دیدار ماکرون از چین؛ سفری بدون هیچ دستاورد سیاسی برای غرب

امانوئل ماکرون رئیس‌جمهور فرانسه و خانم اورسولا فون درلاین رئیس کمیسیون اروپا برای دیدار با مقامات چین به این کشور سفر کردند.

ماکرون قبل از سفر به چین مکالمه تلفنی بسیار طولانی با جو بایدن رئیس جمهور آمریکا داشت و بنا بر اطلاعات درز کرده از این مکالمه تلفنی، در حقیقت ماکرون خطوط کلی سیاسی این دیدار را از بایدن دریافت نمود. اما هیئت ۶۰ نفره همراه ماکرون، نشان از آن داشت که صاحبان شرکت‌های غول پیکر فرانسه از جمله شرکت ایرباس و نیز شرکت راه آهن و … با هدفی غیر از آنچه بایدن به دنبالش بود در این سفر ماکرون را همراهی کردند. در حقیقت این ماکرون بود که هیئت تجاری فرانسوی را همراهی می‌کرد. زمان مفید و تبادل نظرات جلسه سیاسی ماکرون و هیئت همراه با رهبر چین و مسئولان دولتی چین، با احتساب کار گروه ترجمه، چیزی حدود ۴۵ دقیقه بود و از قبل روشن بود که این بخش فقط به تکرار مواضع از قبل روشن، خواهد گذشت.

اما بخش اقتصادی دیدار که امروز نیز با دیدار هیئت فرانسوی ازاستان‌های بسیار پر رونق و نیرومند اقتصادی چین صورت خواهد گرفت. در این رابطه کافی است به این خبر مهم اشاره شود که برای نخستین بار تولید هواپیماهای ایرباس فرانسه در خارج از فرانسه نیز، یعنی در چین صورت خواهد گرفت. در حقیقت این سفر ماکرون هیچ دستاورد سیاسی برای فرانسه و غرب نداشت.

از آن بدتر سفر همزمان خانم فون در لاین بود که حتی پروتکل استقبال از او در ساختمان محل دیدار، بدون حضور حتی یک مقام رسمی چین در پای پله های ساختمان محل مذاکره بود. علت هم برخورد تهدید آمیز ایشان و خط و نشان‌هایی بود که این خانم در قبل از سفر و در حین گفتگو که بسیار هم کوتاه بود، در مورد موضع چین در قبال جنگ اکرایین کشیده بود.

در حقیقت وقتی که کل غرب و مسئولان اتحادیه اروپا از قبل موضع نفی برنامه صلح پیشنهادی چین را اعلام کرده بودند، عملاً هیچ روزنه‌ای برای نفوذ و تلاش به تغییر در مواضع چین، برای فون در لاین باقی نمانده بود.

در طی روزهای آینده قرار است که چوزپ بارل مسئول روابط خارجی اتحادیه اروپا نیز در همین رابطه به چین سفر کند که با موضع ایشان مبنی بر این که : “اتحادیه اروپا یک باغ گل است و پیرامون آن را جنگل فرا گرفته و ما باید این باغ را از دست جنگلی‌ها در حراست نگهداریم” می‌توان متصور شد که این سفر نیز حاصلی در بر نخواهد داشت.

البته در صف سفر به چین وزیر خارجه آلمان نیز قرار دارد که با مواضع و سخنان بسیار تند و خشن او در قبال روسیه و حتی ابراز خرسندی او از این که” اتحادیه اروپا نه با خود بلکه با روسیه در حال جنگ است”، پیشگوئی نتایج سفر ایشان نیز امر مشکلی نخواهد بود.

رسانه آمریکایی: نفوذ چین در حیاط خلوت آمریکا افزایش یافته است

شبکه خبری ان بی سی نیوز نوشت: انجام یک پروژه بندری در السالوادور نشان می‌دهد که چین چگونه به شکل فزاینده‌ای نفوذ خود را در حیاط خلوت آمریکا از جمله در کشورهای آمریکای لاتین و کارائیب افزایش داده است.

ادامه

اقتصادی, السالوادور, امریکا, اورگوئه, برزیل, پرو, جنگ سرد, جهان, چین, مقاله

واکنش آمریکا به همکاری نظامی عربستان و روسیه

دولت ایالات متحده در واکنش به امضای پیمان همکاری نظامی میان عربستان سعودی و روسیه ضمن تاکید بر پایبندی آمریکا به ادامه همکاری‌های دفاعی با سعودی، از متحدان خود خواست از هرگونه همکاری نزدیک نظامی با روسیه پرهیز کنند.

ادامه

امریکا, تحریم, جنگ سرد, جهان, خبر, روسیه, عربستان سعودی

پایان هژمونی آمریکا؛ پایان جهان تک قطبی

نشانه‌های زیادی وجود دارد که از بحرانی شدن نظم جهانی حکایت می‌کند. پاسخ آشفته بین‌المللی به شیوع ویروس کرونا، بحران گسترده اقتصادی ناشی از آن، قوت گرفتن تفکرات ناسیونالیستی و پررنگ‌تر شدن مرزهای میان کشورها بخشی از نشانه‌های وضعیت شکننده نظام بین‌المللی است؛ نظامی که کشور مدعی رهبری‌اش، رئیس‌جمهوری دارد که همچنان بر شعار «نخست ... پایان هژمونی آمریکا؛ پایان جهان تک قطبی

ادامه

اتحاد شوروی, اتحادیه اروپا, اروپا, اسپانیا, افریقای جنوبی, امریکا, امریکای لاتین, اورآسیا, ایتالیا, ایدئولوژیک, برزیل, جنگ سرد, جهان, چین, حقوق بشر, دیدگاه, روسیه, سازمان بهداشت جهانی, سازمان پیمان امنیت جمعی, شانگ‌های, صربستان, صندوق بین‌المللی پول, فقر, قطر, مصر, مقاله, نئولیبرالیسم, هندوستان

زاخارووا: رویدادهای افغانستان نشان‌دهنده زوال ناتو است

سخنگوی وزارت خارجه روسیه گفت، اوضاع افغانستان نشان دهنده این است که نه آمریکا و نه ناتو توانایی هماهنگی در اقداماتشان را ندارند.

ادامه

اسیای مرکزی, افغانستان, امریکا, بالکان, تحلیل, تروریسم, جنگ سرد, جهان, روسیه, شمال اروپا, عراق, ناتو

بازی ناجوانمردانه: ترفند واشنگتن در برابر اژدهای شرق

جمهوری خلق چین پس از سال‌ها انزوای دیپلماتیک در انتهای دهه ۷۰ میلادی درها را به روی جهان گشود و عصر جدیدی از توسعه تقریبا همه جانبه را تحت رهبری دنگ شیائوپینگ آغاز کرد که به نوبه خود به الگویی برای برخی کشورهایی تبدیل شد که به دنبال احیای اقتصاد خود، رفع فقر و ایجاد ... بازی ناجوانمردانه: ترفند واشنگتن در برابر اژدهای شرق

ادامه

اقتصادی, امریکا, جنگ سرد, جهان, چین, حقوق بشر, گواتمالا, مقاله