استقرار سامانه موشکی آمریکا در فیلیپین؛ تداوم تنش‌های دریای جنوبی چین

یک تحلیگر ارشد سنگاپوری با بیان اینکه سامانه موشکی آمریکا در فیلیپین می‌تواند مواضع نظامی چین را هدف قرار دهد، افزود: استقرار این سامانه ممکن است به افزایش تعداد نیروهای نظامی پکن در دریای جنوبی چین و افزایش تنش در این منطقه در بلند مدت منجر شود. به گزارش شنبه ایرنا از نشریه «ساوث چاینا ... استقرار سامانه موشکی آمریکا در فیلیپین؛ تداوم تنش‌های دریای جنوبی چین

ادامه

آسیا پاسیفیک, آمریکا, اتحاد شوروی, تایوان, تحلیل, جنگ سرد, جهان, چین, روسیه, شرق آسیا, فیلیپین, هندو پاسیفیک

کره شمالی بار دیگر آزمایش موشکی انجام داد

اداره موشکی کره شمالی روز جمعه (به وقت محلی) در بیانیه‌ای اعلام کرد که یک کلاهک بزرگ موشک کروز و یک موشک ضدهوایی جدید خود را با شلیک به سمت دریای غربی شبه جزیره کره آزمایش کرده است. به گزارش ایرنا به نقل از خبرگزاری رسمی کره شمالی، بر اساس این بیانیه، این پرتاب‌های آزمایشی ... کره شمالی بار دیگر آزمایش موشکی انجام داد

ادامه

آمریکا, جنگ سرد, جهان, خبر, ژئوپلیتیک, شبه جزیره کره, شرق آسیا, کره جنوبی, کره شمالی

یافتن ۹۰۰ تپ اختر توسط تلسکوپ «فست» چین

اپراتور بزرگترین رادیوتلسکوپ جهان با قطر ۵۰۰ متری چین با نام «فست» چهارشنبه از رصد بیش از ۹۰۰ تپ اختر جدید توسط این تلسکوپ از زمان راه اندازی آن در سال ۲۰۱۶ خبر دادند. به گزارش رادیو بین‌المللی چین: تَپ‌اخترها یا تَپارها ستاره های نوترونی چرخانی هستند که با سرعت بسیار زیادی دوران (چرخش) دارند ... یافتن ۹۰۰ تپ اختر توسط تلسکوپ «فست» چین

ادامه

جهان, چین, خبر, دانش, شرق آسیا

ابراز تأسف شدید چین از وتوی درخواست فلسطین برای عضویت در سازمان ملل توسط ایالات متحده

بعد از ظهر پنجشنبه ۱۸ آوریل، ۳۰ فروردین، به وقت محلی، پیش‌نویش قطعنامه «پیشنهاد پذیرش عضویت کامل فلسطین در سازمان ملل متحد» از سوی ایالات متحده وتو شد و در شورای امنیت سازمان ملل به تصویب نرسید. به گزارش رادیو بی‌المللی چین؛ «فو تسونگ» نماینده دائم چین در سازمان ملل طی سخنرانی خود پس از ... ابراز تأسف شدید چین از وتوی درخواست فلسطین برای عضویت در سازمان ملل توسط ایالات متحده

ادامه

آمریکا, اسراییل, تحلیل, چین, خاورمیانه, سازمان ملل, شرق آسیا, صلح, فلسطین

اتحاد روسیه و چین علیه آمریکا پس از حمله ایران به اسرائیل

روزنامه فرانسوی لوموند عنوان کرد روسیه و چین که حمله ایران به اسرائیل را محکوم نکرده‌اند، این بحران را فرصتی برای شکاف بین غرب و بقیه جهان می‌دانند. به گزارش ایسنا، به نقل از لوموند، برعکس، در جریان گفت‌وگوی تلفنی روز دوشنبه وانگ یی، وزیر امور خارجه چین و حسین امیرعبداللهیان، همتای ایرانی‌اش، وزیر امور ... اتحاد روسیه و چین علیه آمریکا پس از حمله ایران به اسرائیل

ادامه

اسراییل, ایران, تحلیل, جنگ سرد, جهان, چین, خاورمیانه, روسیه, سوریه, شرق آسیا, شرق اروپا, غرب

شی جین‌پینگ، به آفریقا یک میلیارد دوز واکسن کووید وعده داد

رئیس‌جمهوری چین روز دوشنبه اعلام کرد که برای کمک به کشورهای آفریقایی یک میلیارد دوز واکسن کووید در اختیار آنها قرار خواهد داد.

 

شی جین پینگ که در همایش همکاری‌های چین و آفریقا از راه دور سخن می‌گفت تاکید کرد که ۶۰۰ میلیون دوز از این واکسن‌ها در قالب کمک بلاعوض و ۴۰۰ میلیون دوز دیگر در قالب اشکال دیگر از جمله راه اندازی خط تولید واکسن در کشورهای آفریقایی خواهد بود.

 

رئیس جمهور چین در بخش دیگری از سخنانش با تاکید بر اینکه باید در مبارزه با کووید ۱۹ متحد بود تصریح کرد که حراست و حفاظت از ملت هایمان اولویت نخست ماست و باید جلوی فاصله افتادن بین جمعیت واکسینه شده و جمعیت واکسینه نشده به سرعت گرفته شود.

 

در همین حال تدروس آدهانوم، دبیرکل سازمان جهانی بهداشت روز دوشنبه با تاکید بر لزوم واکسیناسیون همگانی برای مهار کووید ۱۹ تاکید کرد. ظهور سویه جدیدی از این بیماری موسوم به اومیکرون که نخستین بار در آفریقای جنوبی مشاهده شده بود نگرانی های جدیدی را رقم زده است. آقای آدهانوم در بخش دیگری از سخنان خود تاکید کرد که کمک کشوری به کشور دیگر در مقوله واکسن «صدقه دادن» نیست بلکه در راستای منافع کشور کمک کننده است.

 

واکسیناسیون مردم در اکثر کشورهای آفریقایی به کندی جلو می رود و کارنامه این قاره در مهار همه‌گیری کووید مثبت نیست. میزان دسترسی عمومی به واکسن کووید بویژه در کشورهای فقیر و کم درآمد دنیا علیرغم وعده های کشورهای ثروتمند همچنان با محدودیت های بیشماری روبروست. آمارها نشان می‌دهد که در آفریقا از هر ۴ کادر درمان تنها ۱ نفر واکسن زده است.

خشم بریتانیا از گسترش روابط چین و کشورهای مشترک المنافع

کارشناسان سیاست خارجی در بریتانیا معتقدند چین از کم کاری بریتانیا استفاده کرده و با گسترش روابط خود با کشورهای مشترک المنافع باعث کاهش نفوذ بریتانیا بر کشورهایی شده که پیش از این مستعمره انگلیس به شمار می‌رفتند.

ادامه

استعمار, امریکای لاتین, انگلستان, جهان, چین, شرق آسیا, گزارش

ایالات‌متحده دمای تنور جنگ سرد با چین را بالا می‌برد

رهبران دولت‌های امضاکنندهٔ پیمان آوکوس یعنی اسکات موریسون (نخست‌وزیر استرالیا)، بوریس جانسون (نخست‌وزیر انگلیس)، و جو بایدن (رئیس‌جمهور ایالات‌متحده)، در اعلامیه رسمی‌شان هشیار بودند که هیچ اشاره‌ای به چین نکنند.

ادامه

استرالیا, امریکا, انگلستان, جنگ سرد, جهان, چین, سوئد, فرانسه, هندوستان

چین: تحریم‌های آمریکا برای زنجیره‌های تأمین جهانی زیان‌بار هستند

دولت چین تحریم‌های جدید آمریکا را محکوم کرد و ضمن هشدار درباره پیامد آن‌ها برای زنجیره تأمین جهانی اعلام کرد حق اقدام متقابل را محفوظ نگه می‌دارد.

ادامه

امریکا, امریکای شمالی, تحریم, جنگ سرد, جهان, چین, خبر, شرق آسیا