افشا نگرانی‌های شدید و گسترده تل‌آویو از صدور حکم‌های بازداشت در حق مقامات ارشد رژیم از سوی دیوان دادگستری لاهه

تلویزیون اسرائیل امروز چهارشنبه نگرانی‌های شدید و گسترده تل‌آویو از صدور حکم‌های بازداشت در حق مقامات ارشد این رژیم از سوی دیوان بین‌المللی دادگستری در لاهه را افشا کرد. به گزارش ایسنا، شبکه ۱۲ تلویزیون اسرائیل امروز در گزارشی به نقل از برخی مسوولان در لاهه اعلام کرد، صدور چنین دستوراتی همانند این اقدام چشمگیر، ... افشا نگرانی‌های شدید و گسترده تل‌آویو از صدور حکم‌های بازداشت در حق مقامات ارشد رژیم از سوی دیوان دادگستری لاهه

ادامه

آلمان, آمریکا, اروپا, اسراییل, افغانستان, خاورمیانه, دیوان داوری لاهه, فلسطین, گزارش, هلند

رئیس‌جمهور شیلی جنگ علیه غزه را وحشیانه خواند

رئیس‌جمهور شیلی جنگ جاری اسرائیل در نوار غزه را «وحشیانه» توصیف کرد. به گزارش ایسنا، «گابریل بوریچ» رئیس‌جمهور شیلی در شبکه‌های اجتماعی عکسی از «صابرین» دختر فلسطینی را پس از دست‌ دادن مادر، پدر و خواهر ۴ ساله‌اش در بمباران اسرائیل منتشر کرد. به نقل از آناتولی، بوریچ گفت: «هرگز نباید وحشیگری را که توسط ... رئیس‌جمهور شیلی جنگ علیه غزه را وحشیانه خواند

ادامه

آمریکای لاتین, اسراییل, تحلیل, جهان, حقوق بشر, خاورمیانه, شیلی, فلسطین

هشدار اسپانیا به اسراییل درباره حمله به رفح

وزیر خارجه اسپانیا خواستار استقرار آتش‌بس در غزه و عدم عملیات نظامی اسرائیل در رفح شد. به گزارش باشگاه خبرنگاران؛ نبود آینده‌ای روشن پیش روی فلسطینیان و ادامه اشغالگری‌های اسرائیل در نهایت منجر به وقوع حمله هفتم اکتبر شد. اکنون برخی کشور‌های اروپایی در تلاش هستند با ایجاد امید در میان فلسطینیان از جمله آینده ... هشدار اسپانیا به اسراییل درباره حمله به رفح

ادامه

اتحادیه اروپا, اروپا, اسپانیا, اسراییل, ایرلند, تروریسم, جنوب اروپا, خاورمیانه, فلسطین, لبنان, مالت

بالاترین مقام اطلاعات نظامی اسرائیل استعفا کرد

یک رسانه اسرائیلی از استعفای رئیس اداره اطلاعات نظامی ارتش اسرائیل به‌دلیل شکست در طوفان الاقصی خبر داد. به گزارش خبرگزاری تسنیم، یک روزنامه اسرائیلی امروز دوشنبه از استعفای آهارون حالیوا، رئیس اداره اطلاعات نظامی ارتش اسرائیل خبر داد. روزنامه یدیعوت آحارانوت دلیل استعفای رئیس بخش اطلاعات نظامی رژیم اسرائیل را شکست در ۷ اکتبر ... بالاترین مقام اطلاعات نظامی اسرائیل استعفا کرد

ادامه

اسراییل, ایران, جهان, خاورمیانه, خبر, سوریه, فلسطین

محمود عباس: وتوی آمریکا علیه فلسطین «ناامیدکننده» و «شرم‌آور» است

رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین وتوی آمریکا علیه اعطای عضویت کامل به فلسطین در سازمان ملل متحد را موضعی «ناامیدکننده» خواند. «محمود عباس» رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین امروز (شنبه) وتوی آمریکا علیه اعطای عضویت کامل به فلسطین در سازمان ملل متحد را موضعی «ناامیدکننده»، «شرم‌آور»، «غیرقابل توجیه» و «غیرمسوولانه» خواند. وی در مصاحبه با خبرگزاری فلسطین ... محمود عباس: وتوی آمریکا علیه فلسطین «ناامیدکننده» و «شرم‌آور» است

ادامه

آمریکا, اسراییل, تجاوز نظامی, تحلیل, تشکیلات خودگردان فلسطین, جهان, خاورمیانه, سازمان ملل, فلسطین, نسل‌کشی

ساینس مانیتور: مذاکرات ایران وکشورهای عرب خلیج فارس درحال شکوفایی است

روزنامه آمریکایی با اشاره به شکست فشار حداکثری ترامپ علیه ایران نوشت اعراب حاشیه خلیج فارس می‌توانند به ایران به عنوان یک بازیگر منطقه‌ای بنگرند.

 

به گزارش فارس، یک روزنامه آمریکایی روز شنبه در تحلیلی در زمینه بهود روابط ایران با کشورهای عرب حاشیه جنوب خلیج فارس نوشت، اعراب حاشیه خلیج فارس می‌توانند به ایران به عنوان یک بازیگر منطقه‌ای بنگرند.

 

روزنامه «کریستین ساینس مانیتور» در این زمینه نوشت، در پشت تغییر رویکرد اعراب خلیج فارس در گشودن باب گفت‌وگوهای دیپلماتیک با ایران چندین ملاحظه وجود دارد؛ شکست محسوس سیاست «فشار حداکثری» طولانی مدت دولت «دونالد ترامپ» رئیس جمهور سابق آمریکا در قبال ایران، که کشورهای خلیج فارس با آن همسو بودند ، جنگ فرسایشی در یمن و نگرانی‌ها مبنی برتداوم ناامنی و خطر درگیری نه تنها امنیت ملی کشورهای خلیج را تهدید می‌کند، بلکه برای تجارت نیز مضر است.

 

گشایش باب گفت‌وگوهای اعراب با تهران

 

به نوشته ساینس مانیتور، مذاکرات بین ایران و کشورهای عرب خلیج فارس در حال شکوفایی است. مذاکرات ایران و عربستان وارد پنجمین دور خود در عراق در هفته آینده می‌شود. «حسین امیرعبداللهیان» وزیر امور خارجه ایران روز دوشنبه گذشته در چارچوب سفر خلیج فارس وارد مسقط شد تا در مورد کاهش تنش منطقه‌ای با عمان، میانجی سنتی تهران و واشنگتن گفت‌وگو کند. این در حالی است که مذاکرات جداگانه قطر و ایران ادامه دارد. در ماه دسامبر، مشاور امنیت ملی امارات از تهران بازدید کرد و با آیت الله «سید ابراهیم رئیسی» رئیس جمهور ایران دیدار کرد.

 

مزایای تعامل تهران و اعراب حاشیه خلیج فارس

 

ساینس مانیتور در ادامه نوشت، برای ایران، فرصت‌های مالی و اقتصادی تعامل با کشورهای عرب خلیج فارس بی نظیر است. دبی یک مرکز صادراتی مهم برای ایران و در بحبوحه تحریم‌های مالی و تجاری، راه حیاتی برای اقتصاد جهانی است. امارات متحده عربی در حال حاضر با ۱۶ میلیارد دلار تجارت در سال ۲۰۲۱ دومین شریک تجاری ایران است که پیش بینی می‌شود این رقم در سال جاری به ۱۸ تا ۲۰ میلیارد دلار برسد.

 

«عبدالخالق عبدالله» تحلیلگر امور سیاسی اماراتی در این زمینه معتقد است که امارات و کشورهای حوزه خلیج فارس می‌توانند چیزهای زیادی به ایران ارائه دهند. وی گفت: «ما می‌توانیم تجارت را افزایش دهیم، می‌توانیم محدودیت‌های مالی را کاهش دهیم، می‌توانیم کالاهایی را که ایران به شدت به آن‌ها نیاز دارد مبادله کنیم.»

 

دسترسی به عربستان سعودی، بزرگترین بازار واحد در جهان عرب با تولید ناخالص داخلی ۷۸۲ میلیارد دلاری، نیز یک موهبت فوری برای صادرات ایران خواهد بود.

 

نگاه اعراب به ایران به عنوان بازیگر منطقه‌ای

 

به نوشته این روزنامه، از دیگر مزایای بالقوه برای ایران، اکتشاف و استخراج گاز طبیعی در منطقه و به اشتراک گذاری دانش استخراج است که می‌تواند به صنعت نفت ایران کمک کند. طبق گزارش‌ها، کشورهای حاشیه خلیج‌فارس در حال حاضر کمک‌ها و کمک‌های بیشتری را به بخش پزشکی، بخش داروسازی و بیمارستان‌های ایران ارائه می‌کنند.

 

دیپلمات‌های عرب خلیج فارس معتقدند می‌توانند چیزی ناملموس ارائه دهند که ایران خواهان آن است، احترام به عنوان یک بازیگر منطقه‌ای. تحلیلگران معقتقدند که اگر برجام احیا شود و تحریم‌ها ابتدا برداشته شوند، کشورهای خلیج‌فارس بسیاری از اهرم‌های چانه‌زنی خود با تهران را از دست خواهند داد.

 

علیرغم محدودیت‌ها،دیپلمات‌های مستقر در منطقه خلیج فارس می‌گویند که پیشنهاد فرصت‌های اقتصادی آنها بهترین پیشنهادی است که ایران می‌تواند دریافت کند و یک سود بادآورده بزرگ برای تهران خواهد بود. سئوال این است که ایران چگونه پاسخ خواهد داد.

هیل: خلأ آمریکا در غرب آسیا باعث گشایش‌های جدیدی در سیاست خارجی چین شده است

یک وبگاه خبری آمریکایی نوشت، رویکرد سیاست خارجی آمریکا موجب شده، باب‌های جدیدی از روابط میان کشورهای غرب آسیا و چین باز شوند.

ادامه

اروپا, امارات, امریکا, امریکای شمالی, امنیتی, بحرین, جنگ سرد, جهان, چین, خاورمیانه, سوریه, عربستان سعودی, عمان, قطر, کره جنوبی, کویت, مصر, مقاله

مسایل روی میز ایران و چین هم زمان با سفر وزیر خارجه به این کشور

یک کارشناس ارشد مسائل چین با اشاره به سفر وزیر خارجه در روزهای آتی به این کشور جنوب شرق آسیا گفت: امیدوارم در این سفر گامی رو به جلو از سوی ایران برای اجرایی شدن برنامه جامع راهبردی ۲۵ ساله بین تهران و پکن برداشته شود و وزیر خارجه با دست پر در این زمینه ... مسایل روی میز ایران و چین هم زمان با سفر وزیر خارجه به این کشور

ادامه

اسیای مرکزی, اقتصادی, ایران, جهان, چین, خاورمیانه, روسیه, سازمان بهداشت جهانی, سازمان تجارت جهانی, سازمان ملل, شانگ‌های, عربستان سعودی

جن ساکی: خروج دولت قبل از برجام، ما را در انزوای بین‌المللی فرو برد

سخنگوی کاخ سفید در یک کنفرانس خبری در پاسخ به سوال خبرنگاری مبنی بر این که چه اطلاعات جدیدی درباره مذاکرات وین وجود دارد و آیا دولت آمریکا از روند این مذاکرات رضایت دارد یا نه؟ گفت: دور هشتم مذاکرات وین روز دوشنبه سوم ژانویه آغاز شد و ادامه دارد.

ادامه

امریکا, امریکای شمالی, ایران, تحلیل, جهان, خاورمیانه, عراق, مذاکرات اتمی