عزم کلمبیا برای پیوستن به «بریکس» با حمایت برزیل

روسای جمهوری کلمبیا و برزیل در بیانیه‌ای مشترک از عزم بوگوتا برای پیوستن به ائتلاف اقتصادهای نوظهور جهان معروف به گروه «بریکس» در کوتاه‌ترین زمان ممکن و حمایت برزیل از این روند خبر دادند. به گزارش روز پنج شنبه ایرنا از تارنمای اسپوتنیک موندو، سران دو کشور به دنبال برگزاری نشستی دو جانبه در بوگوتا ... عزم کلمبیا برای پیوستن به «بریکس» با حمایت برزیل

ادامه

آفریقای جنوبی, آمریکای لاتین, اتیوپی, اقتصادی, امارات, ایران, برزیل, بریکس, بولیوی, جهان, چین, خبر, روسیه, سازمان ملل, عربستان سعودی, کلمبیا, کوبا, مصر, نسل‌کشی, هندوستان, ونزوئلا

درخواست آلمان از چین برای برقراری صلح در اوکراین

صدراعظم آلمان طی نشستی با رئیس جمهوری چین اعمال نفوذ پکن بر مسکو را برای پایان دادن به جنگ در اوکراین خواستار شد. به گزارش ایرنا به نقل از رویترز، اولاف شولتس روز سه شنبه اظهار داشت که از شی جین پینگ رئیس جمهوری چین خواسته است تا برای پایان دادن به جنگ در اوکراین ... درخواست آلمان از چین برای برقراری صلح در اوکراین

ادامه

آلمان, اقتصادی, اوکراین, جنگ نیابتی, جهان, چین, خبر, روسیه, شرق آسیا, شرق اروپا, صلح, فلسطین

لاوروف: غرب نگران توسعه ابزارهای مالی مستقل بریکس است

وزیر امور خارجه روسیه گفت: غرب به‌طور فزاینده‌ای نگران طرح کشورهای عضو گروه اقتصادهای نوظهور (بریکس) برای توسعه ابزارهای مالی مستقل خود است. به گزارش روز چهارشنبه ایرنا، خبرگزاری تاس نوشت: سرگئی لاوروف در نشست کمیسیون شورای عمومی حزب روسیه متحد در زمینه همکاری بین المللی و حمایت از شهروندان خارج از کشور گفت: ما ... لاوروف: غرب نگران توسعه ابزارهای مالی مستقل بریکس است

ادامه

آمریکا, بریکس, تحلیل, جهان, روسیه, شرق اروپا, غرب

مقام روس: آمریکا دوباره آتش جنگ دیگری را در خاورمیانه شعله‌ور کرده است

«ویاچسلاو ولودین» رئیس دومای روسیه با اشاره به کسری بودجه آمریکا، واشنگتن را متهم کرد که با برانگیختن یک جنگ دیگر در خاورمیانه، به دنبال رهایی اقتصاد خود از “نکول” (بحران بدهی خارجی) است. به گزارش روز سه شنبه ایرنا از خبرگزاری تاس، ولودین با نوشتن از پیام در کانال تلگرامی خود، به داده‌های وزارت ... مقام روس: آمریکا دوباره آتش جنگ دیگری را در خاورمیانه شعله‌ور کرده است

ادامه

آمریکا, اتحادیه اروپا, اقتصادی, اوکراین, جهان, خاورمیانه, روسیه, شرق اروپا, گزارش, هژمونیسم

چین خواستار پایبندی آلمان به احترام متقابل شد

شی جین‌پینگ رئیس‌جمهوری چین در دیدار با اولاف شولتس صدراعظم آلمان تاکید کرد که روابط دو جانبه با برلین پیوسته ادامه پیدا خواهد کرد و پکن به دنبال زمینه‌های مشترک است. به گزارش ایرنا از خبرگزاری رویترز، شی امروز سه‌شنبه در دیدار با شولتس در پکن گفت: ما باید روابط دو جانبه را از منظر ... چین خواستار پایبندی آلمان به احترام متقابل شد

ادامه

آلمان, اروپا, اروپای مرکزی, اسراییل, اقتصادی, اوکراین, جهان, چین, روسیه, سازمان ملل, شرق آسیا, شرق اروپا, صلح, فلسطین, گزارش

ابتکارهای اقتصادی آمریکا در منطقه اقیانوس هند و آرام محکوم به شکست است

پایگاه اینترنتی گلوبال تایمز طی گزارشی درباره نشست وزرای ۱۴ کشور عضو چارچوب اقتصادی هند و اقیانوس آرام نوشت: هر ابتکار اقتصادی در این منطقه که چین مشارکتی در آن نداشته باشد، محکوم به شکست است.

 

به گزارش روز چهارشنبه ایرنا، پایگاه اینترنتی گلوبال تایمز طی گزارشی درباره ابتکار آمریکا برای ایجاد «چارچوب اقتصادی هند و اقیانوس آرام IPEF» نوشت: همزمان با آنکه وزرای بسیاری از کشورهای حاضر در چارچوب اقتصادی هند و اقیانوس آرام به رهبری آمریکا در روز سه‌شنبه از طریق ویدئو کنفرانس مشارکت کردند، ناظران می‌گویند که آمریکا با اعتبار ورشکسته و قدرت رو به افول خود شاید به سختی بتواند شرکایی را با منافع مختلف به سمتی که خود می‌خواهد هدایت کند.

 

از زمان آغاز به کار چارچوب اقتصادی هند و اقیانوس آرام در ماه مه و در جریان سفر جو بایدن به توکیو، این ایده به دلیل فقدان جوهر مورد انتقاد قرار داشته است. کشورهای عضو نگرانی خود را درباره حلقه مفقوده آن یعنی تعرفه‌های تجاری، دستورالعمل‌های دسترسی به بازار هدف و خارج کردن چین به عنوان یکی از اقتصادهای حیاتی در این منطقه بیان کرده‌اند.

 

کارشناسان چینی روابط بین‌الملل و تجارت می‌گویند که نشست مجازی برگزار شده بیشتر درباره تلاش آمریکا برای آزمودن فضا است و آنها انتظار رسیدن به توافقات خوب و بلندمدت را از این نشست ندارند. هرگونه ابتکار اقتصادی در منطقه که چین شامل آن نباشد، کارساز نخواهد بود.

 

کاترین تای نماینده اقتصادی آمریکا و جینا ریموند وزیر تجارت این کشور میزبان وزرای ۱۴ کشور عضو چارچوب اقتصادی هند و اقیانوس آرام در نشست مجازی روز گذشته بودند.

 

براساس گزارش رسانه‌ها، محورهای اصلی این نشست تجارت، زنجیره تامین، انرژی پاک، زیرساخت‌ها، مالیات و مقابله با فساد بوده است.

 

گلوبال تایمز نوشت: این نشست در حالی برگزار شد که دولت بایدن قصد دارد برخی از تعرفه‌های اعمال شده بر کالاهای چینی در زمان ریاست جمهوری دونالد ترامپ را به منظور مقابله با تورم فزاینده در این کشور کاهش دهد.

 

هی ویون یکی از مدیران اجرایی شورای جامعه چین برای مطالعات سازمان تجارت جهانی در این خصوص گفت: در طول ۲ ماه گذشته به طور فزاینده‌ای شفاف شده که هدف از ایجاد چارچوب اقتصادی هند و اقیانوس آرام ارتباطی با اقتصاد و تجارت ندارد بلکه این موضوع کاملا یک استراتژی ژئوپلیتیکی است که هدف از آن مهار چین است.

 

دان گریوز معاون وزیر تجارت آمریکا روز دوشنبه و در نشست با یکی از اتاق‌های فکر این کشور گفت که ضرورت دارد آمریکا اتحاد استراتژیک خود را با کشورهایی که با آنها «ارزش‌های دموکراتیک مشترک و منافع اقتصادی» دارد را احیا کند. با این توصیف می‌توان به راحتی متوجه شد که هدف آمریکا نفوذ استراتژیک و اتحاد اقتصادی مانند شورای تجارت و فناوری آمریکا و اتحادیه اروپا، کواد و … است.

 

تلاش‌های آمریکا برای ایجاد ائتلافی اقتصادی در این منطقه در حالی است که چین در سال گذشته میلادی شریک اول تجاری بسیاری از کشورهای منطقه اقیانوس هند و آرام از جمله برخی متحدان آمریکا مانند استرالیا و کره‌جنوبی بوده است.

چین ستیزی، ترفند سیاستمداران انگلیسی برای سرپوش گذاشتن بر افتضاحات داخلی

تارنمای روزنامه چینی گلوبال تایمز نوشت نامزدهای دستیابی به کرسی نخست وزیری در انگیس در تلاش برای ربودن گوی سبقت از یکدیگر در رقابت بر سر اتخاذ مواضع چین ستیزانه هستند و تلاش می کنند با این ترفند انتخاباتی، بر آشفتگی و افتضاح های داخلی، سرپوش بگذارند.

ادامه

اتحادیه اروپا, اقتصادی, المان, انگلستان, جهان, چین, شرق آسیا, غرب اروپا

کارشکنی سنای آمریکا در زمینه خرید انرژی چین از روسیه

سنای آمریکا همزمان با تقویت همکاری‌ها بین مسکو و پکن و ایجاد یک جبهه قوی در مقابل تحریم‌های غرب علیه کرملین، به دنبال اعمال تحریم‌ها بر خرید نفت و دیگر محصولات انرژی چین از روسیه است.

ادامه

اروپا, اقتصادی, امریکا, امریکای شمالی, تحریم, جنگ سرد, جنوب آسیا, جهان, چین, روسیه, شرق آسیا, شرق اروپا, گزارش, هندوستان

چین و اندونزی، مدل همکاری برد – برد

در سفر کم سابقه رهبر یک کشور خارجی به چین در دوره کرونا، رئیس جمهوری اندونزی به پکن رفت و دو کشور به تقویت، ارتقا و گسترش همکاری‌ها در حوزه‌هایی چون کشاورزی و امنیت غذایی متعهد شدند.

ادامه

آ. سه. آن, اقتصادی, اندونزی, جنوب شرق آسیا, جهان, چین, خبر, شرق آسیا

لاوروف: جهان مخالف رویکرد استعماری غرب است

وزیر امور خارجه روسیه با بیان اینکه کشورهای آفریقایی از اقدامات آمریکا و غرب برای جلوگیری از ایجاد نظم نوین جهانی اطلاع دارند، تأکید کرد: جهان با رویکرد استعماری غرب مخالف است.

ادامه

اتیوپی, اروپا, استعمار, امریکا, امریکای شمالی, اوکراین, تحریم, تحلیل, ترکیه, جنگ سرد, جهان, چین, روسیه, سازمان ملل, شرق آسیا, شرق اروپا, غرب, کنگو, مصر, ناتو