ضرورت تلاش هم‌زمان برای مبارزه با استبداد حاکم و ایجاد کارپایهٔ مشترک برای دفاع از صلح و حاکمیت ملی

در آغاز سال نو، شواهد متعدد حکایت از آن دارد که بحران‌های داخلی و خارجی همچنان شدت خواهد یافت و صلح و امنیت در منطقه و در کشور با تهدیدهای روزافزونی مواجه خواهد شد. نتیجۀ این تحولات منفی و بسیار نگران‌کننده چیزی جز تحمیل وضعی دشوارتر از قبل بر طبقۀ کارگر و دیگر زحمتکشان نخواهد ... ضرورت تلاش هم‌زمان برای مبارزه با استبداد حاکم و ایجاد کارپایهٔ مشترک برای دفاع از صلح و حاکمیت ملی

ادامه

استبدادی, استثمار, اسراییل, اسلام سیاسی, اقتصادی, امپریالیسم, امنیتی, جهان, خاورمیانه, زنان, سرمایه‌داری, سیاسی, صلح, طبقه کارگر, فلسطین, معیشت, مقاله, نئولیبرالیسم

توافق نظامی آمریکا و ژاپن با هدف مقابله با چین

نخست‌وزیر ژاپن در جریان سفر به واشنگتن و دیدار با رئیس‌جمهور آمریکا طی بیانیه‌ای مشترک «عصر جدیدی از همکاری نظامی» را با هدف مقابله با چین اعلام کردند. به گزارش ایسنا، رئیس جمهور آمریکا روز چهارشنبه با نخست وزیر ژاپن در کاخ سفید دیدار کرد و در اظهاراتی روابط دو کشور را «غیر قابل شکست» ... توافق نظامی آمریکا و ژاپن با هدف مقابله با چین

ادامه

آسیا-اقیانوسیه, آمریکا, آمریکای شمالی, استرالیا, اقتصادی, اقیانوسیه, انگلیس, تایوان, جنگ سرد, چین, روسیه, ژاپن, شرق آسیا, فیلیپین, گزارش

جوزپ بورل: احتمال وقوع یک جنگ شدید در اروپا دیگر یک خیال نیست

نماینده عالی سیاست خارجی اتحادیه اروپا تاکید کرد این قاره برای جلوگیری از جنگی شدید که دیگر خیال نیست، به منابع مالی نیاز دارد. جوزپ بورل، نماینده عالی سیاست خارجی و امنیت اتحادیه اروپا امروز سه شنبه تایید کرد که احتمال وقوع یک جنگ با شدت بالا در اروپا دیگر خیالی نیست. براساس گزارش اسپوتنیک، ... جوزپ بورل: احتمال وقوع یک جنگ شدید در اروپا دیگر یک خیال نیست

ادامه

آمریکا, اتحادیه اروپا, اروپا, اقتصادی, اوکراین, بلژیک, تحلیل, جنگ نیابتی, روسیه, شرق اروپا, غرب

رئیس پنتاگون اذعان کرد پذیرش اوکراین درناتو امنیت روسیه را تهدید می‌کند

وزیر دفاع آمریکا در جریان جلسه استماع کنگره اعتراف کرد که عضویت اوکراین در ناتو در تضاد با منافع ملی روسیه است. او همچنین به ذکر دلایل مخالفت کشورش با حملات کی‌یف علیه پالایشگاه‌های روسیه پرداخت. به گزارش ایسنا، «لوید آستین» وزیر دفاع آمریکا سه‌شنبه در جلسه کمیته سرویس‌های مسلح سنای آمریکا گفت: مطمئنا اگر ... رئیس پنتاگون اذعان کرد پذیرش اوکراین درناتو امنیت روسیه را تهدید می‌کند

ادامه

آمریکا, اقتصادی, اوکراین, جنگ نیابتی, جهان, روسیه, سوئد, شرق اروپا, شمال اروپا, فنلاند, گزارش, ناتو

مسکو: ناتو ابزاری برای سلطه‌گری آمریکاست

دیپلمات‌های وزارت خارجه روسیه با اشاره به اینکه آمریکا از چین و روسیه و حتی از قدرت گرفتن اتحادیه اروپا می‌ترسد، گفتند: ناتو ابزاری برای حفظ هژمونی آمریکا و بازدارندگی روسیه است و اوکراین صرفاً در این راستا مورد استفاده قرار گرفته و نابود شده است. به گزارش خبرگزاری تسنیم، الکساندر گروشکو، معاون وزیر امور ... مسکو: ناتو ابزاری برای سلطه‌گری آمریکاست

ادامه

آمریکا, اتحادیه اروپا, اروپا, اقتصادی, تحلیل, جنگ نیابتی, جهان, چین, روسیه, غرب, ناتو

فوربس: گام‌های مهم ایران و روسیه برای حذف دلار و سوئیفت

نشریه آمریکایی فوربس در تحلیلی درباره راه‌اندازی نماد مبادله ارزی روبل-ریال در ایران، اذعان کرد ایران و روسیه گامی هرچند کوچک اما به طور بالقوه مهم برای حذف دلار از روابط تجاری دوجانبه برداشته‌اند.

 

به گزارش ایرنا در مطلب فوربس آمده است: مرکز مبادلات ارزی ایران در ماه جولای و به دنبال سفر رئیس‌کل بانک مرکزی ایران به مسکو، نماد جفت روبل-ریال را راه‌اندازی کرد.

 

این ترتیبات جدید به آن معنا است که دو کشور می‌توانند مبادلات تجاری دو طرف را بر اساس پول‌های ملی هر یک از طرفین تسویه کنند.

 

نخستین فعالیت تجاری در این چارچوب در ۱۹ جولای انجام شد که طی آن ۳ میلیون روبل معادل ۴۸ هزار دلار تسویه گردید. در همان روز ولادیمیر پوتین رئیس‌جمهور روسیه وارد ایران شد تا با ابراهیم رئیسی رئیس‌جمهور ایران و رهبر انقلاب ایران دیدار داشته باشد.

 

رسانه‌های ایرانی گزارش داده‌اند که این سیستم مالی جدید می‌تواند تقاضای دلار در ایران را به میزان ۳ میلیارد دلار در سال کاهش دهد. تجارت دوجانبه بین ایران و روسیه در سال ۲۰۲۱ بالغ بر ۴ میلیارد دلار ارزش داشت اما دو کشور که در مواجهه با غرب زمینه‌های مشترک همکاری پیدا کرده‌اند گفته‌اند امیدوارند تجارت دوجانبه را به ۸ میلیارد دلار در کوتاه‌مدت برسانند.

 

این ترتیبات تجاری جدید، نیاز ایران و روسیه به دلار آمریکا در مبادلات تجاری را از بین می‌برد و تأثیر برخی تحریم‌ها علیه این دو کشور را خنثی می‌کند. هر دو کشور ایران و روسیه تحت طیف گسترده‌ای از تحریم‌های آمریکا و کشورهای دیگر قرار دارند.

 

مقامات ایران از تمایل خود برای توسعه سیستم جدید تسویه مبادلات با روسیه و وارد کردن ارزهای ملی طرف‌های ثالث مثل لیر ترکیه، روپیه هند و درهم امارات به این سیستم خبر داده‌اند.

 

صالح‌آبادی رئیس‌کل بانک مرکزی ایران در این باره گفت: ما ارزهای ملی دیگر کشورها را نیز در آینده پیشنهاد می‌کنیم تا سبدی متنوع داشته باشیم و نفوذ ارزهایی مثل دلار را کاهش دهیم.

 

اگر این اتفاق بیفتد مجموعه‌ای از توافقاتی را شاهد خواهیم بود که به ایران اجازه می‌دهند بدون متوسل شدن به دلار و یورو مبادلات تجاری خود را انجام دهد. در عین حال آن‌هایی که در طرف دیگر معامله قرار دارند ممکن است از افتادن در دام تحریم‌های ثانویه آمریکا نگران باشند.

 

*طراحی پیام‌رسان‌های جایگزین برای سوئیفت

 

مهدی صفری معاون اقتصادی وزیر خارجه ایران نیز پیشنهاد توسعه یک نظام پیام‌رسان بین‌بانکی میان ایران و روسیه را مطرح کرده است.

 

این پیام‌رسان می‌تواند به عنوان جایگزینی برای سوئیفت، سیستم مهم مبادلات بین‌المللی که مرکز آن در بلژیک قرار دارد عمل کند.

 

بانک‌های متعددی در ایران و روسیه به دلیل تحریم‌های آمریکا از مبادله در سیستم سوئیفت کنار گذاشته شده‌اند.

 

روسیه هم‌اکنون یک سیستم پیام‌رسان خاص خود به نام اس پی اف اس را راه‌اندازی کرده است که در سال ۲۰۱۴ و به دنبال حمله به کریمه ایجاد شد. این سیستم به طور فزاینده‌ای توسط بانک‌ها برای پرداخت در درون اتحادیه اقتصادی اوراسیا مورد استفاده قرار گرفته است.

 

اتحادیه اقتصادی اوراسیا شامل گروهی از کشورها می‌شود که همسایگان روسیه یعنی ارمنستان، بلاروس، قزاقستان و قرقیزستان از جمله آن هستند. ایران نیز برای پیوستن به این اتحادیه وارد مذاکره شده است.

 

اخیراً در ماه ژوئن، روزتک روسیه گفته است یک سکوی بلاکچین راه‌اندازی کرده است که می‌تواند جایگزینی برای سوئیفت باشد.

مجری فاکس نیوز: زلنسکی فقط پول آمریکا را می‌خواهد

تاکر کارلسون مجری مشهور شبکه فاکس نیوز آمریکا ضمن انتقاد شدید از کمک‌های دولت آمریکا به اوکراین، تاکید کرد: ولودیمیر زلنسکی رئیس جمهور اوکراین فقط پول آمریکایی‌ها را می‌خواهد!

ادامه

اقتصادی, امریکا, امریکای شمالی, اوکراین, تحلیل, شرق اروپا

شکایت ۲ نهاد حقوق بشری از بن سلمان در دیدار از فرانسه

نخست وزیر فرانسه تاکید کرد که دیدار رئیس جمهور این کشور با ولیعهد عربستان متضمن مسائل حقوق بشری خواهد بود و این دیدار هیچ تاثیری بر التزام فرانسه به حقوق بشر نخواهد گذاشت.

ادامه

اقتصادی, امریکا, ترکیه, جهان, حقوق بشر, خاورمیانه, خبر, روسیه, عربستان سعودی, غرب, غرب اروپا, فرانسه, لبنان

چین ستیزی، ترفند سیاستمداران انگلیسی برای سرپوش گذاشتن بر افتضاحات داخلی

تارنمای روزنامه چینی گلوبال تایمز نوشت نامزدهای دستیابی به کرسی نخست وزیری در انگیس در تلاش برای ربودن گوی سبقت از یکدیگر در رقابت بر سر اتخاذ مواضع چین ستیزانه هستند و تلاش می کنند با این ترفند انتخاباتی، بر آشفتگی و افتضاح های داخلی، سرپوش بگذارند.

ادامه

اتحادیه اروپا, اقتصادی, المان, انگلستان, جهان, چین, شرق آسیا, غرب اروپا