روسیه قطعنامه آمریکا درباره عدم استقرار سلاح‌های هسته‌ای در فضا را وتو کرد

روسیه قطعنامه پیشنهادی آمریکا و ژاپن درباره عدم استقرار سلاح‌های هسته‌ای در فضا را در نشست شورای امنیت سازمان ملل وتو کرد. به گزارش خبرنگار ایرنا، قطعنامه پیشنهادی کشورهای آمریکا و ژاپن درباره عدم استقرار سلاح‌های هسته‌ای در فضا در نشست روز چهارشنبه شورای امنیت سازمان ملل مطرح و با مخالفت روسیه مواجه شد. ۱۳ ... روسیه قطعنامه آمریکا درباره عدم استقرار سلاح‌های هسته‌ای در فضا را وتو کرد

ادامه

آمریکا, انگلس, جنگ سرد, جهان, چین, خبر, روسیه, ژاپن, سازمان ملل, شرق اروپا, فرانسه

استقرار هزاران نظامی و یک جنگنده یوروفایتر تایفون انگلیسی در لهستان

ریشی سوناک نخست‌ وزیر انگلیس از اعزام ۱۶ هزار نظامی و یک جنگنده یوروفایتر تایفون این کشور به لهستان خبر داد. به گزارش بامداد چهارشنبه ایرنا به نقل از تارنمای خبری اکسپرس، نخست‌وزیر انگلیس در جریان کنفرانس مطبوعاتی مشترک با دونالد تاسک همتای لهستانی خود اعلام کرد: لندن به زودی ۱۶ هزار تن از نظامیان ... استقرار هزاران نظامی و یک جنگنده یوروفایتر تایفون انگلیسی در لهستان

ادامه

اروپا, انگلیس, تشنج‌ زایی, جنگ سرد, جهان, خبر, شرق اروپا, لهستان, ناتو

آمریکا، اروپا را درهم شکست

اروپا به یک رعیت کامل تبدیل شده است. به گزارش اسپوتنیک، والنتینا ماتوینکو، رئیس شورای فدراسیون روسیه به اسپوتنیک گفت که آمریکایی‌ها اروپا را درهم شکستند و آن را دست نشانده خود کردند، آنها به سادگی اروپایی‌ها را “سرکوب” کردند. وی در ادامه افزود: «آمریکایی‌ها به سادگی اروپا را زیر پا گذاشتند. آن را به ... آمریکا، اروپا را درهم شکست

ادامه

آمریکا, اروپا, اقتصادی, امنیتی, تحلیل, جهان, روسیه

زاخارووا: تسلیحات هسته‌ای آمریکا در لهستان را هدف قرار می‌دهیم

سخنگوی وزارت خارجه روسیه اعلام کرد که در صورت درگیری و جنگ بین روسیه و ناتو، تسلیحات هسته‌ای مستقر در لهستان در فهرست اهداف نظامی مسکو قرار خواهند گرفت. به گزارش ایلنا به نقل از اسپوتنیک، سخنگوی وزارت خارجه روسیه اعلام کرد که در صورت درگیری و جنگ بین روسیه و ناتو، تسلیحات هسته‌ای مستقر ... زاخارووا: تسلیحات هسته‌ای آمریکا در لهستان را هدف قرار می‌دهیم

ادامه

آمریکا, آمریکای شمالی, اروپا, تشنج‌ زایی, جنگ سرد, خبر, روسیه, شرق اروپا, لهستان

لاوروف: جهان در آستانه درگیری بین قدرت‌های هسته‌ای قرار دارد

وزیر خارجه روسیه با اشاره به ادامه خط‌مشی آمریکا و متحدانش در ناتو برای تحمیل «شکست راهبردی» بر مسکو، هشدار داد: غربی‌ها به طور خطرناکی در آستانه یک درگیری نظامی مستقیم بین قدرت‌های هسته‌ای تعادل ایجاد کرده که می‌تواند عواقب فاجعه باری داشته باشد. به گزارش خبرگزاری تسنیم به نقل از خبرگزاری «تاس»، سرگئی لاوروف، ... لاوروف: جهان در آستانه درگیری بین قدرت‌های هسته‌ای قرار دارد

ادامه

آمریکا, اوکراین, تحلیل, جنگ سرد, روسیه, سازمان ملل, غرب, ناتو

شرق‌شناس روس؛ معرفی چین به‌عنوان چالش بلندمدت، اشتباه راهبردی غرب است

سرگی لوزیانین، استاد و مدیر انستیتو شرق دور آکادمی علوم روسیه گفت که معرفی چین به عنوان چالش سیستماتیک درازمدت، اشتباه راهبردی غرب است.

 

به گزارش روز چهارشنبه ایرنا، لوزیانین در مقاله کوتاهی در سایت شورای امور بین‌الملل روسیه با اشاره به سخنان «ینس استولتنبرگ» دبیر کل ناتو که اخیرا اعلام کرد روسیه و چین «علنا نظم جهانی مبتنی بر قواعد را به چالش می کشند» تصریح کرد:  «تصمیم نشست ناتو در مادرید که چین را به عنوان چالش درازمدت سیستماتیک معرفی می کند به نظر من اشتباه راهبردی غرب است، بخاطر اینکه آنها چین را به دشمن درازمدت، سیستماتیک و خطرناک تبدیل می‌کند.

 

وی افزود: این تصمیمم و دیدگاه ناتو در باره چین در حالی است که چین در سطح شخصیت های اول و به صورت علنی می‌گوید که ناتو، مهمترین علت بحران اوکراین و وخامت اوضاع در اروپا است و اینکه ناتو، مخرب سیستم امنیت است.

 

لوزیانین با بیان اینکه اتحادیه اروپا شریک پایه و پیشرو چین است، تصریح کرد: ناتو با این تصمیم عملا روابط عالی اقتصادی و سرمایه گذاری چین و اروپا را از هم می‌پاشد و طبیعتا این رویکرد ضد چینی پروژه های سرمایه گذاری مهم، نظیر ابتکار مشهور «یک کمربند-یک راه»، را مهار و کاهش می‌دهد.

 

مدیر گروه پایه انستیتو شرق دور آکادمی علوم روسیه گفت: مهمتر از همه، ورود ناتو به منطقه آسیا-اقیانوس آرام و گسترش پروژه هایی نظیر پیمان «آکوس» (AUKUS) و «گوا» (QUA) و نزدیک کردن نیوزلند و ژاپن عملا روسیه و چین را در این عرصه بیش از پیش نزدیک و مشارکت نظامی-راهبردی نزدیک، عمیق و سیستماتیک را ایجاد می‌کند که تلاش‌های ناتو را بسیار ضعیف و ناکارآمد می سازد و آسیا را به منطقه­  مورد علاقه نه تنها ناتو، بلکه همچنین روسیه و چین تبدیل می‌کند.»

 

رهبران ناتو  در نشست  هفته گذشته خود در مادرید بر روی یک مفهوم استراتژیک جدید به توافق رسیدند که در آن روسیه به عنوان مهم‌ترین و مستقیم‌ترین تهدید برای امنیت کشورهای عضو ناتو اعلام شد. ناتو برای اولین بار چین را مورد خطاب قرار داد و به چالش‌های سیستماتیک برآمده از این کشور اشاره کرد.

 

سند مفهوم استراتژیک ناتو می‌گوید: جمهوری خلق چین به دنبال کنترل بخش‌های کلیدی فناوری و صنعتی، زیرساخت‌های حیاتی و مواد استراتژیک و زنجیره‌های تامین است. این کشور از اهرم اقتصادی خود برای ایجاد وابستگی‌های استراتژیک و افزایش نفوذ خود استفاده می‌کند. چین تلاش می‌کند تا نظم بین‌المللی مبتنی بر قوانین، از جمله در حوزه‌های فضایی، سایبری و دریایی را بر هم بزند.

 

سخنگوی وزارت خارجه چین در واکنش به انتشار مفهوم استراتژیک ناتو درباره این کشور گفت: ناتو خودش یک چالش سیستماتیک برای صلح و ثبات جهانی است.

لاوروف در هانوی خواستار تلاش برای حفاظت از قوانین بین‌المللی شد

وزیر امور خارجه روسیه امروز (چهارشنبه) از تمامی کشورها در جهان خواست تا برای حفاظت از قوانین بین‌المللی تلاش کنند چرا که جهان به شکل پیچیده‌ای در حال تکامل است.

ادامه

اتحاد شوروی, اروپا, اندونزی, اوکراین, جنگ سرد, جنوب شرق آسیا, جهان, خبر, روسیه, شرق اروپا, غرب, ویتنام

سامانه‌های پرتاب راکت ساخت آمریکا در اوکراین منهدم شدند

وزارت دفاع روسیه اعلام کرد که ارتش این کشور در شبانه روز گذشته یک فروند جنگنده، سه فروند بالگرد و ۱۱ فروند پهپاد ارتش اوکراین را منهدم کرده است.

ادامه

امریکا, امریکای شمالی, اوکراین, جهان, خبر, دونتسک, روسیه, شرق اروپا, لوگانسک

نیویورک تایمز: نیروهای عملیات ویژه آمریکا در خط مقدم جنگ اوکراین حضور دارند

با وجود تکذیب های واشنگتن، یک روزنامه آمریکایی فاش کرد که کهنه سربازان عملیات ویژه آمریکا بی سر و صدا وارد اوکراین شده اند و در خط مقدم نبرد حضور دارند، امری که ممکن است ایالات متحده را درگیر فاجعه ای شبیه جنگ ویتنام کند.

ادامه

امریکا, امریکای شمالی, اوکراین, جنگ سرد, جهان, روسیه, شرق اروپا, ناتو, ویتنام

نشنال‌اینترست: راهبرد کلان آمریکا پنهان کردن افول است

یک نشریه آمریکایی در تحلیلی با اشاره به شکست‌های راهبردی ایالات متحده در عرصه‌های مختلف جهانی، از جمله عرصه نظامی، تجاری و صنعتی نوشته راهبرد کلان آمریکا در حال حاضر پنهان کردن افول خود است.

ادامه

اتحادیه اروپا, اروپا, استرالیا, اسراییل, اسیا, افریقا, افغانستان, اقتصادی, امریکا, امریکای لاتین, انگلستان, اوکراین, برزیل, تحلیل, جنگ سرد, چین, خاورمیانه, روسیه, ژئوپلیتیک, ژاپن, سوریه, شرق آسیا, صربستان, عراق, کانادا, کره جنوبی, گرجستان, لیبی, مکزیک, ناتو, نیوزلند, ویتنام