت‌های خود هستند، زیرا مصرف‌کننده حق انتخاب کمی دارد. این شرکت‌ها از تورم به عنوان پوششی استفاده می‌کنند.

 

در این میان، سود سه ماهه دوم شرکت اکسون به ۱۷.۹ میلیارد دلار رسیده که بیش از سه برابر سال گذشته است و سود شرکت نفتی آمریکایی شورون نیز بیش از سه برابر شده و به ۱۱.۶ میلیارد دلار رسیده است.

 

این دو غول نفتی آمریکایی سود خود را به بخش انرژی و غیره برنمی‌گردانند، بلکه سهام شان را برای پاداش به سرمایه گذاران و مدیران، بازخرید می‌کنند.

 

باید توجه داشت که شرکت‌های بزرگ، کالاهای اصلی مصرف کننده‌ها را می‌فروشند. روز جمعه شرکت آمریکایی پی اند جی از افزایش سود به رغم افزایش هزینه‌های مواد خام و حمل و نقل خبر داد. اما این شاهکار چگونه مدیریت می‌شود؟ با افزایش بیشتر قیمت‌های آن.

 

در این میان، نیمی از افزایش اخیر قیمت مواد خوراکی مربوط به مواد گوشتی است. تنها چهار شرکت بزرگ این بازارها را کنترل می‌کنند و افزایش قیمت‌ها را برای کسب سودهای کلان هماهنگ می‌کنند و اینجا نیز باز از تورم به عنوان یک بهانه بهره می‌گیرند.

 

اگر بازارها رقابتی بود، شرکت‌های تجاری قیمت‌ها را پایین نگه می‌داشتند تا از جذب مشتری توسط رقبا جلوگیری کنند، اما با وجودی که سود بالایی کسب می‌کنند، قیمت ها را افزایش می‌دهند.

 

در همین حال، دو مساله در ارتباط با بازار کار وجود دارد، مشاغل و دستمزدها. تعداد مشاغل به خوبی افزایش یافته است، اما دستمزدهای ساعتی با توجه به تورم به شدت کاهش یافته است.

 

اگر بانک مرکزی آمریکا به افزایش نرخ بهره ادامه دهد، حتی اگر اقتصاد این کشور از رکود رسمی دوری کند، اکثر کارگران حتی بیش از این عقب خواهند افتاد.

 

استانداردهای زندگی تقریبا همه کسانی که پول قرض می‌کنند، در حال حاضر کاهش یافته است.

 

رویکرد فدرال رزرو در جهت افزایش نرخ بهره، رویکرد اشتباهی است. این رویکرد به جای ضربه زدن به شرکت‌ها که مسئول افزایش قیمت‌ها هستند، به قشر شاغل و کارگر لطمه می‌زند.

تجمع کارگران داروگر تهران در اعتراض به نبود امنیت شغلی و عدم پرداخت معوقات مزدی و بیمه‌ای

کارگران کارخانه مواد شوینده داروگر تهران در اعتراض به عدم پرداخت مطالبات و معوقات حقوقی‌شان، صبح هشتم تیر ماه در مقابل وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی تجمع کردند.

ادامه

اختلاف طبقاتی, ایران, حقوق بشر, خبر, عدالت اجتماعی, کارگری

اما و اگرهای «پیشنهاد احمقانه» افزایش سن بازنشستگی

دولت باید اول اصلاح را از خودش شروع کند؛ مهم‌ترین گام برای پایدارسازی صندوق تامین اجتماعی، اصلاح رویکرد دولت و پرداخت بدهی انباشته‌ای‌ست که امروز مرز ۴۲۰ هزار میلیارد تومان را پشت سر گذاشته است.

ادامه

اجتماعی, اختلاف طبقاتی, ایران, بازنشستگان, حقوق بشر, کارگری, گزارش

اعتراض کنفدراسیون سراسری کارگران فرانسه CGT؛ شرکت‌های چندملیتیِ بزرگ حتی یک سنت بابت افزایش دستمزدها خرج نمی‌کنند

CGT اعلام کرده است که در صورت‌ عدم وصول کارگران به مطالبات خود، روز ۲۹سپتامبر در کنار دیگر کارگران در بسیج جمعی اعتراضی به خیابان‌ها خواهد آمد.

ادامه

اختلاف طبقاتی, تحلیل, جهان, حقوق بشر, عدالت اجتماعی, غرب اروپا, فرانسه, کارگری

جراحی اقتصادی حق مسکن کارگران را کاهش داد!

از زمان به‌قدرت رسیدن ابراهیم رئیسی طبقهٔ کارگر میهن‌مان یورش‌هایی گسترده‌تر و بی‌رحمانه‌تر به منافع خود را زیر عنوان جراحی اقتصادی شاهد بوده ‌است.

ادامه

اجتماعی, اختلاف طبقاتی, ایران, بازنشستگان, حقوق بشر, سیاسی, عدالت اجتماعی, کارگری, مقاله