اتحاد روسیه و چین علیه آمریکا پس از حمله ایران به اسرائیل

روزنامه فرانسوی لوموند عنوان کرد روسیه و چین که حمله ایران به اسرائیل را محکوم نکرده‌اند، این بحران را فرصتی برای شکاف بین غرب و بقیه جهان می‌دانند. به گزارش ایسنا، به نقل از لوموند، برعکس، در جریان گفت‌وگوی تلفنی روز دوشنبه وانگ یی، وزیر امور خارجه چین و حسین امیرعبداللهیان، همتای ایرانی‌اش، وزیر امور ... اتحاد روسیه و چین علیه آمریکا پس از حمله ایران به اسرائیل

ادامه

اسراییل, ایران, تحلیل, جنگ سرد, جهان, چین, خاورمیانه, روسیه, سوریه, شرق آسیا, شرق اروپا, غرب

چین گزارش انگلیس درباره هنگ کنگ را رد کرد

چین امروز سه‌شنبه، از انگلیس خواست تا از مداخله در امور هنگ کنگ و همدستی با مجرمان و آشوبگرانی که امنیت ملی چین را تضعیف می‌کنند، دست بردارد. به گزارش روز سه شنبه ایرنا به نقل از خبرگزاری شینهوا، لین جیان سخنگوی وزارت امور خارجه چین در نشستی خبری در پاسخ به سوالی درباره تهمت‌های ... چین گزارش انگلیس درباره هنگ کنگ را رد کرد

ادامه

آزادی, انگلیس, جنگ سرد, جهان, چین, خبر, شرق آسیا, غرب اروپا, هنگ کنگ

آمریکا و غرب؛ تامین‌کنندگان مالی اقدامات تروریستی علیه روسیه

کمیته تحقیقات روسیه از نقش کشورهای غربی در تامین مالی اقدامات تروریستی در این کشور پرده برداشت. به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از اسپوتنیک، روسیه موضوع تامین مالی تروریسم ضد روسی از سوی کشورهای غربی را بررسی می‌کند. کمیته تحقیقات روسیه روز سه‌شنبه اعلام کرد که در پی حمله تروریستی به مسکو، پرونده جنایی ... آمریکا و غرب؛ تامین‌کنندگان مالی اقدامات تروریستی علیه روسیه

ادامه

آمریکا, تروریسم, جنگ سرد, جهان, خبر, روسیه, غرب, ناتو

چین: واشنگتن باید نقش سلاح‌های هسته‌ای را در سیاست امنیت ملی و جمعی کاهش دهد

سخنگوی وزارت خارجه چین درخصوص نقش سلاح‌های هسته‌ای در سیاست امنیت ملی و جمعی آمریکا هشدار داد. ایالات متحده باید نقش سلاح‌های هسته‌ای را در سیاست امنیت ملی و جمعی کاهش دهد. این را مائو نینگ، سخنگوی وزارت خارجه چین در یک نشست خبری اعلام کرد. مائو نینگ گفت: «ایالات متحده و ژاپن باید نگرش ... چین: واشنگتن باید نقش سلاح‌های هسته‌ای را در سیاست امنیت ملی و جمعی کاهش دهد

ادامه

آمریکا, امنیتی, تحلیل, جنگ سرد, جهان, چین, حقوق بشر, خلع سلاح هسته‌ای, ژاپن, شرق آسیا, ناتو

روزنامه ایتالیایی “لا رپوبلیکا”: ناتو در اندیشه ارائه اراضی اوکراین به روسیه

یک روزنامه ایتالیایی به نقل از محافل ناتو از بالا گرفتن بحث‌ها در این ائتلاف نظامی درباره طرح واگذاری سرزمین‌های تحت کنترل روسیه به این کشور و الحاق بقیه این کشور به ائتلاف نظامی غربی به عنوان راه حلی برای پایان جنگ اوکراین خبر داد. به گزارش خبرگزاری تسنیم، بر اساس گزارشی که در روزنامه ... روزنامه ایتالیایی “لا رپوبلیکا”: ناتو در اندیشه ارائه اراضی اوکراین به روسیه

ادامه

آلمان, آمریکا, اتحاد شوروی, اوکراین, ایتالیا, جنگ سرد, جنگ نیابتی, جهان, روسیه, شرق اروپا, گزارش

سفیر آلمان در کی‌یف: حمله روسیه به اوکراین محتمل نیست

سفیر آلمان در اوکراین اذعان کرد تجمع چشم‌گیری از نیروهای روسیه در مرزهای اوکراین وجود ندارد و حمله روس‌ها به اوکراین محتمل نیست.

 

به گزارش خبرگزاری فارس، «آنکا فلدهوسن» سفیر آلمان در کی‌یف روز پنجشنبه اذعان کرد حمله روسیه به اوکراین محتمل نیست.

 

به نوشته وبگاه شبکه «دویچه وله»، فلدهوسن مدعی شد: «سخنان روشن سیاست‌مداران اروپایی و هماهنگی آن‌ها در طول زمان، پیام‌های درستی را به سمت مسکو فرستاده است».

 

این در حالی است که مسکو از پس از شروع جوسازی رسانه‌ها و مقامات غربی درخصوص حمله قریب‌الوقوع روسیه به اوکراین این ادعا را از اساس رد کرده و بارها اعلام کرد درگیری‌های شرق اوکراین باید از طریق دیپلماتیک حل شود.

 

این جوسازی‌ها تا جایی پیش رفت که برخی روزنامه‌های آمریکایی ادعا کردند ارتش روسیه نزدیک به دویست هزار نیرو و هزاران خودرو و تجهیزات نظامی را در مرزهای خود با اوکراین به خط کرده است.

 

به گفته کارشناسان به نظر می‌رسد یکی از دلایل هشدارهای دروغین درباره حمله روسیه به اوکراین، علاوه بر تحمیل فشار و تحریم بیشتر علیه روسیه، یک اعلام پیروزی کاذب از سوی اروپا درخصوص موفقیت در مهار حمله قریب‌الوقوع روس‌ها از طریق فشار سیاسی و بدون اقدامی نظامی است.

 

سفیر آلمان در اوکراین در ادامه اذعان کرد: «در هفته‌های گذشته شاهد تجمع چشم‌گیری از نیروهای روسیه در مرزهای اوکراین نبوده‌ایم. بنابر این حمله تمام عیار روسیه به اوکراین را محتمل نمی‌دانم».

 

«ولادیمیر پوتین» رئیس جمهور روسیه روز گذشته (پنجشنبه) در نشست خبری سالانه در مسکو درباره افزایش تنش در مرزهای روسیه و اوکراین گفت، کشورش آمادگی دارد در صورت اقدام نظامی کی‌یف به آن پاسخ دهد و از مواضعی که غربی‌ها در قبال امنیت ملی روسیه دارند مطلع است.

 

رئیس جمهور روسیه ضمن ابراز امیدواری درباره حل این تنش‌ها از طریق دیپلماتیک گفت، مسکو خواستار اجتناب از درگیری نظامی با اوکراین و غربی‌ها است.

 

او با رد ادعای افزایش استقرار نیروهای روسی در نواحی مرزی با هدف حمله به اوکراین گفت، گسترش ناتو به سمت شرق، کاملاً غیر قابل پذیرش بوده و بر لزوم ضمانت امنیتی غربی‌ها به مسکو تأکید کرد و اقدامات ناتو را تهدیدی جدی برای امنیت ملی روسیه دانست.

 

پوتین تأکید کرد موشک‌های آمریکایی در مجاورت روسیه مستقر شده‌اند که اقدامی تحریک‌آمیز است و درخصوص امنیت منطقه شرق اروپا «توپ در زمین غرب است».

 

رئیس جمهور روسیه خطاب به غربی‌ها گفت: «شما مدام از ما ضمانت می‌خواهید. این شما هستید که باید ضمانت بدهید. این اقدام به شما بستگی دارد و باید به‌جای اینکه چند دهه فقط حرف بزنید، آن را همین حالا انجام دهید».

 

مسکو بارها توضیح داده که تقویت نیروهای روسیه در مرزهای اوکراین در واکنش به استقرار نیروهای ناتو در این نواحی صورت گرفته و با وجود انعقاد توافق «مینسک» به منظور توقف درگیری‌ها در شرق اوکراین، ارتش این کشور همچنان حملاتی را علیه مردم نواحی خودمختار «دونباس» انجام می‌دهند.

 

هفته گذشته وزارت خارجه روسیه پیش‌نویس معاهدات امنیتی با آمریکا و سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) را منتشر کرد. این تضمین‌ها به‌صورت خاص گسترش بیشتر ائتلاف ناتو به شرق و ورود کشورهای اتحاد جماهیر شوروی سابق به آن را مردود می‌داند. این پیش‌نویس همچنین امکان ترک هرگونه فعالیت نظامی در اوکراین، سایر کشورهای اروپای شرقی و همچنین در قفقاز و آسیای مرکزی توسط بلوک را فراهم می‌کنند.

 

«سرگئی ریابکوف» معاون وزیر خارجه روسیه دیروز (پنجشنبه) در این زمینه تاکید کرد تلاش آمریکا جهت استفاده ابزاری از گفت‌وگو با روسیه در مورد تضمین‌های امنیتی، برای ادامه توسعه نظامی اوکراین منجر به وخامت اجتناب‌ناپذیر اوضاع خواهد شد.

 

در همین ارتباط «جنیفر ساکی» سخنگوی کاخ سفید شامگاه پنجشنبه به وقت ایران گفت، آمریکا با مذاکره با روسیه درخصوص تنش‌ها در اوکراین موافق است اما جزئیات برگزاری این مذاکرات نهایی نشده است.

 

از سوی دیگر نیروهای حامی روسیه در منطقه خودمختار «دونباس» و دولت اوکراین روز پنجشنبه در زمینه احیای آتش‌بس میان دو کشور به توافق رسیدند. توافق بر سر احیای این آتش‌بس که سال ۲۰۲۰ میان دو طرف حاصل شد، با میانجی‌گری سازمان امنیت و همکاری اروپا (OSCE) حاصل شده است.

چرا اتحادیه اروپا به آمریکا وابسته است؟

بی‌اعتنایی و رویکرد قدرت مآبانه آمریکا نسبت به اروپا همواره با واکنش‌های خنثی از سوی اتحادیه اروپا مواجه شده است و دلایل آن همواره محل بحث بوده است.

ادامه

اتحاد شوروی, اتحادیه اروپا, اروپا, اقتصادی, امریکا, اورآسیا, جهان, چین, مقاله, هندوستان