عزم کلمبیا برای پیوستن به «بریکس» با حمایت برزیل

روسای جمهوری کلمبیا و برزیل در بیانیه‌ای مشترک از عزم بوگوتا برای پیوستن به ائتلاف اقتصادهای نوظهور جهان معروف به گروه «بریکس» در کوتاه‌ترین زمان ممکن و حمایت برزیل از این روند خبر دادند. به گزارش روز پنج شنبه ایرنا از تارنمای اسپوتنیک موندو، سران دو کشور به دنبال برگزاری نشستی دو جانبه در بوگوتا ... عزم کلمبیا برای پیوستن به «بریکس» با حمایت برزیل

ادامه

آفریقای جنوبی, آمریکای لاتین, اتیوپی, اقتصادی, امارات, ایران, برزیل, بریکس, بولیوی, جهان, چین, خبر, روسیه, سازمان ملل, عربستان سعودی, کلمبیا, کوبا, مصر, نسل‌کشی, هندوستان, ونزوئلا

درخواست آلمان از چین برای برقراری صلح در اوکراین

صدراعظم آلمان طی نشستی با رئیس جمهوری چین اعمال نفوذ پکن بر مسکو را برای پایان دادن به جنگ در اوکراین خواستار شد. به گزارش ایرنا به نقل از رویترز، اولاف شولتس روز سه شنبه اظهار داشت که از شی جین پینگ رئیس جمهوری چین خواسته است تا برای پایان دادن به جنگ در اوکراین ... درخواست آلمان از چین برای برقراری صلح در اوکراین

ادامه

آلمان, اقتصادی, اوکراین, جنگ نیابتی, جهان, چین, خبر, روسیه, شرق آسیا, شرق اروپا, صلح, فلسطین

لاوروف: غرب نگران توسعه ابزارهای مالی مستقل بریکس است

وزیر امور خارجه روسیه گفت: غرب به‌طور فزاینده‌ای نگران طرح کشورهای عضو گروه اقتصادهای نوظهور (بریکس) برای توسعه ابزارهای مالی مستقل خود است. به گزارش روز چهارشنبه ایرنا، خبرگزاری تاس نوشت: سرگئی لاوروف در نشست کمیسیون شورای عمومی حزب روسیه متحد در زمینه همکاری بین المللی و حمایت از شهروندان خارج از کشور گفت: ما ... لاوروف: غرب نگران توسعه ابزارهای مالی مستقل بریکس است

ادامه

آمریکا, بریکس, تحلیل, جهان, روسیه, شرق اروپا, غرب

مقام روس: آمریکا دوباره آتش جنگ دیگری را در خاورمیانه شعله‌ور کرده است

«ویاچسلاو ولودین» رئیس دومای روسیه با اشاره به کسری بودجه آمریکا، واشنگتن را متهم کرد که با برانگیختن یک جنگ دیگر در خاورمیانه، به دنبال رهایی اقتصاد خود از “نکول” (بحران بدهی خارجی) است. به گزارش روز سه شنبه ایرنا از خبرگزاری تاس، ولودین با نوشتن از پیام در کانال تلگرامی خود، به داده‌های وزارت ... مقام روس: آمریکا دوباره آتش جنگ دیگری را در خاورمیانه شعله‌ور کرده است

ادامه

آمریکا, اتحادیه اروپا, اقتصادی, اوکراین, جهان, خاورمیانه, روسیه, شرق اروپا, گزارش, هژمونیسم

چین خواستار پایبندی آلمان به احترام متقابل شد

شی جین‌پینگ رئیس‌جمهوری چین در دیدار با اولاف شولتس صدراعظم آلمان تاکید کرد که روابط دو جانبه با برلین پیوسته ادامه پیدا خواهد کرد و پکن به دنبال زمینه‌های مشترک است. به گزارش ایرنا از خبرگزاری رویترز، شی امروز سه‌شنبه در دیدار با شولتس در پکن گفت: ما باید روابط دو جانبه را از منظر ... چین خواستار پایبندی آلمان به احترام متقابل شد

ادامه

آلمان, اروپا, اروپای مرکزی, اسراییل, اقتصادی, اوکراین, جهان, چین, روسیه, سازمان ملل, شرق آسیا, شرق اروپا, صلح, فلسطین, گزارش

اذعان غربی‌ها به ناکارآمدی طرح اروپا برای تعیین سقف قیمت برای نفت روسیه

منابع آگاه در صنعت انرژی و یک مقام آمریکا روز جمعه با کم اهمیت شمردن محدودیت های جاه طالبانه غرب برای جلوگیری از درآمد روسیه، به رویترز گفته‌اند که این کشور(روسیه) توانایی دسترسی به کشتی‌های نفتکش کافی برای انتقال بیشتر نفت خود و دور زدن سازوکار تازه سقف قیمتی گروه هفت را دارد.

 

به گزارش ایرنا از خبرگزاری رویترز؛ کشورهای عضو گروه هفت، ماه گذشته در باره اعمال سقف بر فروش نفت روسیه با تعیین بهای پائین تا پنجم دسامبر (۱۴ آذر ماه) توافق کرده‌اند اما بازیگران اصلی صنعت نفت جهان نگران فلج شدن روابط بازرگانی هستند.

 

باوجود کاهش نگرانی شرکت های بیمه، بازرگانی و کشتیرانی در باره قرار گرفته شدن در معرض تحریم ها، در پی مذاکرات چندماهه با ایالات متحده، اما اکنون همه طرف ها دریافته اند که روسیه می تواند بخش عمده ای از این طرح را با کشتی ها و خدمات خود دور بزند.

 

پیش بینی ها در باره توان انعطاف پذیری و مقاومت بازرگانی نفت روسیه و جزئیات مذاکرات میان واشنگتن و فعالان صنعت نفت و خدمات کشتیرانی جهان، تاکنون انتشار نیافته بود.

 

بنا بر ارزیابی یک مقام وزارت خرانه داری (دارایی) آمریکا؛ جریان یافتن ۸۰ تا ۹۰ درصد نفت روسیه بیرون از این سازوکار سقف قیمتی، غیرمنطقی نیست.

 

این مقام که می خواست به علت حساسیت وضع، ناشناس بماند، افزود: در نتیجه حتی در صورت خودداری مسکو از پذیرش و اجرای این محدودیت، شاید تنها صادرات روزانه یک تا ۲ میلیون بشکه از تولیدات نفت خام و فرآوردهای پالایشی روسیه (از مجموع بیش از هفت میلیون بشکه صادراتی در سپتامبر)، متوقف شود.

 

با اینکه این طرح شاید دشواری‌های مالی و فنی برای روسیه ایجاد کند، اما جهان را از یک تا ۲ درصد عرضه نفت هم زمان با با اوج گیری تورم و رکود قریب الوقوع، محروم خواهد کرد.

 

این مقام افزود که برخی کشتی ها کشورهای منشا و نهادهای بازرگانی خود را به منظور فرار از قرار گرفتن در شمول این طرح، از کشورهای عضو گروه هفت به دیگر کشورها تغییر می دهند.

 

هر چند آمریکا امیدوار است که روسیه در طول زمان با تحمل هزینه های پیمایش مسافت های بیشتری توسط شناورهایش و بیمه و تامین مالی آنها، مجبور به فروش نفت در چارچوب سقف قیمتی شود.

 

به گزارش ایرنا از شبکه راشا تودی؛ پیتر سیجارتو وزیر امور خارجه مجارستان روز چهارشنبه گفت که پیشنهاد تعیین سقف قیمتی برای گاز روسیه، برای کشورهای اروپایی خطرناک است، چون ممکن است منجر به قطع کامل صادرات گاز این کشور به اروپا شود.

 

وی با هشدار نسبت به تعیین سقف قیمتی برای گاز روسیه، پیشنهاد کمیسیون اروپا را در مورد خرید مشترک گاز توسط کشورهای عضو اتحادیه اروپا، اقدامی خطرناک دانست، چون تهدیدی برای کاهش بیشتر عرضه گاز به اروپا است.

 

سیجارتو در ادامه صحبت‌هایش به این موضوع اشاره کرد که بر اساس اصول اقتصادی کاهش حجم محصول موجب بالا رفتن قیمت آن می‌شود و در صورت اجرایی شدن پیشنهاد کمیسیون اروپا برای تعیین سقف قیمت گاز روسیه موجب کاهش گاز در کشورهای اروپایی خواهد شد.

 

وی ادامه داد: هرچند در زمان کنونی ذخایر گاز مجارستان و کشورهای اروپایی کافی است ولی به طور حتم در زمستان با مشکل روبرو خواهیم شد.

 

مجارستان که اعلام کرده تحریم‌های اروپا بر تولیدات انرژی روسیه را نخواهد پذیرفت، در پایان ماه اوت قراردادی برای تامین روزانه ۵.۸ میلیون متر مکعب گاز روسیه امضا کرد.

بلینکن: رفتار عربستان به یک کشور هم‌پیمان شباهت ندارد

وزیر امور خارجه آمریکا ضمن انتقاد مجدد از تصمیم عربستان و اوپک پلاس برای کاهش تولید نفت گفت: اینگونه رفتارهای عربستان با رویکرد یک کشور متحد مطابقت ندارد.

ادامه

اقتصادی, امریکا, تحریم, جهان, خاورمیانه, عربستان سعودی

رئیس‌جمهوری کلمبیا: آمریکا در حال ویران کردن اقتصاد جهان است

«گوستاوو پترو» نخستین رئیس‌جمهوری چپگرای تاریخ کلمبیا گفت که آمریکا تمام اقتصادهای جهان را نابود می‌کند تا بدون توجه به آنچه برای سایر کشورها رخ می‌دهد، از خود محافظت کند.

ادامه

اروپا, اقتصادی, المان, امریکا, امریکای لاتین, انگلستان, تحلیل, جنگ سرد, حقوق بشر, فرانسه, کلمبیا

توطئه برای خزر

اندیشکده آمریکایی «بنیاد هریتیج» اعتقاد دارد کشورهای غربی در همکاری با ترکیه و جمهوری آذربایجان می‌توانند با بستن دسترسی ایران و روسیه از طریق خاک ارمنستان، مسیر کریدور میانی را از طریق دریای خزر و قزاقستان به سمت چین باز کنند.

ادامه

اتحادیه اروپا, اذربایجان, ارمنستان, اروپا, اقتصادی, امریکا, امنیتی, تحلیل, ترکیه, جنگ سرد, جنوب شرق اروپا, جنوب غرب آسیا, جهان, چین, روسیه, رومانی, ژئوپلیتیک, غرب اروپا, قزاقستان, گرجستان, لهستان