خداحافظی سرد از بلینکن در چین/ فقط سفیر آمریکا در چین بلینکن را بدرقه کرد

رسانه‌های چینی با انتشار عکسی مراسم خداحافظی سرد از وزیر خارجه آمریکا را به نمایش گذاشتند. با مشاهده تصاویر ثبت شده در رسانه‌های چینی مشخص می‌شود، آنتونی بلینکن، وزیر خارجه آمریکا حین ورود به چین نه تنها با استقبال سردی روبرو شد، بلکه خداحافظی سردی نیز داشت و تنها سفیر آمریکا در چین او را ... خداحافظی سرد از بلینکن در چین/ فقط سفیر آمریکا در چین بلینکن را بدرقه کرد

ادامه

آمریکا, جنگ سرد, جهان, چین, خبر, روسیه, شرق آسیا

کره شمالی: آمریکا از حقوق بشر بعنوان ابزار سیاسی خصمانه علیه پیونگ یانگ استفاده می‌کند

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا با انتقاد از گزارش اخیر واشنگتن درباره پیونگ‌‎یانگ تأکید کرد که حقوق بشر ابزاری برای تهاجم و رفتار خصمانه آمریکا علیه کره شمالی است. به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از رویترز، خبرگزاری رسمی کره شمالی (KCNA) به نقل از سخنگوی وزارت خارجه این کشور اعلام کرد که پیونگ‌یانگ در پاسخ ... کره شمالی: آمریکا از حقوق بشر بعنوان ابزار سیاسی خصمانه علیه پیونگ یانگ استفاده می‌کند

ادامه

آمریکا, اوکراین, جنگ سرد, جهان, روسیه, شبه جزیره کره, کره جنوبی, کره شمالی, گزارش

تعامل ارتش روسیه و چین روندهای جهانی را تثبیت می‌کند

وزیر دفاع چین گفت، تعامل بین نیروهای مسلح چین و روسیه نقش با ثبات کننده‌ای در روندهای جهانی و در شرایط متشنج و پر تلاطم بین‌المللی ایفا می‌کند. به گزارش ایسنا، «دونگ جون» وزیر دفاع چین در جریان گفت‌وگو با سرگئی شویگو همتای روسی خود در آستانه گفت: «در یک محیط متلاطم بین‌المللی به ویژه ... تعامل ارتش روسیه و چین روندهای جهانی را تثبیت می‌کند

ادامه

آسیای میانه, تحلیل, جنگ سرد, جهان, چین, روسیه, شرق آسیا, شرق اروپا

هشدار مسکو در مورد پیامدهای خطرناک رزمایش‌های ناتو نزدیک مرزهای روسیه

سخنگوی وزارت خارجه روسیه در واکنش به رزمایش‌های سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) که قرار است از جمعه هفته جاری در فنلاند آغاز شوند، هشدار داد: رزمایش‌های ناتو نزدیک مرز روسیه، خطرات حوادث نظامی احتمالی را افزایش می‌دهند. به گزارش روز چهارشنبه ایرنا، ماریا زاخاروا به خبرگزاری اسپوتنیک گفت: ائتلاف ناتو به اکتشاف‌های نظامی خود ... هشدار مسکو در مورد پیامدهای خطرناک رزمایش‌های ناتو نزدیک مرزهای روسیه

ادامه

آمریکا, اروپا, امنیتی, جنگ سرد, جهان, خبر, روسیه, شمال اروپا, غرب, فنلاند, ناتو

روسیه قطعنامه آمریکا درباره عدم استقرار سلاح‌های هسته‌ای در فضا را وتو کرد

روسیه قطعنامه پیشنهادی آمریکا و ژاپن درباره عدم استقرار سلاح‌های هسته‌ای در فضا را در نشست شورای امنیت سازمان ملل وتو کرد. به گزارش خبرنگار ایرنا، قطعنامه پیشنهادی کشورهای آمریکا و ژاپن درباره عدم استقرار سلاح‌های هسته‌ای در فضا در نشست روز چهارشنبه شورای امنیت سازمان ملل مطرح و با مخالفت روسیه مواجه شد. ۱۳ ... روسیه قطعنامه آمریکا درباره عدم استقرار سلاح‌های هسته‌ای در فضا را وتو کرد

ادامه

آمریکا, انگلس, جنگ سرد, جهان, چین, خبر, روسیه, ژاپن, سازمان ملل, شرق اروپا, فرانسه

رئیس کنفرانس امنیتی مونیخ؛ جهان خطرناکتر می‌شود / راه بازگشتی به دوران قبل از ترامپ در آمریکا وجود ندارد

رئیس کنفرانس امنیتی مونیخ جهان را در مسیر خطرناکتر شدن ارزیابی کرده و تاکید کرد که باید تصور اینکه آمریکا بدون دونالد ترامپ به دوران قبل از ریاست جمهوری وی باز می‌گردد کنار گذاشته شود.

 

به گزارش تسنیم، “وولفگانگ ایشینگر”، رئیس کنفرانس امنیتی مونیخ در گفتگو با روزنامه “تاگس اشپیگل” تأکید کرد که جهان هم از نظر امنیت نظامی کلاسیک و بحران‌های منطقه‌ای تا جنبه‌های مدرن‌تر مانند آب و هوا، انرژی و بهداشت جهانی خطرناک‌تر می‌شود. این مسئله همچنین به فقدان اساسی اعتماد در سیاست بین‌المللی بستگی دارد.

 

وی افزود: مسئله بی‌اعتمادی در همه مسیرها وجود دارد. آمریکا و ناتو اعتماد به روسیه را از دست می‌دهند زیرا توافقات انجام گرفته به صورت مطمئن از جمله در زمینه کنترل تسلیحات هسته‌ای و مسئله اوکراین اجرایی نمی‌شود. در مسیر عکس هم چنین شرایطی وجود دارد. روسیه نسبت به حسن نیت غرب تردید دارد. هم زمان رنگ غربی غرب کم رنگ‌تر می‌شود. اصولی که به عنوان اصول مقاومت پذیری غرب مطرح است مانند اصل حاکمیت قانون، حقایق عینی و واقعیات تنها به صورت محدود اعمال می‌شود. همچنین اعتماد در اتحادیه اروپا هم با توجه به سیاست‌های مجارستان و لهستان از بین رفته است. اعتماد به چین هم کاهش پیدا کرده است. چین در مسیر اوج گیری خود آن طور که مد نظر اروپا بود در سیستم بین‌المللی لیبرال حرکت نکرده بلکه بیشتر در مسیر دوری از غرب و مسیر مد نظر خود حرکت می‌کند. همه این‌ها برای امنیت ما عواقبی دارد.

 

ایشینگر در بخش دیگری از این گفتگو تأکید کرد که ما در حال تجربه یک انقلاب با ابعادی مانند جنگ جهانی اول هستیم که در آن ناگهان یگان‌های سواره با تانک‌ها روبرو می‌شوند. توسعه وسایل نقلیه بدون سرنشین و هواپیماهای بدون سرنشین یک نمونه است و این روند جنگ هوایی و دفاع هوایی را به طرز چشمگیری تغییر می‌دهد.

 

وی افزود: سیستم‌های بدون سرنشین با هوش مصنوعی چالش آینده ما خواهد بود.

 

رئیس کنفرانس امنیتی مونیخ در ادامه این مصاحبه تصریح کرد که متأسفانه خطرات هسته‌ای هم افزایش می‌یابد. قراردادهای کنترل اسلحه لغو شده و یا تمدید نمی‌شوند.

 

وی همچنین درباره مناسبات بد بین قدرت‌های اصلی هسته‌ای یعنی آمریکا و روسیه بسیار ابراز نگرانی کرده و گفت: تحت ریاست جمهوری کلینتون در آمریکا و همچنین بعد از آن مذاکراتی در همه سطوح وجود داشت و اقدامات اعتمادساز و برنامه‌های تبادل اطلاعات بین ژنرال‌ها شکل می‌گرفت؛ اما این روند دیگر پایان یافته است.

 

ایشینگر در ادامه در پاسخ به این پرسش که آلمان در این اوضاع چه کاری می‌تواند انجام دهد گفت: موفقیت‌های سریعی را نمی‌توان انتظار داشت.

 

وی تأکید کرد: بعید به نظر می‌رسد که وزیر امور خارجه ایران در سفر به مونیخ یک توافق هسته‌ای توسعه یافته و یا تغییر یافته را پیشنهاد دهد. تقریبا پیش از انتخابات ریاست جمهوری ماه نوامبر آمریکا نمی‌‌توان انتظار هیچ موفقیتی را داشت. اما ما می‌خواهیم گفتگوها را زنده نگه داریم، چرا که توافق هسته‌ای قطعا نمرده است و این یک پیروزی است.

 

وی در بخش دیگری از این گفتگو برگزاری کنفرانس صلح لیبی در برلین را گامی قابل توجه و ستودنی و البته ناکافی دانست.

 

ایشینگر در بخش دیگری از این گفتگو مسئله بازدارندگی هسته‌ای اروپا با هماهنگی فرانسه را موضوعی بسیار حساس ارزیابی کرده و گفت: همسایگان شرقی ما کاملاًً بر ناتو تأکید داشته و به روسیه بی اعتمادند. ارزیابی فرانسه مبنی بر اینکه ناتو گرفتار مرگ مغزی شده است، کاملاًً آن‌ها را نگران کرده است. البته من عصبانیت رئیس جمهور فرانسه از ناتو را بعد از تجربه‌ای که از دو شریک مهم خود در این ائتلاف نظامی داشت کاملاًً درک می‌کنم؛ آمریکا بدون هماهنگی با اعضای ناتو از سوریه خارج شده و ترکیه بدون هماهنگی به این کشور حمله می‌کند. امنیت ما به اعتبار این عامل بازدارندگی بستگی دارد.

 

وی در عین حال گفت که نباید اتفاقی بیفتد که این ائتلاف نظامی ضعیف شود و آمریکا بهانه‌ای پیدا کند که بگوید اروپا چیز دیگری غیر از چتر هسته‌ای ناتو می‌خواهد.

 

ایشینگر در بخش دیگری از این گفتگو با تأکید بر اینکه اروپا هنوز از یک سیاست امنیتی واقعی مشترک و جدی خیلی فاصله دارد گفت که این اتحادیه باید ابتدا یاد بگیرد با یک رای سخن بگوید و این مستلزم خداحافظی با اصل تصمیم گیری به اتفاق آراء است.

 

وی همچنین گفت که مفاهیمی مانند ارتش اروپایی وقتی معنا پیدا می‌کند که ما با یک رای سخن بگوییم.

 

ایشینگر در بخش پایانی این گفتگو درباره امیدواری به بازگشت آمریکا به دوران قبل از ترامپ با ناکامی وی در انتخابات ریاست جمهوری آینده گفت: ما باید از این تصور که راه بازگشتی به دوران قبل از ترامپ وجود دارد خداحافظی کنیم. اگر آمریکا در ماه نوامبر یک رئیس جمهور دموکرات را انتخاب کند انتظار بازگشت به دوران مناسبات خوب دو سوی آتلانتیک نمی‌رود. ما در دوران ترامپ نبود که شاهد منزوی شدن سیاست خارجی آمریکا هستیم.

جدا شدن انگلیس باعث تقویت مواضع و یکپارچگی اتحادیه اروپا می‌شود

وزیر خارجه روسیه در مصاحبه‌ای، با انتقاد از اقدامات مخرب آمریکا، از آمادگی مسکو برای بررسی امکان گنجاندن برخی تسلیحات جدید در پیمان استارت خبر داد و جدا شدن انگلیس را باعث تقویت مواضع و یکپارچگی اتحادیه اروپا ارزیابی کرد.

ادامه

اتحادیه اروپا, امریکا, انگلستان, اوکراین, بلغارستان, تحریم, ترکیه, جنگ سرد, جهان, خبر, روسیه, شرق اروپا, فرانسه, ناتو, یونان

نیوزویک: آمریکا برای جنگ با روسیه آماده می‌شود

نشریه نیوزویک در گزارشی درباره افزایش رزمایش‌های ناتو در اروپا، نوشت که آمریکا برای جنگ با روسیه آماده می‌شود.

ادامه

اسکاتلند, امریکا, امریکای شمالی, ایتالیا, ایران, جنگ سرد, جهان, خاورمیانه, خبر, روسیه, رومانی, لهستان, ناتو

آلمان و روسیه با وجود مخالفت آمریکا طرح خط لوله گاز جریان شمالی دو را تکمیل می‌کنند

رئیس جمهوری روسیه و صدراعظم آلمان بر گسترش همکاری دو کشور در راستای اجرای کامل طرح خط لوله گاز جریان شمالی دو که گاز روسیه را به آلمان می‌رساند با وجود مخالفت ها و تحریم های آمریکا تاکید کردند.

ادامه

اقتصادی, المان, امریکا, جنگ سرد, جهان, خبر, روسیه

افزایش نیروهای نظامی آمریکا در آسیا – پاسفیک برای مقابله با چین

ارتش آمریکا اعلام کرد: با اعزام نیروهای جدید تلاش های امنیتی واشنگتن در منطقه آسیا – پاسفیک برای اقدامات تقابل جویانه با تهدیدات پکن در این بخش از جهان افزایش یابد.

ادامه

امریکا, جنگ سرد, جهان, چین, حضور نظامی, خبر, شرق آسیا