حضور نیرو‌های روسی و آمریکایی در یک پایگاه مشترک در نیجر

وزیر دفاع آمریکا اعلام کرد نیرو‌های روسیه در نیجر به رغم پایگاه مشترک به نیرو‌های آمریکایی دسترسی ندارند. به گزارش باشگاه خبرنگاران؛ لوید آستین، وزیر دفاع ایالات متحده تایید کرد که نیرو‌های روسیه در همان پایگاهی در نیجر مستقر هستند که سربازان آمریکایی هستند. وی خاطرنشان کرد: روس‌ها در یک مجتمع جداگانه هستند و به ... حضور نیرو‌های روسی و آمریکایی در یک پایگاه مشترک در نیجر

ادامه

آفریقا, آمریکا, تروریسم, جهان, خبر, روسیه, غرب آفریقا, نیجر

مخالفت صهیونیست‌ها با تسهیل شرایط حبس مروان البرغوثی

منابع رسانه‌ای امروز چهارشنبه، از مخالفت دادگاه اسراییل با درخواست تسهیل شرایط «مروان البرغوثی» از رهبران جنبش فتح در زندان خبر دادند. به گزارش ایسنا، روزنامه عبری‌زبان «یسرائیل هیوم» در این باره نوشت: دادگاه اسرائیل درخواست مروان البرغوثی، اسیر فلسطینی را برای تسهیل شرایطش در زندان را قاطعانه رد کرد. البرغوثی در سال ۲۰۰۲ و ... مخالفت صهیونیست‌ها با تسهیل شرایط حبس مروان البرغوثی

ادامه

اسراییل, اشغالگری, تروریسم, جهان, خاورمیانه, خبر, صهیونیسم, فلسطین

شکست تلاش‌ آمریکا برای گسترش نفوذ در آفریقا

افسر اطلاعاتی بازنشسته سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا (سیا) درخواست اخیر دولت‌های چاد و نیجر برای خروج نیروهای عملیات ویژه آمریکایی از خاک این کشورها را یک شکست دیگر برای سیاست گسترش نفوذ آمریکا در قاره آفریقا می‌داند. به گزارش ایسنا، رسانه‌ها اخیرا گزارش دادند نیروهای عملیات ویژه آمریکایی بعد از آنکه مقام‌های چاد حضور نظامیان ... شکست تلاش‌ آمریکا برای گسترش نفوذ در آفریقا

ادامه

آفریقا, آلمان, آمریکا, استعمار, بلژیک, بورکینافاسو, تحلیل, تروریسم, جهان, چاد, چین, حقوق بشر, روسیه, فرانسه, لیبی, مالی, ناتو, نیجریه, هلند

زاخارووا: آمریکایی‌ها حملات تروریستی اوکراینی‌ها را هماهنگ می‌کنند

به گفته سخنگوی وزارت خارجه روسیه، نیرو‌های آمریکایی در اوکراین درگیر آموزش نیستند بلکه حملات تروریستی اوکراینی‌ها را هماهنگ می‌کنند. ماریا زاخارووا، سخنگوی وزارت خارجه روسیه در اظهارنظری به ایزوستیا گفت: نیرو‌های آمریکایی مستقر در خاک اوکراین، هماهنگی اجرای حملات تروریستی توسط اوکراینی‌ها را بر عهده دارند. او در مورد سخنان پاتریک رایدر، سخنگوی پنتاگون، ... زاخارووا: آمریکایی‌ها حملات تروریستی اوکراینی‌ها را هماهنگ می‌کنند

ادامه

آمریکا, اوکراین, تروریسم, جنگ نیابتی, جهان, خبر, روسیه, شرق اروپا, فلسطین, ناتو

هشدار اسپانیا به اسراییل درباره حمله به رفح

وزیر خارجه اسپانیا خواستار استقرار آتش‌بس در غزه و عدم عملیات نظامی اسرائیل در رفح شد. به گزارش باشگاه خبرنگاران؛ نبود آینده‌ای روشن پیش روی فلسطینیان و ادامه اشغالگری‌های اسرائیل در نهایت منجر به وقوع حمله هفتم اکتبر شد. اکنون برخی کشور‌های اروپایی در تلاش هستند با ایجاد امید در میان فلسطینیان از جمله آینده ... هشدار اسپانیا به اسراییل درباره حمله به رفح

ادامه

اتحادیه اروپا, اروپا, اسپانیا, اسراییل, ایرلند, تروریسم, جنوب اروپا, خاورمیانه, فلسطین, لبنان, مالت

طالبان به مرز چین رسید

طالبان پس از تصرف بخش زیادی از خاک افغانستان توانست به مرز مشترک با منطقه سین کیانگ چین برسد.

 

به گزارش باشگاه خبرنگاران، طالبان پس از کنترل بر بخش زیادی از خاک افغانستان در تابستان امسال، این هفته خود را به استان بدخشان در شمال شرقی این کشور در مرز کوهستانی با منطقه سین کیانگ چین رساند.

 

این هفته، طالبان منطقه شمال شرقی واخان بدخشان که حدود ۹۵ کیلومتر مرز مشترک با چین دارد، به کنترل خود درآورد. این منطقه عمدتاً دارای ارتفاع زیاد و زمین صعب العبور است و از جاده خاکی به مرز متصل نیست.

 

با این حال، مرز‌های این استان علاوه بر چین با تاجیکستان نیز مرز مشترک دارد. همچنین از طریق تاجیکستان مسیر‌های ترانزیتی به سین کیانگ وجود دارد و این یکی از دلایلی است که چین در سال‌های اخیر نیرو‌های نظامی خود را در تاجیکستان مستقر کرده است.

 

چین از حامیان دولت رئیس جمهور اشرف غنی در کابل است. پکن مدت هاست که خواستار خروج نیرو‌های آمریکایی از افغانستان است و بار‌ها میزبان هیئت‌های طالبان بوده است. چین اوایل سال جاری پیشنهاد میزبانی گفتگو‌های صلح درون افغانستان را داده بود.

 

تمام ولسوالی‌های بدخشان، به استثنای مرکز استان، هم اکنون تحت کنترل طالبان هستند، در روز‌های گذشته بیش از ۱۰۰۰ سرباز دولتی افغانستان از مرز‌های تاجیکستان فرار کرده اند.

هدف‌ها و فرصت‌های چین در افغانستان با خروج آمریکا

هر چند خروج آمریکا از افغانستان ممکن است تهدیدات امنیتی برای چین را افزایش دهد اما این کشور فرصت می یابد تا مکانیزمهای امنیتی اوراسیایی خود را در افغانستان ساماندهی کرده و دست قدرتهای غربی را از مرزهای خود کوتاه کند.

ادامه

ازبکستان, اسیای مرکزی, افغانستان, امریکا, ایران, پاکستان, تاجیکستان, تروریسم, جهان, چین, روسیه

روس‌ها نگرانِ پیوستن داعش به طالبان هستند

این روزها روس‌ها بیشتر از هر کشوری از تشدید تنش در افغانستان بخصوص مناطق شمالی این کشور ابراز نگرانی می کنند و نسبت به پیوستن گروه تروریستی داعش به طالبان هشدار داده‌اند.

ادامه

اسیای مرکزی, افغانستان, امریکا, تاجیکستان, تروریسم, جنگ سرد, جهان, روسیه, قطر

نشریه چینی: عقب نشینی وحشت زده آمریکا از افغانستان نشانه بی‌مسئولیتی است

روزنامه گلوبال تایمز، وابسته به حزب کمونیست چین در مقاله‌ای از خروج “شتابزده و نامسئولانه” آمریکا از افغانستان انتقاد کرده و آن را با خروج نظامیان آمریکا از ویتنام مقایسه کرده است.

ادامه

اسیای مرکزی, افغانستان, امریکا, تروریسم, جهان, چین, حقوق بشر, مقاله, ناتو, ویتنام

بلومبرگ: قدرت گرفتن طالبان خطر تروریسم از روسیه تا چین را تشدید می‌کند

شبکه خبری بلومبرگ نوشت: پیشروی های سریع طالبان و سلطه آن بر بخش های زیادی از افغانستان، همزمان با اقدام جو بایدن برای خارج کردن نیروهایش از افغانستان، زنگ هشدار را برای روسیه و چین به صدا در آورده است.

ادامه

اتحاد شوروی, اسیای مرکزی, افغانستان, اقتصادی, امریکا, ایران, تروریسم, جنگ سرد, جهان, چین, حقوق بشر, خاورمیانه, روسیه