پایان ماجراجویی آمریکا در آفریقا

رسانه آمریکایی گزارش داد خروج آمریکا از چاد و نیجر می‌تواند نشانه‌ای مبنی بر پایان عصر حضور نظامی آمریکا در آفریقا و منطقه ساحل باشد؛ امری که چالش‌های متعددی را متوجه سیاست خارجه دولت آمریکا خواهد کرد. به گزارش ایسنا، روزنامه واشنگتن‌پست گزارش داد آمریکا با یک عقب‌نشینی استراتژیک در آفریقا مواجه است و شواهد ... پایان ماجراجویی آمریکا در آفریقا

ادامه

آفریقا, آمریکا, ایران, جهان, چاد, چین, روسیه, ژئوپلیتیک, غرب, غرب آفریقا, فرانسه, نیجر

نیویورک‌تایمز: آمریکا ۱۰۰۰ نظامی را از نیجر خارج می‌کند

روزنامه نیویورک‌تایمز گزارش داد که ایالات متحده ۱۰۰۰ پرسنل نظامی آمریکایی را در ماه‌های آینده از این کشور واقع در غرب آفریقا خارج می‌کند. به گزارش ایسنا، در این گزارش که روز جمعه منتشر شد، آمده است که دولت ایالات متحده به دولت انتقالی نیجر در مورد طرح خود اطلاع داده است. به گزارش روزنامه ... نیویورک‌تایمز: آمریکا ۱۰۰۰ نظامی را از نیجر خارج می‌کند

ادامه

آفریقا, آمریکا, استعمار, تروریسم, خبر, روسیه, غرب آفریقا, فرانسه, نیجر

قدردانی روسیه از مواضع چین/ انتقاد مسکو از حضور نظامی غرب در قفقاز

ماریا زاخارووا سخنگوی وزارت خارجه روسیه طی یک نشست خبری ضمن قدردانی از موضع چین در حمایت از روسیه در مذاکرات احتمالی اوکراین، به حضور نظامی غرب در منطقه قفقاز جنوبی اشاره کرد و گفت: نظامی سازی این منطقه بیشتر رویایی مسلحانه را تشدید می‌کند. به گزارش ایرنا به نقل از خبرگزاری تاس، خانم ماریا ... قدردانی روسیه از مواضع چین/ انتقاد مسکو از حضور نظامی غرب در قفقاز

ادامه

اتحادیه اروپا, ارمنستان, اوکراین, چین, روسیه, ژئوپلیتیک, شرق اروپا, صلح, غرب, غرب آفریقا, قفقاز, کانادا, گزارش, ناتو

ورود مربیان نظامی و پدافند هوایی روسیه به نیجر

منابع خبری بامداد جمعه از استقرار مربیان نظامی و پدافند هوایی روسیه در نیجر در پی لغو توافق نظامی این کشور با آمریکا، خبر دادند. به گزارش ایرنا از خبرگزاری رویترز، تلویزیون دولتی نیجر گزارش داد که مربیان نظامی روسیه با یک هواپیمای حامل تجهیزات نظامی وارد این کشور شدند. بر اساس این گزارش، در ... ورود مربیان نظامی و پدافند هوایی روسیه به نیجر

ادامه

آمریکا, آمریکای شمالی, تروریسم, جهان, خبر, روسیه, شرق اروپا, غرب آفریقا, غرب اروپا, فرانسه, نیجر

آمریکا طرح خروج نظامیانش را از نیجر ارائه می‌کند

نیجر اعلام کرد که آمریکا قرار است طرحی برای خروج نیروهای نظامی خود، از این کشور آفریقایی ارائه کند. به گزارش ایرنا به نقل از خبرگزاری فرانسه، ژنرال «محمد تومبا» وزیر کشور نیجر چهارشنبه با «کاتلین فیتزگیبون» سفیر آمریکا دیدار کرد و مساله خروج نظامیان آمریکایی از نیجر در این دیدار مطرح شد. فیتزگیبون در ... آمریکا طرح خروج نظامیانش را از نیجر ارائه می‌کند

ادامه

آفریقا, آمریکا, استقلال, تروریسم, جهان, غرب آفریقا, فرانسه, نیجر

فرانسه خروج کامل نظامیانش از مالی و استقرار در نیجر را بررسی می‌کند

منابع خبری فاش کردند فرانسه به دنبال تنش با شورای نظامی حاکم در مالی، در حال بررسی خروج کامل نیروهای نظامی خود از این کشور و استقرار مجدد آن‌ها در نیجر است.

 

به گزارش ایسنا، به نقل از العربی الجدید ، به دنبال اختلافات و تنش‌های فرانسه با شورای نظامی حاکم در مالی، پاریس در حال بررسی خروج کامل نیروهای خود از این کشور و استقرار مجدد آنها در نیجر است.

 

براساس گفته منابع امانوئل ماکرون، رئیس جمهور فرانسه قرار است در جریان اجلاس سران اتحادیه اروپا و آفریقا عملیات خروج کامل نیروهای نظامی فرانسه از مالی را اعلام کند.

 

از زمان کودتا در مالی و به قدرت رسیدن “اسیمی گویتا” در آن کشور، روابط باماکو(پایتخت مالی) و پاریس شاهد تنش و اختلافات زیادی در رابطه با حضور نظامی فرانسه بوده است. به طوری که اخراج سفیر فرانسه از آن کشور نقطه تحولی در روابط فرانسه و مالی بود.

 

اخراج سفیر فرانسه فصل جدیدی از روابط پرتنش میان فرانسه با مستعمرات آفریقایی سابقش را آغاز کرد.

 

نیروهای نظامی فرانسوی حاضر در مالی عددی بالغ بر ۲۵۰۰تن را شامل می‌شود که در سه پایگاه نظامی مستقر هستند و با کودتای مالی عملیات این نیروها در آن کشور با سختی و دشواری روبه‌رو گردیده است.

 

به طوری که، از یک طرف گروه روسی “واگنر” برای آنها مشکلاتی ایجاد کرده است، از طرف دیگر حمله اخیر به یک پایگاه نظامی فرانسه در “گائو” مالی منجر به کشته شدن یک تن و زخمی شدن چند سرباز فرانسوی شد.

 

یک منبع فرانسوی مطلع  در این رابطه گفت که وزارت دفاع فرانسه در حال بررسی یک طرح جایگزین است که شامل خروج نیروهای فرانسوی از مالی و استقرار مجدد آن نیروها در نیجر می‌شود، زیرا فرانسه پایگاهی در نیامی دارد که با نیروهای آمریکایی مشترک است.

 

این منبع تایید کرد که مذاکرات با مقامات آنجا برای تنظیم یک توافقنامه در چارچوبی که وضعیت این نیروها را مشخص کند در جریان است.

 

به گفته این منبع، “فلورانس پارلی”، وزیر دفاع فرانسه، هفته گذاشته برای پیشبرد مذاکرات در این زمینه به نیجر سفرکرد.

 

این منبع افزود: بدیهی است که فرانسه همچنان می‌تواند در مبارزه با تروریسم در آفریقا نقشی ایفا کند و این موضوع به طور مداوم توسط “ژان لودریان”، وزیر امور خارجه فرانسه تاکید شده است. با این حال بدون حضور فرانسه در منطقه ساحل آفریقا، اوضاع پیچیده خواهد شد.

 

براساس گفته‌های این منبع، پاریس در حال بررسی مکان‌های جایگزینی است که در آن نیروهای فرانسوی بدون رسیدن به سناریوی عقب‌نشینی کامل سربازان از آن منطقه مستقر شوند.

 

با این حال این منبع تایید کرد که در صورت بدتر شدن اوضاع خروج کامل نیروهای فرانسوی از منطقه ساحل آفریقا مورد بحث و بررسی قرار می‌گیرد.

 

فرانسه دارای پایگاه‌های لجستیکی نظامی در نیجر، چاد، ساحل عاج و سایر کشورهای خلیج گینه است.

 

همچنین نقش آن نیروها در آموزش بیش از ۴۰ هزار سرباز مالی بسیار قابل توجه است. با این حال، با افزایش تنش‌ها بعد از کودتا در مالی و تشدید اعتراضات مردمی علیه نیروهای فرانسوی که از نظر آنها به “نیروهای استعماری جدید” تبدیل شده‌اند، حضور نظامی فرانسه در آن کشور با هاله‌ای از ابهام روبه‌رو شده است.

 

عملیات برخان در طول ۹ سال حضور نظامی فرانسه در منطقه ساحل، طولانی‌ترین حضور نظامی فرانسه در خارج، پس از افغانستان محسوب می‌شود.

 

شورای نظامی مالی اخیرا اعلام کرد؛ توافقنامه‌های دفاعی با فرانسه را به رسمیت نمی‌شناسد و آن‌ها را اجرا نمی‌کند. این درحالی است که نیروهای شبه نظامی طرفدار روسیه در گروه “واگنر” در مالی که دارای رابطه بسیار قوی با شورای نظامی این کشور هستند، حضوری چشمگیر در آن منطقه دارند.

 

طبق گفته‌های منابع، نشست سران اتحادیه اروپا و آفریقا از ۱۷ تا ۱۸ فوریه، شاهد اعلام آینده حضور فرانسه در مالی خواهد بود.

 

بر اساس آنچه روزنامه “لوموند” فرانسه، به نقل از یک منبع دیپلماتیک در این باره نوشت: فرضیه عقب نشینی از هم اکنون روی میز و در جدول رایزنی‌های جاری بین پاریس و پایتخت‌های اروپایی و آفریقایی درگیر در این کشور در مبارزه با شبه نظامیان قرار دارد.

تحریم‌های اروپا علیه نخست‌وزیر و حلقه نزدیکان رئیس‌جمهور مالی

پس از اینکه ارتش مالی طرح برگزاری انتخابات در ماه فوریه را کنار گذاشت، اتحادیه اروپا نخست وزیر و نزدیکان رئیس جمهور موقت این کشور را در لیست سیاه قرار داد.

ادامه

اتحادیه اروپا, استعمار, تحریم, جهان, حضور نظامی, حقوق بشر, خبر, روسیه, غرب آفریقا, فرانسه, مالی