کشته‌شدن ۱۰۰ تروریست در عملیات ارتش بورکینافاسو

ارتش بورکینافاسو طی عملیاتی موفق شد شماری از تروریست‌ها را از میان بردارد. به گزارش ایسنا، ارتش بورکینافاسو در عملیاتی ضدتروریستی در شرق این کشور بیش از ۱۰۰ تروریست را کشت. خبرگزاری ریانووستی روسیه با انتشار تصاویری از نظامیان این کشور، نوشت این کشور واقع در غرب آفریقا سال‌هاست که با تروریست‌ها در نبرد است ... کشته‌شدن ۱۰۰ تروریست در عملیات ارتش بورکینافاسو

ادامه

بورکینافاسو, تروریسم, جهان, خبر, غرب آفریقا, غرب اروپا, فرانسه

چرا آمریکا نگران از دست دادن نیجر است؟

کارشناس مسائل آفریقا با اشاره به تصمیم دولت نظامی نیجر برای لغو توافق نظامی با آمریکا و عزم این کشور آفریقایی برای اخراج نظامیان آمریکایی گفت آن‌ها در صورتی که مجبور شوند نیجر را ترک کنند «فقط یک کشور آفریقایی را از دست نمی‌دهند بلکه مرکز تسلط خود بر غرب آفریقا و شمال این قاره ... چرا آمریکا نگران از دست دادن نیجر است؟

ادامه

آپارتایت, آفریقا, آمریکا, آمریکای شمالی, استقلال, الجزایر, ایران, جهان, روسیه, غرب, غرب آفریقا, لیبی, مقاله, نیجر

نیجر: آمریکا حضور نظامی خود را به ما تحمیل کرده بود

شورای نظامی حاکم بر نیجر اعلام کرد توافق‌های نظامی با آمریکایی که چندی پیش به صورت یکجانبه از سمت نیجر لغو شد، بالاجبار و با فشار واشنگتن به این کشور آفریقایی تحمیل شده بود. به گزارش ایسنا، «آمادو عبدالرحمان» سخنگوی حکومت‌نظامی نیجر با بیان اینکه توافق نظامی لغو شده نیجر با آمریکا با زور به ... نیجر: آمریکا حضور نظامی خود را به ما تحمیل کرده بود

ادامه

آفریقا, آمریکای شمالی, ایران, غرب آفریقا, گزارش, نیجر

لغو توافق‌نامه همکاری نظامی میان نیجر و آمریکا

دولت نظامی حاکم در نیجر ‌توافقنامه همکاری نظامی منعقد شده در سال ۲۰۱۲ با ایالات متحده را لغو کرد. به گزارش ایلنا به نقل از خبرگزاری آلمان، دولت نظامی حاکم در نیجر ‌توافقنامه همکاری نظامی منعقد شده در سال ۲۰۱۲ با ایالات متحده را لغو کرد. این امر ‌ممکن است منجر به اخراج پرسنل نظامی ... لغو توافق‌نامه همکاری نظامی میان نیجر و آمریکا

ادامه

آمریکا, آمریکای شمالی, جهان, خبر, غرب آفریقا, فرانسه, نیجر

چین و سیرالئون بر توسعه همکاری‌های متقابل تاکید کردند

در دیدار «جولیوس مادابیو »رئیس‌جمهور سیرالئون با رییس جمهور و نخست وزیر چین، ۲ طرف بر توسعه همکاری‌های متقابل تاکید کردند. به گزارش عصر چهارشنبه ایرنا از خبرگزاری شینهوا، جولیوس مادابیو رئیس‌جمهور سیرالئون که برای دیدار با مقامات چینی به پکن سفر کرده است با شی‌ جین‌پینگ و لی چیانگ رئیس‌جمهور و نخست‌وزیر این کشور ... چین و سیرالئون بر توسعه همکاری‌های متقابل تاکید کردند

ادامه

آفریقا, امنیتی, جهان, چین, سیرالئون, شرق آسیا, غرب آفریقا, کشاورزی, گزارش

تلاش آمریکا برای سنگ‌اندازی در مسیر روابط چین و قاره سیاه

دولت ایالات متحده در راستای تلاش برای جلوگیری از گسترش نفوذ چین در مناطق مختلف دنیا سرمایه گذاری بسیاری کرده است. روز جمعه تاکید کرد که منابع امنیتی و دیپلماتیک خود در منطقه ایندوپاسیفیک گسترش خواهد داد تا در برابر آنچه خود تلاش چین برای گسترش نفوذ خود در نیمی از دنیا و تبدیل شدن به تاثیرگذارترین قدرت جهانی خوانده، مقاومت کند.

 

به گزارش خبرگزاری تسنیم، یکی دیگر از مناطقی که از اهمیت خاصی برای چین برخوردار است و این موضوع باعث نگرانی شدید آمریکا شده، قاره آفریقاست. همانطور که آناتولی به تازگی اشاره کرده پکن به دنبال دور کردن قاره سیاه از روسای استعمارگر سابق خود و تبدیل شدن به بازیگر جدید امنیتی در شاخ آفریقاست.

 

در همین رابطه وال استریت ژورنال گزارش کرده که دولت بایدن به منظور جلوگیری از گسترش نفوذ چین در آفریقا به دنبال متقاعد ساختن گینه استوایی است تا با پیشنهاد ارتش برای ساخت یک پایگاه نظامی در سواحل این کشور مخالفت کند.

 

یک هیئت ارشد دیپلماتیک و نظامی آمریکا قصد دارد طی روزهای آینده به این کشور کوچک آفریقایی سفر کند. انتظار می‌رود جلسه بین مقامات‌ آمریکایی و گینه بر روی راه‌های متقاعد کردن این کشور و مخالفت با پیشنهادهای چین متمرکز باشد.

 

نگرانی مقامات آمریکایی از گسترش نفوذ چین بیش از گذشته شده زیرا در سال گذشته نیز وال استریت ژورنال از احتمال تاسیس چنین پایگاهی در شهر “باتا” خبر داده بود. این شهر درحال حاضر دارای یک بند تجاری ساخته شده توسط چین است و برای پهلو گرفتن کشتی‌های نیروی دریایی دارای عمق کافی است.

فرانسه خروج کامل نظامیانش از مالی و استقرار در نیجر را بررسی می‌کند

منابع خبری فاش کردند فرانسه به دنبال تنش با شورای نظامی حاکم در مالی، در حال بررسی خروج کامل نیروهای نظامی خود از این کشور و استقرار مجدد آن‌ها در نیجر است.

ادامه

استعمار, افغانستان, تروریسم, جهان, چاد, خبر, روسیه, غرب آفریقا, فرانسه, مالی, نیجر

تحریم‌های اروپا علیه نخست‌وزیر و حلقه نزدیکان رئیس‌جمهور مالی

پس از اینکه ارتش مالی طرح برگزاری انتخابات در ماه فوریه را کنار گذاشت، اتحادیه اروپا نخست وزیر و نزدیکان رئیس جمهور موقت این کشور را در لیست سیاه قرار داد.

ادامه

اتحادیه اروپا, استعمار, تحریم, جهان, حضور نظامی, حقوق بشر, خبر, روسیه, غرب آفریقا, فرانسه, مالی