الجزایر؛ پرونده عضویت کامل فلسطین را بار دیگر به شورای امنیت ارائه خواهیم کرد

به دنبال وتوی پیش نویس عضویت کامل فلسطین در سازمان ملل متحد توسط آمریکا، الجزایر متعهد شد این پیش نویس را بار دیگر در شورای امنیت مطرح کند. عمار بن جامع سفیر و نماینده دائم الجزایر در سازمان ملل در این باره گفت: امیدواریم بار دیگر زمانی که پیش نویس عضویت فلسطین در سازمان ملل ... الجزایر؛ پرونده عضویت کامل فلسطین را بار دیگر به شورای امنیت ارائه خواهیم کرد

ادامه

آمریکا, الجزایر, جهان, خاورمیانه, خبر, سازمان ملل, فلسطین

ابراز تأسف شدید چین از وتوی درخواست فلسطین برای عضویت در سازمان ملل توسط ایالات متحده

بعد از ظهر پنجشنبه ۱۸ آوریل، ۳۰ فروردین، به وقت محلی، پیش‌نویش قطعنامه «پیشنهاد پذیرش عضویت کامل فلسطین در سازمان ملل متحد» از سوی ایالات متحده وتو شد و در شورای امنیت سازمان ملل به تصویب نرسید. به گزارش رادیو بی‌المللی چین؛ «فو تسونگ» نماینده دائم چین در سازمان ملل طی سخنرانی خود پس از ... ابراز تأسف شدید چین از وتوی درخواست فلسطین برای عضویت در سازمان ملل توسط ایالات متحده

ادامه

آمریکا, اسراییل, تحلیل, چین, خاورمیانه, سازمان ملل, شرق آسیا, صلح, فلسطین

آمریکا قطعنامه عضویت فلسطین در سازمان ملل را وتو کرد

آمریکا قطعنامه عضویت کامل فلسطین در سازمان ملل متحد را وتو کرد. در این رأی‌گیری، ۱۲ عضو شورای امنیت به قطعنامه رأی مثبت دادند و آرای انگلیس و سوئیس نیز ممتنع بود. به گزارش ایسنا، آمریکا در جلسه بامداد جمعه شورای امنیت سازمان ملل، قطعنامه پیشنهادی الجزایر که خواستار عضویت کامل فلسطین در سازمان ملل ... آمریکا قطعنامه عضویت فلسطین در سازمان ملل را وتو کرد

ادامه

آمریکا, اسراییل, انگلیس, جهان, خاورمیانه, خبر, روسیه, سازمان ملل, سوئیس, فلسطین

بامداد جمعه، پدافند هوایی پایگاه هشتم شکاری اصفهان برای رهگیری به کار افتاد و صدای پدافند از سمت شمال شرق اصفهان بگوش رسید + فیلم

حوالی ساعت ۴ جمعه ۳۱ فروردین، پدافند هوایی پایگاه هشتم شکاری اصفهان برای رهگیری به کار افتاد و صدای پدافند از سمت شمال شرق اصفهان بگوش رسید. پایگاه هشتم شکاری نیروی هوایی ارتش در نزدیکی فرودگاه اصفهان و در کنار منطقه قهجاورستان واقع شده است. بررسی میدانی خبرنگار ایرنا نشان می دهد شهر و استان ... بامداد جمعه، پدافند هوایی پایگاه هشتم شکاری اصفهان برای رهگیری به کار افتاد و صدای پدافند از سمت شمال شرق اصفهان بگوش رسید + فیلم

ادامه

آمریکا, اسراییل, ایران, خاورمیانه, خبر, سوریه, عراق, فلسطین, فیلم

ایرلند: اسرائیل انتقام را جایگزین منطق کرده است/ هشدار ایتالیا به اسرائیل: از افزایش تنش‌ها در منطقه خودداری کنید

سیمون هریس نخست وزیر ایرلند بار دیگر بر شناسایی کشور مستقل فلسطین تاکید کرد و گفت که اسرائیل انتقام را جایگزین منطق کرده است. به گزارش ایرنا، هریس سه‌شنبه شب در مصاحبه با سی. ان. ان گفت: در حال حاضر، اقدامات دولت نتانیاهو در رابطه با ایجاد فاجعه انسانی در غزه و تاثیر آن بر ... ایرلند: اسرائیل انتقام را جایگزین منطق کرده است/ هشدار ایتالیا به اسرائیل: از افزایش تنش‌ها در منطقه خودداری کنید

ادامه

اسراییل, ایتالیا, ایرلند, جنوب اروپا, جهان, خاورمیانه, خبر, زنان, غرب اروپا, فلسطین, کودکان

مسایل روی میز ایران و چین هم زمان با سفر وزیر خارجه به این کشور

یک کارشناس ارشد مسائل چین با اشاره به سفر وزیر خارجه در روزهای آتی به این کشور جنوب شرق آسیا گفت: امیدوارم در این سفر گامی رو به جلو از سوی ایران برای اجرایی شدن برنامه جامع راهبردی ۲۵ ساله بین تهران و پکن برداشته شود و وزیر خارجه با دست پر در این زمینه راهی این کشور شود.

 

حامد وفایی در گفت وگو با ایسنا با بیان اینکه هم زمان با سفر وزیر خارجه به چین، در این روزها  شاهد سفر وزیر خارجه ترکیه و تعدادی از کشورهای عرب حاشیه خلیج فارس از جمله عربستان به این کشور هستیم و در واقع در این ایام شاهد ترافیک رفت و آمد مقامات خارجی به چین هستیم، افزود: در عرصه سیاست خارجی و ارتباط با یک کشور ، در ابتدا لازم است ارزیابی دقیقی از سیاست خارجی آن کشور در عرصه بین الملل و همچنین جایگاه کشورمان در عرصه سیاست خارجی آن کشور داشته باشیم. در حال حاضر چین یکی از مهمترین کشورهای دنیاست که عضو دائم شورای امنیت سازمان ملل متحد است و  دومین اقتصاد دنیا به حساب می‌آید و  این پیش بینی وجود دارد که در آینده بسیار نزدیک به اقتصاد اول دنیا تبدیل شود.

 

این استاد دانشگاه در همین ارتباط گفت: در ارتباط با تعامل با چین بسیار مهم است که تحلیلی دقیق و درست از سیاست خارجی این کشور داشته باشیم. برای چینی‌‌ها در حال حاضر موضوع چندجانبه گرایی یک سیاست اصلی و راهبردی است چنانکه وقتی چند سال پیش رئیس جمهور چین به ایران آمد در همان ایام به عربستان نیز سفر کرد و این بیانگر نگاه جمعی چین به تعامل با کشورهای دنیا است. در واقع این گونه نیست که مثلا چین به خاطر ما عربستان را کنار بگذارد یا برعکس آن. در واقع چین در عرصه  سیاست خارجی یک نگاه جمعی و کل نگر دارد.

 

وفایی همچنین با بیان اینکه باید جایگاه واقعی ایران در سیاست خارجی چین را نیز مشخص کنیم، تصریح کرد: وقتی که این جایگاه به صورت دقیق مشخص شود انتظارمان نیز متناسب با واقعیت خواهد بود و این یک امر مهمی است.

وی همچنین در بخش دیگری از صحبت‌های خود به تلاش چین برای گسترش حضور و ایفای نقشی جدی‌تر در حوزه غرب آسیا و خاورمیانه اشاره کرد و گفت: در سال های اخیر می‌بینیم که چین در تلاش بوده که ارتباطات خود را با کشورهای مختلف از جمله کشورهای غرب آسیا گسترش دهد و در حل مسائل منطقه ای و بحران‌های موجود  در منطقه نقش فعال‌تری را داشته باشد.

 

وفایی همچنین با اشاره به اهمیت و جایگاه چین در نظام بین‌الملل افزود: در همین چارچوب می‌توان مسائل  که در سفر وزیر خارجه به چین را  مطرح می‌شود  را در سه بخش مسائل دوجانبه، چند جانبه و مسائل بین‌الملل مورد تحلیل و ارزیابی قرار داد. در مورد مسائل دوجانبه مهمترین موضوع روی میز ایران و چین بحث اجرایی کردن برنامه ۲۵ ساله همکاری دو کشور است. از زمانی که آقای رئیسی مسئولیت دولت را بر عهده گرفته این انتظار وجود داشته که توجه ویژه‌تری به اجرای این برنامه صورت بگیرد چرا که چینی‌ها نیز نگاه مثبتی به این دولت داشته اند و به نظر می‌رسد در این زمینه کمی دیر شده است و باید اقدامات جدی‌تری انجام شود.

این استاد دانشگاه با بیان اینکه چند ماهی است که از امضای این نقشه راه گذشته و خبر خاصی نشده است، افزود: در این مدت شاهد اتفاقات عادی و طی شدن روند عادی روابط بین دو کشور بوده ایم و اتفاق خاصی از زمان امضای این نقشه راه نیفتاده است. امسال همچنین پنجاهمین سالگرد روابط ایران و چین است و این نوع سالگردها در تعاملات بین کشورها مهم است و همین موضوع می‌تواند مبدأ یکسری تحولات در روابط دو کشور از جمله ایران و چین  باشد واین فرصتی است که باید به خوبی از آن استفاده کرد.

 

وی با بیان اینکه این امید وجود دارد که در سفر وزیر خارجه به چین شاهد یک گام رو به جلو برای اجرای این نقشه راهبردی باشیم، خاطرنشان کرد : نقشه راه ۲۵ ساله بین دو کشور در حال حاضر فقط یک متن کلی بر روی کاغذ  است. یک متن کلی برای اجرایی شدن  احتیاج به مذاکرات ریز و دقیق دارد و باید منجر به همکاری‌های گسترده دو کشور در حوزه های اقتصادی، تجاری، سیاسی و دانشگاهی شود. نباید اجازه بدهیم که این نقشه فقط بر روی کاغذ بماند و باید در راستای اجرایی و عملیاتی کردن آن اقدامی جدی صورت بگیرد.

وفایی همچنین به بحث روابط و همکاری های  چند جانبه اشاره و تصریح کرد : با توجه به جایگاه چین در عرصه بین المللی می توانیم یکسری تعاملات با چین را تعریف کنیم  مثلا در قالب سازمان های چند جانبه مثل سازمان همکاری های شانگ‌های. ایران در حال حاضر به عضویت دائم سازمان شانگ‌های درآمده است و ایران به خوبی می‌تواند از این ظرفیت استفاده کند و یا همکاری‌های گسترده‌ای با چین در خصوص مسائل آسیای مرکزی، آسیای میانه داشته باشد و در این زمینه همکاری‌های چند جانبه‌ای تعریف شود. مثلا بین ایران، چین، روسیه یا بین ایران، چین یا آسیای مرکزی در فرم‌های مختلف این همکاری‌ها تعریف شود.

 

وی همچنین به ضلع سوم موضوع یعنی مسائل بین‌المللی اشاره کرد و افزود: سازمان ملل متحد یکی از مکان‌هایی است که ایران می‌تواند همکاری گسترده‌ای با چین در عرصه بین‌المللی داشته باشد. به نظرم باید این سه ضلع را  در قالب یک مثلت با هم نگاه کنیم و  همکاری‌های دوجانبه در رأس این مثل قرار دارد.

این استاد دانشگاه همچنین به جایگاه چین در شورای امنیت و علاقه مندی این کشور برای ایفای نقش در سازمان‌های بین‌المللی مثل سازمان تجارت جهانی، سازمان بهداشت جهانی و… اشاره کرد و گفت: این ظرفیت و فرصت خوبی است که در بحث همکاری‌های بین‌المللی ما می‌توانیم از آن استفاده کنیم.

جن ساکی: خروج دولت قبل از برجام، ما را در انزوای بین‌المللی فرو برد

سخنگوی کاخ سفید در یک کنفرانس خبری در پاسخ به سوال خبرنگاری مبنی بر این که چه اطلاعات جدیدی درباره مذاکرات وین وجود دارد و آیا دولت آمریکا از روند این مذاکرات رضایت دارد یا نه؟ گفت: دور هشتم مذاکرات وین روز دوشنبه سوم ژانویه آغاز شد و ادامه دارد.

ادامه

امریکا, امریکای شمالی, ایران, تحلیل, جهان, خاورمیانه, عراق, مذاکرات اتمی

مشاور حقوقی سابق دولت آمریکا: عملیات نظامی واشنگتن در سوریه هیچ مجوز قانونی ندارد

مشاور حقوقی پیشین وزارت خارجه آمریکا تاکید کرد، حضور نیروهای آمریکایی در سوریه هیچ گونه استناد قانونی ندارد و حضور در این کشور به بهانه مبارزه با داعش محکوم است.

ادامه

افغانستان, اقتصادی, امپریالیسم, امریکا, تجاوز نظامی, تحلیل, جهان, خاورمیانه, سوریه, عراق

۲۲ هزار شورشی در دیر الزور به چارچوب آشتی ملی سوریه پیوستند

روند آشتی ملی در سوریه سرعت بیشتری به خود گرفته است به نحوی که ۲۲ هزار نفر در منطقه دیر الزور به این طرح پیوسته و آماده سازی برای تکرار آن در الرقه هم در حال انجام است.

ادامه

تروریسم, جهان, خاورمیانه, خبر, سوریه