طرح رئیس‌جمهوری کلمبیا برای آتش‌بس با گروه‌های مسلح

رئیس‌جمهوری کلمبیا که چندی پیش در اوایل ماه جاری میلادی کارش را در این سمت شروع کرد، در راستای حمایتش از صلح و پایان دادن به چند دهه درگیری داخلی در کشورش، یک طرح آتش‌بس چندجانبه را به همه گروه‌های مسلح غیرقانونی فعال در کشورش پیشنهاد داد.

 

به گزارش ایسنا، به نوشته خبرگزاری رویترز، گوستاوو پترو، رئیس‌جمهوری جدید کلمبیا سابق بر این نیروی چریک گروه شبه‌نظامی M-۱۹ در کلمبیا بود که در سال ۱۹۹۰ سلاح خود را زمین گذاشت و به زندگی غیرنظامی بازگشت. او این ابتکار عمل را در جریان بازدید از شهرداری شهر ایتوانگو واقع در بخش آنتیوکیا، از محل‌های فعالیت گروه‌های شبه‌نظامی در شمال غرب کلمبیا اعلام کرد.

 

پترو که اولین رئیس‌جمهور چپگرای تاریخ کلمبیاست، گفت که سازمان‌های مختلف مسلح غیرقانونی، قصد خود را برای پایان دادن به درگیری نشان داده‌اند.

 

این رئیس‌جمهوری کلمبیا گفت که آتش‌بس “مناسب‌ترین جو را برای دستیابی به قدرت اجتماعی لازم برای مشروعیت بخشیدن به پایان قطعی خشونت مسلحانه فراهم می‌کند.”

 

پتروی ۶۲ ساله که یک اقتصاددان و نماینده سابق کنگره کشورش است، از قصدش برای جستجوی “صلح کامل” در کشورش از جمله با برقراری مجدد مذاکرات با گروه چریکی چپگری موسوم به ارتش آزادی‌بخش ملی (ELN) خبر داده است.

 

طرح پترو شامل گفت‌وگو با جناح‌های مخالف در گروه چریکی سابق فارک که توافقنامه صلح ۲۰۱۶ را رد کردند و همچنین مذاکرات قانونی با باندهای تبهکار درگیر در قاچاق مواد مخدر، مانند گروه “قبیله گلف” است.

 

ایوان ولاسکوئز، وزیر دفاع کلمبیا این هفته اعلام کرد که کشورش در بحبوحه درگیری داخلی خود، بمباران‌های هوایی علیه گروه‌های مسلح غیرقانونی را به حال تعلیق در می‌آورد تا از وارد آمدن آسیب‌های جانبی به جمعیت غیرنظامی، مرگ افراد کم سن و سالی که بالاجبار برای جنگ به خدمت گرفته شده‌اند، جلوگیری کرده و اقدامی دوستانه در راستای  پیشرفت به سوی صلح کامل اتخاذ کند.

کره‌شمالی؛ هدف آمریکا از مداخله در امور کوبا معدوم ساختن دستاوردهای کاسترو و نابودی سوسیالیسم بود

وزیر خارجه کره شمالی در اظهاراتی ایالات متحده را به دخالت در امور داخلی کوبا و تحریک اعتراضات ضد دولتی با هدف سرنگونی دولت این کشور متهم کرد.

ادامه

امریکا, امریکای لاتین, جهان, سوسیالیسم, شرق آسیا, کره شمالی, کوبا, همبستگی

درخواست قانونگذاران آمریکایی از بایدن برای تعطیلی گوانتانامو

ده‌ها قانونگذار دموکرات در کنگره آمریکا، از جمله روسای کمیسون‌های نیروهای مسلح، امور خارجه و اطلاعات، روز پنجشنبه از جو بایدن، رئیس جمهور این کشور خواستند که زندان گوانتانامو در کوبا را “فورا” ببندد.

ادامه

امریکا, امریکای شمالی, امریکای لاتین, جهان, حقوق بشر, خبر, کوبا