به‌مناسبت ۱۴ بهمن: به‌‌یاد دکتر تقی ارانی

۸۴ سال پیش، در بهمن‌ماه ۱۳۱‍۸، جلادان حکومت دیکتاتوری رضاشاه، دکتر تقی ارانی، کمونیست مبارز میهن ما و اندیشمند انقلابی را در سن ۳۶ سالگی درزندان‌های مخوف استبداد به‌قتل رساندند. ولی راه ارانی با قتل او به‌پایان نرسید. ندای رسا و تجهیزکنندهٔ جنبش کارگری و کمونیستی ایران خاموش نگردید. دکتر تقی ارانی درتاریخ ۱۳ شهریورماه ... به‌مناسبت ۱۴ بهمن: به‌‌یاد دکتر تقی ارانی

ادامه

آزادی, آلمان, استبداد, استثمار, استعمار, امپریالیسم, انترناسیونالیسم, ایران, جهان, دانش, دهقانی, صلح, عدالت اجتماعی, فاشیسم, فلسفه, کارگری, کمونیسم, مارکسیسم, مارکسیسم-لنینیسم, مبارزه طبقاتی, یادنامه

اندیشه و آرمان‌های جنبش دوم بهمن همچنان زنده‌اند!

از دوم بهمن‌ماه سال ۱۳۲۴، روزی که رفیق زنده‌یاد “قاضی محمد”، پیشوای محبوب خلق کُرد و حزب دمکرات کردستان، در اجتماع باشکوه هزاران تن از مردم مهاباد و شهرها و روستاهای اطراف در میدان “چوارچرا” (چهار چراغ) این شهر، تأسیس حکومت خودمختار کُردستان را اعلام کرد هفتادوهشت سال می‌گذرد. حکومت ملی و دمکراتیک کُردستان، دستاورد ... اندیشه و آرمان‌های جنبش دوم بهمن همچنان زنده‌اند!

ادامه

آزادی, اروپا, استبداد, استثمار, اقتصادی, امپریالیسم, ایران, تاریخ, ترکیه, جهان, سوریه, سوسیالیسم, سیاسی, عراق, فاشیسم, فرهنگ, کارگران, یادنامه

به‌مناسبت صدمین سال‌ درگذشت لنین: در بزرگداشت اندیشمند انقلابی قرن بیستم و اندیشه‌های ماندگارش

شنبه ۲۱ ژانویه ۲۰۲۴ (۱ بهمن ۱۴۰۲)، صدمین سال‌مرگ ولادیمیر ایلیچ لنین، بزرگ‌ترین شخصیت انقلابی قرن بیستم است. به همین مناسبت، نیروهای مترقی و انقلابی جهان و به‌ویژه کمونیست‌ها در چنین روزی به این انقلابی بزرگ و نظریه‌پرداز سوسیالیسم علمی ادای احترام می‌کنند. لنین نه‌فقط نظریه‌پرداز، بلکه سازمان‌ده و انقلابی برجسته‌ای بود. لنین نظریه‌پردازی بود که ... به‌مناسبت صدمین سال‌ درگذشت لنین: در بزرگداشت اندیشمند انقلابی قرن بیستم و اندیشه‌های ماندگارش

ادامه

اتحاد شوروی, استثمار, اقتصادی, امپریالیسم, انگلس, ایدئولوژی, ایران, جهان, دیدگاه, سرمایه‌داری, سوسیالیسم, سیاسی, طبقه کارگر, فلسفه, کمونیسم, لنین, مارکسیسم, مارکسیسم-لنینیسم, مبارزه طبقاتی, همبستگی, یادنامه

کاسترو: اتحاد سلاح استراتژیک کوباست

در شصت و پنجمین سالگرد پیروزی انقلاب کوبا رئیس‌جمهور سابق این کشور تاکید کرد: اتحاد مردم این کشور عامل پیروزی بر دشمنان کوباست. در شصت و پنجمین سالگرد پیروزی انقلاب کوبا، رائول کاسترو، رئیس جمهور سابق این کشور در جشنی که در سانتاگوا د کوبا برگزار شد، تاکید کرد که وحدت سلاح استراتژیک اصلی کوبا ... کاسترو: اتحاد سلاح استراتژیک کوباست

ادامه

آمریکای لاتین, جهان, کوبا, گزارش, یادنامه

به‌مناسبت صدوششمین سالگرد انقلاب سوسیالیستی اکتبر

جایگاهِ تاریخی انقلاب اکتبر انقلاب اکتبر در دوران جنگ فاجعه‌بار جهانی اول بین کشورهای امپریالیستی بر سر تقسیم جهان و هم‌چنین در دوران سلطهٔ کشورهای سرمایه‌داری بر جهان روی داد. پیروزی انقلاب اکتبر به‌رهبری لنین و بلشویک‌ها در روسیه پایانی تاریخی بر دیدگاه‌های ابدی بودن جهان سرمایه‌داری بود و به خلق‌های زیرستم در جهان نشان ... به‌مناسبت صدوششمین سالگرد انقلاب سوسیالیستی اکتبر

ادامه

آپارتایت, آزادی, آلمان, اتحاد شوروی, اتحادیه اروپا, اتریش, انگلیس, ایتالیا, ایران, برابری اجتماعی, جهان, سوسیالیسم, فرانسه, کارگری, کمونیسم, لنینیسم, مارکسیسم-لنینیسم, نئولیبرالیسم, یادنامه

رئیس‌جمهور روسیه: هدف غرب تجزیه روسیه است + فیلم

رسانه‌های روسیه گزارش کردند که «ولادیمیر پوتین» رئیس‌جمهور روسیه به همراه گروهی از مهمان‌های خارجی برای رژه پیروزی وارد میدان سرخ شدند.

خبرگزاری اسپوتنیک گزارش کرد که، رژه نظامی ارتش روسیه در میدان سرخ مسکو به مناسبت هفتاد و هشتمین سالگرد پیروزی در جنگ بزرگ میهنی علیه فاشیسم با حضور «ولادیمیر پوتین» رئیس‌جمهور روسیه و جمعی از مهمانان خارجی آغاز شد.

گزارش رسانه‌های روسی نشان می‌دهد که در ابتدای رژه نظامی پرچم روسیه و پرچم پیروزی وارد میدان سرخ شد.

پوتین در ابتدای سخنرانی خود، روز پیروزی را به مردم روسیه تبریک گفت و خاطرنشان کرد که این تعطیلات به افتخار پدران، پدربزرگ ها و پدربزرگ‌هایی است که از میهن دفاع کردند.

وی در این خصوص گفت: ««روز پیروزی مبارک! این روز به افتخار پدران، پدربزرگ‌ها و اجدادمان مبارک باد؛ کسانی که نام خود را بزرگ داشتند و جاودانه کردند، از وطن دفاع کردند، بشریت را از نازیسم به قیمت شجاعت بی‌اندازه و فداکاری‌های عظیم نجات دادند».

پوتین سپس در ادامه سخنرانی خود تأکید کرد: «امروز، تمدن بار دیگر در یک نقطه عطف تعیین کننده قرار دارد».

رئیس‌جمهور روسیه با انتقاد از سیاست‌ها کشورهای غربی گفت: «غرب فراموش کرده است که چگونه نازی‌ها شکست خوردند  و اکنون در حال هدایت روسیه هراسی هستند. هدف روسیه هراسی، تجزیه کشور ما است. نخبگان غربی به استثنائی بودن خود اعتقاد دارند و برای حفظ آن به جنگ می پردازند».

پوتین با اشاره به این موارد ادامه داد: « جنگ واقعی علیه روسیه آغاز شده است اما ما تروریسم را شکست خواهیم داد و از مردم دونباس محافظت خواهیم کرد».

رئیس‌جمهور روسیه تأکید کرد: «اوکراین به گروگانی برای کودتا و ابزار چانه‌زنی در دست غرب بدل شده است و تمامی خانواده‌ها، قهرمانان جنگ بزرگ میهن‌پرستانه ما را به یادمی‌آورند. پدران و پدربزرگان با دفاع از جهان در مقابل نازیسم، نام‌های خود را در تاریخ ثبت کردند. هیچ چیز قوی تر از عشق به وطن نیست».

رئیس‌جمهور روسیه در ادامه با حمایت از عملیات نظامی ویژه روسیه در اوکراین  با اشاره به اینکه کشور به قهرمانان خود افتخار می‌کند، گفت: «کل کشور برای حمایت از شرکت کنندگان در عملیات نظامی ویژه تجمع کردند».

وی توضیح داد: «ما به شرکت کنندگان در عملیات ویژه نظامی افتخار می‌کنیم.هرکس در خط مقدم می جنگد و هرکس که مجروحان را نجات می‌دهد به همه آن‌ها افتخار می‌کنیم. اکنون هیچ چیز مهمتر از کار رزمی شما نیست.امنیت کشور امروز بر عهده شماست، آینده کشور ما و مردم ما به شما بستگی دارد».

پوتین سپس خطاب به نظامیان روسیه در اوکراین گفت: «شما با افتخار وظیفه نظامی خود را انجام می‌دهید و برای روسیه می‌جنگید. خانواده‌ها، فرزندان، دوستان شما پشت سر شما هستند، آن‌ها منتظر شما هستند. من مطمئن هستم که شما عشق بی حد آن‌ها را احساس می‌کنید. تمام کشور برای حمایت از قهرمانان ما گرد هم آمده‌ند. همه هستند. برای کمک آماده هستند و برای شما دعا می‌کنند».

طبق گزارش ریانووستی، در میدان سرخ، رژه نظامی به مناسبت هفتاد و هشتمین سالگرد پیروزی در جنگ بزرگ میهنی با عبور ستونی از تجهیزات نظامی به پایان رسید و این در حالی بود که برگزارکنندگان از برگزاری رژه بخش هوایی خودداری کردند.

رئیس‌جمهور روسیه در ادامه با حمایت از عملیات نظامی ویژه روسیه در اوکراین  با اشاره به اینکه کشور به قهرمانان خود افتخار می‌کند، گفت: «کل کشور برای حمایت از شرکت کنندگان در عملیات نظامی ویژه تجمع کردند».

وی توضیح داد: «ما به شرکت کنندگان در عملیات ویژه نظامی افتخار می‌کنیم. هرکس در خط مقدم می جنگد و هرکس که مجروحان را نجات می‌دهد به همه آن‌ها افتخار می‌کنیم. اکنون هیچ چیز مهمتر از کار رزمی شما نیست.امنیت کشور امروز بر عهده شماست، آینده کشور ما و مردم ما به شما بستگی دارد».

طبق گزارش رسانه‌های روسیه، در رژه امسال، انواع خودروهای زرهی، پرتابگرهای سامانه پدافند هوایی اس-۴۰۰، نفربرهای زرهی BTR-82A، پرتابگرهای سامانه موشکی عملیاتی-تاکتیکی اسکندر-ام، سامانه‌های موشکی متحرک زمینی یارس بر روی تراکتورهای هشت محوره و همچنین بی‌تی‌آر جدید بومرنگ حضور داشت».

بر اساس گزارش ریانووستی، ولادیمیر پوتین و «سرگئی شویگو» وزیر دفاع روسیه پس از رژه پیروزی گفت‌وگوی کوتاهی داشتند. سپس پوتین از تریبون پایین آمد و به همراه وزیر دفاع روسیه با فرماندهان یگان های شرکت‌کننده در رژه گفت‌وگوی جداگانه‌ای داشت. پس از آن نیز رئیس‌جمهور روسیه در جمع رهبران تعدادی از کشورهای مستقل مشترک المنافع به باغ اسکندر برای بزرگداشت سربازان گمنام رفت.

پوتین سپس خطاب به نظامیان روسیه در اوکراین گفت: «شما با افتخار وظیفه نظامی خود را انجام می دهید و برای روسیه می‌جنگید. خانواده‌ها، فرزندان، دوستان شما پشت سر شما هستند، آن‌ها منتظر شما هستند. من مطمئن هستم که شما عشق بی حد آن‌ها را احساس می‌کنید. تمام کشور برای حمایت از قهرمانان ما گرد هم آمده‌ند. همه هستند. برای کمک آماده هستند و برای شما دعا می‌کنند».

طبق گزارش ریانووستی، در میدان سرخ، رژه نظامی به مناسبت هفتاد و هشتمین سالگرد پیروزی در جنگ بزرگ میهنی با عبور ستونی از تجهیزات نظامی به پایان رسید و این در حالی بود که برگزارکنندگان از برگزاری رژه بخش هوایی خودداری کردند.

رئیس‌جمهور صربستان: چه کسی حق کشتن مردم مارا در سال ۱۹۹۹ به ناتو داد؟

رئیس جمهوری صربستان در مراسم بزرگداشت قربانیان بیست و چهارمین سالگرد تجاوز نظامی ناتو به یوگسلاوی (سابق)، از مقامات پیمان آتلانتیک شمالی خواست تا پاسخگوی اقدام وحشیانه و کشتار مردم بی دفاع جمهوری فدرال یوگسلاوی در سال ۱۹۹۹ باشد. به گزارش تسنیم به نقل از خبرگزاری «نووستی»، “الکساندر ووچیچ” رئیس جمهوری صربستان شب گذشته، جمعه، در ... رئیس‌جمهور صربستان: چه کسی حق کشتن مردم مارا در سال ۱۹۹۹ به ناتو داد؟

ادامه

آمریکا, بلژیک, تجاوز نظامی, جهان, حقوق بشر, صربستان, گزارش, ناتو, یادنامه, یوگوسلاوی

دبیرکل کانون صنفی معلمان: به‌رغم حکم قانونی برای آزادی در زندان هستم

اسماعیل عبدی، دبیرکل کانون صنفی معلمان گفت: اعتراضات صنفی ما در سال‌های ۹۳ چون مقارن با برجام شد، این تصور ایجاد شد که ما پیاده نظام دولت روحانی هستیم و مرا دستگیر کردند. نهادهای امنیتی اعلام می‌کردند شما اهرم فشار روحانی، برای الزام حاکمیت به پذیرش برجام هستید. «تقاضا دارم تا مُرِ قانون در پرونده ... دبیرکل کانون صنفی معلمان: به‌رغم حکم قانونی برای آزادی در زندان هستم

ادامه

ایران, حقوق بشر, گزارش, معلمان, یادنامه

پنجم فوریه ۲۰۰۳؛ سالروز دروغ قرن/ آمریکا چگونه عراق را ویران کرد؟

امروز پنجم فوریه ۲۰۲۳ است و مرور تاریخ نشان می‌دهد که دقیقا بیست سال پیش دولت آمریکا با طرح یکی از بزرگترین دروغ‌های قرن خود، کشور عراق را به ورطه ویرانی کشاند. به گزارش مهر به نقل از وبگاه اسپوتنیک، «کالین پاول» وزیر خارجه وقت آمریکا در روز پنجم فوریه ۲۰۰۳ در نشست شورای امنیت، ... پنجم فوریه ۲۰۰۳؛ سالروز دروغ قرن/ آمریکا چگونه عراق را ویران کرد؟

ادامه

آمریکا, تاریخ, جهان, خاورمیانه, سازمان ملل, عراق, مقاله, یادنامه

«مفتون امینی» درگذشت

یدالله مفتون امینی در ۹۶ سالگی از دنیا رفت. محمد متینی‌زاده، داماد این شاعر، با تأیید این خبر به ایسنا گفت:  او امروز بعدازظهر (پنجشنبه، دهم آذر ماه) بر اثر ایست قلبی  درگذشت.  او درباره مراسم تشییع و خاکسپاری نیز با بیان این‌که هنوز زمانی مشخص نشده است، گفت: با توجه به تعطیلی فردا و ... «مفتون امینی» درگذشت

ادامه

ایران, خبر, شعر, فرهنگ, یادنامه