خواست ماهیگیران: بهبود معیشت، بیمه، و تضمین امنیتِ شغلی است

سال نو فرارسید، اما معیشت هزاران ماهیگیر زحمتکش در شمال و جنوب کشور همچون سالیان گذشته نه‌تنها بهبود نیافته بلکه وخیم‌تر نیز شده‌ است. معیشت و امنیت شغلی ماهیگیران مانند دیگر کارگران و زحمتکشان رشته‌های صنعتی و خدماتی، با اجرای سیاست‌های نولیبرالی در رژیم ولایت ‌فقیه بیش از گذشته به‌مخاطره افتاده ‌است. ماهیگیران ۴ شهرستان ... خواست ماهیگیران: بهبود معیشت، بیمه، و تضمین امنیتِ شغلی است

ادامه

ایران, حقوق بشر, کارگران, ماهیگیران, معیشت, مقاله, نئولیبرالیسم

قراردادهای «حجمی» چیست و چگونه استثمار زحمتکشان را تشدید کرده‌ است

استخدام با قراردادهای “حجمی” که تحمیل شرایطی استثماری و وضعیتی دشوار در روند کار به زحمتکشان از ویژگی‌های اساسی‌اش است، در فروردین‌ماه سال ۱۳۹۱ با این عبارت به کانون صنفی کارفرمایان ابلاغ شد: “بر اساس مادهٔ ۱۷ قانون مدیریت خدمات کشوری- به دستگاه‌های اجرایی اجازه داده می‌‌شود از طریق مناقصه و با عقد قرارداد با ... قراردادهای «حجمی» چیست و چگونه استثمار زحمتکشان را تشدید کرده‌ است

ادامه

استثمار, ایران, حقوق بشر, عدالت اجتماعی, کارگری, مقاله

تجمع اعتراضی پرسنل راه آهن ناحیه اراک به پائین بودن حقوق و مزایا و وضعیت شغلی …

مکان؛ میدان راه آهن مقابل اداره کل این تجمع کارگران اراک طی فراخوانی از قبل داده شده انجام گرفته و باید گفت شرکت های قراردادی حاضر نیستند با قرار داد امضا شده با کارگران کار بکنند و باید گفت این تجمعات و اعتراضات و اعتصابات ادامه خواهد داشت یک منبع کارگری در راه‌آهن اراک به ... تجمع اعتراضی پرسنل راه آهن ناحیه اراک به پائین بودن حقوق و مزایا و وضعیت شغلی …

ادامه

امنیت شغلی, ایران, حقوق بشر, خبر, طبقه کارگر, عدالت اجتماعی, کارگران, مبارزه طبقاتی, معیشت

نشت گاز و انفجار کوره آجرپزی در مرودشت، سوختگی بالای۵۰ درصدی ۱۰ کارگر را به دنبال داشت

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی شیراز از وخامت حال ۱۰ مصدوم حادثه امروز انفجار کوره آجرپزی در مرودشت خبر داد. به گزارش باشگاه خبرنگاران؛ مهرداد شریفی گفت: با اعلام وقوع حادثه، ۴ دستگاه آمبولانس به محل وقوع حادثه اعزام و مصدومان به بیمارستان شهید مطهری مرودشت منتقل شدند. او افزود: با ... نشت گاز و انفجار کوره آجرپزی در مرودشت، سوختگی بالای۵۰ درصدی ۱۰ کارگر را به دنبال داشت

ادامه

افغانستان, ایران, ایمنی, حقوق بشر, حوادث, خبر, کارگران

تجمع اعتراض کارکنان رسمی عملیاتی در شرکت نفت فلات قاره در لاوان

جمعه ۲۴ فروردین کارکنان رسمی عملیاتی شاغل در شرکت  نفت فلات ‌قاره در لاوان دست به تجمع دیگری زده و پیگیر مطالباتشان شدند. کارکنان رسمی صنعت نفت از مهر ماه گذشته اعتراضات خود را سراسری آغاز و هر هفته در شرکت‌های مختلف نفتی تجمع می‌کنند. اهم مطالبات این همکاران عبارتند از: برکناری نفوذی‌ها و  مدیران ... تجمع اعتراض کارکنان رسمی عملیاتی در شرکت نفت فلات قاره در لاوان

ادامه

ایران, حقوق بشر, خبر, عدالت اجتماعی, فساد, کارگران, مبارزه طبقاتی, معیشت, نفتگران

اعتراض کنفدراسیون سراسری کارگران فرانسه CGT؛ شرکت‌های چندملیتیِ بزرگ حتی یک سنت بابت افزایش دستمزدها خرج نمی‌کنند

CGT اعلام کرده است که در صورت‌ عدم وصول کارگران به مطالبات خود، روز ۲۹سپتامبر در کنار دیگر کارگران در بسیج جمعی اعتراضی به خیابان‌ها خواهد آمد.

 

به گزارش خبرنگار ایلنا به نقل از کنفدراسیون سراسری کارگران فرانسه (CGT)، نمایندگان این اتحادیه نسبت به لایحه مصوب مجلس شورای ملی فرانسه که قرار است اقداماتی را به نفع قدرت خرید به ویژه کارگران در کشور انجام دهد، اعتراض کرده و بیانیه‌ای انتقادی و شدیداللحن منتشر کردند.

 

CGT اعلام کرده است: در این مصوبه هیچ اشاره‌ای پیرامون افزایش عمومی دستمزد و هیچ اشاره‌ای به افزایش حداقل دستمزد خارج از میزان مصوب پیشین نشده است.

 

براساس اظهارات مطرح شده در بیانیه کنفدراسیون کارگران فرانسه، مسئله تورم جدید پس از جنگ اوکراین و کرونا و گرانی نرخ سوخت در محاسبات مجلس لحاظ نشده است. شرکت‌های چندملیتی بزرگ که سود آن‌ها بسیار بالاست و از سود سهام بسیار رشد کرده‌اند هم حتی یک سنت بابت افزایش دستمزدها خرج نمی‌کنند.

 

در بیانیه CGT آمده است: این لایحه با معافیت‌های جدید از بیمه، تضعیف صندوق‌های تامین اجتماعی را افزایش می‌دهد. در حال حاضر هر سال ۱۵۰ میلیارد یورو کمک دولتی بدون هیچ قید و شرط و کنترلی به شرکت‌ها پرداخت می‌شود و با این توصیف در سیاست اخیر هیچ اصلاحاتی مربوط به سهم بیمه کارفرمایان نشده است.

 

سه برابر شدن سقف پاداش «تسهیم ارزش» این واقعیت را تغییر نخواهد داد که به طور متوسط ​​مبلغ آن ۵۰۶ یورو است و ۸۰ درصد از کارکنان آن را دریافت نمی‌کنند، به ویژه در شرکت‌های کوچک. این پاداش قبل از هر چیز یک ابزار اضافی در دسترس کارفرمایان برای جلوگیری از افزایش دستمزد عمومی و دائمی در شرکت‌ها است.

 

این اتحادیه همچنین به شعاری که از زمان رئیس جمهوری سارکوزی مطرح بوده «بیشتر کار کن تا بیشتر به دست بیاوری» اعتراض و اعلام کرده است: این شعار یک فریب است که تنها هدفش طولانی کردن کار مردم است.

 

س. ژ. ت می‌گوید: اتخاذ تصمیمات قوی به نفع افزایش عمومی دستمزدها، رعایت حداقل‌های اجتماعی ضروری است.

 

برای این کار، CGT چندین اقدام کلیدی را پیشنهاد کرده است:

 

افزایش حداقل دستمزد به میزان ۲۰۰۰ یورو ناخالص. افزایش نقطه شاخص خدمات عمومی برای جبران تمام سالهای انجماد.

 

گشایش یا بازگشایی فوری مذاکرات دستمزد در شعب مربوط به مذاکره سه جانبه برای افزایش عمومی دستمزدها.

 

برابری حرفه‌ای و برابری دستمزد بین زنان و مردان برای ریشه کن کردن دائمی این تبعیض (شکاف جنسیتی دستمزد در فرانسه تا حدود ۲۸.۷ درصد باقی مانده است) و مجازات شرکت‌هایی که این قانون را رعایت نمی‌کنند.

 

رتبه‌بندی و به رسمیت شناختن مدارک تحصیلی هنگام استخدام و پرداخت براساس میزان صلاحیت، صرف‌نظر از بخشی که فرد در آن کار می‌کند.

 

در مورد امتیازات مربوط به خدمات انرژی و حمل و نقل، به جای این مصوبه کوتاه مدت و اضطراری، یک لایحه کلی بلندمدت با یک برنامه ریزی بلندمدت لازم است.

 

در زمینه محیط زیست و زندگی کارگران، توسعه راه آهن، کربن‌زدایی از صنعت، تولید آلاینده کمتر و کنترل منابع الکتریسیته باید در دستور کار قرار گیرد.

 

CGT اعلام کرده است که در صورت‌ عدم وصول کارگران به این مطالبات ۲۹سپتامبر در کنار دیگر کارگران در بسیج جمعی اعتراضی به خیابان‌ها خواهد آمد.

اما و اگرهای «پیشنهاد احمقانه» افزایش سن بازنشستگی

دولت باید اول اصلاح را از خودش شروع کند؛ مهم‌ترین گام برای پایدارسازی صندوق تامین اجتماعی، اصلاح رویکرد دولت و پرداخت بدهی انباشته‌ای‌ست که امروز مرز ۴۲۰ هزار میلیارد تومان را پشت سر گذاشته است.

ادامه

اجتماعی, اختلاف طبقاتی, ایران, بازنشستگان, حقوق بشر, کارگری, گزارش

جراحی اقتصادی حق مسکن کارگران را کاهش داد!

از زمان به‌قدرت رسیدن ابراهیم رئیسی طبقهٔ کارگر میهن‌مان یورش‌هایی گسترده‌تر و بی‌رحمانه‌تر به منافع خود را زیر عنوان جراحی اقتصادی شاهد بوده ‌است.

ادامه

اجتماعی, اختلاف طبقاتی, ایران, بازنشستگان, حقوق بشر, سیاسی, عدالت اجتماعی, کارگری, مقاله

ابتکارهای اقتصادی آمریکا در منطقه اقیانوس هند و آرام محکوم به شکست است

پایگاه اینترنتی گلوبال تایمز طی گزارشی درباره نشست وزرای ۱۴ کشور عضو چارچوب اقتصادی هند و اقیانوس آرام نوشت: هر ابتکار اقتصادی در این منطقه که چین مشارکتی در آن نداشته باشد، محکوم به شکست است.

ادامه

استرالیا, اقتصادی, اقیانوسیه, امریکا, امریکای شمالی, جهان, چین, ژئوپلیتیک, شرق آسیا, کره جنوبی

کارگران ابنیه فنی راه‌آهن قم و همدان خواهان حذف پیمانکار در بخش‌های مختلف راه‌آهن شدند

کارگران ابنیه فنی راه‌آهن قم و همدان به شرایط کار با پیمانکاران اعتراض داشته و خواستار عقد قرارداد مستقیم با راه‌آهن هستند.

ادامه

اختلاف طبقاتی, ایران, حقوق بشر, خبر, عدالت اجتماعی, کارگری