شرط ونزوئلا برای واشنگتن، لغو تحریم در برابر فروش نفت

رئیس کمیته نفت مجلس ونزوئلا گفت که اگر تحریم‌ها لغو شود، ونزوئلا میتواند انرژی مورد نیاز آمریکا و اروپا را در اواسط سال جاری میلادی تأمین کند.

 

آنجل رودریگز، رئیس کمیته نفت و انرژی مجلس ملی ونزوئلا اعلام کرد که ونزوئلا می‌تواند تا اواسط سال جاری میلادی، تحویل نفت به آمریکا و اروپا را آغاز کند، مشروط بر این‌که تحریم‌ها بر این کشور برداشته شود.

 

به گزارش اسپوتینک، این مقام ونزوئلایی در اظهارات خود تأکید کرد: «برای دستیابی به توافق، آمریکا باید یک پیشنهاد بلند پروازانه به ما بدهد، زیرا عامل اصلی بر هم زدن اوضاع اقتصادی کشور، خود آمریکاست.»

 

این نماینده مجلس ونزوئلا ابراز امیدواری کرد که ازسرگیری احتمالی صادرات نفت به آمریکا و اروپا بر روابط ونزوئلا با روسیه تأثیری نداشته باشد.

 

همزمان با حمله روسیه به اوکراین و اعمال تحریم‌ها علیه بخش انرژی روسیه، کشور‌های غربی و آمریکا با بحران روبه‌رو شده‌اند. در همین حال، یک هیئت آمریکایی به ونزوئلا رفته تا درباره «امنیت انرژی و حفظ اقتصاد آمریکا» گفت‌وگو کند.

 

مذاکرات آمریکا و ونزوئلا پیشرفت اندکی داشته چراکه آمریکا به دنبال کاهش اتحاد مادورو و پوتین بوده است. اما هر دو طرف برای گفت‌وگو‌های بیشتر موافقت کرده‌اند. خواسته واشنگتن آزادی زندانی‌های آمریکایی در خاک ونزوئلاست در مقابل مادورو خواستار لغو گسترده تحریم‌ها شده است.

 

ونزوئلا از سال ۲۰۱۹ تحت تحریم‌های نفتی آمریکا قرار دارد. گفته شده شرکت شورون، آخرین تولید کننده نفت آمریکا که هنوز در ونزوئلا فعالیت می‌کند، می‌تواند اولین ذی‌نفع در صورت دستیابی به توافق با دولت مادورو باشد.

 

آمریکا سه سال پیش تلاش برای کنار زدن دولت مادورو را با جدیت آغاز کرد، اما اکنون هیئتی عالی‌رتبه به ونزوئلا فرستاده تا شاید بتواند قیمت نفت را کنترل کند و وضعیت اقتصادی داخلی خود را سروسامان دهد. «خوان گوایدو» سرکرده شورشی‌های ونزوئلا به طور مستمر از حمایت‌های کاخ سفید برخوردار بود، اما نهایتا نتوانست دولت مادورو را از قدرت کنار بزند. حالا ونزوئلا برای صادرات انرژی به آمریکا شرط تعیین کرده و می‌گوید که بشرط لغو تحریم‌ها حاضر است تا به واشنگتن نفت بفروشد. پیش از این هم خبر رسید که بن‌زاید و بن‌سلمان از گفت‌وگوی تلفنی با جو بایدن طفره رفتند. ظاهرا امارات و عربستان هم حاضر نیستند تا به مطالبات جدید آمریکا در حوزه انرژی تَن دهند. جنگ اوکراین و از همه مهمتر تحریم‌های جدید آمریکا علیه روسیه، قیمت انرژی را شدیدا افزایشی کرده و وضعیت داخلی آمریکا در حوزه اقتصادی را هم تا حدی بهم ریخته است.

کره‌شمالی؛ هدف آمریکا از مداخله در امور کوبا معدوم ساختن دستاوردهای کاسترو و نابودی سوسیالیسم بود

وزیر خارجه کره شمالی در اظهاراتی ایالات متحده را به دخالت در امور داخلی کوبا و تحریک اعتراضات ضد دولتی با هدف سرنگونی دولت این کشور متهم کرد.

ادامه

امریکا, امریکای لاتین, جهان, سوسیالیسم, شرق آسیا, کره شمالی, کوبا, همبستگی

درخواست قانونگذاران آمریکایی از بایدن برای تعطیلی گوانتانامو

ده‌ها قانونگذار دموکرات در کنگره آمریکا، از جمله روسای کمیسون‌های نیروهای مسلح، امور خارجه و اطلاعات، روز پنجشنبه از جو بایدن، رئیس جمهور این کشور خواستند که زندان گوانتانامو در کوبا را “فورا” ببندد.

ادامه

امریکا, امریکای شمالی, امریکای لاتین, جهان, حقوق بشر, خبر, کوبا