افزایش بدهی دولت آلمان و تداوم رشد منفی اقتصادی برلین

بر اساس آمار بانک مرکزی جمهوری فدرال آلمان، بدهی دولت این کشور با افزایش ۶۲ میلیارد یورو، به رقم بی‌سابقه ۲ هزار و ۶۲۰ میلیارد یورو رسیده است. به گزارش بامداد جمعه ایرنا به نقل از دویچه وله، بانک مرکزی آلمان (بوندس بانک) همچنین اعلام کرده است که میزان نسبت بدهی دولت این کشور که ... افزایش بدهی دولت آلمان و تداوم رشد منفی اقتصادی برلین

ادامه

آلمان, اتحادیه اروپا, اروپای مرکزی, اقتصادی, اوکراین, جهان, روسیه, شرق اروپا, گزارش

گزارش‌هایی از پیکار و زندگی مردم

افزایش شاخص فلاکت: دستکاریِ رژیم در “آمار”ها واقعیت امر را تغییر نمی‌دهد آغاز سال نو در اوضاع‌واحوال ادامه و تشدید بحران‌های اقتصادی و بدون وجود کورسوی امیدی در چشم‌انداز شرایط کار و زندگی زحمتکشان و بهبود آن، شادی نوروز و طراوت بهار را به‌کام آنها تلخ کرده است. ارزیابی‌های جدید از قرار گرفتن ۳۰ درصد ... گزارش‌هایی از پیکار و زندگی مردم

ادامه

آزادی, استبداد, اقتصادی, تحریم, حقوق بشر, دانشجویی, روزنامه نگاران, زنان, سیاسی, صندوق بین‌المللی پول, فقر, قضایی, کارگری, معلمان, معیشت, مقاله

نماینده دبیر کل سازمان ملل: بریکس تاثیر بسزایی در توسعه آفریقا دارد

لئوناردو سانتوس سیمائو، نماینده ویژه دبیرکل سازمان ملل متحد در غرب آفریقا و ساحل گفت که گسترش گروه بریکس تأثیر مفیدی بر توسعه کشورهای قاره آفریقا خواهد داشت. به گزارش ایرنا، سیمائو در مصاحبه با تاس افزود: امیدوارم بریکس بتواند یک منبع برای تامین مالی توسعه آفریقا، بویژه برای غرب آفریقا و ساحل باشد. وی ... نماینده دبیر کل سازمان ملل: بریکس تاثیر بسزایی در توسعه آفریقا دارد

ادامه

اتیوپی, اقتصادی, ایران, بریکس, جهان, چین, روسیه, عربستان سعودی, غرب آفریقا, گزارش

صندوق بین‌المللی پول۸۸۰ میلیون دلار به اوکراین داد

سومین فقره از تسهیلات صندوق بین‌المللی پول به مبلغ ۸۸۰ میلیون دلار به اوکراین رسید. به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از اسپوتنیک، اوکراین سومین فقره از تسهیلات صندوق بین‌المللی پول به مبلغ ۸۸۰ میلیون دلار را دریافت کرد. «دنیس شمیهال»، نخست‌وزیر اوکراین روز سه‌شنبه اعلام کرد که اوکراین در چارچوب برنامه مالی جدید، سومین ... صندوق بین‌المللی پول۸۸۰ میلیون دلار به اوکراین داد

ادامه

آمریکا, افغانستان, اقتصادی, اوکراین, خبر, روسیه, شرق اروپا, صندوق بین‌المللی پول, غرب

شعار واقعی سال ۱۴۰۳خامنه‌ای: تشدید استثمار نیروی کار در راه «حفظ نظام»

در سال گذشته وضع معیشت اکثر مردم کشور، یعنی طبقۀ کارگر و دیگر زحمتکشان شاغل در شهرها و روستاها و بازنشستگان، نه‌تنها بهتر نشد، بلکه بدتر هم شد. شواهد حاکی از آن است که این روند امسال نیز ادامه خواهد داشت. همهٔ وعده‌های دولت رئیسی، همان‌طور که پیش‌بینی می‌شد، سراپا پوچ بود و اَبَربحران‌های چندوجهی ... شعار واقعی سال ۱۴۰۳خامنه‌ای: تشدید استثمار نیروی کار در راه «حفظ نظام»

ادامه

آمریکا, استبداد, استثمار, اسلام سیاسی, اقتصادی, امپریالیسم, ایران, بانک جهانی, جهان, حقوق بشر, خصوصی‌سازی, صندوق بین‌المللی پول, کارگری, معیشت, مقاله, نئولیبرالیسم

صندوق بین‌المللی پول: نیمی از منطقه یورو در زمستان ۲۰۲۲ وارد رکود خواهند شد

«صندوق بین‌المللی پول» با تاکید بر تاثیر ناچیز تحریم‌ها بر اقتصاد روسیه اعلام کرد نیمی از اقتصادهای منطقه یورو در زمستان امسال (۲۰۲۲)، وارد رکود خواهند شد.

 

به گزارش روز دوشنبه ایرنا به نقل از نشریه ال اکونومیستا اسپانیا، جنگ اوکراین از حدود هشت ماه پیش آغاز شده است و اقتصادهای غربی به طور فزاینده‌ای از پیامدهای آن رنج می‌برند. معضل انرژی به مشکلاتی از قبیل رشد تورم یا سطوح بالای بدهی‌های دولتی و خصوصی که از ماه‌ها قبل گریبانگیر اروپا شده بود، دامن زده است. نظر به اینکه هیچ‌یک از این چالش‌ها در کوتاه‌مدت حل‌وفصل نخواهد شد، صندوق بین‌المللی پول تخمین می‌زند که نیمی از اقتصادهای منطقه یورو در زمستان امسال (۲۰۲۲)، وارد رکود خواهند شد.

 

صندوق بین‌المللی پول در گزارش چشم‌انداز اقتصادی جدید خود برای اروپا با عنوان «مه جنگ، چشم‌انداز اروپا را تیره و تار کرده است» پیش‌بینی کرد آلمان و ایتالیا در پایان سه ماهه آخر سال جاری میلادی وارد رکود خواهند شد و وضعیت رشد منفی را دست‌کم تا ماه مارس حفظ خواهند کرد. لهستان و رومانی نیز «رکودهای فنی را در نیمه دوم سال ۲۰۲۲» تجربه خواهند کرد. این سازمان پیش‌بینی می‌کند که اقتصادهای پیشرفته اروپایی در سال ۲۰۲۳ تنها ۰.۶ درصد رشد خواهند کرد. (۰.۷ واحد کمتر از برآورد گزارش ژوئیه این سازمان)

 

«آلفرد کامر» مدیر بخش اروپای صندوق بین‌المللی پول اعلام کرد: در زمستان امسال، بیش از نیمی از کشورهای منطقه یورو با دست‌کم دو فصل متوالی کاهش تولید، رکودهای فنی را تجربه خواهند کرد. کرواسی، لهستان و رومانی نیز به آن‌ها ملحق خواهند شد و با شکست‌های شدیدتری مواجه خواهند شد.

 

وی افزود: در سال آینده، میزان تولید و درآمد اروپا نزدیک به نیم تریلیون یورو کمتر از پیش‌بینی‌های صندوق بین‌المللی پول پیش از جنگ اوکراین خواهد بود که نمونه‌ای آشکار از زیان‌های اقتصادی شدید این قاره در نتیجه جنگ است.

 

اروپا گرفتار در یک دور باطل

 

اینکه «جنگ اوکراین ادامه می‌یابد، تحریم‌ها علیه روسیه به قوت خود باقی خواهند ماند و صادرات گاز روسیه به اروپا ۸۵ درصد کمتر از حد معمول باقی خواهند ماند، قیمت انرژی و مواد خام در سطوح بالا و نوسان باقی بماند، کاهش تقاضا موجب کاهش اختلالات زنجیره تامین مواد غذایی شود و نرخ بهره بانک مرکزی اروپا در ماه‌های آینده ادامه داشته باشد»، فرضیه‌هایی است که صندوق بین‌المللی پول در ارائه گزارش‌ خود مد نظر قرار داده است.

 

آلفرد کامر همچنین معتقد است تورم بسیار بالاتر از حد معمول دو درصدی، (برای اقتصادهای پیشرفته ۶.۲ درصد و برای اقتصادهای نوظهور ۱۱.۸ درصد) باقی خواهد ماند. وی تصریح کرد: اگرچه اروپا با تکمیل ذخایر گاز، خود را آماده کرده است، یک کاهش عرضه بیش از حد انتظار یا زمستان سخت می‌تواند به «قطع انرژی، جیره‌بندی و زیان بیش از سه درصدی تولید ناخالص داخلی در برخی از اقتصادهای شرقی و مرکزی اروپا» تبدیل شود.

 

مشکل اما به اینجا ختم نمی‌شود؛ مدیر بخش اروپا یادآوری کرد که تورم حتی در صورت بهبود وضعیت انرژی می‌تواند در سطوح بالا باقی بماند، چرا که «بیشتر افزایش تورم نتیجه قیمت بالای مواد خام است» که مواد غذایی به ویژه در منطقه بالکان را شامل می‌شود.

 

از طرفی این گزارش هشدار می‌دهد: تنش‌های اجتماعی ممکن است در واکنش به بحران افزایش هزینه زندگی، تشدید شوند و این مسئله می‌تواند بانک‌های مرکزی اروپا را به سمت تشدید بیشتر سیاست‌های پولی سوق دهد؛ و این ورود به چرخه معیوبی است که خروج از آن دشوار خواهد بود.

 

تاثیر ناچیز تحریم‌های بین‌المللی بر اقتصاد روسیه 

 

گزارش صندوق بین‌المللی پول بر تاثیر ناچیز تحریم‌های بین‌المللی بر اقتصاد روسیه تاکید می‌کند. در این سند آمده است: برآورد می‌شود که تولید ناخالص داخلی روسیه در سال ۲۰۲۲ به میزان ۳.۴ درصد کاهش یابد که تقریبا نیمی از انقباض اولیه است. بر اساس این گزارش، روسیه به رهبری «ولادیمیر پوتین» با هدایت فروش نفت خود به کشورهای ثالث، حفظ سطح اشتغال به لطف گستردگی بخش دولتی و موفقیت در افزایش ارزش روبل، توانسته است بخش زیادی از اثرات مخرب تحریم‌ها را کاهش دهد.

 

صندوق بین‌المللی پول بر این باور است که اگر چه تاثیر منفی تحریم‌ها بر اقتصاد روسیه در میان‌مدت محسوس خواهد بود اما این جنگ در تمام سطوح، پیامدهای عظیمی برای اوکراین به همراه خواهد داشت.

 

این صندوق یادآوری می‌کند که به تلفات جانی ناشی از این درگیری، باید «بیش از ۷.۵ میلیون اوکراینی که کشور را ترک کرده‌اند و تعداد مشابهی که در داخل کشور نقل مکان کرده‌اند» را اضافه کنیم. این سازمان بین‌المللی تخمین می‌زند که تولید ناخالص داخلی اوکراین در سه ماهه نخست ۲۰۲۲، ۱۵.۱ درصد نسبت به سال قبل و در سه ماهه دوم ۳۷.۲ درصد کاهش یافته است. کاهش شدید صادرات و واردات و افزایش کسری مالی تنها بخشی از پیامدهای اقتصادی شدیدی است که این جنگ برای اوکراین به همراه داشته است.

رای انگلیس علیه دولت ونزوئلا در پرونده بازپس‌گیری ذخایر طلای ملی

دادگاه عالی انگلیس جدیدترین تلاش دولت ونزوئلا برای کنترل بیش از یک میلیارد دلار از ذخایر طلای ملی این کشور که لندن مسدود کرده را رد کرد.

ادامه

اروپا, اقتصادی, امریکا, امریکای لاتین, انگلستان, تحریم, جهان, حقوق بشر, خبر, ونزوئلا

اذعان غربی‌ها به ناکارآمدی طرح اروپا برای تعیین سقف قیمت برای نفت روسیه

منابع آگاه در صنعت انرژی و یک مقام آمریکا روز جمعه با کم اهمیت شمردن محدودیت های جاه طالبانه غرب برای جلوگیری از درآمد روسیه، به رویترز گفته‌اند که این کشور(روسیه) توانایی دسترسی به کشتی‌های نفتکش کافی برای انتقال بیشتر نفت خود و دور زدن سازوکار تازه سقف قیمتی گروه هفت را دارد.

ادامه

امریکا, تحریم, تحلیل, جنگ سرد, جهان, حقوق بشر, خبر, روسیه, شرق اروپا, مجارستان

بلینکن: رفتار عربستان به یک کشور هم‌پیمان شباهت ندارد

وزیر امور خارجه آمریکا ضمن انتقاد مجدد از تصمیم عربستان و اوپک پلاس برای کاهش تولید نفت گفت: اینگونه رفتارهای عربستان با رویکرد یک کشور متحد مطابقت ندارد.

ادامه

اقتصادی, امریکا, تحریم, جهان, خاورمیانه, عربستان سعودی