تعامل ارتش روسیه و چین روندهای جهانی را تثبیت می‌کند

وزیر دفاع چین گفت، تعامل بین نیروهای مسلح چین و روسیه نقش با ثبات کننده‌ای در روندهای جهانی و در شرایط متشنج و پر تلاطم بین‌المللی ایفا می‌کند. به گزارش ایسنا، «دونگ جون» وزیر دفاع چین در جریان گفت‌وگو با سرگئی شویگو همتای روسی خود در آستانه گفت: «در یک محیط متلاطم بین‌المللی به ویژه ... تعامل ارتش روسیه و چین روندهای جهانی را تثبیت می‌کند

ادامه

آسیای میانه, تحلیل, جنگ سرد, جهان, چین, روسیه, شرق آسیا, شرق اروپا

هشدار مسکو در مورد پیامدهای خطرناک رزمایش‌های ناتو نزدیک مرزهای روسیه

سخنگوی وزارت خارجه روسیه در واکنش به رزمایش‌های سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) که قرار است از جمعه هفته جاری در فنلاند آغاز شوند، هشدار داد: رزمایش‌های ناتو نزدیک مرز روسیه، خطرات حوادث نظامی احتمالی را افزایش می‌دهند. به گزارش روز چهارشنبه ایرنا، ماریا زاخاروا به خبرگزاری اسپوتنیک گفت: ائتلاف ناتو به اکتشاف‌های نظامی خود ... هشدار مسکو در مورد پیامدهای خطرناک رزمایش‌های ناتو نزدیک مرزهای روسیه

ادامه

آمریکا, اروپا, امنیتی, جنگ سرد, جهان, خبر, روسیه, شمال اروپا, غرب, فنلاند, ناتو

روسیه قطعنامه آمریکا درباره عدم استقرار سلاح‌های هسته‌ای در فضا را وتو کرد

روسیه قطعنامه پیشنهادی آمریکا و ژاپن درباره عدم استقرار سلاح‌های هسته‌ای در فضا را در نشست شورای امنیت سازمان ملل وتو کرد. به گزارش خبرنگار ایرنا، قطعنامه پیشنهادی کشورهای آمریکا و ژاپن درباره عدم استقرار سلاح‌های هسته‌ای در فضا در نشست روز چهارشنبه شورای امنیت سازمان ملل مطرح و با مخالفت روسیه مواجه شد. ۱۳ ... روسیه قطعنامه آمریکا درباره عدم استقرار سلاح‌های هسته‌ای در فضا را وتو کرد

ادامه

آمریکا, انگلس, جنگ سرد, جهان, چین, خبر, روسیه, ژاپن, سازمان ملل, شرق اروپا, فرانسه

استقرار هزاران نظامی و یک جنگنده یوروفایتر تایفون انگلیسی در لهستان

ریشی سوناک نخست‌ وزیر انگلیس از اعزام ۱۶ هزار نظامی و یک جنگنده یوروفایتر تایفون این کشور به لهستان خبر داد. به گزارش بامداد چهارشنبه ایرنا به نقل از تارنمای خبری اکسپرس، نخست‌وزیر انگلیس در جریان کنفرانس مطبوعاتی مشترک با دونالد تاسک همتای لهستانی خود اعلام کرد: لندن به زودی ۱۶ هزار تن از نظامیان ... استقرار هزاران نظامی و یک جنگنده یوروفایتر تایفون انگلیسی در لهستان

ادامه

اروپا, انگلیس, تشنج‌ زایی, جنگ سرد, جهان, خبر, شرق اروپا, لهستان, ناتو

آمریکا، اروپا را درهم شکست

اروپا به یک رعیت کامل تبدیل شده است. به گزارش اسپوتنیک، والنتینا ماتوینکو، رئیس شورای فدراسیون روسیه به اسپوتنیک گفت که آمریکایی‌ها اروپا را درهم شکستند و آن را دست نشانده خود کردند، آنها به سادگی اروپایی‌ها را “سرکوب” کردند. وی در ادامه افزود: «آمریکایی‌ها به سادگی اروپا را زیر پا گذاشتند. آن را به ... آمریکا، اروپا را درهم شکست

ادامه

آمریکا, اروپا, اقتصادی, امنیتی, تحلیل, جهان, روسیه

چین: کار ما با آمریکا ممکن است به جنگ بکشد

سفیر چین در واشنگتن امروز دوشنبه (۳۱ ژانویه/ ۱۱ بهمن) هشدار داده که اختلافات چین و آمریکا بر سر تحولات تایوان ممکن است به جنگ ختم شود.

 

به گزارش فارس، «کین گانگ»، سفیر چین در واشنگتن در مصاحبه با رادیو«NPR» تصریح کرد: «اگر مقام‌های تایوان در اثر اقدامات ایالات متحده جسور شوند و به مسیرشان در جهت استقلال ادامه دهند این مسئله به احتمال زیاد چین و ایالات متحده که دو کشور بزرگ  هستند را وارد درگیری نظامی خواهد کرد.»

 

 دولت چین تا به حال بارها از سیاست‌های دخالت‌جویانه آمریکا در تایوان انتقاد کرده‌ اما مقام‌های چین به ندرت سخنی از جنگ در این خصوص به میان آورده‌اند. سفیر چین علی‌رغم هشدار درباره احتمال درگیری نظامی تأکید کرد که چین به دنبال راه حل مسالمت‌آمیز است.

 

«شی جین پینگ»، رئیس‌جمهور چین نوامبر گذشته به «جو بایدن»، رئیس‌جمهور آمریکا گفت هر کسی که از استقلال تایوان حمایت کند «با آتش بازی می‌کند.» رئیس‌جمهور آمریکا تصریح کرد که سران آمریکا و چین بایستی اطمینان حاصل کنند که رقابت میان این دو قدرت جهانی به درگیری نظامی نمی‌کشد.

 

پکن، تایوان را بخشی از سرزمین چین می‌داند و تحرکات آمریکا و فروش سلاح به تایوان را نقض حاکمیت خود و مغایر با سیاست «چین واحد» ارزیابی می‌کند. با این حال آمریکا با اعزام ناو به تنگه تایوان و کمک نظامی به تایوان عملا در مسیر حمایت از این جزیره است. این در حالی است که کشورهای عضو سازمان ملل متحد از جمله خود آمریکا، تایوان را به عنوان کشور مستقل به رسمیت نمی‌شناسند.

 

دولت «جو بایدن» رئیس‌جمهور آمریکا از زمان روی کار آمدن، سیاست‌های دولت ترامپ را در قبال چین در پیش گرفته است و اخیراً نیز بایدن لایحه صدها میلیارد دلاری بودجه نظامی آمریکا را امضا کرد که بخش چشمگیری از آن به مقابله با چین و حمایت از تایوان تخصیص داده شده است.

 

سفیر چین در مصاحبه با «ان‌پی‌آر» تصریح کرد که دولت جو بایدن به دنبال تضعیف سیاست «چین واحد» است و سعی دارد برای مهار چین با کارت تایوان بازی کند.

 

روزنامه فایننشال‌تایمز نوشته دولت آمریکا در قالب سیاستی موسوم به «ابهام راهبردی» درباره واکنش خود به حمله فرضی چین به تایوان سکوت اختیار کرده است. هدف واشنگتن از این سیاست هم هشدار به مقام‌های تایوان درباره اعلام استقلال و هم مهار تصمیم احتمالی چین برای اقدام نظامی علیه تایوان است.

دست رد مجارستان به ناتو: بر روی توانایی‌های ملی خود کار می‌کنیم

وزیر دفاع مجارستان در مصاحبه‌ای با یک رسانه محلی گفت که در بحبوحه بن بست جاری درخصوص مسئله اوکراین، مجارستان به هیچ نیروی ناتوی مستقر در خاک خود نیاز ندارد.

ادامه

امریکا, اوکراین, جنگ سرد, جهان, خبر, روسیه, شرق اروپا, مجارستان, ناتو

نیویورک‌تایمز: تحریم روسیه نظام مالی جهان را تهدید خواهد کرد

یک روزنامه آمریکایی گزارش داد، تحریم‌هایی که آمریکا قصد دارد به دلیل تنش میان روسیه- اوکراین علیه مسکو اعمال کند، ثبات سیستم مالی جهان را تهدید خواهد کرد.

ادامه

اتحادیه اروپا, استونی, امریکا, اوکراین, تحریم, جنگ سرد, جهان, حقوق بشر, روسیه, شرق اروپا, غرب, مقاله

چین نسبت به‌احتمال درگیری نظامی به‌امریکا هشدار داد و گفت “با آتش بازی می‌کند”

سفیر جدید چین در آمریکا، نسبت به احتمال بروز “درگیری نظامی” بر سر تایوان هشدار داده و تایپه را به “قدم گذاشتن در مسیر استقلال‌طلبی” متهم کرد.

ادامه

امریکا, تایوان, جنگ سرد, جهان, چین, خبر, شرق آسیا

آمادگی ارتش چین نسبت به اقدامات تحریک‌آمیز امریکا در جریان برگزاری المپیک زمستانی پکن

نیروی دریایی چین با برگزاری یک سری مانورهای نظامی اعلام کرد که آماده مقابله با هرگونه اقدام تحریک‌آمیز حین برگزاری المپیک زمستانی پکن است.

ادامه

امریکا, تشنج‌ زایی, جنگ سرد, جهان, چین, حضور نظامی, حقوق بشر, شرق آسیا, ورزشی