رئیس‌جمهوری آرژانتین خطاب به انگلیس؛ جزایر فالکلند “آرژانتینی بوده، هستند و خواهند بود”

همزمان با چهلمین سالگرد آغاز جنگ آرژانتین و انگلیس بر سر مجمع‌الجزایر فالکلند، دولت آرژانتین بار دیگر بر حق حاکمیت خود بر این منطقه تاکید کرد و از انگلیس خواست تا حضور نظامی خود در این جزایر را کنار بگذارد.

 

به گزارش روز یکشنبه ایرنا به نقل از خبرگزاری افه، آلبرتو فرناندز رئیس‌جمهوری آرژانتین در مراسم رسمی بزرگداشت جانباختگان درگیری‌های سال ۱۹۸۲میلادی میان آرژانتین و انگلیس از این کشور خواست تا از قطعنامه‌های سازمان ملل پیروی کند و به “راه‌حلی از طریق مذاکره و صلح‌آمیز” متوسل شود.

 

رئیس دولت آرژانتین تاکید کرد: ما از انگلیس می‌خواهیم که حضور نظامی غیر موجه و بیش از حد خود در این جزایر را کنار بگذارد. حضور نظامی که “جز ایجاد تنش در منطقه‌ای که به عنوان منطقه صلح و همکاری بین‌المللی شناخته می‌شود، در پی ندارد”.

 

از زمان پایان جنگ، با وجود درخواست‌های مکرر سازمان ملل و دیگر مجامع بین المللی برای گفت وگو، انگلیس از ازسرگیری مذاکرات با آرژانتین خودداری کرده است.

 

رئیس دولت آرژانتین با تاکید بر اینکه “مساله مالویناس یک سیاست دولتی است” خاطرنشان کرد: این جزایر “آرژانتینی بوده، هستند و خواهند بود” و هرگز از ادعاهای خود مبنی بر حق حاکمیت بر این جزایر دست نخواهند کشید.

 

جنگ فالکلند در روز دوم آوریل سال ۱۹۸۲ میلادی و با حمله نیروهای آرژانتین به نیروهای انگلیسی مستقر در این جزیره آغاز شد و بیش از دو ماه ادامه یافت. نیروهای آرژانتین در مدت کوتاهی موفق شدند جزایر فالکلند را به تصرف خود درآورند، ولی پس از گذشت دو ماه و اعزام چندین کشتی جنگی و زیردریایی اتمی انگلیسی به منطقه، نیروهای آرژانتین مجبور شدند در ۱۴ ژوئن همان سال، مالویناس را تخلیه کنند، هر چند که بر حاکمیت خود بر این جزایر همچنان تاکید دارند. در این جنگ ۲۵۵ انگلیسی و ۶۴۹ آرژانتینی جان باختند.

 

به رغم بهبود روابط دو کشور در دهه‌های اخیر، منازعه بر سر این جزایر همچنان ادامه دارد و به مناسبت‌های مختلف باعث تشدید تنش سیاسی میان دو کشور می‌شود.

 

فرناندز تاکید کرد فرود آمدن نیروهای آرژانتینی در جزایر مالویناس، تصمیم دولت نظامی وقت (۱۹۸۲) و در تقابل با سنت سیاست خارجی آرژانتین در حل‌وفصل مناقشات به شیوه مسالمت‌آمیز و مذاکره بوده است.

 

در حالی که ۴۰ سال از جنگ میان آرژانتین و انگلیس بر سر جزایر مالویناس می‌گذرد، “سانتیاگو کافیِرو” وزیر امور خارجه آرژانتین نیز به تازگی در گفت‌وگو با خبرگزاری افه اسپانیا بار دیگر تاکید کرد این کشور آمریکای جنوبی همچنان از مبارزه مداوم خود برای بازپس‌گیری “حاکمیت کامل” بر کل قلمرو خود دست برنداشته است.

 

جزایر فالکلند (مالویناس) در زبان انگلیسی (Falkland Islands) و در زبان اسپانیایی مالویناس (Islas Malvinas) مجمع‌الجزایری در آمریکای جنوبی است که در اقیانوس اطلس جنوبی قرار گرفته، و مرکز آن شهر “استانلی” است. جزایر فالکلند (مالویناس) در برگیرنده دو جزیره بزرگ و مهم فالکلند شرقی و فالکلند غربی و نزدیک به ۷۷۶ جزیره کوچک است، که روی‌هم‌ رفته ۱۲,۱۷۳ کیلومتر مربع پهناوری دارند و در فاصله ۴۸۳ کیلومتری کرانه‌های شرقی آرژانتین قرار گرفته‌اند.

 

نزدیک دو قرن از مناقشه انگلستان و آرژانتین بر سر جزایر فالکلند (مالویناس) می گذرد. به طور دقیق تر این مناقشه به سال ۱۸۲۰ میلادی باز می‌گردد. انگلیس با وجود فاصله بیش از ۱۲ هزار کیلومتری لندن تا جزایر مورد مناقشه، ادعا می‌کند که یک دریانورد بریتانیایی برای اولین بار در سال ۱۵۹۲ میلادی آنجا را شناسایی و تقریباً یک قرن بعد در سال ۱۶۹۰ میلادی اولین انگلیسی بر جزایر مزبور گام نهاده است. مطابق این ادعا اولین استقرار فرانسوی‌ها در مالویناس نیز تا سال ۱۷۶۴ محقق نشده است. این کشور مستعمره فالکلند را دو سال بعد به اسپانیا واگذار می‌کند و از آن زمان به بعد مورد اختلاف میان انگلیس و اسپانیا و سپس بین انگلیس و آرژانتین بوده است.

 

کارشناسان معتقدند که هدف اصلی انگلیس از اشغال جزایر مالویناس کنترل این تنگه است که یکی از پنج تنگه راهبردی جهان محسوب می‌شود. انگلیس با تکیه بر حاکمیت خود بر جزایر مالویناس مدعی بخش بزرگی از قطب جنوب و شیلات این منطقه شده است. وجود منابع نفت و گاز در بخش‌هایی از آب‌های ساحلی آن، به موقعیت استراتژیک این جزایر افزوده است و دست یافتن به منابع سرشار انرژی این منطقه باعث شده تا انگلستان به این سلطه باقیمانده از دوران استعمار کهن ادامه دهد.

کره‌شمالی؛ هدف آمریکا از مداخله در امور کوبا معدوم ساختن دستاوردهای کاسترو و نابودی سوسیالیسم بود

وزیر خارجه کره شمالی در اظهاراتی ایالات متحده را به دخالت در امور داخلی کوبا و تحریک اعتراضات ضد دولتی با هدف سرنگونی دولت این کشور متهم کرد.

ادامه

امریکا, امریکای لاتین, جهان, سوسیالیسم, شرق آسیا, کره شمالی, کوبا, همبستگی

درخواست قانونگذاران آمریکایی از بایدن برای تعطیلی گوانتانامو

ده‌ها قانونگذار دموکرات در کنگره آمریکا، از جمله روسای کمیسون‌های نیروهای مسلح، امور خارجه و اطلاعات، روز پنجشنبه از جو بایدن، رئیس جمهور این کشور خواستند که زندان گوانتانامو در کوبا را “فورا” ببندد.

ادامه

امریکا, امریکای شمالی, امریکای لاتین, جهان, حقوق بشر, خبر, کوبا