دستمزدهای پایین‌تر از نرخ واقعی تورم و هزینه سبد معیشت: مبارزه برای افزایش دستمزد ادامه دارد!

با فرا رسیدن زمان تصمیم‌گیری برای تعیین حداقل دستمزد کارگران، باردیگر مانورها و جوسازی‌هایی مختلف را شاهد هستیم. تردیدی نیست که تعیین دستمزد برای کارگران و زحمتکشان اهمیتی بسیار دارد. بررسی لایحه بودجه سال ۱۴۰۳ از اول بهمن‌ماه در مجلس شورای اسلامی آغاز شد. در نشست ۷ بهمن‌ماه مجلس شورای اسلامی حداقل حقوق کارکنان دولت ... دستمزدهای پایین‌تر از نرخ واقعی تورم و هزینه سبد معیشت: مبارزه برای افزایش دستمزد ادامه دارد!

ادامه

ایران, پرستاری, حقوق بشر, خصوصی‌سازی, عدالت اجتماعی, غارتگری, کارگری

گزارش‌هایی از پیکار و زندگی مردم

تداوم کاهش سطح زندگی توده‌های مردم مطابق گزارش مرکز آمار در دی‌ماه سال جاری تورم نقطه‌به‌نقطه خانوارهای کشور ۳۸٫۵ درصد بوده است، یعنی خانوارهای کشور به‌طور میانگین ۳۸ درصد بیشتر از دی‌ماه سال قبل – طی یک سال – هزینه پرداخت کرده‌اند. این درحالی ‌است که درآمدشان به‌هیچ‌وجه مطابق نرخ تورم نبوده است. نرخ رشد ... گزارش‌هایی از پیکار و زندگی مردم

ادامه

آزادی, آزادی‌های دموکراتیک, استثمار, اقتصادی, امنیت شغلی, ایران, بازنشستگان, پرستاری, حقوق بشر, روزنامه نگاران, زنان, سیاسی, عدالت اجتماعی, فساد, فقر, قضایی, کارگری, کودکان, کودکان کار, گزارش, مبارزه طبقاتی, معلمان, معیشت, نئولیبرالیسم, همبستگی

گسترش اعتصاب‌های کارگری؛ مبارزه برای خواست‌های صنفی جدای از پیکار علیه سمت‌گیری اقتصادی – اجتماعی حکومت جمهوری اسلامی نیست

اعتصاب و اعتراض‌های کارگران و زحمتکشان در چهار گوشهٔ کشور یکی از ویژگی‌های صحنهٔ سیاسی و مبارزات مردمی علیه دیکتاتوری حاکم در این مقطع زمانی است. اعتصاب کارگران و کارکنان بخش‌های مختلف صنایع نفت، گاز، پتروشیمی در روزهای اخیر اعتصاب کارگران ارکان ثالث شرکت ملی حفاری در حداقل هفت دکل نفتی و اعتصاب‌های کارگران پولاد ... گسترش اعتصاب‌های کارگری؛ مبارزه برای خواست‌های صنفی جدای از پیکار علیه سمت‌گیری اقتصادی – اجتماعی حکومت جمهوری اسلامی نیست

ادامه

استبداد, امپریالیسم, ایران, بازنشستگان, خصوصی‌سازی, طبقه کارگر, معیشت, مقاله, نفتگران

سیاست‌های رژیم ولایت‌فقیه علیه حقوق و معیشت زحمتکشان

به‌رغم تشدید فشار و تحمیل فقر و محرومیت به بخش بزرگی از جامعه از سوی رژیم فاسد و غارتگر ولایی برای غارت زحمتکشان و تحمیل حالت تدافعی به آنان، روزانه شاهد گسترش اعتراض‌ها و اعتصاب‌های بخش‌های مختلف زحمتکشان هستیم. اعتراض‌های بازنشستگان صندوق‌های مختلف و مبارزه کارگران بخش‌های مختلف صنعت نفت مانند: اعتراض و اعتصاب کارگران ... سیاست‌های رژیم ولایت‌فقیه علیه حقوق و معیشت زحمتکشان

ادامه

اسلام سیاسی, اقتصادی, ایران, بازنشستگان, پرستاری, حقوق بشر, خصوصی‌سازی, زنان, طبقه کارگر, عدالت اجتماعی, غارتگری, فساد, فقر, کارگری, معلمان, معیشت, نفتگران

لایحهٔ بودجهٔ سال آینده، فشار بیشتر به معیشت زحمتکشان و سال اهمیت تشدید مبارزه است

مجلس کلیات لایحه اصلاحیه بودجه سال ۱۴۰۳ را با ۱۵۴ رأی موافق، ۶۰ رأی مخالف و ۵ رأی ممتنع به‌تصویب رساند. مجلس پیش از این کلیات این لایحه بودجه را رد کرده ‌بود. تحول‌های صحنه سیاسی و گسترش اعتراض‌ و اعتصاب‌های کارگری همراه با نارضایتی‌های ژرف اجتماعی هراس و نگرانی سران رژیم را برانگیخته‌ است. ... لایحهٔ بودجهٔ سال آینده، فشار بیشتر به معیشت زحمتکشان و سال اهمیت تشدید مبارزه است

ادامه

آزادی, اقتصادی, امپریالیسم, ایران, بازنشستگان, پرستاری, خصوصی‌سازی, طبقه کارگر, عدالت اجتماعی, فقر, کارگری, معیشت, مقاله

خستگیِ ناشی از فشار کار عامل ابتلای بیش از ۹ هزار پرستار به‌ کرونا است

دبیرکل خانه پرستار ایران در واکنش به این اظهارنظر که ۹ هزار نفر از پرستاران در بیمارستان‌ها کرونا گرفته‌اند، گفت: به نظر می‌رسد تعداد پرستاران مبتلا شده به کرونا بیشتر از این تعداد باشد.

 

به گزارش ایلنا، محمد میرزابیگی، رئیس کل سازمان نظام پرستاری عنوان کرد: براساس آمار موجود ۹ هزار نفر از پرستاران در بیمارستان‌ها به کرونا مبتلا شده‌اند.

 

در واکنش به این اظهارنظر محمد شریفی مقدم دبیرکل خانه پرستار ایران، در واکنش به این اظهارنظر گفت: به نظر می‌رسد تعداد پرستاران مبتلا شده به کرونا بیشتر از این تعداد باشد.

 

او توضیح داد: در علم عفونی عنوان می‌شود کسانی که از نظر کیفی و کمی بیشتر درگیر با بیماران عفونی باشند، بیشتر از سایرین در معرض ابتلا قرار دارند. در رابطه با کرونا با توجه به اینکه این بیماری هنوز درمانی ندارد، بار مراقبت از بیماران بیش از همه برعهده پرستاران است.

 

شریفی مقدم ادامه داد: یک پزشک نهایتا از دور و با ماسک با بیمار کرونایی مواجهه دارد و از میان کادر درمان جز پرستاران این متخصصان بیهوشی هستند که مواجهه مستقیم با بیماران کرونایی دارند، اما پرستاران مدت زمانی بیشتر درگیر این بیماران هستند و به همین دلیل بیشتر در معرض ابتلا قرار دارند.

 

او با بیان اینکه جز این موارد عمومی باید چند دلیل دیگر را نیز برشمرد که موجب ابتلای پرستاران به کرونا شده است، تصریح کرد: اقدامات و امکانات ایمنی و محافظتی موضوع مهمی است. در ابتدای شیوع کرونا شاهد کمبود شدید امکانات مراقبتی برای پرستاران بودیم. هر چند این کمبود‌ها کمتر شده، اما همچنان کمبود‌هایی وجود دارد و این عاملی است که خطر ابتلا به کرونا را بالا می‌برد.

 

دبیرکل خانه پرستار عنوان کرد: جز این، دو عامل مهم دیگر در ابتلای پرستاران به کرونا دخیل است که کمتر توجه قرار گرفته است: عامل اول کمبود کادر پرستاری است.

 

او با بیان اینکه تعداد پرستار به نسبت جمعیت در ایران بسیار کم است، گفت: به صورت میانگین به ازای هر هزار نفر باید پنج تا شش پرستار وجود داشته باشد. این نسبت در کشور‌های توسعه یافته ۱۰ به هزار نفر است و کف آن سه به هزار نفر، اما در ایران این نسبت ۱.۵ به هزار نفر است که نتیجه سال‌ها بی توجهی به تامین نیروی پرستاری است.

 

شریفی مقدم ادامه داد: وقتی با این میزان کمبود پرستار مواجه باشیم این باعث تحمیل اضافه کار به نیروی پرستاری، خستگی بیشتر و مواجهه بیشتر پرستاران با خطر است.

 

او با تاکید بر اینکه ساعت کار اضافی دیگر دلیل افزایش ابتلای پرستاران به کروناست، تصریح کرد: آزمایشی در آمریکا نشان داد که نسبت مستقیمی بین کار زیاد و خطای پرستاری وجود دارد. در برهه‌ای دو ساعت به ساعت کار پرستاران اضافه شد و نتیجه این شد که ۱۴ درصد خطای آنها افزایش یافت. وقتی خطای پرستاری افزایش می‌یابد، مراقبت از خود هم به مخاطره می‌افتد، یعنی فرد از سر خستگی ممکن است پروتکل‌های بهداشتی نظیر تعویض لباس، ماسک و دستکش را رعایت نکند که این خود منجر به افزایش خطر است.

ابتلای ۱۱۲ نفر از پرسنل درمانی بیمارستان‌های “دکتر غرضی” و “فاطمه الزهرا” به کرونا

مدیر درمان تأمین اجتماعی استان اصفهان گفت: تاکنون تعداد حدود ۳۵۰۰ نفر بیمار مبتلا به کرونا در بیمارستان‌های دکتر غرضی و فاطمه الزهرا نجف آباد بستری شده و همچنین تعداد ۱۱۲ نفر از پرسنل درمانی این مجموعه نیز به این بیماری مبتلا شده‌اند.

ادامه

اجتماعی, ایران, پرستاری, حقوق بشر, حوادث, خبر, کارگری

درخواست از دولت برای تجدیدنظر دربازگشایی‌ها/ کادر درمان خسته وفرسوده در کنار حقوق‌هایی سه تا چهار ماه پرداخت نشده

عضو کمیته کشوری کرونا با اشاره به افزایش موارد ابتلا، بستری و فوتی ناشی از کرونا، گفت: تجدیدنظر در بازگشایی‌های انجام شده توسط دولت در مقابله با کرونا بسیار کارساز خواهد بود.

ادامه

اجتماعی, ایران, پرستاری, حقوق بشر, خبر, کارگری

مبارزهٔ پرستاران برای امنیت شغلی و دستمزد عادلانه

در ماه‌های اخیر، در بحران گسترش بیماری کرونا و  نیاز شدید به نیروی کار پرستاری و به‌رغم آن تشدید تجاوز به حقوق پرستاران، پرستاران برای دستیابی به دستمزدهای معوقه، امنیت شغلی، و علیه اخراج‌ها مبارزه‌ای ‌تحسین‌برانگیز کرده‌اند.

ادامه

ایران, پرستاری, حقوق بشر, کارگری, مقاله