تجمع پرستاران لرستان مقابل استانداری

شنبه ۱۴ بهمن ۱۴۰۲ خرم آباد تجمع پرستاران و کارکنان درمانی ، در اعتراض به پرداخت نشدن عادلانه تعرفه، کارانه و اضافه کار. تاکید بر اجرای صحیح قانون تعرفه گذاری پیگیری مطالبات معوقه پرستاری

ادامه

ایران, پرستاری, حقوق بشر, خبر, عدالت اجتماعی, کارگری, مبارزه طبقاتی, مغیشت

چگونه خصوصی‌سازی بخش بهداشت و درمان فاجعه آفریده‌است!

با رشد نرخ تورم و گرانی کالاها و خدمات عمومی، موضوع افزایش سرسام‌آور قیمت دارو و درمان به‌بحث دربارهٔ فاجعه ناشی از خصوصی‌سازی بخش سلامت دامن ‌زده ‌است. اینک با اجرای جراحی اقتصادی، درمان و بهداشت بیش از گذشته چه در کلان شهرها و پایتخت و چه در مناطق محروم از دسترس مردم خصوصاً زحمتکشان ... چگونه خصوصی‌سازی بخش بهداشت و درمان فاجعه آفریده‌است!

ادامه

بازنشستگان, پرستاری, خصوصی‌سازی, درمان, سرمایه‌داری, فقر, کارگری, کودکان, گرسنگی, مقاله

چرخه‌ی معیوب نظام درمانی؛ اضافه کار اجباری با ساعتی ۱۶ هزار تومان!

دبیرکل خانه پرستار گفت: بیمارستان‌ها کمبود نیروی پرستار را با نیروهای قراردادی وشرکتی جبران می‌کنند. مشخص است کمتر کسی حاضر است با حداقل حقوق، کارِ سختِ پرستاری را انجام دهد و در محیطِ بیمارستان ساعت‌ها سر کند. به گزارش خبرنگار ایلنا، اضافه کارِ اجباری با ساعتی ۱۶ تا ۲۰ هزار تومان؛ یکی از دلایلِ اعتراضِ ... چرخه‌ی معیوب نظام درمانی؛ اضافه کار اجباری با ساعتی ۱۶ هزار تومان!

ادامه

اختلاف طبقاتی, ایران, پرستاری, حقوق بشر, عدالت اجتماعی, گزارش

تأملی بر مشخصه‌های جنبش اعتصابی زحمتکشان در مرحلهٔ کنونی

گسترش اعتراض‌ها و اعتصاب‌ها در مرکز‌های صنعتی و خدماتی را از ویژگی‌های صحنهٔ سیاسی کشور در چندماه اخیر می‌توان دانست. جنبش اعتراضی طبقه کارگر و زحمتکشان با طرح خواست‌های مشخص مانند افزایش و ترمیم دستمزد، توقف خصوصی‌سازی، اجرای طرح مترقی طبقه‌بندی و رتبه‌بندی، حق تشکل‌یابی مستقل، احیا و ایجاد سندیکاهای کارگری و نظایر آن‌ها در ... تأملی بر مشخصه‌های جنبش اعتصابی زحمتکشان در مرحلهٔ کنونی

ادامه

اختلاف طبقاتی, استبداد, امپریالیسم, بازنشستگان, پرستاری, خصوصی‌سازی, عدالت اجتماعی, کارگری, مقاله

فراخوان اتحادیه‌های کارگری پرتغال برای اعتراض به‌ عدم افزایش مزد

ده‌ها هزار نفر از کارگران بخش خصوصی و دولتی از جمله پرستاران پرتغال در اعتراضات سراسری روز چهارشنبه شرکت خواهند کرد. به گزارش خبرنگار ایلنا به نقل از خبرگزاری گرادا، اتحادیه کارگری کنفدراسیون عمومی کارگران پرتغال (CGTP) خواستار اعتصابات و اعتراضات سراسری در تمامی بخش‌های مختلف این کشور در ۲۸ ژوئن (چهارشنبه) برای افزایش دستمزدها ... فراخوان اتحادیه‌های کارگری پرتغال برای اعتراض به‌ عدم افزایش مزد

ادامه

اختلاف طبقاتی, اقتصادی, پرستاری, جنوب اروپا, جهان, عدالت اجتماعی, کارگری

رژیم ولایی از استخدام پنهانی شرکتی پرستاران تا مشکلات متعددی گریبانگیر گروه‌های پرستاری

دبیرکل خانه پرستار رسیدگی به مطالبات پرستاران را ضروری خواند و اختلاف فاحش میان نرخ مالیات پرستاران و هیات‌علمی‌ها را ناعادلانه دانست.

 

محمد شریفی‌مقدم در گفتگو با خبرنگار ایلنا، درباره آخرین وضعیت استخدام پرستاران توضیح داد: کمیسیون اجتماعی مجلس تصمیم دارد تا جلسه‌ای مشترک با سازمان اداری و استخدامی کشور، دیوان عدالت اداری، مرکز پژوهش‌های مجلس و دیوان محاسبات کشور در روزهای یکشنبه، دوشنبه، سه‌شنبه و چهارشنبه هفته جاری (۲۱ تا ۲۴ شهریور) برگزار کند. هدف از برگزاری این جلسه، بررسی طرح ساماندهی استخدام کارکنان دولت است. به تبع این موضوع، درباره استخدام نیروی پرستار جدید نیز تصمیماتی اتخاذ خواهد شد.

 

وی ادامه داد: نباید تصور کرد که این جلسه فقط برای بررسی وضعیت پرستاران برگزار می‌شود. درباره تمام پرسنل دولت است که پرستاران بخشی از آن را تشکیل می‌دهند. جذب نیرو نه تنها یک مطالبه صنفی بلکه درخواست مردمی نیز محسوب می‌شود. اگر تعداد نیروی پرستار در کشور افزایش یابد، رسیدگی به مردم با دقت بیشتری انجام خواهد شد.

 

دبیرکل خانه پرستار با بیان اینکه مجلس جلسه‌ای نیز برای رسیدگی به وضعیت پرستاران برگزار خواهد کرد، توضیح داد: مشکلات متعددی گریبانگیر گروه‌های پرستاری است. کمیسیون بهداشت و درمان مجلس تصمیم دارد تا جلسه‌ای مشترک با وزارت بهداشت، سازمان‌های نظام پرستاری، برنامه و بودجه و استخدامی کشور برگزار کند. مهم‌ترین موضوعی که در این جلسه مورد بررسی قرار خواهد گرفت، تغییر وضعیت استخدام پرستاران است. وزارت بهداشت، پرستاران را مخفیانه به صورت شرکتی استخدام می‌کند و حالا در اقدامی نمایشی و پوپولیستی درباره تغییر وضعیت این گروه شغلی تصمیم‌گیری می‌کند.

 

شریفی‌مقدم با بیان اینکه برخی از اقدامات دولت بدون سروصدا و هیاهو برگزار می‌شود، تصریح کرد: مسئولان کشور در سکوت کامل خبری درباره نرخ مالیات اعضای هیات علمی‌ها و قضات کشور تصمیم‌گیری می‌کنند. این گروه‌های شغلی که از درآمد چندین میلیونی برخوردار هستند، اما نرخ مالیات ۱۰ درصدی برای این گروه‌های پردرآمد تعریف می‌شود. این تصمیم در سکوت خبری به تصویب رسید اما هنگامی که برای پرستاران می‌خواند تصمیم بگیرند، آن را در بوق و کرنا می‌کنند.

 

این فعال صنفی با انتقاد از اختلاف میان نرخ مالیات میان پرستاران و هیات‌علمی‌ها گفت: اگرچه یک هیات علمی درآمدی ماهیانه ۳۰ تا ۴۰ میلیونی دارد ولی ۱۰ درصد از آن را به عنوان مالیات پرداخت می‌کند؛ درحالیکه یک پرستاران با سطح درآمدی بسیار کمتر باید مالیات ۲۵ دردصدی بپردازد.

 

وی ادامه داد: آقای عین‌اللهی (وزیر بهداشت) در سفر خود به قزوین از پرداخت فوق‌العاده خاص به تمامی به کادر درمان در صورت تصویب شدن این طرح خبر داده است. پیش از این، وعده‌هایی در ارتباط با این موضوع داده شده بود اما هیچگاه عملی نشدند. همانطور که در مصاحبه‌های قبلی خود اعلام کرده‌ام، وزارت بهداشت تافته‌ای جدابافته است. تصمیمات این وزارتخانه ارتباطی با اصلاح‌طلب یا اصولگرا بودن دولت‌ها ندارد؛ شرایط همواره به این شکل بوده است.

 

به گفته دبیرکل خانه پرستار، رسیدگی به مطالبات پرستاران در این روزهای کرونایی اهمیت فراوانی دارد. پرستاران با تمام وجود در راه مبارزه با کرونا گام برمی‌دارند. رسیدگی به مطالبات این گروه می‌تواند تسکینی بر دردهایشان باشد.

نگاه اقتصادی مدیران سیستم درمان به پرستاران و مردم و مرگ ۱۳۰ پرستار در دوران کرونا

از ابتدای شیوع ویروس کرونا در ایران تا امروز، ۱۳۰ پرستار در راه رسالت خویش جان خود را از دست داده‌اند. اگرچه خطرات متعددی آنها را تهدید می‌کند اما همچنان به مبارزه خود با کرونا ادامه می‌دهند.

ادامه

اختلاف طبقاتی, ایران, پرستاری, تحلیل, حقوق بشر, کارگری