واشنگتن فری بیکن: رابرت مالی اسناد طبقه بندی شده را در اختیار ایران قرار داد

روزنامه واشنگتن فری بیکن در گزارشی مدعی شد که ممکن است رابرت مالی برخی اسناد محرمانه آمریکا را به ایران تحویل داده باشد. به گزارش باشگاه خبرنگاران؛ روزنامه واشنگتن فری بیکن در گزارشی که روز گذشته (چهارشنبه) منتشر شد ادعا کرد که اسناد و مدارکی در دست دارد که نشان می‌دهد رابرت مالی، نماینده ویژه ... واشنگتن فری بیکن: رابرت مالی اسناد طبقه بندی شده را در اختیار ایران قرار داد

ادامه

آمریکا, آمریکای شمالی, ایران, جهان, گزارش, مذاکرات اتمی

پکن: آمریکا در قبال غنی‌سازی ایران دوگانه عمل می‌کند

سخنگوی وزارت خارجه چین تأکید کرد که انگلیس و آمریکا در قبال موضوع غنی‌سازی اورانیوم جمهوری اسلامی رویکرد دوگانه دارند. به گزارش خبرگزاری فارس، «وانگ ونبین» سخنگوی وزارت امور خارجه چین روز گذشته (جمعه) در کنفرانس خبری خود به رویکرد دوگانه غرب به خصوص آمریکا و انگلیس در قبال موضوع غنی‌سازی اورانیوم ایران واکنش نشان ... پکن: آمریکا در قبال غنی‌سازی ایران دوگانه عمل می‌کند

ادامه

آژانس بین‌المللی انرژی اتمی, آکوس, آمریکا, استرالیا, اقیانوسیه, انگلستان, ایران, ایرلند, تحلیل, جهان, چین, خبر, صلح, مذاکرات اتمی

تغییر جهت سیاست خارجی حکومت ولایی در خدمت چه هدف‌ها و منافعی است؟

شواهد حکایت از آن دارد که درهفتۀ اخیر، سرانجام فلسفه‌بافی‌های پوچ و تبلیغات پُرسروصدای حکومتی در مورد “سیاست‌های خارجی جدید” یا “گردش به شرق”، که قرار بود ایران را در مسیر تحولات مهم داخلی و خارجی قرار دهد، کنار گذاشته شده است. در عوض، نوعی “نرمش قهرمانانه” در سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران، با اجازۀ ... تغییر جهت سیاست خارجی حکومت ولایی در خدمت چه هدف‌ها و منافعی است؟

ادامه

آمریکا, استبداد, اقتصادی, امپریالیسم, اوکراین, ایران, جنگ سرد, جهان, چین, خاورمیانه, خصوصی‌سازی, دیدگاه, سرمایه‌داری, سیاسی, عدالت اجتماعی, عربستان سعودی, مارکسیسم, مذاکرات اتمی, مقاله, نئولیبرالیسم, ناتو

واکنش آژانس به ادعای بلومبرگ درباره کشف اورانیوم غنی‌شده ۸۴ درصدی در ایران

آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در واکنش به برخی گزارش‌های ادعایی مبنی بر کشف اورانیوم غنی‌شده ۸۴ درصدی در ایران اعلام کرد که در حال گفت‌وگو با تهران درباره نتایج تحقیقات اخیر بازرسان این نهاد است. به گزارش ایلنا، آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در واکنش به برخی گزارش‌های ادعایی مبنی بر کشف اورانیوم غنی‌شده ۸۴ درصدی در ایران ... واکنش آژانس به ادعای بلومبرگ درباره کشف اورانیوم غنی‌شده ۸۴ درصدی در ایران

ادامه

آژانس بین‌المللی انرژی اتمی, ایران, جهان, خبر, مذاکرات اتمی

بلینکن امکان اقدام نظامی علیه برنامه اتمی ایران را رد نکرد

وزیر خارجه آمریکا در مصاحبه با العربیه امکان اقدام نظامی آمریکا برای جلوگیری از دستیابی ایران به سلاح هسته‌ای را رد نکرد و گفت “همه گزینه‌ها روی میز است”. آنتونی بلینکن، این مصاحبه را روز یکشنبه ۹ بهمن و در جریان سفر خود به خاورمیانه انجام داد. ♦️سایت اشپیگل در گزارشی درباره این مصاحبه نوشته ... بلینکن امکان اقدام نظامی علیه برنامه اتمی ایران را رد نکرد

ادامه

آمریکا, اسراییل, ایران, جهان, خاورمیانه, خبر, مذاکرات اتمی

منابع آمریکایی: ایران مقدمات فنی غنی سازی ۹۰% اورانیوم را فراهم کرده‌ است

منابع آمریکایی خبر دادند که اسرائیل اطلاعاتی را به اشتراک گذاشته که طی آن ادعا شده ایران مقدمات فنی غنی سازی ۹۰% اورانیوم را فراهم کرده است.

 

به گزارش خبرگزاری فارس، دو منبع آمریکایی اعلام کردند که اسرائیل دو هفته پیش اطلاعاتی را با متحدان آمریکایی و اروپایی به اشتراک گذاشته که نشان می‌دهد ایران گام‌های فنی برای آماده سازی غنی سازی اورانیوم تا غنای ۹۰ درصد را برداشته است.

 

پایگاه آمریکایی آکسیوس نیز با انشار این خبر مدعی شد که غنی سازی ۹۰ درصد، ایران را به آستانه هسته‌ای شدن بسیار نزدیک می‌کند.

 

غنی سازی ۹۰ درصد به تنهایی برای ساختن سلاح هسته‌ای کافی نبوده و ایران نیز بارها اعلام کرده است که هیچ قصدی برای ساخت سلاح هسته‌ای ندارد.

 

منابع اطلاعاتی اسرائیل مدعی شده‌اند که ایران به یک یا دو سال برای دستیابی به نیازمندی‌های فنی اضافی برای ساخت سلاح هسته‌ای فاصله دارد.

 

بر اساس اطلاعاتی که توسط اسرائیل با آمریکا به اشتراک گذاشته شده، ایران مقدماتی را فراهم کرده که به این کشور اجازه می‌دهد در صورتی که تصمیم بگیرد طی چند هفته غنی‌سازی ۹۰ درصد را آغاز کند.

 

کارشناسان اطلاعاتی اسرائیل ارزیابی کرده‌اند که ایران می‌تواند این گام را با هدف دستیابی به اهرم فشاری در گفت‌وگوهای وین، اتخاذ کند.

 

منبع آمریکایی اضافه کرد که اسرائیل اطلاعات دیگری را به اشتراک گذاشته که نشان می‌دهد تمایل ایران برای ایجاد اهرم فشار در مذاکرات وین، می‌تواند به این موضوع منجر شود که تهران به افزایش حملات علیه نیروها و منافع آمریکا در منطقه از طریق گروه‌های نیابتی خود در یمن، سوریه و عراق بپردازد.

 

آکسیوس نوشت که دفتر نخست وزیری و وزارت امور خارجه اسرائیل و وزارت جنگ این رژیم از اظهار نظر درباره این گزارش خودداری کردند. کاخ سفید نیز به درخواست‌ها برای اظهارنظر در این باره پاسخی نداده است.

 

آکسیوس در گزارش خود نوشت که گانتز طی روزهای آینده به واشنگتن سفر خواهد کرد که با «لوید آستین» وزیر دفاع آمریکا و دیگر مقام‌های این کشور درباره برنامه هسته‌ای ایران گفت‌وگو کند.

 

گانتز شامگاه دوشنبه نیز در رشته پیامی توییتری در واکنش به مذاکرات کنونی در وین اتریش میان ایران و گروه ۱+۴ نوشت: «ما با مذاکرات مخالف نیستیم اما نباید به بدنامان کمک کنیم».

 

گانتز در ادامه پیام توییتری خود نوشت: «این روزها، اسرائیلی‌ها در حال اشتراک اطلاعاتی با دوستانمان در سرتاسر جهان هستند که پیشروی ایران (در برنامه هسته‌ای ایران) را نشان می‌دهد که در تضاد با توافق کنونی ایران با کشورهای اروپایی است».

 

وزیر خارجه اسرائیل اضافه کرد: «من به شرکایمان گفتم، زمانی که می‌گذرد باید بهایی داشته باشد که این بها باید با تحریم و اقدام نظامی بیان شود تا ایران پیشروی هسته‌ای و رویکرد خصمانه خود در منطقه را متوقف کند».

 

نخست وزیر تنها رژیم دارنده تسلیحات اتمی در منطقه غرب آسیا ادامه داد: «ما نیاز منطقه‌ای و بین‌المللی برای دست یافته به راه‌حلی با ایران را نادیده نمی‌گیریم اما این موضوع، توجیهی برای ما به عنوان کشوری قدرتمند و مستقل برای ارائه راه‌حلمان در دفاع از خود با دستانمان ایجاد نمی‌کند و هر زمان که تصمیم بگیریم، این موضوع باید انجام شود».

 

اسرائیل تنها دارنده تسلیحات اتمی در منطقه غرب آسیا بوده و بر اساس گزارش‌ها، این رژیم بیش از ۹۰ کلاهک هسته‌ای در زرادخانه هسته‌ای خود نگهداری می‌کند. از سوی دیگر، این رژیم مواد شکافت پذیر کافی برای ساخت دست کم ۲۰۰ سلاح هسته‌ای دیگر در زرادخانه خود دارد.

 

ایران بارها اعلام کرده که برنامه هسته‌ای خود را با مقاصد صلح‌آمیز پیگیری می‌کند و بازرسان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی تاکنون بارها از تاسیسات هسته‌ای ایران بازدید کرده‌اند اما هرگز مدرکی که نشان دهد برنامه صلح آمیز انرژی هسته‌ای این کشور به سمت مقاصد نظامی انحراف داشته باشد، پیدا نکرده‌اند.

 

علاوه بر این در سال ۲۰۱۵ به توافقی با کشورهای موسوم به گروه ۱+۵ برای حل و فصل تنش‌ها بر سر برنامه هسته‌ای خود دست پیدا کرد. علی‌رغم اذعان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به پایبندی ایران به تمامی تعهداتش، دولت آمریکا در اردیبهشت‌ماه سال ۱۳۹۷ به صورت یکجانبه از این توافق خارج شد.

 

پس از خروج آمریکا از برجام، دولت «دونالد ترامپ» رئیس جمهور سابق آمریکا سیاست فشار حداکثری را علیه ایران در پیش گرفت. وی مدعی بود که ایران تحت این فشار، مجبور خواهد شد به پای میز مذاکره آمده تا توافقی که به زعم آمریکا، توافقی بهتر بوده، حاصل شود.

 

ترور ناجوانمردانه سردار «قاسم سلیمانی» فرمانده فقید نیروی قدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی از دیگر جنایت‌هایی بود که ترامپ در دوره ریاست جمهوری خود و پس از خروج از برجام مرتکب شود.

 

دولت «جو بایدن» نیز پس از سرکار آمدن در ۲۰ بهمن ماه ۱۳۹۹، مدعی شده است قصد دارد از طریق مذاکرات در شهر وین، پایتخت اتریش زمینه‌های لازم برای بازگشت کشورش به توافق هسته‌ای برجام را فراهم کند، اگر چه همچنان تحریم‌های دوره ترامپ علیه ایران را حفظ کرده است.

 

دور جدید گفت‌وگوها بین نمایندگان جمهوری اسلامی ایران و گروه ۱+۴ (آلمان، فرانسه، انگلیس، روسیه و چین) با هدف رفع تحریم‌ها عصر امروز در هتل کوبورگ شهر وین پایتخت اتریش آغاز شد.

 

این دور از گفت‌وگوها به ریاست مشترک «علی باقری» رئیس هیأت مذاکره‌کننده ایران و «انریکه مورا» معاون مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا و با حضور هیأت‌های ایران، روسیه، چین، فرانسه، انگلیس، آلمان و اتحادیه اروپا برگزار می‌شود.

 

مذاکرات امروز در حالی برگزار می‌شود که جلسات و دیدارهای غیررسمی دو و چندجانبه بین هیأت اعزامی ایران و برخی هیأت‌های دیگر طی دو روز گذشته برگزار شده است.

 

علی باقری روز یکشنبه هفتم آذر ماه در نشستی سه جانبه با روسای هیأت‌های مذاکره کننده روسیه و چین شرکت کرد و طرفین درباره مهمترین موضوعات گفت‌وگوهای پیش رو به بحث و رایزنی پرداختند.

 

نماینده روسیه در سازمان‌های بین‌المللی مستقر در وین هم امروز از برگزاری نشست هماهنگی غیر رسمی طرف‌های برجام بدون حضور ایران و آمریکا خبر داد.

 

اعتراض پکن به آمریکا؛ تفاوت ایران با استرالیا در برخورداری از اورانیوم غنی شده چیست؟

هیات چین در سازمان‌های بین‌المللی با انتقاد از مواضع دوگانه آمریکا گفته چرا ایران نمی‌تواند اورانیوم غنی شده بالای ۳.۷ درصد تولید کند، اما آمریکا و انگلیس مواد ساخت سلاح اتمی با غنای بالا به استرالیا منتقل می‌کنند.

ادامه

آژانس بین‌المللی انرژی اتمی, استرالیا, امریکا, انگلستان, ایران, تحریم, جهان, چین, روسیه, گزارش, مذاکرات اتمی

پیامی برای ایران؛ بمب‌افکن آمریکایی و جنگنده اسرائیلی در آسمان منطقه

درپی حمله سایبری به سامانه‌های سوخت‌رسانی در ایران، غلامرضا جلالی، رئیس سازمان پدافند غیرعامل، گفت که حمله سایبری اخیر به این سامانه‌ها «به طور قطع به وسیله آمریکایی‌ها و اسرائیلی‌ها انجام شده است   العربیه فارسی: ارتش اسرائیل اعلام کرد که روز شنبه، جنگنده‌های اف-۱۵ اسرائیلی طی عملیاتی یک بمب‌افکن بی-۱بی آمریکا را در مسیر ... پیامی برای ایران؛ بمب‌افکن آمریکایی و جنگنده اسرائیلی در آسمان منطقه

ادامه

اسراییل, امریکا, ایران, جهان, خاورمیانه, گزارش, مذاکرات اتمی

نشست خبری مشترک امروز «سرگئی لاوروف» و «حسین امیرعبداللهیان»

لاوروف: «ما توافق کردیم که تولید واکسن روسی کرونا، اسپوتنیک وی، در ایران در اسرع وقت انجام شود. ما ‌علی‌رغم تحریم‌های آمریکا به توسعه روابط تجاری خود با ایران ادامه می‌دهیم».

ادامه

اذربایجان, ارمنستان, اسیای مرکزی, افغانستان, ایران, ترکیه, تروریسم, جنوب شرق اروپا, جهان, خاورمیانه, روسیه, سوریه, گرجستان, گزارش, مذاکرات اتمی