درگیری‌های معترضان و پلیس پرو ۲ کشته و چهار زخمی برجای گذاشت

منابع خبری دوشنبه گزارش دادند درگیری‌های معترضان ضددولتی و پلیس پرو در شهر «آنداهوایلاس» دستکم ۲ کشته و چهار زخمی بر جای گذاشت.

به گزارش ایرنا به نقل از رویترز، «الیانا روولار» از مقام‌های قضایی پرو در مصاحبه‌ای با رادیو RPP تاکید کرد یک فرد ۱۵ ساله و یک فرد ۱۸ ساله در درگیری با پلیس کشته شدند که مرگ آنها «احتمالا بر اثر جراحات ناشی از شلیک گلوله» بوده است.

«بالتازار لانتارون» فرماندار منطقه «آپوریماک» که شهر آنداهوایلاس در آنجا قرار دارد به «کانال N» پرو گفت: گزارش‌هایی درباره زخمی شدن چهار نفر دریافت شده است.

از سوی دیگر، شرکت هوانوردی و فرودگاه‌های تجاری پرو نیز اعلام کرد که فرودگاه آنداهوایلاس بدلیل خرابکاری معترضان تعطیل شد.

مقام‌های قضایی پرو گفتند که معترضان روز شنبه ۲ افسر پلیس را گروگان گرفتند. در درگیری‌های روز شنبه نیز ۱۶ معترض و چهار پلیس زخمی شدند.

اعتراضات پرو پس از آن آغاز شد که پارلمان این کشور پدرو کاستیلو را از ریاست جمهوری برکنار و پلیس وی را بازداشت کرد.

پارلمان پرو، دینا بلوارته معاون کاستیو را بعنوان رئیس جمهوری موقت انتخاب کرد. وی روز شنبه کابینه جدیدی معرفی کرد اما معترضان خواهان برگزاری انتخابات زودهنگام، آزادی کاستیلو و کناره‌گیری بلوارته هستند.’

معترضان ضددولتی در پرو با پلیس درگیر شدند و فرودگاه شهر «آنداهوایلاس» در جنوب این کشور را تسخیر کردند.

به گزارش اسپوتنیک، معترضان در تظاهرات یکشنبه خود خواستار برگزاری انتخابات جدید، اعتصاب سراسری، استعفای دینا بلوارته رئیس جمهوری تازه پرو و آزادی پدرو کاستیو رئیس جمهوری برکنارشده این کشور شدند.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، تظاهرات سراسری پرو روز شنبه در آنداهوایلاس در جنوب این کشور آغاز شد و یکشنبه نیز ادامه یافت. معترضان به سمت پلیس سنگ پرتاب کردند و نیروهای نظامی نیز با شلیک گازاشک‌آور به آنها پاسخ دادند.

با شدت گرفتن اعتراضات، سازمان‌های و اتحادیه‌های روستایی نیز خواستار آغاز اعتصاب در حمایت از کاستیو شدند. آنها خواهان تعلیق پارلمان، برگزاری انتخابات زودهنگام و تدوین قانون اساسی جدید هستند.

از سوی دیگر، حزب چپ‌گرای «پروی آزاد» روز یکشنبه تظاهراتی در میدان «سن مارتین» شهر لیما پایتخت پرو برگزار کرد.

کره‌شمالی؛ هدف آمریکا از مداخله در امور کوبا معدوم ساختن دستاوردهای کاسترو و نابودی سوسیالیسم بود

وزیر خارجه کره شمالی در اظهاراتی ایالات متحده را به دخالت در امور داخلی کوبا و تحریک اعتراضات ضد دولتی با هدف سرنگونی دولت این کشور متهم کرد.

ادامه

امریکا, امریکای لاتین, جهان, سوسیالیسم, شرق آسیا, کره شمالی, کوبا, همبستگی

درخواست قانونگذاران آمریکایی از بایدن برای تعطیلی گوانتانامو

ده‌ها قانونگذار دموکرات در کنگره آمریکا، از جمله روسای کمیسون‌های نیروهای مسلح، امور خارجه و اطلاعات، روز پنجشنبه از جو بایدن، رئیس جمهور این کشور خواستند که زندان گوانتانامو در کوبا را “فورا” ببندد.

ادامه

امریکا, امریکای شمالی, امریکای لاتین, جهان, حقوق بشر, خبر, کوبا