تاکید وزرای دفاع شانگهای بر لزوم تقویت تعاملات نظامی

در نشست وزرای دفاع کشورهای عضو سازمان همکاری های شانگهای که در شهر «دوشنبه» برگزار شد بر لزوم تقویت تعاملات نظامی و امنیتی تاکید شد.

ادامه

ازبکستان, اسیای مرکزی, افغانستان, بلاروس, پاکستان, تاجیکستان, تروریسم, جهان, چین, خبر, روسیه, شانگ‌های, قرقیزستان, قزاقستان

روسیه خواستار پذیرش عضویت ایران در سازمان همکاری شانگ‌های شد

هیأت روسیه در جلسه امروز شورای وزیران خارجه سازمان همکاری شانگ‌های گفت مسکو خواستار تایید پیشنهاد ایران برای عضویت در این سازمان است.

ادامه

اذربایجان, ارمنستان, ازبکستان, اسیای مرکزی, افغانستان, اقتصادی, ایران, بحرین, بلاروس, پاکستان, تاجیکستان, تحریم, ترکیه, جهان, چین, خبر, روسیه, سریلانکا, شانگ‌های, عربستان سعودی, قرقیزستان, قزاقستان, قطر, کامبوج, مصر, نپال, هندوستان

تلاش سازمان همکاری شانگ‌های برای تبادل تجاری بر مبنای پول ملی

اعضای سازمان همکاری شانگ‌های برنامه ای برای تبادل تجاری بر مبنای پول ملی خود مطرح کرده اند.

ادامه

ازبکستان, اقتصادی, اورآسیا, ایران, پاکستان, تاجیکستان, جهان, چین, خبر, روسیه, شانگ‌های, قرقیزستان, قزاقستان, هندوستان

بیستمین اجلاس سران سازمان شانگ‌های زیر سایه سنگین کرونا

بیستمین اجلاس سران کشورهای عضو سازمان همکاری شانگهای (SCO) امروز سه شنبه در اوج همه گیری ویروس کرونا (کویید-۱۹) در قالب کنفرانس ویدویی (انلاین) با حضور حسن روحانی رئیس جمهوری اسلامی ایران و با میزبانی روسیه برگزار می‌شود.

ادامه

اذربایجان, ایران, بلاروس, پاکستان, تاجیکستان, تحریم, ترکمنستان, ترکیه, جهان, چین, سریلانکا, شانگ‌های, قرقیزستان, قزاقستان, کامبوج, نپال, ویتنام

روسیه: اعضای سازمان همکاری شانگهای از عضویت ایران حمایت می‌کنند

نماینده ویژه رئیس جمهوری روسیه در امور سازمان همکاری شانگهای اعلام کرد که اعضای سازمان شانگهای از عضویت ایران در این سازمان حمایت می کنند.

 

به گزارش ایرنا، بختیار حکیم اف روز سه شنبه در نشست خبری در ریانووستی گفت که موضع روسیه در خصوص عضویت ایران در سازمان همکاری شانگهای تغییری نکرده است و طرف روسی هیچگاه مانع درخواست ایران برای عضویت در سازمان همکاری شانگهای نشده است.

 

نماینده رئیس جمهوری روسیه این را نیز گفت که سران همه کشورهای عضو سازمان همکاری شانگهای در جشن روز پیروزی در ۹ ماه می (۱۹ اردیبهشت ماه) در مسکو شرکت می کنند.

 

گفتنی است سرگئی لاوروف کفیل مقام وزیر خارجه روسیه به تازگی با رد درخواست‌های آمریکا برای منزوی ساختن ایران، از عضویت این کشور در سازمان همکاری شانگهای حمایت کرد.

 

وزیر امور خارجه روسیه تاکید کرد که این کشور از عضویت کامل ایران در سازمان همکاری شانگهای که از آن به وزنه‌ای در برابر “ناتو” و غرب یاد می‌شود، حمایت می‌کند.

 

لاوروف در سخنانی در یک مجمع ژئوپلتیک در دهلی‌نو خاطرنشان کرد که سازمان همکاری شانگهای دربرگیرنده چین، پنج کشور عضو سابق اتحاد شوروی (روسیه، قزاقستان، ‌تاجیکستان، قرقیزستان و ازبکستان)، هند و پاکستان است.

 

وی افزود: ایران عضو ناظر این سازمان است و ما از درخواست ایران برای عضویت کامل حمایت می‌کنیم.

 

وزیر خارجه روسیه تاکید کرد:‌ همچنین اکثر کشورهای عضو سازمان همکاری شانگهای از درخواست ایران حمایت می‌کنند و من اطیمنان دارم که این درخواست محقق خواهد شد.

 

روسیه در سال جاری ریاست دوره‌ای سازمان همکاری شانگهای را بر عهده دارد و در ماه ژوییه (تیر ماه ۱۳۹۹) میزبان نشست سالیانه آن خواهد بود.

 

کشورهای عضو سازمان همکاری شانگهای بیش از یک سوم جمعیت جهان را به خود اختصاص می‌دهد. روسیه و چین همواره نگرانی‌ غرب درباره دستور کار سازمان شانگهای را رد می‌کنند. رهبران سازمان شانگهای در سال ۲۰۰۵ درخواست عضویت آمریکا برای عضویت ناظر را رد کرد و در همان زمان موافقت کردند که به ایران، هند و پاکستان وضعیت ناظر بدهند.