ایرلند: اسرائیل انتقام را جایگزین منطق کرده است/ هشدار ایتالیا به اسرائیل: از افزایش تنش‌ها در منطقه خودداری کنید

سیمون هریس نخست وزیر ایرلند بار دیگر بر شناسایی کشور مستقل فلسطین تاکید کرد و گفت که اسرائیل انتقام را جایگزین منطق کرده است. به گزارش ایرنا، هریس سه‌شنبه شب در مصاحبه با سی. ان. ان گفت: در حال حاضر، اقدامات دولت نتانیاهو در رابطه با ایجاد فاجعه انسانی در غزه و تاثیر آن بر ... ایرلند: اسرائیل انتقام را جایگزین منطق کرده است/ هشدار ایتالیا به اسرائیل: از افزایش تنش‌ها در منطقه خودداری کنید

ادامه

اسراییل, ایتالیا, ایرلند, جنوب اروپا, جهان, خاورمیانه, خبر, زنان, غرب اروپا, فلسطین, کودکان

اتحاد روسیه و چین علیه آمریکا پس از حمله ایران به اسرائیل

روزنامه فرانسوی لوموند عنوان کرد روسیه و چین که حمله ایران به اسرائیل را محکوم نکرده‌اند، این بحران را فرصتی برای شکاف بین غرب و بقیه جهان می‌دانند. به گزارش ایسنا، به نقل از لوموند، برعکس، در جریان گفت‌وگوی تلفنی روز دوشنبه وانگ یی، وزیر امور خارجه چین و حسین امیرعبداللهیان، همتای ایرانی‌اش، وزیر امور ... اتحاد روسیه و چین علیه آمریکا پس از حمله ایران به اسرائیل

ادامه

اسراییل, ایران, تحلیل, جنگ سرد, جهان, چین, خاورمیانه, روسیه, سوریه, شرق آسیا, شرق اروپا, غرب

درخواست روسیه از شورای امنیت برای بررسی فوری تحریم اسرائیل

نماینده دائم روسیه در سازمان ملل با تأکید بر اینکه تنها راه جلوگیری از گسترش فاجعه در منطقه غزه، برقراری آتش‌بس فوری و گسترده است، از شورای امنیت خواست موضوع تحریم اسرائیل را فوراً بررسی کند و بودجه آژانس آنروا نیز دوباره تأمین شود. به گزارش تسنیم به نقل از خبرگزاری «تاس»، واسیلی نبنزیا، نماینده ... درخواست روسیه از شورای امنیت برای بررسی فوری تحریم اسرائیل

ادامه

اردن, اسراییل, تحریم, جهان, خاورمیانه, خبر, روسیه, سازمان ملل, سوریه, فلسطین, لبنان

خنده‌های تحلیل‌گر سابق سیا به‌ ادعای رهگیری ۹۹ درصدی موشک‌های ایران + فیلم

تحلیل‌گر سابق سیا به ادعای اسرائیل در رهگیری موشک‌های ایرانی پاسخ داد. به گزارش باشگاه خبرنگاران؛ لری جانسون تحلیل‌گر سابق سازمان سیا به ادعای اسرائیل در مورد رهگیری ۹۹ درصدی موشک‌های ایران، پاسخ داد. جانسون گفت: اسرائیل اجازه نشان دادن خسارات را به خبرنگاران نمی‌دهد؛ زیرا آسان‌ترین راه برای اقناع عمومی این است که بگویی ... خنده‌های تحلیل‌گر سابق سیا به‌ ادعای رهگیری ۹۹ درصدی موشک‌های ایران + فیلم

ادامه

اسراییل, ایران, جهان, خاورمیانه, فیلم, گزارش

استانداردهای دوگانه آمریکا، دلیل ناامنی در خاورمیانه

پس از حمله ایران به اسراییل برای تلافی حمله اسرائیل به بخش کنسولی سفارت ایران در سوریه، مایک جانسون، رئیس مجلس نمایندگان آمریکا روز دوشنبه ۱۵ آوریل اعلام کرد که مجلس نمایندگان در این هفته درباره لایحه کمک به اسرائیل رای گیری خواهد کرد. به گزارش رادیو بین‌المللی چین: تحلیلگران خاطرنشان کردند، ایالات متحده از ... استانداردهای دوگانه آمریکا، دلیل ناامنی در خاورمیانه

ادامه

آمریکا, آمریکای شمالی, آمریکای لاتین, اسراییل, امنیتی, ایران, تحلیل, جهان, خاورمیانه, سازمان ملل, سوریه, صلح, عراق, غرب, فلسطین, کلمبیا, مصر, هژمونیسم

سقوط دولت خود خوانده مورد حمایت ترکیه در قبرس و دردسر جدید آنکارا

قبرس و تقویت جایگاه ترک‌ها در این جزیره، برای ترکیه از چنان اهمیتی برخوردار است که تقریباً تمام کار و بار فواد اوکتای معاون اردوغان، رسیدگی به همین موضوع است.

 

به گزارش تسنیم، شب گذشته حزب خلق (HP) شریک دولت ائتلافی قبرس ترک، از انحلال ائتلاف خبر داد و به این ترتیب، دولت ائتلافی قبرس شمالی سقوط کرد.

 

در شرایطی که جنگ در قره باغ، برای سران آنکارا به یک موضوع مهم و حیاتی تبدیل شده و مولود چاووش اوغلو برای گفتگو در مورد این موضوع به باکو سفره کرد، سقوط دولت غیر رسمی بخش ترک نشین قبرس، مشکل و دردسر تازه‌ای بود که شاید سران آنکارا در انتظار آن نبودند.

 

یک سفر، یک سقوط

 

دیروز در آنکارا، ارسین تاتار نخست وزیر قبرس ترک، مهمان رجب طیب اردوغان رئیس جمهور ترکیه بود تا از طریق ویدیو کنفرانس، پروژه انتقال آب ترکیه به قبرس ترک را افتتاح کنند. بر اساس طرح تامین آب قبرس که طول خطوط انتقال آب بیش از ۸۰ کیلومتر بوده و در عمق ۲۵۰ متری دریا قرار دارد، سالانه ۷۵ میلیون مترمکعب آب از این طریق از ترکیه به جمهوری ترک قبرس شمالی منتقل خواهد شد.

 

رجب طیب اردوغان رئیس جمهور ترکیه طی اظهاراتی در مراسم بهره‌برادری«خطوط انتقال آب از آناتولی به جمهوری ترک قبرس شمالی» تصریح کرد:«در خصوص ادامه تلاش‌هایمان جهت تبدیل جمهوری قبرس ترک شمالی از لحاظ سیاسی و اقتصادی به عضوی برابر و عزتمند در نظام جهانی مصمم هستیم.

 

رئیس جمهور ترکیه همچنین در مورد اهمیت مسئله مدیترانه شرقی گفت:«به باور ما مسئله مدیترانه شرقی دو بُعد دارد: اول حفظ حقوق فلات قاره‌ای ترکیه و دوم، تضمین حقوق و منافع مردم ترک قبرس از منابع طبیعی اطراف جزیره.»

 

رئیس جمهور ترکیه همچنین در این دیدار، از بازگشایی منطقه متروکه قبرس در جمهوری ترک قبرس شمالی پس از ۴۶ سال خبر داد.

 

همین مساله مرعش بود که ظاهراً موجب خشم و عصبانیت شرکای آقای تاتار شد. چرا که آنان انتظار داشتند، برای تصمیم گیری در مورد بازگشایی این شهر متروکه، شریک دولت ائتلافی نیز مورد توجه قرار بگیرد.

 

ینال سنین رهبر حزب خلق، ارسین تاتار نخست وزیر و تک­روی­‌های او را به عنوان اصلی‌­ترین دلیل سقوط دولت قلمداد و بر این موضوع تاکید کرد که شخص نخست وزیر، در تعیین سیاست‌های کلی مربوط به سرنوشت شهر متروکه مرعش قبرس، تنها به اتخاذ تصمیمات تکروانه و مشورت با آنکارا اکتفا کرده و جویای نظرات و دیدگاه‌های شریک اصلی خود نشده است. لذا باید گفت، به هم خوردن شراکت و ائتلاف، نه تنها برای ترکهای قبرس، بلکه برای دولت ترکیه نیز یک دردسر جدی است.

 

دولت ارسین تاتار در شرایطی سقوط کرده که در چند سال گذشته در تمام مسائل سیاسی- امنیتی مربوط به بخش ترک نشین قبرس، تابع و حامی سیاستهای آنکارا بوده است. ارسین تاتار نخست وزیر قبرس ترک، به تمامی یک سیاستمدار وابسته به ترکیه است و دفاع از سیاست‌های ترکیه را برای خود و کابینه‌­اش به عنوان وظیفه تاریخی قلمداد می‌­کند.

 

ارسین تاتار در جریان جنگ قره باغ نیز، به طور کامل از جمهوری آذربایجان حمایت و آشکارا اعلام کرد: همچون همیشه، در کنار برادران آذری خود هستیم.

 

البته در تابعیت محض از سیاستهای آنکارا، نخست وزیر و رئیس جمهور، هم نظر نیستند. چرا که قبلاً هم، مصطفی آکنجی رئیس جمهور قبرس ترک با اظهارات خود نشان داده بود که برخلاف تاتار، قبرس شمالی را نه همچون «بچه وطن» وابسته به ترکیه، بلکه به عنوان یک برادر مستقل، قلمداد میکند.

 

تفاوت و شباهت قبرس ترک و قره باغ

 

با وجود تمام تفاوتهای جغرافیایی و سیاسی، موقعیت سیاسی قره باغ و قبرس ترک، بی شباهت به همدیگر نیستند.

 

ترکیه تنها کشور جهان است که عنوان «جمهوری ترک قبرس شمالی» را به رسمیت شناخته و تاکنون هیچکدام از دولتهای جهان، این حکومت را به رسمیت نشناخته‌­اند.

 

قبرس ترک در سال ۱۹۸۳ میلادی، اعلام موجودیت کرد اما سازمان ملل و شورای امنیت، آن را به رسمیت نشناختند. جمهوری آذربایجان نیز از ترس اقدام متقابل، تاکنون قبرس ترک را به عنوان یک دولت مستقل به رسمیت نشناخته است. چرا که ترس و هراس واقع بینانه باکو، این است که به محض این که قبرس شمالی را به رسمیت بشناسد، لابی ارامنه کاری خواهد کرد که فی الفور، چند کشور منطقه، قره باغ را نیز شناسایی کنند و چنین چیزی برای باکو، گران تمام خواهد شد.

 

اگر چه، از منظر سیاسی و حقوقی، قبرس ترک، نسبت به قره باغ، دردسرهای کمتری دارد و پای اشغالگری در میان نیست. اما در هر حال، قبرس ترک نیز همچون قره باغ، یک ساختار سیاسی غیر رسمی و دفاکتو دارد.

 

تاکنون این فقط ارمنستان است که جدایی‌طلبان قره باغ را به عنوان یک جمهوری به رسمیت شناخته و دولت‌های دیگر از پذیرفتن چنین چیزی سر باز زده‌اند. در قبرس نیز چنین وضعیتی حاکم است و این فقط ترکیه است که قائل به موجودیت یک واحد سیاسی به نام «جمهوری ترک قبرس شمالی» است.

 

در قره باغ شاهد یک پدیده و معضل پیچیده به نام عدم انطابق جمعیت با خاک هستیم. به این معنی که اغلب ساکنان قره باغ ارمنی هستند و حاضر به پذیرفتن حاکمیت سیاسی باکو نیستند، اما از نظر حقوقی و جغرافیایی، خاک، به جمهوری آذربایجان تعلق دارد و سازمان ملل نیز چنین چیزی را تایید کرده است.

 

در قبرس، ساکنان ترک بخش شمالی جزیره، برای اثبات حقانیت خود مشکلی ندارند و بخش روم نشین نیز با جمعیت مشکلی ندارد و آن چه با آن مخالفت میکند، ساختار ۲ دولتی برای اداره کشور است.

 

به محض اعلام تصمیم ترکیه و قبرس شمالی برای بازگشایی شهر متروکه مرعش، ژوزف بورل مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا، اولین مقام اروپایی بود که به شکل قاطعانه، مخالفت اتحادیه را اعلام کرد.

 

بورل نشان داده بر خلاف سَلَف خود خانم موگرینی، تمایل دارد در برابر ترکیه، به سرعت موضع گیری کند. وی بر این باور است که استفاده از ساحل مرعش، یک اقدام یکجانبه و خطرناک است که معضل قبرس را پیچیدهتر میکند.

 

اهمیت قبرس برای ترکیه

 

در روند جدید سیاست خارجی ترکیه و مباحث مرتبط با «وطن آبی» و استراتژی مبتنی بر قدرت گرفتن در شرق مدیترانه، مهمترین و حیاتیترین مولفه سیاسی و امنیتی ترکیه، دفاع از کیان قبرس شمالی و تلاش برای تقویت و تثبیت جایگاه و موقعیت ترکهای قبرس است.

 

اگر چه آنکارا در این مسیر تاکنون نتوانسته به نتیجه درخشانی دست پیدا کند و اتحادیه اروپا از قبول ساختار دو دولتی در قبرس امتناع کرده، اما نفس حضور دهها هزار نفر از نظامیان جمهوری ترکیه در بخش ترک نشین قبرس، یک مساله استراتژیک بسیار مهم است.

 

قبرس و تقویت جایگاه ترکها در این جزیره، برای ترکیه از چنان اهمیتی برخوردار است که تقریباً تمام کار و بار فواد اوکتای معاون اردوغان، رسیدگی به همین موضوع است.

 

فواد اوکتای بارها به شکل نمادین با یونیفرم کار به قبرس رفته و از پروژه انتقال آب شیرین ترکیه به قبرس ترک بازدید کرده و حالا هم مهمترین متولی و مدیر اجرایی پروژه بازگشایی شهر متروکه مرعش، خود اوست و همه او را به عنوان یک پراکتیسین و مرد عمل میشناسند.

مزدوران سوری ارتش ترکیه در پشت مرزهای ایران

خطر حضور مزدوران سوریه‌ که توسط ترکیه به آذربایجان اعزام شده و تجربه سال‌ها شرکت در جنگ علیه ارتش‌ سوریه و لیبی را داشته  واکنش نیروهای مسلح ایران را در پی داشت.

ادامه

اذربایجان, ارمنستان, امریکا, ایران, ترکیه, تروریسم, جنوب شرق اروپا, جهان, حضور نظامی, حقوق بشر, خاورمیانه, دخالت نظامی, سوریه, لیبی

بیانیه ۲۶ کشور جهان: تحریم‌های آمریکا مقابله با کرونا را دشوار کرده است

۲۶ کشور جهان از جمله ایران، سوریه، روسیه، چین و عراق در بیانیه مشترکی با اعلام اینکه تحریم‌های اقتصادی یک جانبه و ظالمانه آمریکا و برخی کشورهای غربی علیه برخی کشورهای مستقل جهان به مانع بزرگی برای مقابله با ویروس کرونا تبدیل شده است، خواستار پایان دادن به این وضعیت شدند.

ادامه

امریکا, ایران, بیانیه, تحریم, جهان, جهان غرب, چین, حقوق بشر, خاورمیانه, خبر, روسیه, سازمان ملل, سوریه, عراق

لاوروف خواهان مذاکره برای حل اختلافات در منطقه خلیج‌فارس شد

وزیر خارجه روسیه خواهان آغاز روند مذاکرات برای حل و فصل اختلافات کشورهای حوزه خلیج فارس شد و تاکید کرد روسیه طرحی در این باره ارائه کرده‌ است.

ادامه

اتحادیه اروپا, اتحادیه عرب, امریکا, ایران, ترکیه, جهان, خاورمیانه, خبر, روسیه, سازمان ملل, سوریه, شمال افریقا

مصر خواستار خاورمیانه عاری از سلاح هسته‌ای شد

وزیر امور خارجه مصر در سخنانی به مناسبت روز جهانی “محدود کردن سلاح های هسته‌ای” در صحن سازمان ملل که به طور ویدئو کنفراس برگزار شد، خواستار خاورمیانه عاری از این نوع سلاح ها شد.

ادامه

آژانس بین‌المللی انرژی اتمی, اسراییل, ایران, جهان, حقوق بشر, خاورمیانه, خبر, خلع سلاح, سازمان ملل, مصر