گزارش‌هایی از پیکار و زندگی مردم

افزایش شاخص فلاکت: دستکاریِ رژیم در “آمار”ها واقعیت امر را تغییر نمی‌دهد آغاز سال نو در اوضاع‌واحوال ادامه و تشدید بحران‌های اقتصادی و بدون وجود کورسوی امیدی در چشم‌انداز شرایط کار و زندگی زحمتکشان و بهبود آن، شادی نوروز و طراوت بهار را به‌کام آنها تلخ کرده است. ارزیابی‌های جدید از قرار گرفتن ۳۰ درصد ... گزارش‌هایی از پیکار و زندگی مردم

ادامه

آزادی, استبداد, اقتصادی, تحریم, حقوق بشر, دانشجویی, روزنامه نگاران, زنان, سیاسی, صندوق بین‌المللی پول, فقر, قضایی, کارگری, معلمان, معیشت, مقاله

شعار واقعی سال ۱۴۰۳خامنه‌ای: تشدید استثمار نیروی کار در راه «حفظ نظام»

در سال گذشته وضع معیشت اکثر مردم کشور، یعنی طبقۀ کارگر و دیگر زحمتکشان شاغل در شهرها و روستاها و بازنشستگان، نه‌تنها بهتر نشد، بلکه بدتر هم شد. شواهد حاکی از آن است که این روند امسال نیز ادامه خواهد داشت. همهٔ وعده‌های دولت رئیسی، همان‌طور که پیش‌بینی می‌شد، سراپا پوچ بود و اَبَربحران‌های چندوجهی ... شعار واقعی سال ۱۴۰۳خامنه‌ای: تشدید استثمار نیروی کار در راه «حفظ نظام»

ادامه

آمریکا, استبداد, استثمار, اسلام سیاسی, اقتصادی, امپریالیسم, ایران, بانک جهانی, جهان, حقوق بشر, خصوصی‌سازی, صندوق بین‌المللی پول, کارگری, معیشت, مقاله, نئولیبرالیسم

۱۲ میلیون نفر در انگلیس در فقر مطلق زندگی می‌کنند

آمارهای رسمی در ششمین اقتصاد بزرگ جهان نشان می‌دهد که ۱۲ میلیون نفر بر اثر بحران هزینه‌های زندگی و مشکلات اقتصادی در این کشور، در فقر مطلق زندگی می‌کنند. به گزارش ایرنا، داده‌های وزارت کار و امور بازنشستگی انگلیس حاکیست که طی سال ۲۰۲۳ میلادی، ۶۰۰ هزار نفر به آمار فقرا در این کشور اضافه ... ۱۲ میلیون نفر در انگلیس در فقر مطلق زندگی می‌کنند

ادامه

اتحادیه اروپا, اقتصادی, انگلیس, بازنشستگان, جهان, غرب اروپا, فقر, کودکان, گزارش

حداقل دستمزد ۱۱ میلیونی در سال ۱۴۰۳ یعنی فقر و فلاکت باز هم بیشتر و گسترده‌تر

مطابق مصوبه شورای عالی کار، حداقل دستمزد کارگران در سال ۱۴۰۳ نسبت به سال ۱۴۰۲ به میزان ۳۵.۳ درصد افزایش یافت. براساس درصد اعلام شده از سوی صولت مرتضوی، وزیر کار، حداقل دستمزد کارگران، شامل مزد پایه و سایر مزایا و اقلام، در سال ۱۴۰۳، ۱۱ میلیون تومان خواهد بود. طبق ادعای اعضای به اصطلاح ... حداقل دستمزد ۱۱ میلیونی در سال ۱۴۰۳ یعنی فقر و فلاکت باز هم بیشتر و گسترده‌تر

ادامه

اختلاف طبقاتی, ایران, بیانیه, حقوق بشر, سرمایه‌داری, عدالت اجتماعی, فقر, کارگری, مبارزه طبقاتی, معیشت

در مطالبهٔ افزایش دستمزد، اولویت با مبارزهٔ متحد و متشکل زحمتکشان است

به‌رغم مخالفت سرسخت وزارت کار با ترمیم مزد یک‌چهارم خط فقر زحمتکشان و ارائهٔ آمارهای رسمی ساختگی مرکز آمار، بار دیگر با تأکید فراوان روی “تورم انتظاری”، در گفتگویی با ایلنا در ۱۲ اسفندماه ۱۴۰۲ داوود منظور، رئیس سازمان برنامه و بودجه گفت: “آن‌چه مبنای پیشنهاد و تصمیم ما در دولت برای افزایش حقوق و ... در مطالبهٔ افزایش دستمزد، اولویت با مبارزهٔ متحد و متشکل زحمتکشان است

ادامه

استبداد, ایران, بازنشستگان, حقوق بشر, درمان, عدالت اجتماعی, غارتگری, فقر, کارگری, مبارزه طبقاتی, معیشت

فروش کودکان در افغانستان؛ هشدار نهادهای حقوق بشری درباره یک فاجعه انسانی در آستانه زمستان

افغانستان از زمان تسلط طالبان در آشوب است و به دلیل خشکسالی نیز وضعیت اقتصادی این کشور هر روز بدتر می‌شود. در چنین شرایطی خانواده‌های فقیر که متحمل بیشترین آسیب شده‌اند، گاه مجبورند همه چیز حتی فرزندانشان را برای امرار معاش بفروشند.

 

به گزارش یورونیوز؛ در این میان بار دیگر زنان و دختران اولین قربانیان هستند. سازمان ملل به تازگی با اعلام نگرانی درباره نابسامانی‌های داخلی افغانستان و تاثیر آن بر سرنوشت زنان و دختران اعلام کرد که حدود ۸۰ درصد از آوارگان داخلی این کشور که از ماه اوت مجبور به ترک خانه و کاشانه خود شده‌اند، زنان و کودکان هستند.

 

صندوق جمعیت سازمان ملل متحد نیز گزارش‌ها درباره فروش کودکان در افغانستان را «عمیقاً نگران کننده» توصیف کرده و هنریتا فور، مدیر اجرایی یونیسف نیز در بیانیه‌ تازه‌ای اعلام کرد: «ما گزارش‌های موثقی دریافت کرده‌ایم که برخی خانواده‌های افغان حتی دختران ۲۰ روزه خود را برای ازدواجی اجباری در آینده، در ازای دریافت پول واگذار کرده‌اند.»

 

محمد ابراهیم، ساکن کابل، یکی از این افراد است که در گفتگو با دویچه‌وله می‌گوید چاره‌ای جز پیشنهاد دادن دختر ۷ ساله‌اش جمیله، در ازای بدهی‌اش نداشته است. او می‌گوید: «طلبکار آمد و گفت یا بدهی‌ات را بده یا خانه‌ات را به آتش می‌کشم. او در آخر پذیرفت که دخترم را در ازای بدهی‌ام به مبلغ ۶۵ هزار افغانی (۶۲۰ یورو) با خود ببرد.»

 

بر اساس برآوردهای برنامه جهانی غذا وابسته به سازمان ملل، بیش از نیمی از جمعیت افغانستان یا به عبارت دیگر ۲۲ میلیون نفر از جمعیت ۳۵ میلیون نفری آن زیر خط فقر زندگی می‌کنند و ناامنی غذایی در این کشور رو به افزایش است. این گزارش تخمین می‌زند که بیش از ۳ میلیون کودک زیر پنج سال نیز در حال حاضر از سوء تغذیه حاد رنج می‌برند.

 

افزایش شمار خودکشی‌ها

 

گزارش‌ها همچنین حاکی از افزایش شمار خودکشی‌ها در این کشور به دلیل نابودی خانواده و آینده افراد همچنین افزایش بیماری‌های روانی است.

 

در میان افرادی که خودکشی کرده‌اند شمار قابل توجهی از مردان سرپرست خانواده نیز دیده می‌شوند که به دلیل افزایش بهای همه کالاها از یکسو و بیکاری و نبود منبع درآمدی برای سیر کردن شکم اعضای خانواده از سوی دیگر، به زندگی خود پایان داده‌اند.

 

روح الله، نگهبان ۶۰ ساله یک مدرسه در شمال بدخشان یکی از این افراد بود که دست به خودکشی زند و اکنون دخترش می‌گوید: «از زمانی که پدرمان فوت کرده، چیزی برای خوردن نداریم.»

 

ازدواج اجباری کودکان

 

با وجود آنکه ازدواج زیر ۱۵ سال در افغانستان غیرقانونی است، اما سال‌هاست که این امر به ویژه در مناطق روستایی افغانستان رایج بوده و اکنون نیز وضعیت نابسامان کشور پس از به قدرت رسیدن طالبان به این بحران دامن زده است.

 

قبل از تسلط طالبان، ۷۵ درصد از هزینه‌های عمومی این کشور از مسیر کمک‌های خارجی تامین می‌شد اما اکنون با خروج نیروهای خارجی و بسیاری از کمک‌کنندگان بین‌المللی، افغانستان بدون کمک‌های بلاعوض رها شده است.

 

بی نظیر یکی دیگر از دختران فروخته شده است؛ دختری ۸ ساله که قرار است به ازدواج اجباری فردی درآید. پدرش حتی برای او توضیح نداده که چه در انتظارش است و می‌گوید او برای درک آن خیلی جوان است.

 

بی‌نظیر حتی در دورانی که در خانه پدرش بود نیز مجبور به کار برای کسب درآمد بود. او می‌بایست در کنار کارهای خانه و آوردن آب مصرف روزانه، به نخ‌ریسی نیز می‌پرداخت تا در ازای چهار روز کار نخ‌ریسی، یک دلار نصیب پدر بدهکارش بشود.

 

در ولایت بادغیس در غرب افغانستان نیز که خشکسالی‌های طولانی مردم را کاملا درمانده و مجبور به ترک خانه‌ها و روستاهای کرده، دختر جوانی به نام نجیبه از سوی خانواده‌اش در ازای دریافت ۵۰ هزار افغانی معامله شده؛ آنهم درحالی که نجیبه همچنان آرزوی درس خواندن در سر داشته است.

 

گل احمد، پدر نجیبه می‌گوید با ادامه وضع موجود چاره‌ای جز فروش دیگر دخترانش برای گذران زندگی ندارد.

 

پولی که از فروش این دختران به پدرانشان می‌رسد معمولا صرف بازپرداخت بدهی‌ها و تغذیه دیگر اعضای خانواده می‌شود.

هشدار دربارۀ تشدید بحران فروش کودکان در فصل زمستان

 

محبوبه سراج، فعال برجسته حقوق زنان افغان به سی‌ان‌ان می‌گوید: «دختران جوان افغان در حال تبدیل شدن وسیله‌ای برای پرداخت بهای مواد غذایی شده‌اند؛ زیرا در غیر این صورت خانواده آنها از گرسنگی خواهند مرد.»

 

خانم سراج درباره دختران فروخته شده می‌گوید: «معمولا زندگی بسیار سختی در انتظار آنها است، باید بدرفتاری‌های جسمی و روحی زیادی را تحمل کنند که از توان بسیاری از آنها خارج است و به همین دلیل اکثراً خیلی جوان می‌میرند.»

 

فعالان حقوق بشر هشدار داده‌اند که آنچه اکنون بر کودکان و بویژه دختران افغانستان می‌گذرد «نوک یک کوه یخ است» و با ادامه وضع موجود، قحطی و آغاز فصل زمستان همچنین سطح نازل آموزش همگانی در افغانستان، راه حل فروش کودکان برای امرار معاش بیش از هر زمانی رواج خواهد یافت.

 

دومینیک استیلهارت، مدیر عملیات کمیته بین‌المللی صلیب سرخ نیز به تازگی و پس از یک سفر شش روزه به افغانستان اعلام کرد: «جامعه بین‌المللی به کشوری که در پرتگاه یک فاجعه‌ انسانی قرار دارد، پشت کرده است.»

 

او در گفتگو با خبرگزاری سی‌ان‌ان از کشورهای ثروتمند خواست تا هرچه سریع‌تر امکان ورود کمکهای بین‌المللی به افغانستان را فراهم کنند و به این ترتیب ضمن نجات کودکان، از سقوط بیمارستان‌ها و مراکز ارائه خدمات به مردم جلوگیری کنند.

 

او افزود: «آنچه در قدم اول ضروری به نظر می‌رسد تزریق نقدینگی به این جامعه است؛ زیرا از ماه اوت تا کنون کل اقتصاد افغانستان ۴۰ درصد کوچکتر شده است.»

 

آن دسته از سازمان‌های غیرانتفاعی که همچنان در افغانستان فعالند نیز خواستار اقدامات هماهنگ‌تر برای کمک به فقیرترین مردم این کشور شده‌اند.

گسترش فقر در کشور و ژرف‌تر شدن شکاف طبقاتی

رویدادهای چند سال اخیر از کودتای انتخاباتی ۱۳۸۸ و پایمال کردن خشن و قهرآمیز آرا و سرکوب خواست‌های آزادی‌طلبانهٔ میلیون‌ها ایرانی به‌فرمان ولی فقیه، و سرکوب خشن و خونین اعتراض‌های توده‌ای در دی‌ماه ۱۳۹۶ و آبان‌ماه ۱۳۹۸ گرفته تا خیزش اخیر در اعتراض به بی‌آبی در خوزستان، اصفهان، و شهرکرد که با ورود نیروهای انتظامی ... گسترش فقر در کشور و ژرف‌تر شدن شکاف طبقاتی

ادامه

اقتصادی, ایران, حقوق بشر, فقر, مقاله

محرومیت ۱۰ میلیون کودک در افغانستان از تحصیل و مدرسه

صندوق حمایت از کودکان سازمان ملل متحد با ابراز نگرانی از وضعیت بد انسانی در افغانستان، تاکید کرد که میلیون‌ها کودک در این کشور با ترک تحصیل و عدم دسترسی به آموزش روبرو هستند.

ادامه

اسلام سیاسی, اسیای مرکزی, افغانستان, جنوب آسیا, جهان, حقوق بشر, حقوق کودک, عدالت اجتماعی, فقر, گزارش