یافتن ۹۰۰ تپ اختر توسط تلسکوپ «فست» چین

اپراتور بزرگترین رادیوتلسکوپ جهان با قطر ۵۰۰ متری چین با نام «فست» چهارشنبه از رصد بیش از ۹۰۰ تپ اختر جدید توسط این تلسکوپ از زمان راه اندازی آن در سال ۲۰۱۶ خبر دادند. به گزارش رادیو بین‌المللی چین: تَپ‌اخترها یا تَپارها ستاره های نوترونی چرخانی هستند که با سرعت بسیار زیادی دوران (چرخش) دارند ... یافتن ۹۰۰ تپ اختر توسط تلسکوپ «فست» چین

ادامه

جهان, چین, خبر, دانش, شرق آسیا

ابراز تأسف شدید چین از وتوی درخواست فلسطین برای عضویت در سازمان ملل توسط ایالات متحده

بعد از ظهر پنجشنبه ۱۸ آوریل، ۳۰ فروردین، به وقت محلی، پیش‌نویش قطعنامه «پیشنهاد پذیرش عضویت کامل فلسطین در سازمان ملل متحد» از سوی ایالات متحده وتو شد و در شورای امنیت سازمان ملل به تصویب نرسید. به گزارش رادیو بی‌المللی چین؛ «فو تسونگ» نماینده دائم چین در سازمان ملل طی سخنرانی خود پس از ... ابراز تأسف شدید چین از وتوی درخواست فلسطین برای عضویت در سازمان ملل توسط ایالات متحده

ادامه

آمریکا, اسراییل, تحلیل, چین, خاورمیانه, سازمان ملل, شرق آسیا, صلح, فلسطین

اتحاد روسیه و چین علیه آمریکا پس از حمله ایران به اسرائیل

روزنامه فرانسوی لوموند عنوان کرد روسیه و چین که حمله ایران به اسرائیل را محکوم نکرده‌اند، این بحران را فرصتی برای شکاف بین غرب و بقیه جهان می‌دانند. به گزارش ایسنا، به نقل از لوموند، برعکس، در جریان گفت‌وگوی تلفنی روز دوشنبه وانگ یی، وزیر امور خارجه چین و حسین امیرعبداللهیان، همتای ایرانی‌اش، وزیر امور ... اتحاد روسیه و چین علیه آمریکا پس از حمله ایران به اسرائیل

ادامه

اسراییل, ایران, تحلیل, جنگ سرد, جهان, چین, خاورمیانه, روسیه, سوریه, شرق آسیا, شرق اروپا, غرب

درخواست آلمان از چین برای برقراری صلح در اوکراین

صدراعظم آلمان طی نشستی با رئیس جمهوری چین اعمال نفوذ پکن بر مسکو را برای پایان دادن به جنگ در اوکراین خواستار شد. به گزارش ایرنا به نقل از رویترز، اولاف شولتس روز سه شنبه اظهار داشت که از شی جین پینگ رئیس جمهوری چین خواسته است تا برای پایان دادن به جنگ در اوکراین ... درخواست آلمان از چین برای برقراری صلح در اوکراین

ادامه

آلمان, اقتصادی, اوکراین, جنگ نیابتی, جهان, چین, خبر, روسیه, شرق آسیا, شرق اروپا, صلح, فلسطین

چین گزارش انگلیس درباره هنگ کنگ را رد کرد

چین امروز سه‌شنبه، از انگلیس خواست تا از مداخله در امور هنگ کنگ و همدستی با مجرمان و آشوبگرانی که امنیت ملی چین را تضعیف می‌کنند، دست بردارد. به گزارش روز سه شنبه ایرنا به نقل از خبرگزاری شینهوا، لین جیان سخنگوی وزارت امور خارجه چین در نشستی خبری در پاسخ به سوالی درباره تهمت‌های ... چین گزارش انگلیس درباره هنگ کنگ را رد کرد

ادامه

آزادی, انگلیس, جنگ سرد, جهان, چین, خبر, شرق آسیا, غرب اروپا, هنگ کنگ

آمریکا برای متوقف کردن کره شمالی از روسیه و چین کمک خواست

سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا اظهار کرد، چین و روسیه باید از کره شمالی در پی اقدام این کشور در از سر‌گیری آزمایش موشک بالستیک قاره پیما بخواهند از دست زدن به “تحریکات” بیشتر اجتناب کند.

 

به گزارش ایسنا، به نقل از خبرگزاری رویترز، جالینا پورتر، سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا در نشستی خبری گفت: چین و روسیه باید پیامی قوی به (کره شمالی) ارسال کنند تا از دست زدن به تحریکات بیشتر خودداری کند.

 

کره شمالی اعلام کرد روز جمعه یک موشک بالستیک قاره پیمای بزرگ و جدید را پرتاب کرده است؛ آزمایشی که به گفته کیم جونگ اون، رهبر این کشور هدفش نشان دادن قدرت نیروی هسته‌ای این کشور و بازداشتن آمریکا از دست زدن به هرگونه اقدام نظامی است. این اولین آزمایش تمام و کمال یک موشک بالستیک قاره پیما از سوی کره شمالی، یک کشور مسلح به سلاح هسته ای، از سال ۲۰۱۷ تا کنون محسوب می‌شود.

 

پورتر که در اظهاراتش از مخفف نام رسمی “جمهوری دموکراتیک خلق کره” برای اشاره به کره شمالی استفاده کرد، پرتاب این موشک را نقض “گستاخانه” قطعنامه های شورای امنیت سازمان ملل خواند.

 

او گفت: ما از همه کشورها می‌خواهیم که جمهوری دموکراتیک خلق کره را در قبال چنین تخلفاتی پاسخگو کنند و همچنین از کره شمالی می‌خواهیم برای شرکت در مذاکراتی جدی پای میز مذاکره بیاید.

 

او که درباره موضع چین و روسیه در شورای امنیت اظهار نظر نکرد، افزود: “ما در مراحل اولیه رایزنی در مورد این موضوع هستیم. تحولاتی مطرح بوده‌اند که باید برای همه کشورها، به ویژه آنهایی که با کره شمالی مرز مشترک دارند، مایه نگرانی باشند. تصمیم جمهوری دموکراتیک خلق کره برای بازگشت به آزمایش موشک بالستیک قاره پیما یک تشدید آشکار تنش است.”

 

آخرین باری که کره شمالی دست به پرتاب موشک بالستیک قاره پیما زد مربوط به سال ۲۰۱۷ است که تحریم های شورای امنیت سازمان ملل علیه این کشور را در پی داشت اما آمریکا و متحدانش هم اکنون با روسیه و چین بر سر جنگ اوکراین اختلاف دارند و در این وضعیت مطرح کردن چنین واکنشی دشوارتر است.

رزمایش روسیه در جزایر مورد مناقشه با ژاپن

رسانه‌های ژاپنی امروز (شنبه)، چند روز پس از آن که مسکو مذاکرات صلح با ژاپن را به دلیل تحریم‌هایش به دلیل حمله روسیه به اوکراین متوقف کرد، اعلام کردند که روسیه در حال برگزاری رزمایش‌هایی در جزایر مورد ادعای توکیو است.

ادامه

اتحاد شوروی, امنیتی, اوکراین, جنگ سرد, جهان, حضور نظامی, روسیه, ژاپن, شرق آسیا

نماینده چین: کشورها نباید دیگران را مجبور به انتخاب یک طرف در درگیری کنند

ژانگ جون، سفیر چین در سازمان ملل متحد به کشورهای عضو مجمع عمومی سازمان ملل گفت که وضعیت انسانی در اوکراین به طور فزاینده‌ای جدی می‌شود، اما کشورها نباید دیگران را مجبور به “انتخاب طرف” در درگیری کنند.

ادامه

امریکا, انگلستان, اوکراین, جنگ سرد, جهان, چین, روسیه, ژئوپلیتیک, سازمان ملل, شرق آسیا, شرق اروپا

رهبر کره شمالی: برای رویارویی طولانی مدت با آمریکا آماده هستیم

پیونگ یانگ بامداد جمعه اعلام کرد که روز پنجشنبه به دستور مستقیم کیم جونگ اون، یک موشک بالستیک قاره پیمای جدید  (ICBM به نام هواسونگ-۱۷ ) با موفقیت آزمایش شد و رهبر کره شمالی گفت که کشورش برای رویارویی طولانی مدت با آمریکا کاملا آماده است.

ادامه

امریکا, جهان, ژاپن, شرق آسیا, کره جنوبی, کره شمالی, گزارش

چین اولین پایگاه خود را در اقیانوس آرام ایجاد می‌کند

بر اساس پیمان امنیتی پیشنهادی با جزایر سلیمان، نیرو‌های چینی می‌توانند برای محافظت از ایمنی پرسنل و پروژه‌های خود در جزایر سلیمان مستقر شوند.

ادامه

استرالیا, اقیانوسیه, امریکا, جزایر سلیمان, جنگ سرد, جهان, چین, خبر, ژئوپلیتیک, شرق آسیا