به‌مناسبت ۱۴ بهمن: به‌‌یاد دکتر تقی ارانی

۸۴ سال پیش، در بهمن‌ماه ۱۳۱‍۸، جلادان حکومت دیکتاتوری رضاشاه، دکتر تقی ارانی، کمونیست مبارز میهن ما و اندیشمند انقلابی را در سن ۳۶ سالگی درزندان‌های مخوف استبداد به‌قتل رساندند. ولی راه ارانی با قتل او به‌پایان نرسید. ندای رسا و تجهیزکنندهٔ جنبش کارگری و کمونیستی ایران خاموش نگردید. دکتر تقی ارانی درتاریخ ۱۳ شهریورماه ... به‌مناسبت ۱۴ بهمن: به‌‌یاد دکتر تقی ارانی

ادامه

آزادی, آلمان, استبداد, استثمار, استعمار, امپریالیسم, انترناسیونالیسم, ایران, جهان, دانش, دهقانی, صلح, عدالت اجتماعی, فاشیسم, فلسفه, کارگری, کمونیسم, مارکسیسم, مارکسیسم-لنینیسم, مبارزه طبقاتی, یادنامه

اندیشه و آرمان‌های جنبش دوم بهمن همچنان زنده‌اند!

از دوم بهمن‌ماه سال ۱۳۲۴، روزی که رفیق زنده‌یاد “قاضی محمد”، پیشوای محبوب خلق کُرد و حزب دمکرات کردستان، در اجتماع باشکوه هزاران تن از مردم مهاباد و شهرها و روستاهای اطراف در میدان “چوارچرا” (چهار چراغ) این شهر، تأسیس حکومت خودمختار کُردستان را اعلام کرد هفتادوهشت سال می‌گذرد. حکومت ملی و دمکراتیک کُردستان، دستاورد ... اندیشه و آرمان‌های جنبش دوم بهمن همچنان زنده‌اند!

ادامه

آزادی, اروپا, استبداد, استثمار, اقتصادی, امپریالیسم, ایران, تاریخ, ترکیه, جهان, سوریه, سوسیالیسم, سیاسی, عراق, فاشیسم, فرهنگ, کارگران, یادنامه

به‌مناسبت صدمین سال‌ درگذشت لنین: در بزرگداشت اندیشمند انقلابی قرن بیستم و اندیشه‌های ماندگارش

شنبه ۲۱ ژانویه ۲۰۲۴ (۱ بهمن ۱۴۰۲)، صدمین سال‌مرگ ولادیمیر ایلیچ لنین، بزرگ‌ترین شخصیت انقلابی قرن بیستم است. به همین مناسبت، نیروهای مترقی و انقلابی جهان و به‌ویژه کمونیست‌ها در چنین روزی به این انقلابی بزرگ و نظریه‌پرداز سوسیالیسم علمی ادای احترام می‌کنند. لنین نه‌فقط نظریه‌پرداز، بلکه سازمان‌ده و انقلابی برجسته‌ای بود. لنین نظریه‌پردازی بود که ... به‌مناسبت صدمین سال‌ درگذشت لنین: در بزرگداشت اندیشمند انقلابی قرن بیستم و اندیشه‌های ماندگارش

ادامه

اتحاد شوروی, استثمار, اقتصادی, امپریالیسم, انگلس, ایدئولوژی, ایران, جهان, دیدگاه, سرمایه‌داری, سوسیالیسم, سیاسی, طبقه کارگر, فلسفه, کمونیسم, لنین, مارکسیسم, مارکسیسم-لنینیسم, مبارزه طبقاتی, همبستگی, یادنامه

کاسترو: اتحاد سلاح استراتژیک کوباست

در شصت و پنجمین سالگرد پیروزی انقلاب کوبا رئیس‌جمهور سابق این کشور تاکید کرد: اتحاد مردم این کشور عامل پیروزی بر دشمنان کوباست. در شصت و پنجمین سالگرد پیروزی انقلاب کوبا، رائول کاسترو، رئیس جمهور سابق این کشور در جشنی که در سانتاگوا د کوبا برگزار شد، تاکید کرد که وحدت سلاح استراتژیک اصلی کوبا ... کاسترو: اتحاد سلاح استراتژیک کوباست

ادامه

آمریکای لاتین, جهان, کوبا, گزارش, یادنامه

به‌مناسبت صدوششمین سالگرد انقلاب سوسیالیستی اکتبر

جایگاهِ تاریخی انقلاب اکتبر انقلاب اکتبر در دوران جنگ فاجعه‌بار جهانی اول بین کشورهای امپریالیستی بر سر تقسیم جهان و هم‌چنین در دوران سلطهٔ کشورهای سرمایه‌داری بر جهان روی داد. پیروزی انقلاب اکتبر به‌رهبری لنین و بلشویک‌ها در روسیه پایانی تاریخی بر دیدگاه‌های ابدی بودن جهان سرمایه‌داری بود و به خلق‌های زیرستم در جهان نشان ... به‌مناسبت صدوششمین سالگرد انقلاب سوسیالیستی اکتبر

ادامه

آپارتایت, آزادی, آلمان, اتحاد شوروی, اتحادیه اروپا, اتریش, انگلیس, ایتالیا, ایران, برابری اجتماعی, جهان, سوسیالیسم, فرانسه, کارگری, کمونیسم, لنینیسم, مارکسیسم-لنینیسم, نئولیبرالیسم, یادنامه

شی جین پینگ؛ از کار در مزرعه تا رهبری چین

رئیس‌جمهور چین برای ورود به حزب کمونیست و به‌دست‌گرفتن رهبری چین، دوران پرفرازونشیبی را طی کرده است.

 

به گزارش خبرگزاری مهر، کنگره ملی حزب کمونیست چین امروز یکشنبه ریاست‌جمهوری و دبیر کلی «شیء جین پینگ» را برای بار سوم و به مدت ۵ سال دیگر تمدید کرد.

 

بیستمین کنگره ملی حزب کمونیست چین از ۲۴ مهرماه در پکن آغاز شد و روز شنبه مراسم اختتامیه آن برگزار شد. این همایش هر پنج سال یک بار برگزار می‌شود و یکی از مهم‌ترین تصمیماتی که در جریان برگزاری آن اتخاذ می‌شود، انتخاب دبیرکل جدید حزب کمونیست چین به عنوان حزب حاکم این کشور است.

 

«شیء جین پینگ»، در سال ۱۹۵۳ در شهر پکن به دنیا آمد. پدر او «شیء ژونگ شأن»، یکی انقلابیون و از بنیانگذاران حزب کمونیست است. شیء ژونگ شأن از قهرمانان انقلاب و نسل اول رهبران چین کمونیست بود که «مائو تسه تونگ» ۳ بار او را از مقام‌های خود برکنار کرد.

 

پدر شی چین پینگ هم مانند بسیاری دیگر از روشنفکران جوان آن دوران برای «درک بهتر شرایط زیست زندگی» به نواحی روستایی فرستاده شده و کودکی و نوجوانی شیء جین پینگ در روستایی سپری شد.

شیء جین پینگ همانند بسیاری از نوجوانان دوره خود که خانواده‌های آنها از مخالفان دولت بودند در زمین‌های کشت غلات کار می‌کرد.

 

وی در سال ۱۹۹۲ و در گفت‌وگو با واشنگتن پست درباره این شرایط می‌گوید «تآثیری که کارکردن و کشاورزی بر شما می‌گذارد مهم است چون اگر نخواهید واقعیت‌های جامعه چین را بفهمید و بپذیرید مجبور خواهید شد که آن را ببینند و بفهمید. این باعث می‌شود که سریع‌تر به بلوغ برسید.»

 

آلفرد چان، زندگی‌نامه نویس رهبر چین می‌گوید شرایط سخت زندگی به او یاد داد که «مثل کوه سرسخت» باشد. شیء مدتی برای کار در روستاها شب‌ها در انبار می‌خوابید. این انبار امروز به یکی از «جاذبه های توریستی چین» تبدیل شده است. همزمان تصویری از شیء درهمین انبار نصب شده که نشان می‌دهد رهبر چین پس از کار طاقت فرسا، مشغول به مطالعه کتاب می‌شد.

 

حزب کمونیست چین به علت سابقه اعتراضی پدر شیء جین پینگ، بارها درخواست او برای عضویت در حزب را رد کرد که سرانجام با عضویت او موافقت شد و در سال ۱۹۷۴ ریاست واحد حزب روستایی را به عهده گرفت.

 

شیء جین پینگ، به صورت پله‌پله پیشرفت سیاسی و اداری در حزب کمونیست چین را طی کرد. ۲۵ سال بعد در سلل ۱۹۹۹ فرماندار استان فوجیان شد و ۵ سال بعد، دبیر حزب کمونیست در این استان و سرانجام از سال ۲۰۰۷ وارد کادر اصلی حزب کمونیست چین شد.

 

شیء جین پینگ در سال ۲۰۱۲ به عنوان دبیر کل حزب کمونیست چین و رئیس‌جمهور این کشور انتخاب شد و ۵ سال بعد نیز ریاست‌جمهوری و دبیر کلی او تمدید و امروز حزب کمونیست چین نیز برای ۵ سال دیگر ریاست‌جمهوری و دبیر کلی او را برای ۵ سال دیگر تمدید کرد.

 

سیاست‌ها و راهبردهای شیء جین پینگ از سال ۲۰۱۲ سبب شده تا چین به یکی از مهمترین قدرت‌های برتر جهان و به رقیب اصلی آمریکا تبدیل شود.

سالروز پیروزی خلق چین علیه تجاوزگری ژاپن؛ پاسداشت حقایق بزرگی که تاریخ فاش ساخت

سوم سپتامبر روز پیروزی خلق چین در جنگ مقامت علیه تجاوزگری ژاپن است. در جنگ سختِ مقاومت علیه تجاوزگری ژاپن، تمام پسران و دختران چینی برای نجات کشورشان، برای رستاخیز ملت و بخاطر عدالت بشر مبارزه کردند و پیروزی عظیم عدالت بر اهریمن، نور بر تاریکی و پیشرفت بر ارتجاع را جشن گرفتند.

ادامه

اروپا, اسیا, اقیانوسیه, تاریخ, جهان, چین, حقوق بشر, ژاپن, شرق آسیا, صلح, فاشیسم, یادنامه

از وداع «سایه» با ارغوان تا بدرقه زیر آسمان تهران + فیلم

مراسم تشییع پیکر هوشنگ ابتهاج در مقابل تالار وحدت در تهران در حالی برگزار شد که پیکر این شاعر معاصر به زادگاهش رشت منتقل شد تا فردا ۵ شهریور ماه در خاک گیلان آرام بگیرد.

ادامه

اجتماعی, ایران, خبر, فیلم, گزارش, یادنامه

چرا «هوشنگ ابتهاج» کنار درخت ارغوان به خاک سپرده نمی‌شود؟

معاون میراث فرهنگی از درخواست‌هایی برای خاکسپاری امیرهوشنگ ابتهاج «سایه» در کنار درخت ارغوان در خانه محل زندگی‌اش در تهران خبر داد و محدودیت و تصریح قانون را مانع به خاک سپردن او، در این خانه (که ثبت ملی شده ) دانست.

ادامه

اجتماعی, المان, ایران, جهان, گزارش, یادنامه