مبارزهٔ کارگران و زحمتکشان بر ضد آزادسازیِ مزد

به‌رغم نرخ‌های تورم‌ بالای ۵۰ درصد، با تعیین افزایش مزد و مستمری ۲۰ درصدی در لایحه بودجه‌ها، رئیسی و نمایندگان مجلسِ یکدستِ یازدهم یورش وحشیانه‌ای برای آزادسازی مزد و مستمری کارگران و بازنشستگان را به‌پیش برده‌اند. با تشدید بهره‌کشی از زحمتکشان و پیش‌بُرد اقتصاد نولیبرالی هدف رئیس‌جمهور برگزیدهٔ خامنه‌ای هماهنگ کردن بیش از پیش اقتصاد ... مبارزهٔ کارگران و زحمتکشان بر ضد آزادسازیِ مزد

ادامه

امپریالیسم, ایران, بازنشستگان, حقوق بشر, سازمان جهانی کار, عدالت اجتماعی, غارتگری, فساد, فقر, کارگری, معیشت, نئولیبرالیسم

گزارش‌هایی از پیکار و زندگی مردم

رشد بیکاری، بطلان شعارهای ولی‌ فقیه! آمار منتشر شده در پایان سال گذشته خط بطلان دیگری بود بر شعار ولی فقیه یعنی سال “مهار تورم و رشد تولید”، شعاری که می‌بایستی به رشد تولید و اشتغال منجر گردد. طبق آمار منتشر شده توسط مرکز آمار، نرخ متوسط بیکاری در زمستان سال گذشته ۸٫۶ درصد بوده ... گزارش‌هایی از پیکار و زندگی مردم

ادامه

آزادی‌های دموکراتیک, اجتماعی, ایران, بازنشستگان, برابری اجتماعی, حقوق بشر, دانشجویی, زنان, سوخت‌بران, سیاسی, فقر, کارگری, کولبری, گزارش, محیط زیست, نئولیبرالیسم, نفتگران, همبستگی

مبارزهٔ پرستاران و کادر درمان بر ضد مزدِ زیرِ «خط فقر» و برای «امنیتِ شغلی»

با تشدید استثمار وحشیانه پرستاران و کادر درمان و سرکوب اعتراض‌های‌شان از سوی رژیم ولایی، مبارزهٔ پرستاران برای اصلاح تعرفه‌های پرستاری، افزایش کارانه و دستمزد، حذف اضافه‌کار اجباری، برقراری فوق‌العادهٔ خاص برای کادر درمان، اجرای صحیح قانون بهره‌وری، و جز این‌ها نیز در ماه‌های اخیر شدت یافته است. “دبیرکل خانه پرستار” اخیراً از پرونده‌سازی توسط ... مبارزهٔ پرستاران و کادر درمان بر ضد مزدِ زیرِ «خط فقر» و برای «امنیتِ شغلی»

ادامه

بازنشستگان, پرستاری, حقوق بشر, عدالت اجتماعی, فقر, کارگری, معیشت, مقاله

پیامد مخرب اجرای سیاست تعدیل ساختاری بر امنیت شغلی کارگران و زحمتکشان

ادامه اجرای سیاست‌های تعدیل ساختاری در هفته‌های پایانی سال گذشته توسط رژیم ولایت فقیه، دشواری‌های معیشتی و اقتصادی طبقه کارگر و زحمتکشان میهن ما را تشدید کرد. این برنامه ضد مردمی که توسط دولت رئیسی به‌اجرا درآمده مانند طرح‌های مقررات زدایی، اصلاح قانون کار با هدف تأمین منافع کارفرما و بخش خصوصی، و بی‌اعتنایی به ... پیامد مخرب اجرای سیاست تعدیل ساختاری بر امنیت شغلی کارگران و زحمتکشان

ادامه

استبداد, اقتصادی, امپریالیسم, امنیت شغلی, ایران, بازنشستگان, حقوق بشر, خصوصی‌سازی, کارگری, مقاله

۱۲ میلیون نفر در انگلیس در فقر مطلق زندگی می‌کنند

آمارهای رسمی در ششمین اقتصاد بزرگ جهان نشان می‌دهد که ۱۲ میلیون نفر بر اثر بحران هزینه‌های زندگی و مشکلات اقتصادی در این کشور، در فقر مطلق زندگی می‌کنند. به گزارش ایرنا، داده‌های وزارت کار و امور بازنشستگی انگلیس حاکیست که طی سال ۲۰۲۳ میلادی، ۶۰۰ هزار نفر به آمار فقرا در این کشور اضافه ... ۱۲ میلیون نفر در انگلیس در فقر مطلق زندگی می‌کنند

ادامه

اتحادیه اروپا, اقتصادی, انگلیس, بازنشستگان, جهان, غرب اروپا, فقر, کودکان, گزارش

دولت منتخب رژیم ولایی به تنهایی نمی‌تواند در مورد افزایش سن بازنشستگی تصمیم بگیرد

داود حمیدی می‌گوید: درست است که سازمان تامین اجتماعی زیر نظر دولت اداره می‌شود اما صاحبان سهام این صندوق کارگران و کارفرمایان هستند. بنابراین در هر تصمیمی که برای این صندوق گرفته می‌شود، شرکای اجتماعی باید دخیل باشند.

 

به گزارش خبرنگار ایلنا، افزایش سن بازنشستگی و تغییر مبنای محاسبه‌ی مستمری از دو سال به سه سال ازجمله موضوعاتی‌ست که بارها در قالب اصلاحات پارامتریک بیان شده اما این‌بار دولت آن را در لایحه‌ی بودجه به مجلس تحویل داده است. صاحبنظران پیش از آنکه اصلِ این اصلاحات را مورد نقد قرار دهند، بر این موضوع تاکید دارند که انجام چنین اصلاحاتی نمی‌تواند در قالب برنامه بودجه‌ی یک‌ساله ارائه شود. آن‌ها معتقدند تصمیماتی از این دست باید با مشورت تمام ذی‌نفعان و رعایت اصل سه‌جانبه‌گرایی گرفته شود.

 

دولت نمی‌تواند به تنهایی برای سایر شرکای اجتماعی خود تصمیم بگیرد

 

داود حمیدی رئیس هیئت نظارت صندوق بازنشستگی کشوری، در خصوص افزایش سن بازنشستگی و تغییر مبنای محاسبه‌ی مستمری از دو سال به سه سال گفت: اولین نکته؛ اصلِ پرداختن به چنین موضوعاتی در لایحه بودجه است. ببینید این دو موردی که در لایحه بودجه آمده از اصلاحات پارامتریک صندوق‌های بازنشستگی است. اتخاذ تصمیم در این خصوص مربوط به شرکای اجتماعی است و نه صرفا دولت.

 

وی گفت: درست است که سازمان تامین اجتماعی زیر نظر دولت اداره می‌شود اما صاحبان سهام این صندوق کارگران و کارفرمایان هستند و تنها ۳درصد از ۳۳درصد پرداختی این صندوق مربوط به دولت است و ۲۷درصد آن مربوط به شرکای دیگر است. بنابراین در هر تصمیمی که برای این صندوق گرفته می‌شود شرکای اجتماعی باید دخیل باشند.

 

حمیدی ادامه داد: دومین مسئله، نفسِ این اصلاحات پارامتریک است. باید پرسید که آیا سایر اصلاحات در حوزه‌ی سرمایه‌گذاری در صندوق انجام شده که ما به سمت این قبیل اصلاحات می‌رویم؟ آیا نظام بهره‌وری در صندوق بازنشستگی تحقق پیدا کرده است؟ آیا سایر تعهدات دولت در امر صندوق‌های بازنشستگی جاری شده؟ آیا قانون نظام جامع تامین اجتماعی واقعا در جای خود قرار گرفته است؟

 

رئیس هیئت نظارت صندوق بازنشستگی کشوری با بیان اینکه هیئت امنای صندوق‌های بازنشستگی صد در صد دولتی هستند، گفت: ما در خصوص نوع مدیریت در صندوق‌های بازنشستگی دچار مشکل هستیم.

 

وی بیان کرد: در طول زمان اصول و اهداف و برنامه‌های استراتژیک برای صندوق‌های بازنشستگی توسط هیئت امنایی تدوین شده که صد در صد دولتی بوده؛ خب در این وضعیت تکلیف کارگران و بازنشستگان و ذی‌نفعان دیگر چه می‌شود؟ به خوب یا بد بودن دولت‌ها کاری نداریم، اما تا این چالشِ‌ عدم حضور سایر شرکای اجتماعی در تصمیم‌گیری‌ها حل نشود قطعا مقوله‌ی اصلاحات پارامتریک نمی‌تواند پاسخگوی نیاز به اصلاحات و منجر به بهبود وضعیتِ صندوق شود.

 

«افزایش امید به زندگی» دلیل مناسبی برای افزایش سن بازنشستگی است؟ 

 

حمیدی در پاسخ به این سوال که آیا استدلال امید به زندگی برای افزایش سن بازنشستگی استدلال قابل قبولی است یا خیر، گفت: اینکه امید به زندگی افزایش یافته درست است اما عوامل دیگر محیطی در این موضوع دخالت دارد که آن‌ها نیز تعیین‌کننده هستند. یعنی وقتی می‌گوییم سن امید به زندگی افزایش پیدا کرده و با این استدلال به دنبال افزایش سن بازنشستگی هستیم، باید عوامل دیگر محیطی را نیز در نظر بگیریم. همانطور که قبلا گفتم اینها موضوعاتی است که باید شرکای اجتماعی در موردش صحبت کنند و در نهایت تصمیم صحیح را بگیرند.

 

وی در پاسخ به این سوال که چرا بار اصلاحات پارامتریک بر روی دوش کارگران است، گفت: قبل از اینکه بگوییم این اصلاحات به ضرر کارگران است یا به نفع آن‌ها باید به این موضوع توجه کنیم که آیا همه‌ی ذی‌نفعان در جریان تصمیم‌گیری دخیل هستند یا نه. اگر سه جانبه‌گرایی رعایت شد و خواستیم صندوق را ساماندهی کنیم، آن وقت ممکن است هر کدام از این طرفین یعنی دولت، کارفرما و کارگر، مجبور باشد از بخشی از منافع خود بگذرد اما همانطور که گفتم نمی‌شود یک طرف برای باقی تصمیم بگیرد و زندگی آن‌ها را تحت تاثیر قرار بدهد.

 

کاهش خدمات بخش‌های آسیب‌پذیر در بودجه

 

حمیدی در بخش دیگری از صحبتهایش در انتقاد از لایحه بودجه ۱۴۰۱ گفت: نمی‌توانیم بگوییم افزایش مزد را ده درصد قرار می‌دهیم ولی تمام خدمات مربوط به ارز ۴۲۰۰ تومانی را حذف می‌کنیم و بعد می‌خواهیم عدالت برقرار شود. آیا قرار است مابه‌التفاوت این افزایش قیمت‌ها به دوش کارگران و مستمری بگیران بیفتد؟ اینها نسخه‌های لیبرالی است؛ همان نگاهی که به بهانه‌ی کمک به تولید قرادادهای موقت را جایگزین قرادادهای دائم کرد.

 

حمیدی بیان کرد: بودجه برای این است که دخل و خرج یک سال مشخص شود. برای اینکه بودجه را واقعی کنند می‌خواهند تمامی خدمات بخش‌های آسیب‌پذیر را کم کنند. شاید در کوتاه مدت این تصمیمات جواب بدهد اما در بلندمدت آسیب‌های جدی به گروه‌های متوسط و متوسط رو به پایین وارد خواهد کرد.

 

آینده‌ای مبهم در انتظار صندوق تامین اجتماعی 

 

رئیس هیئت نظارت صندوق بازنشستگی کشوری در خصوص‌ عدم تعیین سهمی برای پرداخت بدهی دولت به صندوق تامین اجتماعی گفت: متاسفانه دولت به جای اینکه مسئله را حل کند صورت مسئله را پاک کرده است. سازمان تامین اجتماعی یک صندوق تضامنی است. اگر این سازمان نتواند منابع و مصارف خود را متناسب کند، در آن صورت دولت مکلف می‌شود همانطور که به صندوق‌هایی مثل فولاد و هما و صندوق کشوری کمک می‌کند به این صندوق نیز کمک کند.

 

وی ادامه داد: اما نکته اینجاست که دولت به زحمت می‌تواند این صندوق‌ها را که اعضای آن بسیار کمتر از صندوق تامین اجتماعی هستند را ساماندهی کند. به طور مثال صندوق بازنشستگی هما چیزی حدود ۱۶۰۰۰ عضو دارد اما صندوق بازنشستگی کشوری ۱۵میلیون بازنشسته دارد. بنابراین واضح است که کمک به چنین صندوقی آسان نیست.

 

حمیدی بیان کرد: اگر ما در بودجه سهمی برای پرداخت بدهی به سازمان تامین اجتماعی نبینیم در آینده‌ای نزدیک سازمان با مشکل مواجه می‌شد و هزینه‌ی آن را دولت باید بپردازد. باید مسئله و مشکل را دریابیم و راهی برای حل آن پیدا کنیم. با دستور نمی‌توانیم کشور را اداره کنیم.

 

رئیس هیئت نظارت صندوق بازنشستگی کشوری در پایان تاکید کرد: دولت مکلف به پرداخت بدهی خود به صندوق تامین اجتماعی است. اگر به همین روال پیش برویم آینده‌ای مبهم و ناگوار در انتظار این صندوق بین النسلی خواهد بود.

فعال صنفی بازنشسته: تلاش برای سرکوب دستمزد، تلاشی در جهت تخریب هرچه بیشتر نیروی کار است

حسین غلامی معتقد است که اگر حداقل مزد و مستمری را ۶۰ درصد هم افزایش دهند، بازهم فاصله حقوق و سبد معیشت افزایش خواهد یافت.

ادامه

اختلاف طبقاتی, ایران, بازنشستگان, حقوق بشر, عدالت اجتماعی, کارگری, گزارش

تجمع اعتراضی بازنشستگان فولاد در شهرهای تهران، اصفهان و اهواز + ویدئو

شمار‌ی از بازنشستگان صنعت فولاد استان‌های تهران، اصفهان و اهواز، امروز یکشنبه همزمان با تجمع در مقابل ساختمان صندوق فولاد در تهران و امور بازنشستگی در این استان‌ها، خواستار برآورده شدن مطالبات خود شدند.

ادامه

اختلاف طبقاتی, ایران, بازنشستگان, حقوق بشر, خبر, کارگری

دستمزد کارگران مطابق با تورم نیست / سفره کارگران و بازنشستگان با حذف ارز ترجیحی خالی‌تر می‌شود

رئیس اتحادیه کارگران قراردادی و پیمانی گفت: بیم داریم که در صورت حذف ارز ترجیحی، قیمت مضاعفی بر روی کالاهای اساسی و مصرفی وارد شود و به این ترتیب قدرت خرید کارگران و بازنشستگان کاهش یابد.

ادامه

اختلاف طبقاتی, اقتصادی, ایران, بازنشستگان, حقوق بشر, عدالت اجتماعی, کارگری, گزارش

دولت‌های ضدکارگری و بدهی ۴۰۰ هزار میلیارد تومانی به تامین اجتماعی

تخصیص اعتبار ۶۶ هزار میلیارد تومانی برای پرداخت به تامین اجتماعی در ۱۴۰۱، کمترین توقع کارگران و بازنشستگان از مجلس یازدهم است؛ موضوع بعدی پرداخت ۸۹ هزار میلیارد تومان در سه ماه باقیمانده از سال جاری است که باید با کیفیت مناسب و قیمت‌گذاری مطلوب صورت پذیرد.   به گزارش خبرنگار ایلنا، زمستان ۹۹، اخبار ... دولت‌های ضدکارگری و بدهی ۴۰۰ هزار میلیارد تومانی به تامین اجتماعی

ادامه

اختلاف طبقاتی, ایران, بازنشستگان, حقوق بشر, عدالت اجتماعی, کارگری, گزارش