رزمایش نظامی انگلیس در جزایر مالویناس، اقدامی «تحریک آمیز» است

«جامعه کشورهای آمریکای لاتین و کارائیب» (سلاک) اعزام نیروهای خارجی به جزایر مالویناس در کرانه‌های شرقی آرژانتین را برای شرکت در رزمایش‌های نظامی، یک اقدام «تحریک آمیز» توسط انگلیس خواند.

به گزارش روز شنبه ایرنا به نقل از تارنمای شبکه تلویزیونی تله‌سور، این نهاد منطقه‌ای آمریکای لاتین در انتقاد از قصد بریتانیا برای اعزام نیروهای خارجی از جمله هفت تن از نیروهای امنیتی کوزوو به جزایر مالویناس در بیانیه‌ای تصریح کرد: قطعنامه‌های متعدد مجمع عمومی سازمان ملل متحد و دیگر مجامع، از جمله سلاک، از آرژانتین و بریتانیا می‌خواهد تا مذاکرات برای یافتن راه‌حلی مسالمت‌آمیز و قطعی برای مناقشه حاکمیتی که هر دو کشور بر آن تاکید دارند را از سر بگیرند.

سلاک تاکید کرد که تصمیم بریتانیا به طور خاص با قطعنامه مجمع عمومی سازمان ملل متحد که از دو طرف آرژانتین و انگلیس می‌خواهد از اتخاذ تصمیمات یکجانبه خودداری کنند، در تضاد است.

دولت آرژانتین نیز از طریق وزارت امور خارجه خود، اعتراض رسمی به تصمیم انگلیس را به کرستی هیز سفیر بریتانیا در بوئنوس آیرس ارائه کرد.

۴۰ سال از جنگ میان آرژانتین و انگلیس بر سر جزایر مالویناس می‌گذرد، با اینحال سانتیاگو کافیِرو وزیر امور خارجه آرژانتین پیشتر در گفت‌وگو با خبرگزاری افه اسپانیا بار دیگر تاکید کرد این کشور آمریکای جنوبی همچنان از مبارزه مداوم برای بازپس‌گیری «حاکمیت کامل» بر کل قلمرو خود دست برنداشته است.

مناقشه انگلستان و آرژانتین بر سر جزایر مالویناس (فالکلند) سابقه‌ای نزدیک به دو قرن دارد. به طور دقیق‌تر این مناقشه به سال ۱۸۲۰ میلادی باز می‌گردد. انگلیس با وجود فاصله بیش از ۱۲ هزار کیلومتری لندن تا جزایر مورد مناقشه، ادعا می‌کند که یک دریانورد بریتانیایی برای اولین بار در سال ۱۵۹۲ میلادی آنجا را شناسایی و تقریباً یک قرن بعد در سال ۱۶۹۰ میلادی اولین انگلیسی بر جزایر مزبور گام نهاده است. مطابق این ادعا اولین استقرار فرانسوی‌ها در مالویناس نیز تا سال ۱۷۶۴ محقق نشده است. این کشور مستعمره فالکلند را دو سال بعد به اسپانیا واگذار می‌کند و از آن زمان به بعد این جزایر مورد اختلاف میان انگلیس و اسپانیا و سپس بین انگلیس و آرژانتین قرار گرفته است.

کارشناسان معتقدند که هدف اصلی انگلیس از اشغال جزایر مالویناس کنترل این تنگه است که یکی از پنج تنگه راهبردی جهان محسوب می‌شود. انگلیس با تکیه بر حاکمیت خود بر این جزایر مدعی تملک بخش بزرگی از قطب جنوب و شیلات این منطقه شده است. وجود منابع نفت و گاز در بخش‌هایی از آب‌های ساحلی آن، به موقعیت استراتژیک این جزایر افزوده و دست یافتن به منابع سرشار انرژی این منطقه باعث شده است تا انگلستان به این سلطه باقیمانده از دوران استعمار کهن ادامه دهد.

جزایر فالکلند (مالویناس) در زبان انگلیسی (Falkland Islands) و در زبان اسپانیایی مالویناس (Islas Malvinas) مجمع‌الجزایری در آمریکای جنوبی است که در اقیانوس اطلس جنوبی قرار گرفته، و مرکز آن شهر «استانلی» است. این منطقه، دو جزیره بزرگ و مهم فالکلند شرقی و فالکلند غربی و نزدیک به ۷۷۶ جزیره کوچک را شامل می‌شود که روی‌هم‌ رفته ۱۲ هزار و ۱۷۳ کیلومتر مربع پهناوری دارند و در فاصله ۴۸۳ کیلومتری کرانه‌های شرقی آرژانتین قرار گرفته‌اند.

کره‌شمالی؛ هدف آمریکا از مداخله در امور کوبا معدوم ساختن دستاوردهای کاسترو و نابودی سوسیالیسم بود

وزیر خارجه کره شمالی در اظهاراتی ایالات متحده را به دخالت در امور داخلی کوبا و تحریک اعتراضات ضد دولتی با هدف سرنگونی دولت این کشور متهم کرد.

ادامه

امریکا, امریکای لاتین, جهان, سوسیالیسم, شرق آسیا, کره شمالی, کوبا, همبستگی

درخواست قانونگذاران آمریکایی از بایدن برای تعطیلی گوانتانامو

ده‌ها قانونگذار دموکرات در کنگره آمریکا، از جمله روسای کمیسون‌های نیروهای مسلح، امور خارجه و اطلاعات، روز پنجشنبه از جو بایدن، رئیس جمهور این کشور خواستند که زندان گوانتانامو در کوبا را “فورا” ببندد.

ادامه

امریکا, امریکای شمالی, امریکای لاتین, جهان, حقوق بشر, خبر, کوبا